Citat:
Ursprungligen postat av
martinator
Problemet är att hans oförmåga att uttrycka sig och förstå också får en motsatt effekt i situationen. Polisen går mot honom och ropar (troligtvis) att han ska lägga ner vapnet. Detta gör inte bara en person med Dows Syndrom stressad, men han blir säkert än mer stressad än de flesta. Han fortsätter röra sig och åtlyder inte polismans order. De forsätter skrika och så eskalerar det. Jag förstår polismännen - de kan på inget sätt veta att mannen de har framför sig inte KAN kommunicera, eller kanske ens förstå dem. Följden blir oavsett att han inte gör ett enda dugg av vad han blir ombedd att göra.
Det spelar ingen roll om folk springer fult, klumpigt, graciöst, snabbt eller kobent - börjar de röra sig MOT poliserna trots uppmaning om att stå still så blir det jobbigt. Att de dessutom fått uppgifter om att han var beväpnad - och dessutom har ett vapenliknande förmån i händerna - gör inte saken bättre
Exakt!
Det här du skriver verkar folk ha djävligt svårt att förstå.
Om någon rör sig mot dig kl 0400 när det är skumt ute med ett "vapen" i handen och inte lyder dina kommandon, vad gör du?
Jag vet exakt vad jag skulle göra och det är vad polisen gjorde.
Vi får tacka 7-klövern för att de har förstört det svenska samhället och tilltron till folket så polisen är på en mycket högre "stressnivå" vid alla utryckningar/ingrepp.
Tack såinihelvete 7-klövern, ni måste fanimig drunkna i svenskars blod vid det här laget.
SD2018 och AfS2022!