2018-08-02, 11:36
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
[/b]

Kanske räknande gm med att även skjuta av ryggraden på LP?
IM har ju vittnat om gm stod kvar och granskade OP en stund,
Fanns det ngn vinst med att bara ha kulor i revolvern?

LGWP sa i Veckans brott att han trodde att GM uppfattade läget som att han redan skjutit LP och att hon var så illa sårad "i lungan" att hon skulle dö på platsen.

Kanske väntade han några sekunder för att se om hon skulle sjunka ihop?

Men han kunde inte vänta hur länge som helst eftersom folk kom springande och bilar körde i ilfart in mot trottoarkanten. Han behövde springa iväg.

Tror inte GM var särskilt intresserad av att börja skjuta vittnen också. Uppdraget var ju klart. Palme låg död på marken.
Citera
2018-08-02, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja jag har verkligen vridit och vänt på detta med Delsborns uppgift om att de stod vända mot varandra.

En variant är att GM trots allt stod vid fönstret vänd mot Sveavägen och att paret Palme gick emot honom ovetande om att han var en mördare. Då kan det för en sekund - Delsborn kastade ju bara en snabb blick - ha givit intrycket av att de stod vända mot varandra.

Delsborn hörde inget samtal genom bilrutan på det avståndet. Han tolkade situationen.

Men då faller Cecilia A:s uppgift som ju går ut på att GM gick bakom paret Palme in mot Dekorima.

AB:s iakttagelse tycker jag är mer okomplicerad. Han ser plötsligt tre personer framför sig och gör ryggmärgstolkningen att de utgör samma sällskap eftersom de går tillsammans som i en grupp.

Det AB såg var sekunderna innan skotten då GM gått ikapp Palme.

När GM "höjer armen som för att omfamna personen i mitten" så lyfter han egentligen högra armen med revolvern för att skjuta Palme i ryggen. Så tolkar jag det.

IM är tydlig med att GM skjuter med höger hand så det är logiskt.

Jag tror inte heller på mötesscenariot. Det framstår som djupt osannolikt att Palme skulle stämma träff med någon på en trottoar sent en fredagkväll då han varit på bio med sin fru.

Nej, "mötet" är tolkningar av synintryck från främst Delsborn och AB.

Då är jag mer osäker på det här med att GM tilltalade OP. IM antyder något sådant. GM kan ha sagt något som även LP hörde - och det är det polisen vet som ingen annan utomstående vet.

Men just det, smart, tänkte inte på det. Tänker du då att dom kommer från reklampelaren, ytterkanten av trottoaren och sneddar in?

Jo, jag har hela tiden tolkat det som att "omfamningen" är när han antingen lägger handen på axeln eller höjer armen för att skjuta. Om det är det första så är han vänsterhänt. Kan inte dra mig till minnes mer nu än att Morelius säger att han har vapnet i höger hand.

Jag ställer mig frågande till mötesscenariot av samma skäl som du, men jag tror inte heller att Nicola F var vid Bonniershuset när han hörde skotten. Vi hade ju den diskussionen för några veckor sen och jag tror för tillfället mest på Gidas hypotes.
När man granskar bilder från rekonstruktionen när det gäller andra vittnen så ser man hur otroligt klantigt gjort det är. Man placerar inte ens ut de centrala personerna korrekt utifrån vittnesuppgifterna.
Senast redigerad av cherryfive 2018-08-02 kl. 11:59.
Citera
2018-08-02, 12:14
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Men just det, smart, tänkte inte på det. Tänker du då att dom kommer från reklampelaren, ytterkanten av trottoaren och sneddar in?

Jo, jag har hela tiden tolkat det som att "omfamningen" är när han antingen lägger handen på axeln eller höjer armen för att skjuta. Om det är det första så är han vänsterhänt. Kan inte dra mig till minnes mer nu än att Morelius säger att han har vapnet i höger hand.

Jag ställer mig frågande till mötesscenariot av samma skäl som du, men jag tror inte heller att Nicola F var vid Bonniershuset när han hörde skotten. Vi hade ju den diskussionen för några veckor sen och jag tror för tillfället mest på Gidas hypotes.
När man granskar bilder från rekonstruktionen när det gäller andra vittnen så ser man hur otroligt klantigt gjort det är. Man placerar inte ens ut de centrala personerna korrekt utifrån vittnesuppgifterna.

Ja, jag tänker att de i så fall sneddar in från trottoarkanten vid reklampelaren och att GM står vid Dekorima med ryggen mot skyltfönstret.

Frågan är då varför de väljer en så udda väg istället för att bara gå rakt fram på den östra trottoaren?

Jag får intrycket att de väjer för ett hinder, kanske AB som vankar just där?

Ja, det initiala polisarbetet - inklusive rekonstruktioner - framstår inte som särskilt kompetent. Det har många experter vittnat om. Där tappades många möjligheter bort.

Jag får det generella intrycket att flera av de ledande poliserna, Holmér inräknad, var "stängda i skallen" och alltså oförmögna att ta in information som talade emot deras egna personliga hypoteser.

Som vi har sett vimlar det av detaljer som måste analyseras noga för att långsamt kunna bygga upp en trovärdig helhetsbild av händelseförloppet - paret Palmes rörelser före mordet, GM:s position, AB:s vankande vid reklampelaren, GM:s vidare flykt från trappkrönet, de övervakande männen vid Grand, uppgifterna från Gamla stan om WT-män etc.

Vi är många inte alltför obegåvade personer som i flera år försökt men inte riktigt lyckats pricka allting rätt. Fortfarande återstår motsägelser.

Samtidigt har det kommit fram massor av intressant information om personer och konstellationer kring Palme vid den här tiden som kan vara relevant. Ett imponerande granskningsjobb.
Citera
2018-08-02, 12:50
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Ja, ett byte av person är ju inte omöjligt men sen hänger jag inte med riktigt. Menar du att den blå täckjackan inte var Björkman utan GM som LP ser när hon tittar upp, och att det är denne person som springer Tunnelgatan ner?
Vittnen Jan N, Hans J och Lars J ser samma framåtlutade person springa på Tunnelgatan efter mordet.

Vittnen Lisbeth P, Anna H och Lars J ser samma bredaxlade person springa på Tunnelgatan efter mordet.

Den bredaxlade och framåtlutade killen är GM.
Citera
2018-08-02, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Ger man inte utrymme för felbedömningar hos vittnen, blir det omöjligt att ens få ihop endast 2 vittnens utsagor från mordplatsen, någonstans går deras berättelser isär.
Det finns helt enkelt inte 2 vittnen som är samstämmiga och tolkar händelsen 100% likadant.

Med andra ord kan du ta vilket vittne som helst som du tror på och jag kan såga det med fotsulorna med ett annat vittne som du också tror på, därför att någonstans blir deras berättelser inte samstämmiga.

Att S.E. var där strax efter mordet och hade en lång, mörk rock på sig är inget svammel och att ögonvittnen som satt i en bil eller gick på andra sidan Sveavägen har förväxlat honom som GM är inte osannolikt.
S.E. säger även att han sprang efter poliserna därför att dom hade fått signalement på honom.
Vi måste ge det utrymmet.
5-10 sek är uppenbart en felbedömning från S.E.
Avståndet mellan Götabankens fönster där han läste av klockan och mordplatsen är allt för långt.
Dessutom vittnar han om att OP redan låg på rygg när han kom fram. Det indikerar att AH redan hunnit vända honom, vilket borde ha gjorts ca 20 sek efter skotten.
Därmed kan vi dra slutsatsen att 5-10 sekunder är helt fel.
Sedan hade SE en knälång rock, ja, men det behöver inte betyda att han blivit förväxlad med mördaren. Han var uppenbarligen kvar på platsen minuterna efter mordet, vilket du själv redogjort för på ett bra sätt. Det är mycket troligt att det var SE som fällde kommentaren ”han vars skjuten”...
Citera
2018-08-02, 13:31
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Avståndet mellan Götabankens fönster där han läste av klockan och mordplatsen är allt för långt.
Dessutom vittnar han om att OP redan låg på rygg när han kom fram. Det indikerar att AH redan hunnit vända honom, vilket borde ha gjorts ca 20 sek efter skotten.
Sedan hade SE en knälång rock, ja, men det behöver inte betyda att han blivit förväxlad med mördaren. Han var uppenbarligen kvar på platsen minuterna efter mordet, vilket du själv redogjort för på ett bra sätt. Det är mycket troligt att det var SE som fällde kommentaren ”han vars skjuten”...
Vittnet Åsa G säger avståndet mellan Götabanken och mordplatsen är 10-15 meter.
Citera
2018-08-02, 13:55
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bacchus94
Alla andra = Mannen hade en mörk, knälång rock.

LJ uppgav först blå jacka, men var osäker och ändrade sig sedan till "mörkt klädesplagg".
Lars J säger "mörkt jackliknande plagg" Jan N säger "brun skinnjacka" Hans J säger "mörk jacka" Jan Åke S säger "mörk jacka"
Senast redigerad av 299792458 2018-08-02 kl. 14:02.
Citera
2018-08-02, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Vittnet Åsa G säger avståndet mellan Götabanken och mordplatsen är 10-15 meter.
Det stämmer nog inte.
Någon här i tråden, kommer inte ihåg vem, hade mätt upp avståndet mellan götabanken och Dekorima ingången till ca 15 m. Då är det ytterligare drygt 5 m kvar till MP.
Själv har jag inte helt kläm på det, men jag gissar på drygt 20 m ändå. Ska försöka hitta fakta i saken.
Citera
2018-08-02, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja, jag tänker att de i så fall sneddar in från trottoarkanten vid reklampelaren och att GM står vid Dekorima med ryggen mot skyltfönstret.

Frågan är då varför de väljer en så udda väg istället för att bara gå rakt fram på den östra trottoaren?

Jag får intrycket att de väjer för ett hinder, kanske AB som vankar just där?

Ja, det initiala polisarbetet - inklusive rekonstruktioner - framstår inte som särskilt kompetent. Det har många experter vittnat om. Där tappades många möjligheter bort.

Jag får det generella intrycket att flera av de ledande poliserna, Holmér inräknad, var "stängda i skallen" och alltså oförmögna att ta in information som talade emot deras egna personliga hypoteser.

Som vi har sett vimlar det av detaljer som måste analyseras noga för att långsamt kunna bygga upp en trovärdig helhetsbild av händelseförloppet - paret Palmes rörelser före mordet, GM:s position, AB:s vankande vid reklampelaren, GM:s vidare flykt från trappkrönet, de övervakande männen vid Grand, uppgifterna från Gamla stan om WT-män etc.

Vi är många inte alltför obegåvade personer som i flera år försökt men inte riktigt lyckats pricka allting rätt. Fortfarande återstår motsägelser.

Samtidigt har det kommit fram massor av intressant information om personer och konstellationer kring Palme vid den här tiden som kan vara relevant. Ett imponerande granskningsjobb.

Ja, det är sannerligen imponerande. Jag är ju en nybörjare även om jag tagit del av information under alla år, men jag försöker ligga lågt och inte dra för för höga växlar utifrån den mycket begränsade kunskap jag har, kanske lyckas jag mindre bra med det.
Nu kommer jag snart att ha tillgång till några böcker som väl kan betraktas som standardverk så det ska bli intressant. Det är ju lite förmätet t ex att dissa mötesteorin när jag ännu inte har tagit del av all den litteratur som den otroligt kunnige och intelligente upphovsmannen har producerat.
Nåväl med metodik, ett öppet sinne, prestigelöshet och utan en egen agenda kan man komma en bit på vägen iallafall.
"Sök sanningen", skrev Benjamin Höijer "och om det så bär till helvetets portar så klappa på"
Senast redigerad av cherryfive 2018-08-02 kl. 14:09.
Citera
2018-08-02, 14:16
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Det stämmer nog inte.
Någon här i tråden, kommer inte ihåg vem, hade mätt upp avståndet mellan götabanken och Dekorima ingången till ca 15 m. Då är det ytterligare drygt 5 m kvar till MP.
Själv har jag inte helt kläm på det, men jag gissar på drygt 20 m ändå. Ska försöka hitta fakta i saken.

På denna bild kan du se avståndet mellan Stig E och Dekorima ingången, ca. 7 meter (betongplatorna är 35x35 cm)

http://oi67.tinypic.com/9qwuup.jpg
Citera
2018-08-02, 14:21
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
På denna bild kan du se avståndet mellan Stig E och Dekorima ingången, ca. 7 meter (betongplatorna är 35x35 cm)

http://oi67.tinypic.com/9qwuup.jpg

OBS: Resebyrå fönster 1992 = Götabankens fönster 1986
Citera
2018-08-02, 16:55
Medlem
SGDFs avatar
Citat:

"Han vart skjuten" är Delsborn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in