2018-07-31, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bomer
Det enda vi med säkerhet kan veta är att det varit tre avvikelser under tolv månader. Vilka skall utredas. Vi vet ingenting gällande hur tätt avvikelserna förekommit.
Håller med. Och spelar ingen roll om det är tre kontroller utspridda i tid som missats eller 3 kontroller i rad.
Citera
2018-07-31, 10:40
Medlem
wwrs avatar
Det är dåligt att inte datumen för samtliga hennes tester lämnas ut. Det skulle kanske visa hur tandlöst systemet egentligen är.
Brewingmob du brukar ju veta (eller någon annan). Lade inte WADA ut en del datum för tester förut? Alltså även för de som inte brutit reglerna.
Senast redigerad av wwr 2018-07-31 kl. 10:58.
Citera
2018-07-31, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det är dåligt att inte datumen för samtliga hennes tester lämnas ut. Det skulle kanske visa hur tandlöst systemet egentligen är.
Brewingmob du brukar ju veta (eller någon annan). Lade inte WADA ut en del datum för tester förut? Alltså även för de som inte brutit reglerna.
Här skulle friidrottsförbundet kunna assistera med fakta och delge allmänheten vilka datum hon testats, vilken typ av test och när hon missat. Det hade underlättar diskussionen om inte annat...
Citera
2018-07-31, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Och under 2018? Det verkar ju som att alla uteblivna tester och felrapporteringar skett under 2018.

Den sista avvikelsen ska ju ha skett i slutet av en 12-månadersperiod, då kan ju inte den första avvikelsen varit under 2018, eller hur?
Citera
2018-07-31, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Inte alls säkert. De tre tillfällena kan ha skett månad 8, 9 och 10 för exempel.

Och vad är din poäng med att det är omöjligt att ha tre raka?

Antar att du menar att det var ett "slarv" från MB.

I sådana fall är ju inte den sista avvikelsen i slutet av en 12-månadersperiod, utan inom en 3-månadersperiod, hur tänker du då?

Min poäng var att jag svarade på tidigare inlägg, där personer ansåg att det skulle varit 3 raka test, vilket jag ifrågasätter starkt..

Varför döma ut folk på förhand? Det är trots allt mycket möjligt att hon talar sanning och då bör man inte stänga dörren innan det är utrett, anser jag..

Har man sett intervjuer med Meraf, så vet man också att de inte alltid fungerat klockrent.. Trots att hon bjudit på sig själv och verkligen ansträngt sig (all cred), så har det varit lite svårt med förståelsen och kontakten med intervjuaren, det kommer man inte ifrån..

Jag skrev också att det är för dåligt med 3 avvikelser över 12 månader, vilket inte ska behöva hända.. Men om det varit svårigheter i förståelsen, så måste ju Friidrottsförbundet hjälpa henne mycket mera också..

Johaug klantade sig också, men man kommer heller inte ifrån att hon hade ett stort sår i läppen som störde och även modelluppdrag som väntade runt hörnet.. Folk kan faktiskt göra misstag, dock inget att skylla på, regler är regler, men det är ju en stor skillnad för mig iaf om man "bara" är väldigt slarvig och blir avstängd än om det är strukturerad doping som ligger bakom..
Senast redigerad av sportnorden12345 2018-07-31 kl. 16:24.
Citera
2018-07-31, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Huruvida Ulf Friberg är någon garant eller ej för rent spel vet jag inte. Jag vet inte heller vilka möjligheter en aktiv har att pyssla med något otillåtet själv vid sidan om.

Men den här idén (du är inte ensam om den) om att det bara är framgångsrika idrottare som dopar sig köper jag inte. När resultaten uteblir och formen sviker (eller man kanske börjar bli till åren) kan det tvärtom leda till att någon tar till dopning. Otillåtna preparat kan också användas för att snabba på läkningsprocessen (eller gå ner i vikt om man nu tävlar i en sport där sånt är viktigt). Användningsområdena är många. Sedan tror jag inte alls att dopningsanvändning per automatik leder en idrottare till toppen av resultatlistorna - och att det bara är där de dopade idrottarna finns - det är för många variabler involverade (och för många dopade idrottare).

Jag lämnar mera dörren öppen, sedan kanske ändå Friberg & Bahta fuskar, vad vet jag? Tycker ändå det är betydligt mer som talar för att de inte håller på med doping än att man gör det, sedan ser jag hellre gott i människor än att ta för givet det motsatta, innan det är utrett..

Angående dopingen har du rätt, det finns ju t.ex. många "Svenssons" som dopar sig också utan att tävla i idrott.. Det var lite vilseledande uttryckt av mig, men hade ju varit betydligt lättare att peka på, om Bahta varit nere på drömtider som aldrig tidigare..

Det kan man inte säga att hon varit senaste året och då blir det ett "bevis" mindre att lyfta fram, för de som är övertygade om doping..
Senast redigerad av sportnorden12345 2018-07-31 kl. 16:57.
Citera
2018-07-31, 17:24
Medlem
Man testas vid tävling (där man givetvis vet datumet). Tolkar som att det fanns 9 lyckade kontroller utanför tävling, oannonserade. Dessutom ytterligare 3, där hon inte stod att finna.

Betr clostebol-norrbaggskans "klantande" så hade hon maximal otur helt enkelt. Precisionen för detektering av clostebol hade nyligen förbättras från 1-2 dygn, till 2 veckor. Gissar att hon inte var uppdaterad på det.
Citera
2018-07-31, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan
Man testas vid tävling (där man givetvis vet datumet). Tolkar som att det fanns 9 lyckade kontroller utanför tävling, oannonserade. Dessutom ytterligare 3, där hon inte stod att finna.

Betr clostebol-norrbaggskans "klantande" så hade hon maximal otur helt enkelt. Precisionen för detektering av clostebol hade nyligen förbättras från 1-2 dygn, till 2 veckor. Gissar att hon inte var uppdaterad på det.

Enligt friidrott.se så har 10 st skett utanför tävlingssammanhang, men det är helt klart inte alls bra att hon vid 3 av 13 tillfällen (som jag uppfattar det) inte funnits på plats, håller med om det..

Vi får nog aldrig reda på svaret, men tror du verkligen Johaug var medveten om att hon dopar sig i sådana fall? För mig känns det otänkbart att NSF med strukturerad doping skulle avslöja det för tjejer i 20-25-årsåldern? I sådana fall säger man att preparatet tillhör "apoteket" och är bra för återhämtningen, inte mer..

Du måste vara rätt dum om du tror att t.ex. tidiga juniorstjärnor som flyttas upp i A-landslaget får det beskrivit från läkare att "Detta är clostebol, ett dopingpreparat, du måste se till att hålla koll på när det är ute ur kroppen, så du inte fastnar i något dopingstest"..

Ingen skulle ta den risken, räcker med att en ung tjej berättar för någon närstående eller vän, så är allt ute i offentligheten, det förstår du väl..

Att Norge bara skulle dopa Johaug (och ingen annan) eller att norskan kör ett eget dopingsrace vid sidan om, utan koll från NSF känns orimligt..
Citera
2018-07-31, 18:27
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
I sådana fall är ju inte den sista avvikelsen i slutet av en 12-månadersperiod, utan inom en 3-månadersperiod, hur tänker du då?

En tremånadersperiod ingår i en tolvmånadersperiod. Är väl inget som säger att två av tillfällena måste infalla månad 1 och månad 12 i perioden?

Citat:
Min poäng var att jag svarade på tidigare inlägg, där personer ansåg att det skulle varit 3 raka test, vilket jag ifrågasätter starkt..

Ok. Oväsentligt hur som helst om det är tre raka eller där har funnits testtillfällen emellan.

Citat:
Varför döma ut folk på förhand? Det är trots allt mycket möjligt att hon talar sanning och då bör man inte stänga dörren innan det är utrett, anser jag..

Tvärtom tycker jag. Tyckte det var du som hävdade prompt på hennes oskuld, vilket jag ifrågasatte för det bör finnas tid för eftertanke och en gnutta sunt förnuft i debatten. Möjligt jag har missförstått dina inlägg kanske...

Citat:
Har man sett intervjuer med Meraf, så vet man också att de inte alltid fungerat klockrent.. Trots att hon bjudit på sig själv och verkligen ansträngt sig (all cred), så har det varit lite svårt med förståelsen och kontakten med intervjuaren, det kommer man inte ifrån..

Jag skrev också att det är för dåligt med 3 avvikelser över 12 månader, vilket inte ska behöva hända.. Men om det varit svårigheter i förståelsen, så måste ju Friidrottsförbundet hjälpa henne mycket mera också..

Intressant, du bemötte inte det jag svarade om att förbundet kanske har varit på henne efter miss 1 och miss 2. Har det framkommit någon info om detta? Har inte sett lika många intervjuer med MB som du så du är experten där. Fast om det är så att där är tänt men ingen hemma, vad ska göras då? Är egentligen en annan fråga, förbundet skulle kunna anställa en personlig assistent eller nått. Fast som sagt, gjort är gjort och det betyder att MB får stå sitt kast.

Citat:
Johaug klantade sig också, men man kommer heller inte ifrån att hon hade ett stort sår i läppen som störde och även modelluppdrag som väntade runt hörnet.. Folk kan faktiskt göra misstag, dock inget att skylla på, regler är regler, men det är ju en stor skillnad för mig iaf om man "bara" är väldigt slarvig och blir avstängd än om det är strukturerad doping som ligger bakom..

I Johaughistorien tycker du enligt vad du skriver och andra tycker annorlunda. Full respekt för det. Som du skriver så är regler regler och som jag var inne tidigare så har det i dopinghistorier genom åren inkommit blandade, mer eller mindre kreativa (bort)förklaringar. Så därför är det egentligen ingen stor skillnad, har man åkt dit så får straffet tas. Det där med det godtyckliga gråzonstänket gillas inte som typ "hon visste inte bättre" osv...Om vi leker med din tanke att MB är ett offer så finns det tyvärr inga universallösningar för sådant. Det skulle tulla på dopingarbetets trovärdighet enligt mitt tycke.
Senast redigerad av rainbowia 2018-07-31 kl. 18:33.
Citera
2018-07-31, 18:50
Medlem
Citat:
att norskan kör ett eget dopingsrace vid sidan om, utan koll från NSF känns orimligt..
Citera
2018-07-31, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
En tremånadersperiod ingår i en tolvmånadersperiod. Är väl inget som säger att två av tillfällena måste infalla månad 1 och månad 12 i perioden?

Ok. Oväsentligt hur som helst om det är tre raka eller där har funnits testtillfällen emellan.

Tvärtom tycker jag. Tyckte det var du som hävdade prompt på hennes oskuld, vilket jag ifrågasatte att det bör finnas tid för eftertanke och en gnutta sunt förnuft i debatten. Möjligt jag har missförstått dina inlägg kanske...

Intressant, du bemötte inte det jag svarade om att förbundet kanske har varit på henne efter miss 1 och miss 2. Har det framkommit någon info om detta? Har inte sett lika många intervjuer med MB som du så du är experten där. Fast om det är så att där är tänt men ingen hemma, vad ska göras då? Är egentligen en annan fråga, förbundet skulle kunna anställa en personlig assistent eller nått. Fast som sagt, gjort är gjort och det betyder att MB får stå sitt kast.

I Johaughistorien tycker du enligt vad du skriver och andra tycker annorlunda. Full respekt för det. Som du skriver så är regler regler och som jag var inne tidigare så har det i dopinghistorier genom åren inkommit blandade, mer eller mindre kreativa (bort)förklaringar. Så därför är det egentligen ingen stor skillnad, har man åkt dit så får straffet tas. Det där med det godtyckliga gråzonstänket gillas inte som typ "hon visste inte bättre" osv...Om vi leker med din tanke att MB är ett offer så finns det tyvärr inga universallösningar för sådant. Det skulle tulla på dopingarbetets trovärdighet enligt mitt tycke.

Varför säger de att den sista avvikelsen är i slutet av en 12-månadersperiod då? Det är väl helt självklart, att det är så, när perioden är rullande.. Kanske uppfattar fel, men jag antog att avvikelse 3 kom precis i slutet av 12-månadersperioden och hade det missade tillfället kommit en bit senare, så hade avvikelse 1 hunnit bli struken..

Jaha, för dig kanske, men du var väl inte ens med i diskussionen?

Prompt, jag tror inte att hon dopat sig helt enkekt, sträckte mig till rätt övertygad, men sade också att att man aldrig kan vara helt säker och därmed är jag inte helt övertygad..

Tid för eftertanke och en gnutta sunt förnuft? Ja, att inte döma någon på förhand tycker jag passar rätt bra in på detta..

Det är klart att förbundet varit på henne efter miss 1 och miss 2 (har läst det också), men det var personer som hävdade att den "spontana känslan var 3 st raka missar" och då tror jag man skulle legat på mycket hårdare, vid 2 raka missar.. Om avvikelserna skett t.ex. månad 1, månad 6 & månad 12, så är det fullt förståeligt att man ligger på, men inte lika hårt som om det var flera avvikelser i rad..

Ja, regler är regler, men för mig är det en enormt skillnad nu när jag skall följa årets skidsäsong med Johaug, om hon själv fuskat medvetet eller om hon enbart klantat sig alt. läkare lurat i åkarna förbjudna preparat..

Har jag sagt att Bahta är ett offer? Bara för att man inte målar f*n på väggen utan ser positivt på situationen, så innebär det inte att jag ser henne som oskyldig till detta läge.. Även om hon är "ren", så har hon själv satt sig i en knivig situation och det får hon ta ansvar för.. Klarar man inte få bort någon av dessa avvikelser, så riskerar hon med rätta en avstängning för brott mot dopingsreglerna..
Citera
2018-07-31, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan

Så du tror hon dopade sig helt på egen hand, för att dra fördelar gentemot sina träningskamrater, grannar och typ bästa väninnor, Björgen & Flugstad Östberg?

Såg några avsnitt av "verdens beste skijenter" inför VM i Falun 2015 och vid sidan om spåret är det här unga tjejer, som mest är fokuserad på att åka skidor.. De har ingen auktoritet alls gentemot t.ex. läkare och mäktiga NSF som har enorma resurser..

Att någon av dessa unga tjejer skulle köra ett eget dopingsupplägg vid sidan om NSF, det finns inte.. Skulle de åka dit hade man varit totalt körd för att bli uttagen framöver i landslaget också, då det finns många duktiga norska skidåkare att välja bland..

Tror även det norska folket som är skidkunniga greppade det rätt tidigt också, även de som tror på ev. medveten doping förstår att det i sådana fall var Norska Skidförbundet och inte Johaug som var boven i dramat..

Kanske därför jentan sluppit mycket kritik också, medan folk inte har mycket till övers för Skidförbundet med deras astmamediciner mm.. Det behöver inte bero på ren patriotism och att man som en struts stoppar ner huvudet i marken, utan kan också vara så att man har bättre koll på skidsporten än de flesta och förstår lite mer hur det funkar..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in