2018-08-02, 23:37
Bannlyst
Intressant att se hur ni försvarar polisens agerande. Den som någonsin påstår att en med downs syndrom agerar hotfullt , ljuger rakt ut.

Dessutom litar jag på vittnet med fönstret ovanför mordplatsen. Polisen sköt först och bad honom lägga ner vapnet sist. De var trigger happy redan när de fick larmet om en hotfull person med vapen
Citera
2018-08-02, 23:37
Medlem
itsallalies avatar
Föresten, undrar vad det var för vapen, har ytterst svårt att tänka mig att han fått något annat än ett sånt där billigt skit som man kan se på marknadsstånd, en liten kopia av en M16 i snorgrön plast.

Någonstans nämndes det att det var en K-pist.

En enklare modell av en MP5:a?

Tror knappast det rör sig om ett softairgun för 3000 spänn..
Citera
2018-08-02, 23:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Om man blir polis så finns risken att du kanske blir dödad. Det är liksom en del av jobbet hur tragiskt det än är.

Att skjuta först och fråga sen tycker jag inte riktigt hör till polisyrket.

Jag har extremt svårt att tro att ingen av poliserna fick en känsla av att situationen inte riktigt va så hotfull som de säger...

Att den risken finns innebär inte att du förlorar din medborgerliga rätt till nödvärn. 99,5% av alla polisskjutningar sker ju i nödvärnssituationer, dvs dem agerar utefter samma lagstöd som gemene man. Alla människor har nödvärnsrätt.

Det finns många situationer då det varken är lämpligt eller ens möjligt att " fråga först", är vapen inblandade så är sannolikheten mycket hög att det inte finns utrymme för sådant utan då gäller det att freda sig, och det kan i många avseenden betyda " hinna skjuta först" om du inte vill bli dödad.

Att du har så svårt att tro det beror troligtvis på att du inte vet ett skit om vad en sådan situation är, och vad denna situation var eller mycket väl kunde vara. Ett skarpladdat vapen och dom tre poliserna hade kunnat vara döda idag.
Citera
2018-08-02, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annonsblockeringen
Vilket gör att du förstår att det är en risk att gå runt med leksaksvapen eller vapenreplikor mitt i natten inne i stan där boende oroas av ditt beteende. Därför gör du inte det, eller hur?

Helt rätt. Men jag är ju inte förståndshandikappad heller.

Du tycker inte att man kan kräva det där lilla extra av en polis?

En kille som inte avlossat ett enda skott är möjligen ett hot, inte mer. Man skjuter inte folk I självförsvar för det.
Citera
2018-08-02, 23:41
Medlem
Tech-Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManganJagg
Vissa förtränger dessutom det mest centrala; Polisen SKALL avvärja hot inte bara mot sig själva i myndightesutövningen utan mot alla medborgare som INTE bryter motPolisens våldsmonopol.
Hotet SKALL alltså avvärjas. Poliserna kan inte som vissa lallare tror, säga tt det KANSKE inte är nå´t farligt, det kan ju vara en lössläppt autist med leksaksvapen.......

Ta det lugnt med versalerna. Det gör dig inte mer trovärdig. Du verkar oförmögen att förstå att poliser ibland begår grova misstag i verkligheten. Det är inte säkert att vi fullt ut får veta sanningen i det här fallet, men det här kan ha varit en blunder av guds nåde.
Citera
Medlem
Peppermills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av durmazbrorsa
Person med downs får sparken. Hela världen går crazy och påpekar att folk med downs är precis som alla andra och klarar av arbetet.

Person med downs blir skjuten av polis. Hela världen går crazy och påpekar att folk med downs är efterblivna och inte fattar ett jävla skit.

Finns olika grader av allt. Men i artiklarna som går att hitta så säger offrets anhöriga att han var på runt en 4årings intellekt-nivå.

Polisen har fuckat upp rejält denna gång.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Swedenhielms
Det är ju också 3 olika poliser som skjutit ihjäl downs syndrom stackaren, det är ju av största vikt utredningsmässigt att de inte får snacka ihop sig och därmed sabotera utredningen. .

Varför dom inte häktats är för att misstankegraden är för låg, krävs minst skälig. I artikeln framgår att ingen ännu är misstänkt för brott.
Citera
2018-08-02, 23:42
Medlem
banan74s avatar
[quote=midvintermorker|64820545]Det är ingen analys att observera ett utfall, vilket är exakt det du gör.

Hyckleriet består i att du hävdar att fel har begåtts, att poliserna har gjort en otillräcklig konsekvensanalys, när du själv saknar tillförlitliga uppgifter som styrker dina argument. Förstår du bättre nu? Du hävdar att andra har gjort en felaktig analys samtidigt som du själv saknar fakta som styrker det påståendet. Det är per definition att vara en jävla hycklare. Om du inte förstår detta får du ta upp det med din personliga assistent.[/QUOTE

Ja om man skjuter en mongoloid med leksakspistol så har man ju gjort själva essensen av bristande konsekvensanalys.

Hade det varit en tungt beväpnad kriminell som man sköt så hade man gjort en korrekt analys, en mongoloid not so much.

Det är ju utfallet som avgör riktigheten i en analys. Den svenska polisen är överlag bra på sitt jobb, det är därför dom får göra analyserna och inte du och jag. Dom är tränade att göra rätt analys, jag tror inte att det gick så bra den här gången.

Det är lätt att sopa det under mattan som ett enkelt misstag, men jag tror att för allmänhetens förtroende så är det viktigt att det här utreds noga och offentligt.

Notera att det är lättare att diskutera utan svordomar eller att ta upp dina eventuella assistansbehov
Citera
2018-08-02, 23:43
Medlem
Mycatisonfires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaltLakeCity
Du snackar skit, du är en lögnare och ett jävla svin som förvånar mig att sådana skitstövlar som dig är skrivkunnig och har en åsikt, du är en usel människa. Du har inte läst om killen utan du drog en generell åsikt om dårar i dina ögon som ska avlivas, du ska skämmas tamefan.

Vadå läst om killen, det som sagts av hans föräldrar eller? säger det hela historien?
Tror du på alla snyft historier om kriminella/terrorister nör de intervjuar deras mammor ”han var världens snällaste kille” också?

Finns det inga utvecklingsstörda personer som mördat menar du?
Citera
2018-08-02, 23:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee

En kille som inte avlossat ett enda skott är möjligen ett hot, inte mer. Man skjuter inte folk I självförsvar för det.

Jo riktar han tex vapnet( det som liknar vapnet) emot dom så är det självförsvar, även om han inte hinner skjuta och även om han inte skjutit något innan. Det kan man tycka vad man vill om , men det är oväsentligt , det är vad lagen säger nämligen.
Citera
2018-08-02, 23:44
Medlem
A.Ericssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikie
Det finns grader av handikapp. Vissa med downs kan ha de mycket tydliga downs dragen men fortfarande vara skapligt skärpta i knoppen. Andra kan se nästan normala ut men vara som en treåring till sinnet... Hur ska man kunna SE på någon om denne är gravt mentalt handikappad eller inte?

Jag var inte där så jag vet inte hur situationen egentligen utspelade sig, men uppenbarligen har poliserna upplevt att direkt och verkligt hot.

I en pressad situation när du ser en person med vapen i handen så kan man skrika att personen ska släppa vapnet... om personen inte lyssnar och gör anläggning så förändras situationen drastiskt. Om personen sen är gravt handikappad spelar i det läget ingen som helst roll. Lyfter han och riktar vapnet mot poliserna så blir det direkt ett han eller jag scenario.

Det jag tycker är mest talande är det faktum att inte bara en polis utan TRE poliser öppnade eld samtidigt. Det tyder på att de upplevde situationen som EXTREMT hotfull och agerade därefter.

För någon som inte såg vapnet höjas mot dem så är det i efterhand väldigt lätt att säga att pepparspray skulle räcka... men det är inte vad poliserna upplevde där och då.

Enligt BOs mamma så var BO så pass grovt efterbliven att han inte kunde kommunicera. Finns även bild på BO och när man ser det förstår man hur det ligger till, alltså det gick inte att missa.
Citera
2018-08-02, 23:45
Medlem
Svenska Hårdingarna Kling & Klang & Klong har visat sin styrka nu, Skjuter flertalet dödande skott mot en ensam förvirrad Down syndromekille med ett leksaksvapen, skott i huvudhöjd..Ljust ute..I orten däremot, bjuds det på halalkorv, saft och bullar istället för att använda tjänstevapen, detta talar för sig självt..Och vilka pussys konstaplarna i Sverige är, finner inte ord
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in