2018-08-02, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
99,5% av alla polisskjutningar sker ju i nödvärnssituationer
Enligt polisen själva. En yrkesgrupp som automatiskt ses som mer trovärdiga än gemene man enbart på grund av sin jobbtitel. Och vi vet ju alla att polisen aldrig ljuger. Fråga Sture Bergwall.
Citera
2018-08-02, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Det står i citatet att polisen sa detta till han.

Citat:
Ursprungligen postat av EugenW
Det är helt omöjligt för alla på bara några meters avstånd. Sluta med fjanterierna.

Nej, nej, nej det är inte helt omöjligt att skilja ett miniatyr leksaksgevär från ett riktigt.
Citera
2018-08-02, 23:46
Medlem
TheWolfmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
En leksak för femåringar? Din källa kring detta är en sörjande mor? Fadern kallar vapnet kpist liknande. Kpist är vad folk kallar automatkarbiner för.

Visst rätt där, och här finns två sidor... dom som tycker det är okey att polis skjuter ihjäl folk va faan dom än håller i händer och i vilket tillstånd eller handikapp en människa har och andra sidan som önskar att snuten hade någon form av sunt bondförnuft och begåvningskapasitet hursomhelst kommer bli jävligt svårt bortförklara tre skjut glada snutar som skjutit ihjäl en GRAVT handikappad människa.. Och ingen blir gladare än jag när det livsfarliga vapnet visas upp för pöbeln..
Citera
Medlem
Strandslendans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManganJagg
Hos Polisen ???

Vad gör du ??? Raketforskare eller ?

Har du bott under en blöt filt senaste åren eller?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-kan-sankta-begavningskrav-paverka-polisorganisationen

Jag svarar gärna på vad jag sysslar med när du har lagt ut ditt personnummer, så att jag vet vem jag svarar en sådan personlig sak till.
Citera
Medlem
idjuuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManganJagg
Vissa förtränger dessutom det mest centrala; Polisen SKALL avvärja hot inte bara mot sig själva i myndightesutövningen utan mot alla medborgare som INTE bryter motPolisens våldsmonopol.
Hotet SKALL alltså avvärjas. Poliserna kan inte som vissa lallare tror, säga tt det KANSKE inte är nå´t farligt, det kan ju vara en lössläppt autist med leksaksvapen.......

Tycker du inte att de skall kunna känna av sånt? Eller skall dem gå runt som robotar och döda alla som bär på något som registreras som vapen i deras optik?
Citera
2018-08-02, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KurdiskMustasche
Svenska Hårdingarna Kling & Klang & Klong har visat sin styrka nu, Skjuter flertalet dödande skott mot en ensam förvirrad Down syndromekille med ett leksaksvapen, skott i huvudhöjd..Ljust ute..I orten däremot, bjuds det på halalkorv, saft och bullar istället för att använda tjänstevapen, detta talar för sig självt..Och vilka pussys konstaplarna i Sverige är, finner inte ord

Samtidigt som det var upplopp, tror det vari Västerås. Där fick man stenar kastade mot sig,då gömde man sig bakom bilarna...
Citera
2018-08-02, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsallalie
Föresten, undrar vad det var för vapen, har ytterst svårt att tänka mig att han fått något annat än ett sånt där billigt skit som man kan se på marknadsstånd, en liten kopia av en M16 i snorgrön plast.

Någonstans nämndes det att det var en K-pist.

En enklare modell av en MP5:a?

Tror knappast det rör sig om ett softairgun för 3000 spänn..

"– De säger att det var en replika av en pistol. Det var det ju inte, det här var ju ett leksaksgevär i miniatyr för en femåring. Det är mycket mindre än ett vanligt gevär, och billigt, i plast, säger pappan."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7lAmm4/eric-20-med-downs-syndrom-skots-till-dods-av-polis
Citera
2018-08-02, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tech-Brute
Ta det lugnt med versalerna. Det gör dig inte mer trovärdig. Du verkar oförmögen att förstå att poliser ibland begår grova misstag i verkligheten. Det är inte säkert att vi fullt ut får veta sanningen i det här fallet, men det här kan ha varit en blunder av guds nåde.

Du har nog inte läst eller förstått vad jag skriver.
Med facit i hand ÄR det en "j-vla blunder", inget tu tal om det.
Men att förfasa sig efteråt är inte rätt utan att veta situationen.

Man kan nog också anta att den som öppnade eld inte var så van att lyda order och/eller tyda situationer men det kommer vi garanterat få utrett.
MEN ponera att gossen blivit skjuten av nå´n gängmedlem som känt sig hotad, hade vi ens fått se någon i förhör ??
Citera
2018-08-02, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zipp68
Att se så många korkade inlägg om att det var rätt åt personen är skrämmande. Ni vräker ur er en massa uppdiktade fantasier i era hjärnor.

Så låt mig då förklara för er lite om Erik som pojken heter.
Han har downs syndrome och autism. Han kan bara säga mamma och i övrigt kommunicerar han bara med siina egna tecken som bara de som lever med honom förstår. Han är aldrig aggressiv utan en väldigt glad och lugn person.
Vapnet som ni spekulerar villt om är ett litet leksaksgevär som du kan köpa i vilken leksaksaffär som helst och som inte ens i någons vildaste fantasi kan liknas vid något riktigt vapen.

Jag känner Erik personligen och vet vilken underbar person han var och sorgen och saknaden är enorm.

Så nu kan ni sluta med era spekulationer om Erik.
Spekulera istället om hur 3 poliser kan avfyra 7 skott mot en pojke med downs syndrom och med ett leksaksgevär för små barn i handen.

Får man då fråga vad han gjorde ute på egen hand klockan 04 på morgonen - med ett leksaksvapen som han uppenbarligen skrämde grannarna med? Jag hade ju inte släppt ut mitt barn ensam vid den tiden, oavsett vilken lek det avsåg. Någon mer än polisen verkar ju har brustit här.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
"– De säger att det var en replika av en pistol. Det var det ju inte, det här var ju ett leksaksgevär i miniatyr för en femåring. Det är mycket mindre än ett vanligt gevär, och billigt, i plast, säger pappan."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7lAmm4/eric-20-med-downs-syndrom-skots-till-dods-av-polis

Mitt tjänstevapen är mindre och kopior finns i många leksaksaffärer.......
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
Det är ingen analys att observera ett utfall, vilket är exakt det du gör.

Hyckleriet består i att du hävdar att fel har begåtts, att poliserna har gjort en otillräcklig konsekvensanalys, när du själv saknar tillförlitliga uppgifter som styrker dina argument. Förstår du bättre nu? Du hävdar att andra har gjort en felaktig analys samtidigt som du själv saknar fakta som styrker det påståendet. Det är per definition att vara en jävla hycklare. Om du inte förstår detta får du ta upp det med din personliga assistent. Du kanske kan munmåla nästa inlägg i pannan på vederbörande?

Min uppfattning är att tjänstefel har begåtts. Någon av poliserna har garanterat känt sig hotad och avfyrat vilket triggat de andra att avfyra. Nu vet vi inte hur vapnet ser ut men pappan uttalade att vapnet var ett plastgevär i miniatyrstorlek anpassat för en 5åring. Finns det dessutom en röd mynning på detta vapen så ska poliserna utredas för dråp. Deras ångest när dom ska bekräfta att målet är nere och ser att det är en ung downie måste vara enorm, med all rätt. Jag hyllar ofta polisen för deras agerande men detta går inte att rättfärdiga. Jag kan inte se ett scenario där slutsatsen är att dom har agerat rätt. Om jag förstod rätt så försiggår en intern utredning och ingen är misstänkt för brott vilket också innebär att fallet kommer läggas ner. Men här bör allmänheten få ta del av utredningen då vi vet att poliser håller varandra om ryggen likt mc-gäng.

Spännande att se att polisen nu tar beskydd bakom sina bilar i en annan del av Stockholm istället för att skjuta. Men det är ju blattar, då kan man bli kallad för rasist. Bättre att peppra en downie som bara kan säga mamma med 7 skott.

Edit: 500 spänn på att leksaken är trasigt längst fram då någon "råkat" trampa av den röda mynningen.
Senast redigerad av zorzes 2018-08-02 kl. 23:53.
Citera
2018-08-02, 23:51
Medlem
Inthemoves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Varför dom inte häktats är för att misstankegraden är för låg, krävs minst skälig. I artikeln framgår att ingen ännu är misstänkt för brott.

Skuldfrågan kan ni släppa. Internutredning kommer att fria alla poliser från ansvar. Helt objektiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in