2018-08-02, 20:42
Medlem
navyou14s avatar
Tre poliser kan tydligen skjuta ihjäl en funktionshindrad person men inte sköta om läget i Malmö och eliminera alla beväpnade män som skapar kaos med skottlossningar.

Sverige är ett skämt.
Citera
2018-08-02, 20:43
Medlem
TheWolfmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysAllIn
Det är så djävla lätt att vara världsmästare på läktaren efteråt.
Det är så djävla lätt att ha 13 rätt på tipset på måndagen.

Vit snubbe mitt i natten som inte svarar på tilltal och rör sig konstigt med ett automatvapen i händerna.
Jag hade siktat på huvudet direkt.
"Släck lampan" och överlev själv.

Korrekt agerat av polisen!

Föräldrarna hade ingen koll

Sorgligt men sant, polisen gjorde rätt under rådande omständigheter och kommer/bör bli helt frikända.

Automatvapen ❓❓var ett leksaksgevär i storlek Anpassat för en 5-åring...
Citera
2018-08-02, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllefyllot
Visst, but again, hur fan ska polisen veta det?

Kan man inte se skillnad på ett knall gult nerf leksaksgevär och ett riktigt vapen skall man inte vara polis.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av victortich
Känns som att social liberalerna här inne sett alldeles för mycket meth videos från fresno och midwest där polisen har att göra med mycket mycket farliga människor som vägrar följa polismans order, men t.o.m i dessa skjutgalna stater får de kriminella några chanser att lägga ner...innan det smäller.

Var f.ö ett liknande fall i Luleå i påskas där en off-duty polis sköt ihjäl en full polsk arbetare som arbetade vid facebookbygget. På 35 m drog han nio skott. Polacken var delerisk och vifta med en vodka flaska och var tokfull.

Men det var 30 m emellan dom.

Det är långt ifrån säkert det är lämpligt eller ens möjlighet att kunna göra detta, innan du måste skjuta verkanseld.

Det hade ni låtsasrambos förstått om ni haft någon som helst aning om vad ni pratade om.

Har någon ett vapen så har polisen varken utrymme för att bedöma ev handikapp, eller föra någon snuttputti dialog. Har någon ett vapen kan du mkt väl tvingas skjuta verkanseld DIREKT.
Citera
Bannlyst
När var senaste fallet nån öppnade eld mot svensk polis?
Citera
2018-08-02, 20:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fLASH11
Trams!

Det är en tragedi visa lite respekt, ingen vet vad som har hänt så håll dina känslor i styr och smutsa inte ner tråden i onödan innan vi ens vet någonting ännu.

Topic

——————-

En hemsk tragedi, lider mest med pappan. Ilskan han måste känna för staten just nu vill jag inte ens veta...

Jag trodde barn med autism kunde vara väldigt uttåtagerande när dom är i en knivig situation. Erik måste ha varit riktigt skrämd...

Om det är en olycka eller polismord det återstår att se.

Om han var utåtagerande märker man ju direkt att det handlar om en DS handikappad. Då bör ju poliserna ha frågat sig riktigt noga hur sannolikt det var att den handikappade verkligen hade en skarpladdad, osäkrad K-pist eller en leksak. Jag tycker att en bild på leksaken kan vara ganska avgörande..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Nej du smiter undan fakta, varför in i helvete hade han tillgång till ett gevärliknande vapen med sig under sin nattliga färd i detta vansinniga land som S nu har blivit. En tragisk olycka hände med ett gevär föremål på ena sidan och förvirrade poliser på andra sidan. Tid nu att se vart detta våld är på väg och ta ditt ansvar vid valet eller stanna hemma. Olycka är ordet och ingen häxjakt från hatarna behövs. Alla kan bli förvirrade och du med.
Rena turen att jag inte kört ihjäl någon vid bristande uppsikt bakåt och följderna av det.

Smiter jag undan fakta?
Vilken fakta då?
Att han hade ett leksaksgevär för 3-5 åringar? Finns inte en chans i helvete att man kan ta det för ett riktigt vapen.
Poliserna kände sig hotade. Ja han kan inte prata så han låter lite och tecknar med händerna och armarna.

Fakta är att insatsstyrkan var på väg. Varför inväntade inte den närvarande polisen insatsstyrkan innan de gick in och sköt honom.

Ni får spekulera hur ni vill och kalla denna underbara människa vad ni vill. Jag vet vilken underbar människa det var.
Men man blir mörkrädd när man läser mångas inlägg här.
Citera
Medlem
dovAkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av navyou14
Tre poliser kan tydligen skjuta ihjäl en funktionshindrad person men inte sköta om läget i Malmö och eliminera alla beväpnade män som skapar kaos med skottlossningar.

Sverige är ett skämt.

Bara för dem skjuter tillbaka. Hur många av de 6 som blivit ihjäl skjutna i år av polisen har haft skjutvapen? Kniv i vissa fall ja.
Citera
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ja men HUR ska polisen veta att det här inte var Brevik 2.0? Man har fått in ett larm om att men man med ett vapen springer runt i centrala Stockholm? Ditt sätt att hantera dessa larm är alltså att gå in, iskallt, och bara prata ner personer?

Vad är det med dig och alla andra som inte tänker längre än vad näsan räcker? Polisen har inte facit i hand där (med 99,9999% sannolikhet). Man ska konfromtera en vit man med ett vapen i centrala Stockholm, det är vad man vet. Jag tror inte att polisen kallblodigt mördade en kille med downs för att de hade chansen eller vad ni människor nu vill få det till, tror du?
Håller med.

Många trådsanningar här också. Vissa verkar "veta" att det rör sig om en fantasiformad leksakspistol i rosa plast, och att poliserna är uppenbart olämpliga. Men det enda vi vet är att vi inte vet nästan någonting alls.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ja men HUR ska polisen veta att det här inte var Brevik 2.0? Man har fått in ett larm om att men man med ett vapen springer runt i centrala Stockholm? Ditt sätt att hantera dessa larm är alltså att gå in, iskallt, och bara prata ner personer?

Vad är det med dig och alla andra som inte tänker längre än vad näsan räcker? Polisen har inte facit i hand där (med 99,9999% sannolikhet). Man ska konfromtera en vit man med ett vapen i centrala Stockholm, det är vad man vet. Jag tror inte att polisen kallblodigt mördade en kille med downs för att de hade chansen eller vad ni människor nu vill få det till, tror du?

Jag tror nog att vår mångkulturella/intersektionalistiska polis absolut osäkrar snabbare när det är kritvita offer.

Men sen snackar du skit, polisen utsätts för 1000 falt värre grejer kring Björns trädgård och plattan varje dag.
Citera
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:

Folk utgår ifrån att polisen har lite mer is i magen än gemene man men det verkar som att dom är lika nervösa som Birgitta, 85, när hon besöker bankomaten halv tolv på natten. Inkompetensen vet verkligen inga gränser för svensk polis. Angående din sista fråga - det är absolut en möjlighet, poliser älskar att utöva grovt våld.
Citera
2018-08-02, 20:46
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Absolut, men det där är fruktansvärt lätt att säga med facit i hand. Poliserna på plats hade givetvis ingen aning om det här när de fick larmet, de utgick från att det sprang runt någon "mitt i Stockholm" med ett skjutvapen .

Polisen hade fått infon om Eric.
När polisen var på plats på Norra Stationsgatan fanns det en upprättad efterlysning på försvunne Eric som rymt från pappans hem på Karlbergsvägen 61. Sannolikt med korrekt signalement, uppgifter om Down, autism och att han inte pratar eller förstår order.

Dessutom gick pappan förbi insatsstyrkan på Norra Stationsgatan och frågade om poliserna sett Eric - och uppgav sannolikt signalementet igen. Detta var när insatsstyrkan var på plats men innan Eric sköts.

Trots detta ”körde” polisen på i jakten på den ”farlige vapenförsedde våldsmannen”
Någon hos polisen borde ha lagt ihop två plus två... inte minst när de i dagsljus(!) såg Eric.

Polisen måste i vart fall varit så nära honom att de sett honom och hans ”vapen” och kunnat försäkra sig om att han uppfattade vad som gavs order om innan de sköt. Annars skulle de ju kunna råka skjuta en döv tidningsköpare på väg hem med tidningen hoprullad i handen.

Jag håller med om att oavsett grunddiagnos eller förståndshandikapp är en person med vapen livsfarlig. Dock måste man ju kunna avgöra att det vid ytlig betraktelse ser ut att vara ett vapen och att vederbörande förstår och uppfattar att polisen är på plats och hotar att skjuta honom om han inte följer order. Det skreks väl - ”Lägg ner vapnet”, innan skotten avlossades om jag förstått det hela rätt.

Det är inte utan att tanken föresvävar: bäva månne föräldrar till alla barn med vattenpistoler om det rings in grannrapporter om en vapenhotande dvärg i Vasastan.

Förhoppningsvis görs det en grundlig utredning. Och förhoppningsvis har ingen begått något tjänstefel, utan allt är bara väldigt oturliga omständigheter.
Hjälmkameror på insatsstyrkan borde vara självklart. Att filma en sådan här insatts borde i mitt tycke alltid ske, om inte annat ur undervisningssynpunkt och genomgång efteråt.
RIP Eric.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in