Citat:
Ursprungligen postat av
darkman74
Haha...mhm...och hur jävla mycket skjutvana har du själv? Jag har redan sagt det att det är en jävla skillnad på en skjutbana och en skarp situation (det finns gott om statistik på hur dåligt folk träffar i skarpa lägen...MEN...då talar vi generellt sett också om dödliga situationer, inte en sådan här situation). Tror du på allvar att de tänkte på en rikoschett i det läget? Ge dig, de felbedömde hela skiten. Gjorde som på träning och satte skott mitt i målet. Sen om rikoschetter, det är inga jävla biljardbollar som vallas med exakt precision. Ja, risken FINNS att en rikoschett kan träffa MEN...se till helheten. Ett mål direkt framför dem, mitt i natten...inga andra civila i eldområdet. Sannolikheten att de själva (eller en förlupen kula) skall skada dom- eller någon annan är ofantligt liten.
Självklart tänkte inte poliserna på riskerna med rikoschetter! De agerade så som de blivit tränade och drillade att göra. Och den träningen är utformad just så bland annat för att minska risken för rikoschetter eller att man missar en mycket liten träffyta på ett rörligt mål och oavsiktligt träffar något annat eller någon annan.
Det måste vara bekvämt och skönt att gå genom livet så totalt tvärsäkert på precis allting, som du är. Tyvärr är inte verkligheten sådan, kanske du får uppleva det personligen någon gång. Jag vet dock inte om jag önskar det eller ej, risken är att en sådan erfarenhet medför tragiska omständigheter.
Det börjar bli väl många halmgubbar i den här tråden nu...