2018-08-02, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cybermorph
Ja, tyvärr kan det här bli en ganska sensationell händelse. Rör det sig om en uppenbar leksak som dett spridas över hela världen och svensk polis kommer bli ifrågasatt förmsin kompetens på alla nivåer. Jag vill se leksaken nu!

Det står att det är en plastgrej avsedd för en femåring.

Säkert blå och orange med rymdljud kan man tänka...
Citera
2018-08-02, 19:14
Medlem
Poliserna kan inte se på en kroppsligt fullvuxen människa viftandes med pistol att det är på lek.

I usa blev ett yngre barn skjutet av samma orsak, med replika pistol viftandes.

Frågan om man är oansvarig som vuxen om man låter barnen leka med attrapper på gatan.
Citera
2018-08-02, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darrar
– De säger att det var en replika av en pistol. Det var det ju inte, det här var ju ett leksaksgevär i miniatyr för en femåring. Det är mycket mindre än ett vanligt gevär, och billigt, i plast, säger pappan.

Från Aftonbladet

Väldigt märklig och tragisk händelse..

Det ska tydligen varit 3st poliser som skjutit.. borde inte nån av dom ha uppmärksammat ”allvarligheten” i den aktuella situationen?

Sköts det några varningsskott?

Jag har inget emot att polisen skjuter i hotfulla situationer men här ställs ju mycket på ända, fruktansvärt klantigt.
Samtidigt låter man ju blatteyngel kasta sten på poliser, räddningstjänst, mm och även de fordon som redan hårt prövade svenska skattebetalare bekostat åt dom, utan att lyfta ett jävla finger.
Citera
2018-08-02, 19:15
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KokaGroda
Då ska jag förklara mitt resonemang för dig.
IQ-nivån för att bli antagen på PH har ju sänkts i omgångar (det krävs numera bara 3 av 9, där 5 är normalbegåvad) http://www.dagensjuridik.se/2016/07/sankta-intagningskrav-ska-radda-polisutbildningen-fran-fyra-till-trea-i-begavningstest det är ett stort problem - att ge folk med intelligenshandikapp (har du en 3:a ligger du på en IQ på ca 80-89) befogenhet till våld och skjutvapen är KORKAT.
Det handlar inte om jag tror en "polis vill skjuta ihjäl en annan människa", det handlar om jag litar på att den polisen har OMDÖME nog att analysera situationen.
Jag förstår att stressen, etc kan spela spratt men om man får ett ansvar som innefattar befogenhet att döda andra människor ställer jag extra höga krav på omdöme, stresshantering, mental stabilitet.
Men, jag anar mig till att fel poliser befann sig på fel plats, och som fegt nog försöker ljuga sig ur det. Håller du inte med om detta?

Du må kalla mig för "emotionell idiot", jag bryr mig inte. Jag är ingen mjukis, och jag är för hårdare tag generellt. Jag kommer antagligen rösta på AfS (även om jag provoceras av att det partiet verkar kidnappat av diverse nassar som åker snålskjuts på dem), annars blir det SD. Jag tillhör de översta 5% på intelligensskalan enligt otaliga tester för övrigt.
Vad jag vänder mig emot är alltså ett förmodat ljug från dessa poliser som sköt, och en allmän inkompetensnivå inom hela poliskåren (se mina tidigare inlägg).

Dessutom reagerar jag mot polisernas lönekrav/ politikers höga röster om högre polislöner (eller vårdlönerna, lärarlönerna, you name it). Inte minst SD som gapar om "6000 kr mer i månaden". Som om DETTA skulle lösa något.....
Vad skulle detta hjälpa? Fler poliser? Kanske fler som söker, men skulle då staten ha råd att anställa dessa? Skulle inte detta gå ut över ANTALET poliser istället? Det skulle inte ge fler poliser, bara högre kostnader för ungefär samma antal poliser.... Det handlar om utbud och efterfrågan helt enkelt. Poliser som är missnöjda med lönerna kan inte som sjuksköterskorna gå till Norge eller bemanningsföretagen för att trissa upp sina löner - de får då istället gå till andra yrken eftersom det inte finns privata polisföretag (ännu).
Vi kan heller inte höja skatterna ytterligare tror jag. Så den finansieringsvägen är/borde vara stängd.

Vad vi kan och borde göra är att ställa större krav på de vi anställer som ansvariga och i chefsbefattningar. Ge dem höga löner om det behövs, men ställ KRAV också på verkligt ANSVAR. Man ska alltid städa en trappa UPPIFRÅN om man vill hålla rent, gör då det.... Bort med alla jävla Karin Götblad:are inom polisen, bort med genustramset, bort med kriminologer som Sarnecki och hans kronprinsessa Nina Rung http://ninarung.se/om/, bort med falska politiker, bort med all kravlöshet inom poliskåren, osv osv.

Du, och jag, kan hjälpa till genom att rösta på rätt politiker om en månad - GÖR DET!

Att bli antagen till polishögskolan och att klara utbildningen utan att kuka ur är två vitt skilda saker.

Personer som nätt och jämt klarar av att hålla i kniv och gaffel när de äter tar inte polisexamen.
Senast redigerad av midvintermorker 2018-08-02 kl. 19:19.
Citera
2018-08-02, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smk11
Denna händelse kan verkligen sålla ut den mindre intelligenta delen av befolkningen.

Mindre intelligenta har noll förståelse för olika faktorer som spelat in i polisens beslut, exempelvis att det var på natten och troligtvis inte enkelt att kunna dra slutsatsen att personen hade downs. Hit hör även finniga tonårspojkar som tycker "fuck aina" är ballt.

Den mer intelligenta halvan förstår att det under rådande omständigheter i omvärlden med galningar hit å dit antagligen var en väldigt svår situation för polisen. Och att utfallet blev tragiskt för båda parter.

Polisen är gör ett gediget arbete runt om i landet, och jag förstår verkligen att polisyrket inte är attraktivt efter lågintelligentas drevande efter en händelse som denna.

Eller, hör och häpna nu, så har polisen klantat till det ordentligt den här gången? Nä, men så kan väl inte vara fallet tänker du, med din tunga djupt begraven i polisröv! Kanske du själv är polis, eller känner någon närstående som är det?

Det här stinker lång väg, och den enda lågintelligenta personen här är du, om du inte ser det. Men jag antar att du har dina skäl till att likt en struts stoppa huvudet i sanden.
Citera
2018-08-02, 19:16
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smk11
Anländer man till en mörk plats med info om att en person går runt med vapen och det första personen gör är att rikta det vapnet emot dig så tycker jag det låter väldigt förståeligt.

Bör knappast ha varit mörkt med tanke på tiden http://www.sunrise-and-sunset.com/sv/sun/sverige/stockholm
Citera
2018-08-02, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xlxerox
Poliserna kan inte se på en kroppsligt fullvuxen människa viftandes med pistol att det är på lek.

Frågan om man är oansvarig som vuxen om man låter barnen leka med attrapper på gatan.

Självklart har föräldrarna ett ansvar men det vore intressant att se ”vapnet” i detta fall.
Citera
2018-08-02, 19:18
Medlem
Mosbulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Bör knappast ha varit mörkt med tanke på tiden http://www.sunrise-and-sunset.com/sv/sun/sverige/stockholm

P{ bilden nar poliserna gar in pa garden ser man ju att det ar ljust.

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/eric-20-skots-till-dods-av-polis/
Citera
2018-08-02, 19:18
Medlem
Mycatisonfires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paul.Pott
Tre poliser sköt, förmodligen fler en tre skott dvs.

Om det är 3 poliser som skjutit så har ju något "allvarligt" hänt som fått alla tre att reagera...
Killen har väl stått o lurat, kanske självmordsbenägen? Har full förståelse för polisen i detta.
Skulden ligger på föräldrarna främst (& samhället, killen borde suttit på något hem där han inte kan rymma)
All efterblivna är inte snälla, en del kan vara riktigt "retard aggresiva".
I skolan där jag gick fanns även en klass för utvecklingsstörda med downs syndrom, dom bråkade hela tiden!
Citera
2018-08-02, 19:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av xlxerox

Det enda som står klart i denna tragiska händelse är att vi har en vård och omsorgsapparat som inte är fungerande.

Jag står helt och fullt för min åsikt att " dom gamla dårhusen" borde öppnas igen. En treåring, eller vuxen med treårings intellekt skall absolut INTE vistas ut utan vårdare eller förmyndare närvarande och att man tar hans rymningar med en klackspark som föräldrarna verkar ha gjort säger ju en del.
Citera
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Helt riktigt dom sköt muppen. en sån mitt i natten med vapen, replica eller ej, utgör en fara för allmänhet o byggnad

Du var mig en riktigt äckligt osympatisk typ. Sedan var "vapnet", enligt pappan, "leksaksgevär i miniatyr för en femåring".
Ska bli intressant att se bild på detta "vapen" senare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Självklart har föräldrarna ett ansvar men det vore intressant att se ”vapnet” i detta fall.
Det tar nog några dagar så polisen hinner gräva upp en riktig k-pist ur bevisförrådet och fota.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in