Citat:
Ursprungligen postat av
Engineer
Jag får erkänna att jag inte är speciellt intresserad av att köra bil, åtminstone inte på motorvägen) och använder farthållaren mest hela tiden utom i riktigt tät trafik. Men bara för att man använde den behöver man ju inte köra statiskt. Ligger man till höger och ser att det är en lastbil längre fram och att någon kommer i högerfältet så glr man ju en bedömning:
Kör bilen så fort att den utan problem hinner förbi, ja då behöver man inte göra något.
Kör bilen ganska fort, då trycker jag med en knapptryck ner min fart med 5km och den andre hinner förbi innan jag är framme vid lastbilen.
Kör bilen bara något snabbare än jag, då trycker jag upp farten ett eller två snäpp och kör om lastbilen före den andra.
Det är ju så man ska använda den och det gör ju säkert dom flesta också. Problemet är ju dom lata jävlarna som missbrukar den och bara ligger i samma fart hela tiden, även vid omkörning. Det räcker ju med att en relativt lite del av bilisterna gör så för att ha rejäl påverkan på framkomligheten.
Min hittills spektakuläraste omkörning i sommar var av en turistbuss med bakomliggande mindre bilkö i vänsterfilen på 110-sträcka. Han körde om en riktig snigel i personbil - och så långt var ju inget fel. En buss har ju inte mycket acceleration över 90 km/h och brukar dessutom ha fartspärr på vanligen ca 97-98 km/h. Så det är ju oundvikligt att omkörningen tar lite tid.
Men sen när den var klar hade det ju inte kostat honom nånting nästan, att gå till höger, släppa förbi oss bakom och sen gå ut igen efter och köra om andra bilar efteråt. Men det gjorde han inte utan fortsatte i vänsterfilen för att köra om en lastbil också, som var typ 300 m fram. När jag kom ikapp honom hade han redan en kö på 3 bilar bakom sig, men bara fortsatte som inget hänt - Så fort han och hela kön kommit förbi snigeln i bilen tog jag (som 4:e bil) chansen och svepte allihopa i högerfilen, sen vänster in framför honom och om lastbilen. Bara att de facto att det fanns plats för mig att göra så - även inräknat även köns längd, visade ju att han verkligen inte hade något i vänsterfilen att göra i den situationen.
Men det var roligt - man kan ju riktigt tänka sig chauffören som förmodligen sitter där bak och tänker "jävla fartdåre!",

Även fast det var helt han själv som provocerade fram det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Prodelin
Jag tog körkort slutet 80-talet, jag lärde mig ganska fort att bara titta i speglarna vid tex filbyte var rent av livsfarligt då jag flera ggr var nära köra in i en annan bil, efter det vrider jag huvudet varje gång för att vara säker.
Jag vet inte men jag tycker dom lär ut dom nya kökortstagarna helt fel idag, jag ser dagligen nån stackars människa som försöker med alla medel backa in i en ruta bara genom att titta i backspeglarna, herregud tänker man vilka metoder dom lär ut, det tar mig max 10 sekunder in i en ruta pga att jag vrider huvudet och har koll på alla fyra hörn.
Går väl inte riktigt att säga vad som är rätt eller fel här egentligen. Beror väl mest på vilken bil man kör också. Vissa bilar ser man ju väldigt bra genom bakrutan (ger ofta mycket bättre överblick vart man har hörnen än speglarna). Medan andra så måste man mest använda speglarna - t ex skåpbilar har ju ofta ingen sikt alls bakåt.