2018-08-02, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlixtarDunder
När dömdes en polis på samma grunder som en vanlig knegare senast? Blir inget av detta som vanligt.
Möjligtvis ökar trycket på rätt rättvisa då han hade ds.

De finns de som vill sänka kraven för polisskolan.. Snacka om high chaparral.

Kraven är redan sänkta för de fick inte tillräckligt med aspiranter. Orsak bland annat låg lön mycket skit från oförstående allmänhet.

Om alla poliser som gick kursen förre årets skulle få svara på frågan; vad kan siluetten du ser kommer emot dig i en mörk portgång vara för något? Då finns det ingen som säger -"en 20 årig mongolid kille som rymt hemifrån och har en leksakspistol i näven".
Citera
2018-08-02, 22:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllefyllot
Det finns inte två lägen tyvärr, dagsljus och kolsvart. Sen är det väl rimligt att polisen inte avslöjar sin position med att springa runt och lysa upp hela området med ficklampor när de kommer i den här typen av situation, kan jag tycka. Du tänker med reptilhjärnan hela tiden, sluta upp med det.

ok vi har alltså att göra med nåt jävla counter-strike snille här som tror att snuten begår ett taktiskt misstag då dom riskerar att avslöja sin position för SNIPERN som ligger i bakhåll bakom en buske om dom tänder ficklampan!
Citera
2018-08-02, 22:07
Medlem
populopiduss avatar
Förvånandsvärt hur många här som försvarar snutsvinens agerande. En kula i nacken på varje gris som sköt, det är det enda rättvisa i detta läget.
Citera
2018-08-02, 22:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
ok vi har alltså att göra med nåt jävla counter-strike snille här som tror att snuten begår ett taktiskt misstag då dom riskerar att avslöja sin position för SNIPERN som ligger i bakhåll bakom en buske om dom tänder ficklampan!

Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Fast varför går insatsstyrkan in med sköld och vapen om tre poliser redan skjutit i målet? Vad ska dem göra? Skjuta av sig lite också? Säkra ett lik?

ja, jag vet inte, vore intressant att veta mer om det. när dom kom till platsen osv
Citera
Medlem
Inthemoves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Outofmilk
Och Vafan ska du göra åt saken din lille jävla fåne?

Ot:
Verkar som få här inne vet hur svårt det är för någon att se skillnad på ett riktigt vapen och ett låtsas i såna här situationer. Ni inser kanske inte heller att man inte stannar upp och begrundar att den här personen ser lite annorlunda ut i ansiktet. Man får sånt fruktansvärt tunnelseende och man ser bara vapnet i handen.
Förjävlig händelse och fruktansvärt sorgligt.
Men, polisen gjorde förmodligen rätt i situationen som sådan, andra omständigheter gjorde att det blev helt fel.

Poliskollega?
Hur som, kanske det var fel polis på fel ställe där? Vi har alla olika förmågor att hantera skarpt läge i livet.
Citera
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Det finns inte två lägen tyvärr, dagsljus och kolsvart. Sen är det väl rimligt att polisen inte avslöjar sin position med att springa runt och lysa upp hela området med ficklampor när de kommer i den här typen av situation, kan jag tycka. Du tänker med reptilhjärnan hela tiden, sluta upp med det.

Det är du som tänker med reptilhjärnan. Polisen ska skjuta i varje osäkert läge, varje gång ljuset är ofördelaktigt, varje gång någon har ringt in om en skum typ, varje gång dom inte fått sitt morgonkaffe... Polisen borde ha höga krav på sig att agera korrekt, men du vill uppenbarligen ha en ansvarslös poliskår.
Citera
2018-08-02, 22:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Paul.Pott
Man blir ju i regel anhållen 72h innan man står inför en häktningsförhandling, det innebär att man sitter på arresten under polismyndigheten och inte i ett häkte där kriminalvården har ansvaret.

Det skulle isf krävas att poliser inte än under sina kollegors tillsyn men främst att andra är poliser utreder poliser, har som civilperson riktigt svårt att förlita mig på polisens objektivitet, men än mer när poliser är misstänkta för brott. Detta speglas rejält i statistiken dessutom.

Faktum är ju att svensk internutredande polis står sig mycket högt rent kvalitetsmässigt i internationell jämförelse.

Även i länder man har fristående internutredningsenheter så är det ju samma sorts människor, med samma kompetens och erfarenhet som gör jobben och i dessa länder är andelen fällda polisen INTE högre.

Statistiken beror ju på att poliser ofta blir anmälda för saker som inte ens är ett brott, sedan är det också så att åklagare OFTARE åtalar poliser än vanliga civila i lägen då bevisningen är tveksam. Det beror på att många åklagare helt enkelt inte vill vara den som tar det " friande beslutet utan det lämnar man över till en domstol.
Citera
Medlem
Fashwaves avatar
R.I.P Eric.

Beklagar sorgen till alla anhöriga och nära och kära.

Hur gick detta till?

Ett tips till polisen: håll avstånd och använd kikare.
Ni hade sett att killen var ofarlig.
Aldrig att polisen vågat göra samma sak i Rinkeby. Varför?
Har polisen andra insatsregler i Vasastan?
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
När två uppfattningar ställs mot varandra och kolliderar (som här) bör man fundera:

Vad har poliserna åkt på för larm, och vad väntade de sig? Kan det MÖJLIGEN vara så att patrullen larmats ut därför att en beväpnad person finns i området och förefaller helt j-a livsfarlig?

Sedan föräldrarna, som (såklart) berättar om snälle Erik med Downs syndrom som rymt från föräldrarna? Visste de att Erik hade med sig sitt leksaksvapen? Berättade det den saken? Ringde de till polisen för att efterlysa Erik? Varskodde de om leksaksbössan?

Tre poliser på jakt efter en beväpnad, farlig person möter Erik, tre år på det 20:e och med vapen i hand? Visste poliserna att de var på jakt efter snälle Erik, eller vad?

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/eric-20-skots-till-dods-av-polis/

Anmälan om Erik försvunnen inkom efter att han skjutits.
Iaf enligt pappan´s utsago i Expressen.
Pappan letade efter Erik i området, stötte på poliser vid denna avspärrning och bad där om hjälp - han blev hänvisad till 112. Först då ringde pappan om försvunnen-anmälan.

Enligt Expressen:
Citat:
Skälet till att polis kallades till platsen var att en man visat en pistol för de boende på adressen, enligt uppgifter till Aftonbladet. Enligt uppgifter till Expressen vistas en känd våldsbrottsling ofta på den aktuella adressen.

Man kan ju fundera på den formuleringen/textbruket lite.
Självklart bör utredning få visa vad för uppgifter poliserna fick på väg till larmet.

Tror det blir starkt bärande hur meddelandekedjan ser ut i detta ärende - hur exakt var inringarens uppgift & hur vidarebefordrades detta larm till patrull som skickas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Så polisen ska på avstånd skaffa sig en bättre bild om bland annat ifall vapnet är äkta och laddat? Samtidigt medan någon promenerar med ett vapen på stan så ska polisen samtala med vittnen och försöka få kontakt med den misstänkte med megafon? Maken till idioti har jag nog aldrig läst.

Det som ska gå snabbt är att polisen ska komma till platsen med dragna vapen. Sedan ska den misstänkte lydda polisens order. Nu misstänker jag att det var här killens handikapp gjorde sig påminda att han inte förstod.

Du passar perfekt in i "pang-pang" piketen i mitt tycke.

Fullständig idioti att bara braka rakt in i ett område där någon har setts med ett vapen. Ok om det är ett skarpt läge där någon skjuter, då måste du ta dig in i området relativt snabbt. Men inte ens då kör du bara rakt in som en idiot = gigantisk risk att du dör rakt av.

I det här fallet har de fått en anmälan om en person som går omkring med vad som ser ut som ett vapen. Då börjar man väl för fan rimligtvis med att undersöka området, du tutar inte bara in med blåljus och hoppar ut med dragna vapen?

Kör till platsen, kolla av området. Ser man en misstänkt person kliver man rimligtvis ur bilen och bedömer läget. Jag menar på fullaste allvar att vem fan som helst bör kunna se att det är ett leksaksgevär SAMT en person som har Downs Syndrom. Det finns ju än mer uppgifter på hur det här gick till nu.

Personen fortsatte att gå mot poliserna trots upprepade varningar. Det här bedömer jag som om att det rör sig om förbannat kort avstånd. Vanligtvis tränar man ju givetvis på verkanseld mitt i målet, men under en sådan här situation finns det ju för fan all tid i världen att OM man nu känner att man måste skjuta, skjuta mot t ex. ben. Jag VET hur jävla mycket ett adrenalinpåslag gör, men kan du INTE träffa ett ben från t ex. 15m avstånd ska du ta mig fan inte heller ha ett tjänstevapen.

Men skit nu i det här. Faktum kvarstår att de hade sannolikt jävligt god tid (läs typ minst 1 minut vid kontakt) på att bedöma läget. Att INTE inse att det rör sig om en person med DS samt ett leksaksvapen är genuint korkat, långt värre än den dödades bedömda 3-åriga intelligensnivå. Hur jävla hotade kan de egentligen bli? Varningsskott? Sedan skott i benet. Tro mig, du stupar rakt ner om du blir skjuten i benet...

Men att ens skjuta när de har all tid i världen för att se hur det egentligen ligger till...klåpare...som kommer att komma undan, dock inte i sina egna huvuden. Det här får de leva med.
Citera
2018-08-02, 22:10
Bannlyst
Citat:
Så i ett land där det är olaglig att bära vapen kan man alltså kallt räkna med att man inte kommer bli skjuten av polis när man springer runt i centrala Stockholm med ett vapen, är du på riktigt?

Sen är jag FÖR väldigt liberala vapenlagar, men det här inte hit. Vi måste analysera det här efter vad vi vet och vad som är rimligt och ja, då spelar man definitivt med livet som insats om man springer runt beväpnad i centrala Stockholm.

finns massor med människor som haft vapen på sig och aldrig riskerat bli ihjälskjutna för det då det finns många alternativ till hur man istället kan hantera en sådan situation.

liksom alla dom gånger det rört sig om attrapper, paintball-vapen osv även dessa tycker du ska räkna med att bli ihjälskjutna.
Citera
2018-08-02, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Polisen ska skjuta centralt i kroppen på rörliga mål. Det är vad de blir tränade till. Rikoschetter är helt oberäkneliga, särskilt inom ett inneslutet område.
Vilket skitsnack man märker att du har noll erfarenhet rikoschetter är inte oberäkneliga särskilt inte med den mjuka ammunition som polisen använder, kulorna studsar inte omkring hursomhelst om du trodde det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in