2018-08-02, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Varför ljuger du?
https://c.cdn-expressen.se/images/8d/c9/8dc9590ed62c4613a17c49571c524f00/16x9/632@60.jpg
En kamera ser inte samma som mänskliga ögon gör. Det finns tekniska lösningar som gör att det helt enkelt "ser ljusare" ut på bild än vad det gör i verkligheten(sett ur mänskliga ögon). Jag vet inte hur ljust eller mörkt det var vid händelsen men att blint lita på ett foto som du verkar göra är inte helt riktigt.
Citera
Bannlyst
Shit. Läskigt att det ska vara så svårt för en myndighet att erkänna fel.

Men men typiskt Sverigekorea.

Själva försvaret av polisen härinne är samma pk retardism gällande många andra saker skjutglada klagar på fast omvänt.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Pangar du iväg några skott på en innergård lär du få rikoschetter som du inte har en aning om var de hamnar!

Alltså, vapenkunskapen här är på all time low. Detta är inte någon tramsig polisserie/Hollywoodfilm. Detta är verkliga livet!

vad ska kulorna studsa mot om man skjuter i luften, månen?
Citera
Medlem
Fyllefyllots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
shit happens. bara att vänta på nästa gång nån blir ihjälskjuten av poliser. samma sak i usa och många andra delar av världen. sånt som händer vettu!

tröttnar du aldrig på att skriva så mkt smörja på en gång?

Oklart, kan du försöka komma med något rimligt som tillför något kanske? Vad i det jag skriver är orimligt, fel eller vad du nu vill får det till, försök argumentera utefter det så kanske jag svarar.
Citera
2018-08-02, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelhund
Jag bor max 150m från platsen där han sköts. Vaknade kanske en halv minut innan skotten. Förmodligen pga av att det skreks. Sov med öppet fönster. Men jag hörde ingenting när jag väl var vaken och fattade inte varför jag hade vaknat till. Sedan kom skotten. Räknade till sju eller kanske åtta skott i väldigt snabb följd. Salvan var över på kanske tre sekunder eller så. Det hördes att det inte var automateld då skotten gick rätt oregelbundet om än i väldigt snabb följd. I samband med att sista skottet gick hördes en röst som skrek något väldigt högt. Omöjligt att höra vad. Men jag tänkte direkt att det var polis av någon anledning.

När jag läste någon timme senare att det varit skjutning på Norra Stationsgatan gissade jag på att polisen stoppat någon bil som försökt köra över en polis eller något i den stilen. Sedan visar det sig att det var en utvecklingsstörd grabb med en leksakspistol inne på en gård. Vilken soppa detta. Fattar inte hur polisen kan dra av så många skott mitt inne i ett bostadskvarter med fönster överallt. Detta hade ju kunnat ha slutat till och med ännu värre.
Skulle du kunna beskriva ljusförhållandena som rådde ute på gatan när du vaknade?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pakingborr
En civilist som skjuter ihjäl en mongoloid person med leksaksvapen skulle ofelbart anhållas och häktas oavsett om han hävdar nödvärn. Samma sak borde givetvis gälla poliser under dessa omständigheter. In i häktet med dem fram till dess förundersökningen är klar. Det är ett måste för att bevara tilltron till rättsväsendet och tilliten till polisens våldsmonopol.

En bild på det leksaksvapen som provocerade skjutningen borde också publiceras för att undvika spekulationer. En sådan bild skulle knappast skada utredningen men öka tilltron till polisens öppenhet och ärlighet.

Nej det hade han inte gjort om åklagaren inte hade kunnat motbevisa en invändning om nödvärn, och det kan bli mycket svårt/omöjligt om den utvecklingsstörde bar på något som på goda grunder kunde tas för att vara ett vapen.

Däremot skulle samma civilist kunna dömas för vapenbrott troligtvis. Men knappast själva skjutandet. Det finns ett rättsfall med en person som knivhögg en annan med en kniv som denne bar på allmän plats, handlingen bedömdes vara nödvärn, trots att vederbörande inte hade rätt att gå med kniven.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllefyllot
Absolut, den här typen av grejer eller/och övervåld från polis och liknande kan ju förebyggas med den typen av "vapen", det kan ju även underlätta gripande och liknande. Jag kommer ihåg för några år sedan då det var en grupp på 2-3-4 kvinnliga poliser som skulle gripa någon främling vid något boende och det gick ju inte alls, där hade det ju varit optimalt.

I det här fallet dock, hade man velat ta med sig en tazer till en gunfight? Tror inte det va, såvida strömmen inte var trådlös då och man kunde skjuta lika många kulor som man kan med vanliga vapen.

du menar tazer till en plastgevär fight?
Citera
Avslutad
Pappan hade ju vart på plats och sagt till poliserna att han letade efter sin DS-handikappade son. Att polisen inte ens då gjorde kopplingen när de vid konfrontationen SÅG att GM hade DS-handikapp.

Då undrar man om polisen redan hade skjutit pappans son och inte hade mage att tala om det när pappan var där och letade att det var hans son.

I båda alternativen var polisens agerande mycket svagt! Fel begicks vilket alternativ som än visar sig sant.
Citera
2018-08-02, 21:57
Medlem
Citat:
Varför ljuger du?
https://c.cdn-expressen.se/images/8d/c9/8dc9590ed62c4613a17c49571c524f00/16x9/632@60.jpg

Du menar att det är så ljust strax innan 04.00 på morgonen 2/8? Hur var ljuset/visuabiliteten på den plats på innergården där poliserna valde att skjuta verkanseld, vet vi det?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllefyllot
Oklart, kan du försöka komma med något rimligt som tillför något kanske? Vad i det jag skriver är orimligt, fel eller vad du nu vill får det till, försök argumentera utefter det så kanske jag svarar.

du skriver ju en halv roman varje gång du öppnar käften.
nu hävdar du att man får räkna med att snuten skjuter ihjäl folk, shit happens. mendåså! va fan disktuerar du om då? då är ju allt i sin jävla ordning! SÅNT SOM HÄNDER!
Citera
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Enligt mamman och pappan ljuger polisen. Hoppas någon utomstående kan analysera och komma fram hur mycket de ljuger. För jag tror knappast det kommer bli en "objektiv" utredning när "polisen" ska utreda sig själva om det var korrekt handlat. Polisen har alla incitament i världen att ljuga och förvränga sanningen.

De ljög att han var hotfull, de ljög att de inte kunde backa mer, de ljög att det var mörkt.

När två uppfattningar ställs mot varandra och kolliderar (som här) bör man fundera:

Vad har poliserna åkt på för larm, och vad väntade de sig? Kan det MÖJLIGEN vara så att patrullen larmats ut därför att en beväpnad person finns i området och förefaller helt j-a livsfarlig?

Sedan föräldrarna, som (såklart) berättar om snälle Erik med Downs syndrom som rymt från föräldrarna? Visste de att Erik hade med sig sitt leksaksvapen? Berättade det den saken? Ringde de till polisen för att efterlysa Erik? Varskodde de om leksaksbössan?

Tre poliser på jakt efter en beväpnad, farlig person möter Erik, tre år på det 20:e och med vapen i hand? Visste poliserna att de var på jakt efter snälle Erik, eller vad?
Citera
Medlem
Citat:
Dessutom har polisen skottsäkra sköldar att gömma sig bakom.

https://gfx.aftonbladet-cdn.se/image-c/29172623/700/imageColumnDouble/31bcb98687/3at+16.55.33+copy.jpg

Fast nu var det väl inte dessa som gick in?

Vittne säger att insatsstyrkan kom in senare. Dessa sköldar är inget som finns i vanliga polisbilar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in