2018-07-26, 12:37
Medlem
Farthindren som inte är på någon sida.
Den funkar som om vi hade ett körfält åt två håll.
Samtidigt ändra dom att gult åxå betyder stanna. Så det beror nog mycke på vad den har som bestämmer har i sunt förnuft att göra ? Logik noll komma noll
Rött=stanna gult=varning grönt =kör
Duger inte det ?
Senast redigerad av troligengud 2018-07-26 kl. 12:44.
Citera
2018-07-26, 12:47
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Jag tog körkort slutet 80-talet, jag lärde mig ganska fort att bara titta i speglarna vid tex filbyte var rent av livsfarligt då jag flera ggr var nära köra in i en annan bil, efter det vrider jag huvudet varje gång för att vara säker.

Jag vet inte men jag tycker dom lär ut dom nya kökortstagarna helt fel idag, jag ser dagligen nån stackars människa som försöker med alla medel backa in i en ruta bara genom att titta i backspeglarna, herregud tänker man vilka metoder dom lär ut, det tar mig max 10 sekunder in i en ruta pga att jag vrider huvudet och har koll på alla fyra hörn.
Se där. Jag hade inte helt fel även om är några få år yngre än mig om du tog lappen som 18-åring.

Det jag lärde mig när jag utbildade mig i att köra bil tar jag med mig när jag lär ut mina kunskaper när jag är handledare. Alla som kört med mig kan använda speglarna vid backning även om jag tror att sambon glömt det pga bilens teknik. Den skriker värre än morsan när hon åker med mig om den upptäcker ett hinder.
Men fördelen är att jag aldrig övningskör med någon som börjat köra seriöst i bliskola.
Jag börjar med ett blankt papper o när de är mogna får körskolan ta över o fila bort de dumheter jag lärt ut.
Citera
2018-07-26, 12:56
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Farthindren som inte är på någon sida.
Den funkar som om vi hade ett körfält åt två håll.
Samtidigt ändra dom att gult åxå betyder stanna. Så det beror nog mycke på vad den har som bestämmer har i sunt förnuft att göra ? Logik noll komma noll
Rött=stanna gult=varning grönt =kör
Duger inte det ?
Ok. Bemöter detta med när jag ändå är inne i tråden.
Här handlar det om en lag som krockar med regeltolkningen vilket gör att man kan titta på anledningen.

Tidigare så var reglerna
Grönt= Kör bara kör
Gult = Något håller på att hända så passa dig.
Rött = Men stå still då din dumme jävel. Annars får du cykla.
Nu gäller
Grönt = Du har företräde men håll koll.
Gult = Nja, stå still om du hinner
Rött = se ovan.

Egentligen så är inget förändrat. Kan du inte stanna vid gult så kan du inte o jag själv får panik vid gult vilket gör att jag får problem med vilken pedal som är vilken.
Har även haft polisbilar bakom mig när detta har skett o inget har hänt.
Tanken med skärpningen är just att öka medvetandet att, Något håller på att hända så passa dig.
Regelskärpningens tanke som fungerade var att stoppa rödljuskörningen som ofta skedde när man fortsatte köra vid gult.
Eftersom polisen inte verkar intresserade att ta tjafset om man han stanna eller inte så tycker jag att skärpningen blev riktigt bra.
Citera
2018-07-26, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Ok. Bemöter detta med när jag ändå är inne i tråden.
Här handlar det om en lag som krockar med regeltolkningen vilket gör att man kan titta på anledningen.

Tidigare så var reglerna
Grönt= Kör bara kör
Gult = Något håller på att hända så passa dig.
Rött = Men stå still då din dumme jävel. Annars får du cykla.
Nu gäller
Grönt = Du har företräde men håll koll.
Gult = Nja, stå still om du hinner
Rött = se ovan.

Egentligen så är inget förändrat. Kan du inte stanna vid gult så kan du inte o jag själv får panik vid gult vilket gör att jag får problem med vilken pedal som är vilken.
Har även haft polisbilar bakom mig när detta har skett o inget har hänt.
Tanken med skärpningen är just att öka medvetandet att, Något håller på att hända så passa dig.
Regelskärpningens tanke som fungerade var att stoppa rödljuskörningen som ofta skedde när man fortsatte köra vid gult.
Eftersom polisen inte verkar intresserade att ta tjafset om man han stanna eller inte så tycker jag att skärpningen blev riktigt bra.
Ok tack för svar. Kör inte så mycke bil så är det inte gult alltid kopplat med grönt ljus ? Glömde det.
Citera
2018-07-26, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Jag får erkänna att jag inte är speciellt intresserad av att köra bil, åtminstone inte på motorvägen) och använder farthållaren mest hela tiden utom i riktigt tät trafik. Men bara för att man använde den behöver man ju inte köra statiskt. Ligger man till höger och ser att det är en lastbil längre fram och att någon kommer i högerfältet så glr man ju en bedömning:

Kör bilen så fort att den utan problem hinner förbi, ja då behöver man inte göra något.

Kör bilen ganska fort, då trycker jag med en knapptryck ner min fart med 5km och den andre hinner förbi innan jag är framme vid lastbilen.

Kör bilen bara något snabbare än jag, då trycker jag upp farten ett eller två snäpp och kör om lastbilen före den andra.

Det är ju så man ska använda den och det gör ju säkert dom flesta också. Problemet är ju dom lata jävlarna som missbrukar den och bara ligger i samma fart hela tiden, även vid omkörning. Det räcker ju med att en relativt lite del av bilisterna gör så för att ha rejäl påverkan på framkomligheten.

Min hittills spektakuläraste omkörning i sommar var av en turistbuss med bakomliggande mindre bilkö i vänsterfilen på 110-sträcka. Han körde om en riktig snigel i personbil - och så långt var ju inget fel. En buss har ju inte mycket acceleration över 90 km/h och brukar dessutom ha fartspärr på vanligen ca 97-98 km/h. Så det är ju oundvikligt att omkörningen tar lite tid.

Men sen när den var klar hade det ju inte kostat honom nånting nästan, att gå till höger, släppa förbi oss bakom och sen gå ut igen efter och köra om andra bilar efteråt. Men det gjorde han inte utan fortsatte i vänsterfilen för att köra om en lastbil också, som var typ 300 m fram. När jag kom ikapp honom hade han redan en kö på 3 bilar bakom sig, men bara fortsatte som inget hänt - Så fort han och hela kön kommit förbi snigeln i bilen tog jag (som 4:e bil) chansen och svepte allihopa i högerfilen, sen vänster in framför honom och om lastbilen. Bara att de facto att det fanns plats för mig att göra så - även inräknat även köns längd, visade ju att han verkligen inte hade något i vänsterfilen att göra i den situationen.
Men det var roligt - man kan ju riktigt tänka sig chauffören som förmodligen sitter där bak och tänker "jävla fartdåre!", Även fast det var helt han själv som provocerade fram det.

Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Jag tog körkort slutet 80-talet, jag lärde mig ganska fort att bara titta i speglarna vid tex filbyte var rent av livsfarligt då jag flera ggr var nära köra in i en annan bil, efter det vrider jag huvudet varje gång för att vara säker.

Jag vet inte men jag tycker dom lär ut dom nya kökortstagarna helt fel idag, jag ser dagligen nån stackars människa som försöker med alla medel backa in i en ruta bara genom att titta i backspeglarna, herregud tänker man vilka metoder dom lär ut, det tar mig max 10 sekunder in i en ruta pga att jag vrider huvudet och har koll på alla fyra hörn.

Går väl inte riktigt att säga vad som är rätt eller fel här egentligen. Beror väl mest på vilken bil man kör också. Vissa bilar ser man ju väldigt bra genom bakrutan (ger ofta mycket bättre överblick vart man har hörnen än speglarna). Medan andra så måste man mest använda speglarna - t ex skåpbilar har ju ofta ingen sikt alls bakåt.
Senast redigerad av C20 2018-07-26 kl. 16:49.
Citera
2018-08-01, 14:56
Medlem
Provocative2.0s avatar
Inte ofta jag blir riktigt arg i trafiken. Men i dag hände det.

Letar parkeringsplats så nära IKEAutgången som möjligt i Linköping o krypkör.
Mellan två bilar springer det ut två barn, 1-2 meter framför min bil.
Ok, jag körde på tomgång med foten på bromsen så inget hände. De försvann in mellan bilar lika fort igen. En flicka o en pojke 5-6 år. Fanns inte en chans att se dem o hade jag bara haft en aning högre fart så hade jag minst snuddat dem, antagligen så de gått i backen.
När jag tittar åt det håll de kom ifrån så är närmaste vuxna 5 meter bort.
Fyfan. O min största rädsla är just att klippa ett barn.
Snälla, håll för fan ordning på era barn på en parkeringsplats åtminstone. Så jävla kul är det knappast att köpa rullstolar i barnmodell😡

O här kommer detaljer som alltid är viktiga så jag besvarar dessa frågor nu.
Nej det var inte ett gift par som hette Mohamedsson om inte familjen var klorblekt.
Nej, de vuxna jag såg var inte en Blendrökande WT-kossa på 160kg med en blek 50kilosman med sig.
Citera
2018-08-01, 18:48
Medlem
Folk som inte kan respektera att man själv håller hastigheten på 30 väg.
Har en väg här hos mig där man ALLTID får nån jävel i arslet som trycker på när man själv ligger i 30-32.
Så fort det finns möjlighet så kör dom om,fortfarande på 30 vägen. Fort som fan.

Dock är det kul att ligga runt 28-29 då när man får dom i arslet men man tycker ju dom borde va mer rädda om sitt kort.
Citera
2018-08-01, 18:51
Medlem
Ang rött gult och grönt.
Min svärmor blev stoppad förra sommaren av polisen då hon körde mot gult.

Hon hade inget på sig sen tidigare som då sa att det var ok för den här gången men nästa gång tar dom körkortet från henne.

Du ska alltså stanna om du har möjlighet när det är gult.
Accar du för att klippa det gula kan du torska kortet.
Citera
2018-08-02, 01:43
Medlem
GravtPsykisktStords avatar
En annan sak jag kan tycka är lite irriterande - men ändå kul - är det faktum hur många förare verkligen tror sig kunna köra bil - snabbt. Men sen kan dom inte det. Jag har blåst förbi otaliga bilister som först ville ge sken utav att vara rallyförare, men efter några rondeller och kurvor senare är dom bortblåsta.. Alltid en skön känsla när man med en gammal kärra drar förbi en betydligt vassare ( motormässigt ) bil, med betydligt bättre väghållning. Då vet både jag och den andra bilisten vem som är alfa resp. beta.
Citera
2018-08-02, 03:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GravtPsykisktStord
En annan sak jag kan tycka är lite irriterande - men ändå kul - är det faktum hur många förare verkligen tror sig kunna köra bil - snabbt. Men sen kan dom inte det. Jag har blåst förbi otaliga bilister som först ville ge sken utav att vara rallyförare, men efter några rondeller och kurvor senare är dom bortblåsta.. Alltid en skön känsla när man med en gammal kärra drar förbi en betydligt vassare ( motormässigt ) bil, med betydligt bättre väghållning. Då vet både jag och den andra bilisten vem som är alfa resp. beta.

Så är det ju ofta om man själv har en slö bil. Man blir frånåkt vid acceleration av dom med bättre bilar och sen är man oftast förbi dom igen, redan innan man ens är framme vid nästa rondell (ofta bara för dom "fegar ur" och slutar accelerera när farten blir för hög - även fast det finns gott om sträcka kvar innan man verkligen behöver bromsa).

Enl min erfarenhet så handlar det till största delen om vardagsbilister med gott om pengar, som köper en fin bil för att visa upp. Sen ligger dom 99% av sin körning och kör som sniglar (körskickligheten blir såklart därefter)
- men sen då då vill dom showa med hur bilen går. Det finns tyvärr allt för många såna jämfört med "riktiga" snabba förare. I våras åkte jag med en förare som hade en chip-trimmad Golf GTI med typ 300 hk som gick som bara fan - men han körde som anus verkligen. Till vardags as-långsamt såklart (hade åkt med honom tidigare i andra bilar).
Men i det här fallet var det istället full gas upp i 160-180 på landsväg och sen kraftig bromsning, gång på gång - även fast det var tomt framför och rak väg. Såklart med originalbromsarna också (för dom hade han skitit i att uppgradera) - så när vi kom tillbaka luktade hela bilen brända bromsar. Och minsta kurva han försökte ta i hög fart, så vinglade han över hela vägen.

Vid ett tillfälle låg han också 5-10 m bakom en bil i ca 60 km/h och skulle köra om. Då gasar han på som fan, utan att svänga, för att sen kasta sig över i mötande (omkörning på landsväg), typ metern från att ramma den andra bilen - den andra bilen fick typ svänga ut mot vägrenen, var typ det som räddade det hela.
Senast redigerad av C20 2018-08-02 kl. 03:52.
Citera
2018-08-02, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GravtPsykisktStord

Du verkar göra skäl för ditt nickname.................
Citera
2018-08-03, 00:23
Medlem
GravtPsykisktStords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Så är det ju ofta om man själv har en slö bil. Man blir frånåkt vid acceleration av dom med bättre bilar och sen är man oftast förbi dom igen, redan innan man ens är framme vid nästa rondell (ofta bara för dom "fegar ur" och slutar accelerera när farten blir för hög - även fast det finns gott om sträcka kvar innan man verkligen behöver bromsa).

Enl min erfarenhet så handlar det till största delen om vardagsbilister med gott om pengar, som köper en fin bil för att visa upp. Sen ligger dom 99% av sin körning och kör som sniglar (körskickligheten blir såklart därefter)
- men sen då då vill dom showa med hur bilen går. Det finns tyvärr allt för många såna jämfört med "riktiga" snabba förare. I våras åkte jag med en förare som hade en chip-trimmad Golf GTI med typ 300 hk som gick som bara fan - men han körde som anus verkligen. Till vardags as-långsamt såklart (hade åkt med honom tidigare i andra bilar).
Men i det här fallet var det istället full gas upp i 160-180 på landsväg och sen kraftig bromsning, gång på gång - även fast det var tomt framför och rak väg. Såklart med originalbromsarna också (för dom hade han skitit i att uppgradera) - så när vi kom tillbaka luktade hela bilen brända bromsar. Och minsta kurva han försökte ta i hög fart, så vinglade han över hela vägen.

Vid ett tillfälle låg han också 5-10 m bakom en bil i ca 60 km/h och skulle köra om. Då gasar han på som fan, utan att svänga, för att sen kasta sig över i mötande (omkörning på landsväg), typ metern från att ramma den andra bilen - den andra bilen fick typ svänga ut mot vägrenen, var typ det som räddade det hela.

Ja, din teori stämmer nog in på många, dom kör bilen bara pga dess status, inte för bilkörning i sig. Hehe, ajaj, då märker man att han inte är van att köra snabbt - sånt märker man av ganska snabbt ifall man själv är en duktig förare. Jag själv har kört allt från motorcykel till långtradare i många år, så man har väl fått lite gratis insikter bara därifrån. Sen första åren efter man fick körkortet så körde man ibland farligt fort, dvs utan egentlig kontroll. Men eftersom jag är helskinnad idag så innebar alla farliga körningar att jag idag är en betydligt bättre förare än medelsnittet.

Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Du verkar göra skäl för ditt nickname.................

Hurså? Varför vill ni - som ej klarar av att hantera fordon i trafiken - att vi som faktiskt kan det ska smutskastas? Börja inte gasa på ifall ni inte vill få ert ego förstört nästa gång, så enkelt är det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in