Citat:
Ursprungligen postat av
Blundetto
Så polisen ska på avstånd skaffa sig en bättre bild om bland annat ifall vapnet är äkta och laddat? Samtidigt medan någon promenerar med ett vapen på stan så ska polisen samtala med vittnen och försöka få kontakt med den misstänkte med megafon? Maken till idioti har jag nog aldrig läst.
Det som ska gå snabbt är att polisen ska komma till platsen med dragna vapen. Sedan ska den misstänkte lydda polisens order. Nu misstänker jag att det var här killens handikapp gjorde sig påminda att han inte förstod.
Du passar perfekt in i "pang-pang" piketen i mitt tycke.
Fullständig idioti att bara braka rakt in i ett område där någon har setts med ett vapen. Ok om det är ett skarpt läge där någon skjuter, då måste du ta dig in i området relativt snabbt. Men inte ens då kör du bara rakt in som en idiot = gigantisk risk att du dör rakt av.
I det här fallet har de fått en anmälan om en person som går omkring med vad som ser ut som ett vapen. Då börjar man väl för fan rimligtvis med att undersöka området, du tutar inte bara in med blåljus och hoppar ut med dragna vapen?
Kör till platsen, kolla av området. Ser man en misstänkt person kliver man rimligtvis ur bilen och bedömer läget. Jag menar på fullaste allvar att vem fan som helst bör kunna se att det är ett leksaksgevär SAMT en person som har Downs Syndrom. Det finns ju än mer uppgifter på hur det här gick till nu.
Personen fortsatte att gå mot poliserna trots upprepade varningar. Det här bedömer jag som om att det rör sig om förbannat kort avstånd. Vanligtvis tränar man ju givetvis på verkanseld mitt i målet, men under en sådan här situation finns det ju för fan all tid i världen att OM man nu känner att man måste skjuta, skjuta mot t ex. ben. Jag VET hur jävla mycket ett adrenalinpåslag gör, men kan du INTE träffa ett ben från t ex. 15m avstånd ska du ta mig fan inte heller ha ett tjänstevapen.
Men skit nu i det här. Faktum kvarstår att de hade sannolikt jävligt god tid (läs typ minst 1 minut vid kontakt) på att bedöma läget. Att INTE inse att det rör sig om en person med DS samt ett leksaksvapen är genuint korkat, långt värre än den dödades bedömda 3-åriga intelligensnivå. Hur jävla hotade kan de egentligen bli? Varningsskott? Sedan skott i benet. Tro mig, du stupar rakt ner om du blir skjuten i benet...
Men att ens skjuta när de har all tid i världen för att se hur det egentligen ligger till...klåpare...som kommer att komma undan, dock inte i sina egna huvuden. Det här får de leva med.