2018-07-31, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Har du ursprung i DDR?
Om SD var lyst kanske. Det är ju ganska osnyggt att tala om för andra länder att den personen är för klandervärd att ni bör släppa in hen men sedan när hen vänder åter hem inte ens visa intresseför att ta in honom förrän efter någon tid.
En annan möjlighet är att man kanske har något förfarande för begäran om hjälp med spaning, men att det avvisats av USA som därmed avvisade objektet? Inom EU har väl tullen och polisen ett särskilt förfatande om sådant (ifall annat EU land fått sådan begäran?).
Mitt ursprung torde vara ganska ointressant för tråden.
Fast med tanke på det jag fetat, så ställer jag och gissningsvis många med mig, frågan om du tillbringat större delen av ditt liv under en sten.
För du talar om att som nation bete sig "osnyggt", men FYI kan jag berätta att det i så fall inte vore första gången Sverige betett sig "osnyggt". Kanske räcker med att jag skriver 'egyptiernautvisningen'?

OnT: Det finns i dagsläget ingen absolut uppgift om vad som gjorde att SD inte släpptes in i USA.
Vad vi nästan kan vara säkra på att INTE var orsaken, så var det pga färgen på hans skor, som annan skribent nämnt som det yttersta exemplet på att USA själva avgör vem som släpps in.
Citera
2018-07-31, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag tycker nog att det faktum att båda sakerna sker på exakt samma datum d.v.s. den 2/11 inte kan vara en slump.

Var det alltså 2/11 2016? Det kan förstås vara så att de diskuterat sina respektive och bestämt att sätta ned foten och markera mot dem samtidigt. Hon på SDs SMS och han på MHs räkningar. Under hela 2017 har de väl ändå inte återtagit någon kärleksrelation? Så varför skulle UW plötsligt bli ursinnigt svartsjuk efter så många år som skilda?
Citera
2018-07-31, 22:20
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Fast med tanke på det jag fetat, så ställer jag och gissningsvis många med mig, frågan om du tillbringat större delen av ditt liv under en sten.
För du talar om att som nation bete sig "osnyggt", men FYI kan jag berätta att det i så fall inte vore första gången Sverige betett sig "osnyggt". Kanske räcker med att jag skriver 'egyptiernautvisningen'?

OnT: Det finns i dagsläget ingen absolut uppgift om vad som gjorde att SD inte släpptes in i USA.
Vad vi nästan kan vara säkra på att INTE var orsaken, så var det pga färgen på hans skor, som annan skribent nämnt som det yttersta exemplet på att USA själva avgör vem som släpps in.
Läs Draifos inlägg 5 inlägg tillbaka så förstår ni anledningen att SD inte släpptes in i USA
Citera
2018-07-31, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Polisen ansåg sig ju tydligen ha hittat LW:s blod i SD:s bil, som enligt tidningsuppgifter hade "dumpats" på Arlanda. Det är inte omöjligt att polisen därför kontaktade t.ex. USA:ambassad. En annan möjlighet är att SD fyllde i formulären på flyget korrekt, och själv lämnade uppgift om att han hade varit anhållen för brott.

Har för mig att det är ett grönt och ett vitt kort man fyller i inför landning. Ett handlar om vad man har för mat med sig, och ett handlar om huruvida man är en dumming. En fråga lyder "Have you ever been arrested or convicted for any offense or crime?", och det hade han ju.
http://international.iupui.edu/visas/f1-students/arrest.html

Då frågade nog tullgubben sedan vad det handlade om, och SD berättade väl att det gällde ett mord.

Det där med blodet är lite intressant, för om det [högst eventuella] blodet hade hittats i bil tillhörig SD, så hade väl han gripits direkt vid återkomsten och så skedde väl inte?

Håller med om möjligheten att SD som trots alla amorösa övertramp och moraliskt tveksamma möten med LW, ändå kan vara en ärlig person och att han därför fyllde i blanketten med korrekt info, dvs att han hade varit gripen i samband med utredning om ett försvinnande/människorov.
Citera
2018-07-31, 22:25
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjackarismyg
Intressant fråga eftersom du har ägnat 412 inlägg till att förklara de logiska orimligheter som intelligenta användare funderar över. Du kan börja med att läsa dina egna inlägg från början.

Wow! Vilken komplimang du ger mig, som en fin kärleksförklaring! Hur länge har din förälskelse i mig pågått i det tysta?

Med det sagt; låt oss styra skutan mot seriositet igen: I mina inlägg står det tyvärr inget om några förklaringar på logiska orimligheter. Ännu mindre står det i dom vad du har för tankar på sådana. Eftersom detta är ett diskussionsforum är det intressant att få höra vad folk har för tankar om saker och ting. Du skrev att det finns krångliga historier, och det finns det ganska många av i denna tråd både för och emot SD. Men jag blir nyfiken på vilka krångliga historier som just du syftar på. Kan du nämna några av dom?
Citera
2018-07-31, 22:26
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Var det alltså 2/11 2016? Det kan förstås vara så att de diskuterat sina respektive och bestämt att sätta ned foten och markera mot dem samtidigt. Hon på SDs SMS och han på MHs räkningar. Under hela 2017 har de väl ändå inte återtagit någon kärleksrelation? Så varför skulle UW plötsligt bli ursinnigt svartsjuk efter så många år som skilda?

Nej jag spekulerar här inte om UW är GM eller inte.
Frågan som diskuteras är om LW och UW kanske bestämde sig för att försöka igen och därför bestämde UW att tidigarelägga skilsmässan till 2/11 samtidigt som LW exakt samma datum anmälde SD för ofredande.
Jag svarade bara med min åsikt att det inte kan vara en slump.
Citera
2018-07-31, 22:31
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Ditt ursprung är ointressant, men det du säger att du skulle göra är helt i DDRs anda dock. Jag vet att Sverige betett sig osnyggt. Jag har själv också kommenterat itråden att Ask fick en uppläxning för att svenska myndigheter (med polis) placerat en dömd kriminell som fått skyddad id i Storbritannien utan att informerabrittiska myndigheter (detta hade dock Ask ärvt från tidigare styre) . Men att man beter sig osyggt i ett avseende behöver inte innebära att man har ambition att alltid bete sig osnyggt.

Men som sagt, självfallet tror jag inte det hade med SDs skor att göra, det jag menade var att för min del är USAs motiv och angelägenhet av ringa intresse utan det jag finner märkligt är att svenska myndigheter skulle meddela andra länder om något de själva inte anser ha tillräckligt för att hålla någon för. Som en del menar skulle vara orsaken att SD inte släpptes in. Om de hade tagit honom när han klev av planet hade jag antagit att det möjligtvis var på svenska myndigheters begäran.
Det är väl ganska strikta regleringar med uppgiftslämnande, begäran om handräckning från andra myndigheter utom landet vad gäller enskilda personer. Det var det jag menade med att det lätt kan uppfattas som utomrättsliga trakasserier om man inte följer dem.
Citera
2018-07-31, 22:35
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Det där med blodet är lite intressant, för om det [högst eventuella] blodet hade hittats i bil tillhörig SD, så hade väl han gripits direkt vid återkomsten och så skedde väl inte?

Håller med om möjligheten att SD som trots alla amorösa övertramp och moraliskt tveksamma möten med LW, ändå kan vara en ärlig person och att han därför fyllde i blanketten med korrekt info, dvs att han hade varit gripen i samband med utredning om ett försvinnande/människorov.

Där håller jag med, i båda aspekterna, att de skulle snytit in honom direkt isåfall och att han kan ha uppgivit det själv.
Citera
2018-07-31, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=7010233

Den här är från igår. Inget nytt men svaren verkar inte kommit.

"Flera månader" som det sagts från början skulle kunna betyda att de börjar bli klara om 2-3 veckor.
Det måste vara något väldigt speciellt de väntar på.
Samtidigt måste det vara en pressad situation att vara "den misstänkte 40-åringen".
Citera
2018-07-31, 22:51
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Polisen ansåg sig ju tydligen ha hittat LW:s blod i SD:s bil, som enligt tidningsuppgifter hade "dumpats" på Arlanda. Det är inte omöjligt att polisen därför kontaktade t.ex. USA:ambassad. En annan möjlighet är att SD fyllde i formulären på flyget korrekt, och själv lämnade uppgift om att han hade varit anhållen för brott.

Har för mig att det är ett grönt och ett vitt kort man fyller i inför landning. Ett handlar om vad man har för mat med sig, och ett handlar om huruvida man är en dumming. En fråga lyder "Have you ever been arrested or convicted for any offense or crime?", och det hade han ju.
http://international.iupui.edu/visas/f1-students/arrest.html

Då frågade nog tullgubben sedan vad det handlade om, och SD berättade väl att det gällde ett mord.
Bra tanke där, det tror jag mer på än att polisen i Örebro kontaktade amerikanerna.
Citera
2018-07-31, 22:55
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
"Flera månader" som det sagts från början skulle kunna betyda att de börjar bli klara om 2-3 veckor.
Det måste vara något väldigt speciellt de väntar på.
Samtidigt måste det vara en pressad situation att vara "den misstänkte 40-åringen".

Det påstods väl att alla skulle bli klara efter några månader? Visserligen har inte alla svar kommit men resultaten kommer väl in i takt med att de blir klara? Så tolkar jag det iaf och därför har en del svar redan kommit in. Konstigt att inget hittils har ökat misstankegraden till sannolika skäl.
Citera
2018-07-31, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Jag vill minnas att det förekommit uppgifter i tråden om att LW eventuellt återgått till en relation med UW efter hans skilsmässa från MH. Någon som vet om så kan ha varit fallet? Jag kan ha fått det om bakfoten också förstås.

Bara att de firade jul ihop och åkte skidor. Ingen kärleksrelation har framkommit. Hon har verkar bara ha geocachat och tränat med andra på sin fritid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in