2018-08-02, 19:23
Medlem
bradgardsindianens avatar
Hur är det med din läsförståelseförmåga, drick lite vatten? Var går jag i polemik med dig? Beslutet kan överklagas men inte skälen till det. Beslutet, att tillräckliga skäl inte fanns för häktning i detta fall, var gynnande för SD. Finns inget incitament för SD att överklaga.
Sedan är jag osäker på om det är så de brukar skriva. Det borde räcka, sett till syftet om vad som dryftas, med att konstatera att åklagareni inte har presenterat tillräckligt med bevisning som ger att NN ska ses som sannolikt misstänkt.
Jag ser ingen rationell vits med att kleta dit att SD fortsatt är skäligen misstänkt (såvitt det inte måste finnas där eftersom denna grad var tillräcklig i första omgången).

Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Att du Insisterar trots att protokollet från beslutet visar att du har fel är bara att beklaga.

Avser inte ytterligare polemik med dig om detta.

Citat: Efter enskilt övervägande avkunnar tingsrätten inför öppna dörrar i parternas, den offentliga försvararen och övriga tillstädeskomnas närvaro följande.

BESLUT
Stefan Davidsson är fortfarande skäligen misstänkt för mord någon gång under kvällen den 14 eller natten till den 15 maj 2018 i Örebro, Örebro kummun. Misstankegraden sannolika skäl har således inte uppnåtts.
På grund härav häver tingsrätten häkningen av Stefan Davidsson, vilket innebär att denne omedelbart ska sättas på fri fot.
--------------------------------
HUR MAN ÖVERKLAGAR
Beslutet kan överklagas till Göta hovrätt. Överklagandeskriften ska lämnas in till tingsrätten senast den 29 juni 2018.

Som ovan,

Martin Starsmark
Protokollet uppvisat/
https://cdn-05.minfil.com/oek4Pfedb8/7452f654-1533207074/8250C19F-1FDB-49F3-BEEF-971C746F981C.png
Citera
2018-08-02, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Ska jag kommentera lösa rykten?
Visst, SD är inte Adolf Hitlers barnbarn.
SD är inte skyldig till dinosauriernas utrotning.
Även om många håller det för troligt här inne...

Nä, han kan omöjligt ha något med det där att göra.

Why? Hur kan du vara så säker på det?
Citera
2018-08-02, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Är det här dina egna gissningar eller har du någon källa att hänvisa till?
Hört det med åren. Inte nu bokstavligt, det är den generella arbetsgången.
Nått du tycker är konstigt eller ska du bara tjafsa för tjafsandes skull?
Citera
2018-08-02, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosenrasande1
Why? Hur kan du vara så säker på det?
Skulle inte kommenterat det....
Skit i min kommentar då. Tro att det är han och spinn vidare på det.
Citera
2018-08-02, 20:18
Medlem
Citat:
Skulle inte kommenterat det....
Skit i min kommentar då. Tro att det är han och spinn vidare på det.

Tycker bara det är märkligt hur du så säkert kan skriva så. För en utomstående med endast insyn i det media skriver och det som finns här, så lyfter man såklart på ögonbrynen när en man anklagad för olaga hot mot en kvinna i samma område där det nyligen mördats en kvinna och den mgm bor. Att du då skriver så utan vidare förklaring blir aningen frustrerande. Är han inte i Örebro? Har du pratat med honom? Eller vet du vem det annars gäller? Annars kan jag inte förstå hur du kan avfärda detta sammanträffande!
Citera
2018-08-02, 20:20
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Hört det med åren. Inte nu bokstavligt, det är den generella arbetsgången.
Nått du tycker är konstigt eller ska du bara tjafsa för tjafsandes skull?

Om du anser att en fråga är att tjafsa för tjafsandets skull så får det stå för dig. Inget jag är intresserad av.

Du har tidigare hänvisat till Sveriges Rikes Lag utan att kunna specificera närmare än så och den gången gällde det också utredningsförfarandet. Att nu frågan ställs igen varifrån dina uppgifter kommer är väl inte konstigt?
En del av det du skrev låter konstigt, ja. Men närmare än så lär vi väl inte komma.
Citera
2018-08-02, 20:32
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Tycker bara det är märkligt hur du så säkert kan skriva så. För en utomstående med endast insyn i det media skriver och det som finns här, så lyfter man såklart på ögonbrynen när en man anklagad för olaga hot mot en kvinna i samma område där det nyligen mördats en kvinna och den mgm bor. Att du då skriver så utan vidare förklaring blir aningen frustrerande. Är han inte i Örebro? Har du pratat med honom? Eller vet du vem det annars gäller? Annars kan jag inte förstå hur du kan avfärda detta sammanträffande!

EGT känner GM och dennes fru.
Enligt hen själv.
Så uppgiften kan stämma, att det inte är SD som är anhållen .
Men EGT har inte bekräftat till 100% att det är så det ligger till.
EGT TROR inte att det är SD.
Senast redigerad av flixa81 2018-08-02 kl. 20:33. Anledning: Stavfel
Citera
2018-08-02, 20:37
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Så långt sträcker sig inte min vetskap om hur en häktningsförhandling kan gå till. Åklagaren kan ju ha tyckt att det inte var värt det. Att avslöja för mycket av utredningsnaterialet. I åtanke hade hon kanske även att det isåfall vore bättre att SD inte blev häktad, då det gav en möjlighet till att använda sig av utredningstekniska medel såsom avlyssning och dylikt. Och att det skulle kunna ge mer vinst i slutändan. Jag tänker exempelvis på Johanna Möller-fallet där åklagaren gärna såg att Möller kunde vandra fritt och prata på i bilen bland annat, som var avlyssnad.
Men varför begärde hon honom då häktad, om hon ville att han inte skulle häktas?
Citera
2018-08-02, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
EGT känner GM och dennes fru.
Enligt hen själv.
Så uppgiften kan stämma, att det inte är SD som är anhållen .
Men EGT har inte bekräftat till 100% att det är så det ligger till.
EGT TROR inte att det är SD.

Därför jag frågar. Skulle EGT komma med nån sån information att det kan inte vara SD för han var på ett cachevent eller han är på sitt jobb eller dyl skulle jag inte fråga vidare. Men jag tolkar hens inlägg som "jag tror absolut inte det är han" "jag kan inte tänka mig att det är han" och jag skulle gärna vilja veta omständigheterna kring hens starka övertygelse.
Citera
2018-08-02, 20:41
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Därför jag frågar. Skulle EGT komma med nån sån information att det kan inte vara SD för han var på ett cachevent eller han är på sitt jobb eller dyl skulle jag inte fråga vidare. Men jag tolkar hens inlägg som "jag tror absolut inte det är han" "jag kan inte tänka mig att det är han" och jag skulle gärna vilja veta omständigheterna kring hens starka övertygelse.

Ah då förstår jag.
Tolkade ditt inlägg som att du inte visste att hen känner dessa personer.
Håller med dig, borde vara lätt för EGT att snabbt kolla med någon i kretsen och sedan dementera ryktet. Eller bekräfta.
Citera
2018-08-02, 21:06
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Ah då förstår jag.
Tolkade ditt inlägg som att du inte visste att hen känner dessa personer.
Håller med dig, borde vara lätt för EGT att snabbt kolla med någon i kretsen och sedan dementera ryktet. Eller bekräfta.

Ursäkta, men dementerade hen inte det?

"Nä, han kan omöjligt ha med det att göra" svarade hen och jag tolkar det som så att hen har belägg för detta tvärsäkra yttrande. Men kanske inte vill gå in på vidare detaljer hur hen vet eller vilken källa hen har?
Senast redigerad av Rosamund 2018-08-02 kl. 21:08. Anledning: Stavfel
Citera
2018-08-02, 21:16
Medlem
NU har SD varit inloggad på sin Geocachingsida. För nån timme sen när jag kollade sist hade han inte varit inne sedan 31/7.

Jag håller det inte för osannolikt att det VAR han som var inblandad i det olaga hotet häromdan, att han hämtades in, hölls över dagen eller över natten och har släppts igen. Tror inte "olaga hot" är skäl nog att hålla en misstänkt inlåst i häkte längre tid - om det inte bedöms att han kommer kunna försvåra utredningen. Just olaga hot kan ju vara verbalt och därmed finns inga fysiska bevis att förstöra direkt... Tror inte heller de får ta in det faktum att han i annat ärende är mordmisstänkt, utan "olaga hot"-incidenten bedöms nog bara enskilt i sig när det gäller om de får hålla kvar honom eller inte.

Tills dess att polisen dementerar kommer iaf jag ha en misstanke om att han var inblandad. Att SD inte logga in en enda gång mellan 31/7 och 2/8 avviker MYCKET från hans tidigare agerande, och att det råkar sammanfalla EXAKTT i tid med att någon i hans bostadsområde tagits in efter ett olaga hot... Lite konstigt om det vore ett sammanträffande nästan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in