Citat:
Ursprungligen postat av
MeggieCleary
Det är lätt att vara efterklok. Du skulle säkert ha klarat situationen mycket bättre, eller hur?
Ja, jag kan nog faktiskt sticka ut hakan och säga ja på den frågan. Jag är absolut inte kaxig, utan på fullaste allvar realistisk. Sen VET jag mer än väl hur olika människor reagerar under stress, jag har själv sett det tämligen många gånger. En del blir handlingsförlamade eller helt förvirrade medan andra blir totalt tvärtom superfokuserade. Sen finns det givetvis ett helt spektra däremellan.
Citat:
Ursprungligen postat av
fittfittan
Du verkar ha brister i din empati.
Inte en mening av de meningar du skriver resonerar utifrån polisens perspektiv och varför de skulle kunna tänkas ha handlat som de gjort.
Ok, kortfattat då. Polisen gjorde en extremt bristfällig riskbedömning. Jag VET inte exakt hur det gick till, men när vi har facit i handen så gick de in alldeles för hafsigt.
Det är en jäkla skillnad på att närma sig försiktigt riskområdet för att söka av det, bedöma hotbilden osv. jämfört med att köra rakt in och hoppa ut för att försöka snabbt få slut på situationen. I det första läget har du god kontroll medan i det andra har du ytterst dåligt koll på situationen. Du är dåligt förberedd såväl mentalt, intellektuellt som fysiskt. Du förstår inte ens hotbilden så att säga.
Jag VET inte heller vilket avstånd personen bekämpades på, men av erfarenhet vet jag att normala skjutavstånd är understigande 25m. I synnerhet när det gäller polisen handlar det om väsentligt kortare avstånd än så. Jag orkar inte spekulera i HUR sammanträffandet kom (en del ger exempel på att han kanske kom rusande osv.), vad som är säkert är att det gick alldeles för hafsigt till.
Sen får vi ta i hänsyn till att (som jag har förstått det) var jäkligt sent på natten (eller tidig morgon, vilket som) = trötta poliser.
Vad man än säger är det jävligt svårt att se hur något sådant här kan ske, inte med de två väsentliga faktorerna som finns (Downs Syndrom och leksaksgevär). Kan man inte bedöma det från låt oss säga 15-30m ska man än en gång fan inte bära vapen eller ens tjänstgöra som polis.
Sist men inte minst så skakar jag bara på kommentarer om att polisen gör "high fives" osv. Ni kan vara totalt jävla övertygade om att de mår förbannat dåligt. De har skjutit en kille med DS som dessutom var obeväpnad, dråp i mina ögon. Det där får de bära med sig resten av sina liv. Dock kommer de givetvis inte att dömas för något, sannolikt inte ens tjänstefel.