2018-08-02, 21:39
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Varför funderar du över det? Är det verkligen viktigt, eller försöker du bara skifta fokus från dom uniformerade mördarna?
Det jag vill belysa är att det förekommer flera uppgifter som mycket lätt ses som motstridiga. Poängen med det är att understryka att vi egentligen inte vet knappt något alls, varför uttryck som "uniformerade mördare" är synnerligen opassande.
Citera
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllefyllot
Inga, eller ja, en i det här fallet då men åter igen HUR ska polisen veta att det är just den personen och inte en Brevik 2.0 alternativt något fyllo/pundare som helt plötsligt från ingenstans bara springer fram när polisen är på helspänn?

Ja, jag håller med dig, det inte lätt för polisen att veta.

Men man kanske måste tänka utanför boxen ibland. Varför reagerar han konstigt, går konstigt och beter sig konstigt? Det behöver ju inte vara en drogad beväpnad våldsman - utan just den där efterlyste förståndshandikappade personen, eller en annan person som är sjuk etc. Han såg ju onekligen väldigt speciell ut, på inget sett som en kriminell. Höll han ens i ”vapnet” på rätt sätt?

Tyvärr tror jag alla de som skrivit att vardagen blivit så mycket mer farlig och brutal har rätt.
Alla dessa skottlossningar från kriminella, alla dessa vapen i omlopp, attacker på poliser. Det har nog gjort att tröskeln för att skjuta och rädda allmänhetens och polisens liv när det är vapen på tapeten blivit betydligt lägre. Man är från polisen antagligen betydligt mer på helspänn än förr - med rätta.

Det är så sorgligt det hela, bara förlorare och en stackars glad mental tre åring död.
Citera
Medlem
Intelligentmässigt var det väl samma kategori?

Citat:
Ursprungligen postat av DonRonaldinho
komiskt att alla snacka om att bo var kaosblatte? vad hände med det?
Citera
Medlem
Erpatjoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dasfunk
Klurat lite.och undrat lite om en sak som säkert är hel galet men tänk om det är sant
tänk om päronen köpt leksaks bössan till mannen,^glömt^ sätta på låset på dörren och vetat att han skulle rymma med sin pistol och sedan bett någon bekant ringa in samtalet, allt för slippa ta hand om sitt downs barn. låter det för osanolikt tro

Tappar fan hoppet för allt när jag läser kommentarer som din.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Enligt mamman och pappan ljuger polisen. Hoppas någon utomstående kan analysera och komma fram hur mycket de ljuger. För jag tror knappast det kommer bli en "objektiv" utredning när "polisen" ska utreda sig själva om det var korrekt handlat. Polisen har alla incitament i världen att ljuga och förvränga sanningen.

De ljög att han var hotfull, de ljög att de inte kunde backa mer, de ljög att det var mörkt.

Citat:
– Vi är så förbannade på att de ljuger och hittar på. ”En hotfull man”? Han är som en treåring, säger Katarina Söderberg.
Citat:
– Jag gick tillbaka och tittade på brottsplatsen. Det stämde inte alls, det fanns utrymme att backa.
Citat:
– De sa att det inte såg något för att det var så mörkt. Men det stämmer inte för det var ljust. Klockan var fyra på morgonen, säger Rickard Torell.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Gryning, innan soluppgången, inne på en innergård i Vasastan.

Nu ska du fundera över varför majoriteten av alla viltolyckor i trafiken sker i gryning/skymning. Kan ge dig en ledtråd i att ljusförhållandena spelar vääääldigt stor roll. Det mänskliga ögat har mycket att kämpa med just i gryning/skymning.

Har du vart på den innergården? Det har jag, det är mer rymligt och ljust där än på gatan utanför.
Citera
2018-08-02, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
vad är det du ifrågasätter? han har ju bevisligen tagit sig hemmifrån så den biten är väl ingen mening att opponera sig emot?

det får gärna ha en poäng om vi ska diskutera något. annars låter jag helst bli.
Att han gått ut och iväg är meningslöst att diskutera däremot är det kanske konstigt att han klarat av det om han knappt kan stå på bena mer än 30 sekunder i stöten vilket sagts
Citera
2018-08-02, 21:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
För mycket talar emot att försvara full retard hjärnsläpp av poliserna.

1. Pojken var anmäld försvunnen.

2. Vit hy lyser än mer i gryning.

3. Mer än 30 min efter gryning.

4. Inga människor ute kl 4.

5. Utmärkande utseende med Downs syndrom.

6. Leksakspistol/karbin.

7. Inga skott hade avlossats.

8. Såg man ett vapen och inte en kratta såg man pojken.

9. Går utmärkt att skjuta i benet.

10. Framkommer inte att pojken varken vart hotfull eller siktat mot polisen.

det fanns dessutom ingen fara för allmänheten eftersom området och den här tidpunkten torde varit helt tomt på människor. det var alltså ingen extra stress, t ex att han hotade andra människor i omgivningen, gisslansituation eller liknande som krävde ett snabbt ingripande från polisens sida.
Citera
2018-08-02, 21:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av harig
Att han gått ut och iväg är meningslöst att diskutera däremot är det kanske konstigt att han klarat av det om han knappt kan stå på bena mer än 30 sekunder i stöten vilket sagts

men han har ju bevisligen gått och stått mer än 30 sekunder.

det finns mkt som är oklart, men just detta är väl för fan inget att diskutera såvida du inte hävdar att han varit på alla fyra och krypit omkring?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
alla som sett dokumentärserien tunnelbanan på kanal 5 vet ju att rop om att någon setts beväpnad, vare sig det rört sig om kniv eller pistol, inte är helt ovanligt.
detta hanterar vakterna i tunnelbanan utan några problem, dom är inte ens beväpnade och ofta två personer, snarare än tre!

och då snackar vi i områden där det verkligen råder skarpt läge, sergels torg och liknande miljöer, inte ett folktomt bostadsområde/byggarbetsplats som var fallet här.

Fast nu är det ju inget som säger att just DOM situationerna innefattar saker som att tex få presumtiva skjutvapen riktade emot sig.

Även polis hanterar sådana ärenden, mer eller mindre dagligen. Men det kan mkt lätt uppstå ett läge där du inom loppet av en sekund kanske måste bestämma dig, skjuta eller inte. Jag kan lova dig att inte ens Rambo hade sett att killen hade DS i det läget. Och du har definitivt inte utrymme för att fundera om det som riktas emot dig är en leksak eller ett riktigt vapen, om det inte är väldigt uppenbart såsom tex en rosa vattenpistol eller nått ditåt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MustavGandelmann
Enligt hans far:

https://mitti.se/nyheter/foraldrarnas-sonens-timmar/?omrade=hela-stockholm

Tragiskt att familjen inte ens försökt att uppdatera leksakslådan på 15 år.. men det är väl en annan diskussion.

Är det inte lite märkligt iaf? Att han valde att ta med sig ett leksaksvapen just denna gången menar jag.

Mitt i natten har han rotat fram det bortglömda leksaksvapnet och rymt hemifrån.. senare kanske gått rakt emot polisen osv...

Kan han ha sett nåt på TV som fick honom att agera sådär eller kan det finnas andra förklaringar?

Det är såklart väldigt lätt att lägga skulden på polisen eftersom dom av många antas att agera som robotar och utan att någonsin göra misstag.

Själv skulle jag vilja ha ett bättre underlag innan jag dömer nån i det här fallet. Det är en uppenbar känslostorm som präglar diskussionen.
Citera
Medlem
alfamisos avatar
Vet inte om det har diskuterats här, men var det så att skott mot underben för oskadliggörande inte övervägdes, i så fall var alltså avsikten att döda (??)

Eller var det som troligen i många andra fall, pressad polis kan inte hantera pistolrekyl (som de kan vid skjutövningar), så kulan går högre än avsett?
Senast redigerad av alfamiso 2018-08-02 kl. 21:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in