Citat:
Ursprungligen postat av
RunePettersson
Så du tror att priserna skulle ha varit exakt samma som nu även om det inte kommit hit över 500k personer dom senaste åren?
Nej, jag skrev att
bubblan skapats av kredittillgången(och såklart även kostnaden för lån),
efterfrågan kan som sagt var påverkas av annat, exempelvis konjunkturen, befolkningstillväxt, spekulation med mera, men det betyder inte nödvändigtvis att det måste skapas en bubbla.
Citat:
Ursprungligen postat av
KometenKommer
Det har varit enormt tryck på hyresbostäder långt innan 2016, oavsett förtur eller ej. Sveriges befolkning har ökat med mer än en miljon människor dom senaste 20 åren. Antagligen fick vissa typer av människor gå före i kön även innan 2016, t ex barnfamiljer. Tidigare gick ungdomar ut på bostadsmarknaden via en hyresrätt efter några års köande. Den vägen är stängd idag. Hyra i andrahand eller bostadsrätt är det som finns.
Ja... jag blir 31 i år, inte 100, och min första bostad, när jag var ca 20 år, var en BR i Vasastaden, jag är fullt medveten om hur hyresmarknaden sett och ser ut.
Vi har även haft perioder med stora överskott, den andra rivningsvågen(den första var i samband med uppförandet av miljonprogramsområdena då hela stadsdelar i princip utraderades) började på 90-talet. I viss mån sammanföll detta med att bruksorter typ dog pga omlokaliseringar av byarnas industri, men det var inte begränsat till den typen av orter, det var ungefär ett årtionde med rivningar, har för mig att det toppade runt millennieskiftet på ca 5000 rivna lägenheter/år. En tredje rivningsvåg bedömdes vara nödvändig 2010, då det fanns typ 7000-8000 tomställda lägenheter.