2018-08-03, 08:41
Medlem
Biyu800s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Problemet är att hans oförmåga att uttrycka sig och förstå också får en motsatt effekt i situationen. Polisen går mot honom och ropar (troligtvis) att han ska lägga ner vapnet. Detta gör inte bara en person med Dows Syndrom stressad, men han blir säkert än mer stressad än de flesta. Han fortsätter röra sig och åtlyder inte polismans order. De forsätter skrika och så eskalerar det. Jag förstår polismännen - de kan på inget sätt veta att mannen de har framför sig inte KAN kommunicera, eller kanske ens förstå dem. Följden blir oavsett att han inte gör ett enda dugg av vad han blir ombedd att göra.
Det spelar ingen roll om folk springer fult, klumpigt, graciöst, snabbt eller kobent - börjar de röra sig MOT poliserna trots uppmaning om att stå still så blir det jobbigt. Att de dessutom fått uppgifter om att han var beväpnad - och dessutom har ett vapenliknande förmån i händerna - gör inte saken bättre
Nope, dom sköt först sen sa dom åt honom att lägga ner den.
Citera
2018-08-03, 08:42
Medlem
Vänta med dom till utredningen är klar. Inget lätt jobb att vara polis i ett samhälle fyllt med vapen.
Citera
2018-08-03, 08:42
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darrar
Hur kan han ha uppträtt hotfullt? Knappast så att han skrek hotelser, kunde ju bara säga mamma. Jag har träffat flera downies och de är långsamma, så knappast att han rusade fram. Klumpiga och otympliga. Dessa poliser måste sett det. Mina barn ser ju direkt om det är någon downies på avstånd.

Att han var klumpig har ingen betydelse. Han riktade förmodligen vapnet mot polisen och det syntes inte i det dåliga ljuset att det inte var ett riktigt vapen.
Citera
2018-08-03, 08:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorPest
Det är inte ovanligt att den som ringer ofta är en person som reagerar mer än genomsnittmedborgaren och det är inte helt ovanligt med överdrifter heller vid den där typen av larmsamtal. Ett gruff blir ett stort slagsmål, tre 14-åriga killar blir ett "gäng farliga typer" osv.

Ett tänkbart scenario är väl att polisen konfronterat mongot på håll och då haft sk höjd beredskap (dvs dragna vapen), frågat honom om han har något vapen, mongot drar upp leksaksvapnet, kanske inte ens siktar utan bara går fram för att ge poliserna leksaken, en av snutarna skjuter och de andra hör skottet och tror att mongot skjutit och skjuter de med.

Mycket möjligt. Men det kan ju inte polisen VETA innan.

Ja något sådant tror jag har hänt, och i samband med det har killen, som en del i sin lek, riktat vapnet emot poliserna.
Citera
2018-08-03, 08:44
Medlem
Biyu800s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Wöhler
Säker på det?

”Så piketen följde inte rutinerna utan körde sin keystone-cops med dödlig utgång. Oavsett vad nu Eric gjorde inne på gården skulle piketen bara säkrat området istället för att meja ner killen.

Alltså duktig skillnad på hur insatsstyrkan jobbar mot en vanlig piketgrupp som kör dirty harry.
Jag skulle inte bli förvåndad om piketen var inlånad från annan kommun pga semestertider.”
Syftningsfel kan tänkas?
Citat:
..denna styrka(antagligen åsyftas piketen) som är specialtränad så väljer 3 kvinnliga poliser (?) att knata in på gården och konfrontera Eric, istället för att stå utanför porten och ha sina 3 kollegor utplacerade vid husets östra sida för att förhindra att Eric skulle smita ut den vägen. Istället står dessa utanför portalen/porten och har inte säkrat upp området medan de 3 andra går in.
Citera
2018-08-03, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Det sägs i media att Polisen sköt offret i magen. Om de skjuter för att ha ihjäl någon direkt så skjuter de mot bröstet eller huvudet. Huvudet kan dock vara svårt att träffa i en hotfull skarp situation där allt går snabbt. Att flera av poliserna sköt samtidigt tyder istället på att de upplevde situationen som verkligt hotfull.

Det räcker med ett skott i magen för att döden skall inträffa. Polisens ammunition har ingen utgång, utan kroppen sprängs sönder inifrån. Ett skott i benet hade varit tillräckligt, men polisen nöjde sig inte med det för då hade Erik överlevt. Nu dog Erik omedelbart, innan han kom till Karolinska sjukhuset.
Citera
2018-08-03, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biyu800
Nope, dom sköt först sen sa dom åt honom att lägga ner den.
Då säger jag att det troligtvis var så att han stod lite halv skyld och sedan hoppade fram med "vapnet". Kanske ville han leka, inspirerad av någon västernfilm - ett diligensrån, ett bakhåll på indianer "hands up" - vad vet jag. Men något har ju gjort att han överraskat poliserna så till den grad att de inte hann uppmana honom att lägga ner "vapnet" innan de sköt.
Citera
Medlem
Biyu800s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Att han var klumpig har ingen betydelse. Han riktade förmodligen vapnet mot polisen och det syntes inte i det dåliga ljuset att det inte var ett riktigt vapen.
Hur syntes det att han riktade mot dom om det nu var så himla mörkt?
Citera
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Problemet är att hans oförmåga att uttrycka sig och förstå också får en motsatt effekt i situationen. Polisen går mot honom och ropar (troligtvis) att han ska lägga ner vapnet. Detta gör inte bara en person med Dows Syndrom stressad, men han blir säkert än mer stressad än de flesta. Han fortsätter röra sig och åtlyder inte polismans order. De forsätter skrika och så eskalerar det. Jag förstår polismännen - de kan på inget sätt veta att mannen de har framför sig inte KAN kommunicera, eller kanske ens förstå dem. Följden blir oavsett att han inte gör ett enda dugg av vad han blir ombedd att göra.
Det spelar ingen roll om folk springer fult, klumpigt, graciöst, snabbt eller kobent - börjar de röra sig MOT poliserna trots uppmaning om att stå still så blir det jobbigt. Att de dessutom fått uppgifter om att han var beväpnad - och dessutom har ett vapenliknande förmån i händerna - gör inte saken bättre

Exakt!
Det här du skriver verkar folk ha djävligt svårt att förstå.
Om någon rör sig mot dig kl 0400 när det är skumt ute med ett "vapen" i handen och inte lyder dina kommandon, vad gör du?
Jag vet exakt vad jag skulle göra och det är vad polisen gjorde.

Vi får tacka 7-klövern för att de har förstört det svenska samhället och tilltron till folket så polisen är på en mycket högre "stressnivå" vid alla utryckningar/ingrepp.

Tack såinihelvete 7-klövern, ni måste fanimig drunkna i svenskars blod vid det här laget.

SD2018 och AfS2022!
Citera
2018-08-03, 08:46
Medlem
Biyu800s avatar
Citat:
Då säger jag att det troligtvis var så att han stod lite halv skyld och sedan hoppade fram med "vapnet". Kanske ville han leka, inspirerad av någon västernfilm - ett diligensrån, ett bakhåll på indianer "hands up" - vad vet jag. Men något har ju gjort att han överraskat poliserna så till den grad att de inte hann uppmana honom att lägga ner "vapnet" innan de sköt.
Fullt möjligt, och rimligt scenario
Senast redigerad av Biyu800 2018-08-03 kl. 08:48.
Citera
2018-08-03, 08:46
Medlem
Dr.Wöhlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biyu800
Syftningsfel kan tänkas?

Håller med, vi kan väl var överens om att det inte var piketepolis som sköt.
Citera
2018-08-03, 08:47
Medlem
Biyu800s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Wöhler
Håller med, vi kan väl var överens om att det inte var piketepolis som sköt.
Utan tvekan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in