Citat:
Ursprungligen postat av
tjackarismyg
Jag bygger ingen mordhistoria. Jag anser att den "fakta" som har redovisats i media omöjligt kan förklara SD som gärningsman. Istället för att börja med en gärningsman och sedan mödosamt förklara med hjälp av de krångligast historier som sen ändå inte går ihop, tycker jag är fel metod.
Det är som att förklara planetrörelserna med jorden i centrum. Jag tror helt enkelt att det är den förklaring där informationen faller på plats. Om någon presenterar en annan som inte gnisslar så förfärligt som svartsjuketeorion så kan jag ändra mig. Jag lägger inga värderingar i det.
Det är inte det flygplanet det handlar om förresten.
Din liknelse med den geocentriska världsbilden är bra. Teorin om att SD var gärningsmannen byggde på de ingångsvärden som polis och åklagare gick in med i början av utredningen. Den bild man sedan byggde upp av SD och ett händelseförlopp blev till slut lite väl tydlig, och samtidigt alltmer komplicerad. Till slut blev det här nästan för bra för att vara sant.
Först när det har uppstått en kritisk massa anomalier kan ett paradigmskifte ske, och det verkar väl vara där någonstans i gränslandet som örebropolisen befinner sig just nu. Om den bild man redan tidigt byggde upp kring SD nu dessutom visar sig vila delvis på en frikyrklig eller auktoritär grund, snarare än på en förnuftsmässig, så kan nog ett paradigmskifte för många komma att bli en tydlig aha-upplevelse.
Min gissning är dock att det hos de nya utredarna sedan ganska lång tid existerar en medvetenhet om alternativa och bättre förklaringsmodeller.