2018-07-30, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
För att det är intressant att veta. Är du av åsikten att efterfrågan på bostäder är synnerligen hög i Dalarna? Eller att köpkraftsflykt från vissa områden är ett utbrett fenomen i länet?

Att priserna ökat mest i procent där kan ju bero på många andra orsaker än dom du listar. Alltså går det knappast att använda som ett argument för att efterfrågan och white flight inte spelat roll i landet generellt.
2018-07-30, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RunePettersson
Att priserna ökat mest i procent där kan ju bero på många andra orsaker än dom du listar. Alltså går det knappast att använda som ett argument för att efterfrågan och white flight inte spelat roll i landet generellt.

Det var du som menar att det är kombinationen köpkraftsflykt, efterfrågan och kredittillgång som tillsammans gjort att priserna skenat. Men Dalarna kanske är ett special case, då får du gärna förklara uppgången där för det är ju också relevant för tråden.

Jag menar att det huvudsakligen är en kreditdriven prisbubbla, och att finansiella regleringar i kombination med mer riskaverta låneinstitut nu effektivt stoppat det. Efterfrågan på BRF finns kvar men på en lägre prisnivå(där pristaket i princip sätts av kredittillgången).

Om invandrare hade varit den huvudsakliga orsaken skulle man ju kanske kunna påstå att priserna borde ha ökat mest i exempelvis Skåne, och typ Malmö-regionen då staden har haft ett stort mottagande över längre tid. Det är inte direkt så att arbetsmarknaden i regionen är dålig(lider dock av samma sorts problematik som resten av landet, att den är tudelad).
2018-07-30, 13:51
Medlem
Folk flyttar från storstäderna och den trenden ökar.
2018-07-30, 13:53
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Folk flyttar från storstäderna och den trenden ökar.
Vad säger du? Har du någon källa på det?
2018-07-30, 13:55
Medlem
Trenden har bara börjat så det är inte lätt för allmänheten att se det ännu.
2018-07-30, 14:04
Medlem
Citat:
Det var du som menar att det är kombinationen köpkraftsflykt, efterfrågan och kredittillgång som tillsammans gjort att priserna skenat. Men Dalarna kanske är ett special case, då får du gärna förklara uppgången där för det är ju också relevant för tråden.

Så om inte ökningen är exakt lika procentuellt sett kan inte alla dom sakerna ha påverkat bostadspriserna?

Citat:
Jag menar att det huvudsakligen är en kreditdriven prisbubbla, och att finansiella regleringar i kombination med mer riskaverta låneinstitut nu effektivt stoppat det. Efterfrågan på BRF finns kvar men på en lägre prisnivå(där pristaket i princip sätts av kredittillgången).

Att det är kreditgivningen som gjort bubblan möjlig betyder inte att det inte finns andra orsaker som också drivit på prisökningarna.

Citat:
Om invandrare hade varit den huvudsakliga orsaken skulle man ju kanske kunna påstå att priserna borde ha ökat mest i exempelvis Skåne, och typ Malmö-regionen då staden har haft ett stort mottagande över längre tid. Det är inte direkt så att arbetsmarknaden i regionen är dålig(lider dock av samma sorts problematik som resten av landet, att den är tudelad).

Var skrev jag att invandrare är den huvudsakliga orsaken?
2018-07-30, 14:17
Medlem
Citat:
Så om inte ökningen är exakt lika procentuellt sett kan inte alla dom sakerna ha påverkat bostadspriserna?

Att det är kreditgivningen som gjort bubblan möjlig betyder inte att det inte finns andra orsaker som också drivit på prisökningarna.

Var skrev jag att invandrare är den huvudsakliga orsaken?

1) Det var inte det jag skrev. Du påstod tidigare i tråden att det finns flera faktorer som orsakat ett prisrally, med tanke på att rallyt varit galnast i Dalarna så frågade jag dig av nyfikenhet om det är det är de två faktorer du nämnde som orsakat att priserna ökat mest(procentuellt) i Dalarnas län. Om inte, vad har orsakat att priserna ökat så mycket?

2) Det kan finnas saker som påverkar efterfrågan, men det är kredittillgången som orsakat prisbubblan, precis som det är finansiella regleringar och en mer restriktiv policy från långivare som nu effektivt sätter stop för rallyt, eller är det någon i tråden som menar att invandringen eller efterfrågan på bostäder förändrats?

3) Det var snarare en kommentar till de som påstår att det är efterfrågan på bostäder som skapat bubblan.
2018-07-30, 15:07
Medlem
KometenKommers avatar
Citat:
Om detta är er förklaringsmodell så får man utgå ifrån att dom får företräde i kön, men det har dom mig veterligen inte fått, allmännyttiga bostadsbolag började reservera lägenheter i sitt bestånd för nyanlända typ våren 2016, en viss procentandel sattes då åt sidan för att lösa det akuta behov som uppstod i samband med den enorma invandringsvåg som kom hösten 2015, den absoluta majoriteten av lägenheterna förmedlas och förmedlades fortsatta på vanligt viss, med kösystemet. Innan 2016 reserverades inga lägenheter för nyanlända, åtminstone inte i min kommun.

Det har varit enormt tryck på hyresbostäder långt innan 2016, oavsett förtur eller ej. Sveriges befolkning har ökat med mer än en miljon människor dom senaste 20 åren. Antagligen fick vissa typer av människor gå före i kön även innan 2016, t ex barnfamiljer. Tidigare gick ungdomar ut på bostadsmarknaden via en hyresrätt efter några års köande. Den vägen är stängd idag. Hyra i andrahand eller bostadsrätt är det som finns.
2018-07-30, 15:31
Medlem
Citat:
1) Det var inte det jag skrev. Du påstod tidigare i tråden att det finns flera faktorer som orsakat ett prisrally, med tanke på att rallyt varit galnast i Dalarna så frågade jag dig av nyfikenhet om det är det är de två faktorer du nämnde som orsakat att priserna ökat mest(procentuellt) i Dalarnas län. Om inte, vad har orsakat att priserna ökat så mycket?

2) Det kan finnas saker som påverkar efterfrågan, men det är kredittillgången som orsakat prisbubblan, precis som det är finansiella regleringar och en mer restriktiv policy från långivare som nu effektivt sätter stop för rallyt, eller är det någon i tråden som menar att invandringen eller efterfrågan på bostäder förändrats?

3) Det var snarare en kommentar till de som påstår att det är efterfrågan på bostäder som skapat bubblan.

Så du tror att priserna skulle ha varit exakt samma som nu även om det inte kommit hit över 500k personer dom senaste åren?
2018-07-30, 15:51
Medlem
Citat:
Så du tror att priserna skulle ha varit exakt samma som nu även om det inte kommit hit över 500k personer dom senaste åren?

Nej, jag skrev att bubblan skapats av kredittillgången(och såklart även kostnaden för lån), efterfrågan kan som sagt var påverkas av annat, exempelvis konjunkturen, befolkningstillväxt, spekulation med mera, men det betyder inte nödvändigtvis att det måste skapas en bubbla.

Citat:
Ursprungligen postat av KometenKommer
Det har varit enormt tryck på hyresbostäder långt innan 2016, oavsett förtur eller ej. Sveriges befolkning har ökat med mer än en miljon människor dom senaste 20 åren. Antagligen fick vissa typer av människor gå före i kön även innan 2016, t ex barnfamiljer. Tidigare gick ungdomar ut på bostadsmarknaden via en hyresrätt efter några års köande. Den vägen är stängd idag. Hyra i andrahand eller bostadsrätt är det som finns.

Ja... jag blir 31 i år, inte 100, och min första bostad, när jag var ca 20 år, var en BR i Vasastaden, jag är fullt medveten om hur hyresmarknaden sett och ser ut.

Vi har även haft perioder med stora överskott, den andra rivningsvågen(den första var i samband med uppförandet av miljonprogramsområdena då hela stadsdelar i princip utraderades) började på 90-talet. I viss mån sammanföll detta med att bruksorter typ dog pga omlokaliseringar av byarnas industri, men det var inte begränsat till den typen av orter, det var ungefär ett årtionde med rivningar, har för mig att det toppade runt millennieskiftet på ca 5000 rivna lägenheter/år. En tredje rivningsvåg bedömdes vara nödvändig 2010, då det fanns typ 7000-8000 tomställda lägenheter.
2018-07-30, 15:58
Medlem
Tulliuss avatar
Till salu för fast pris, 6 % / 445 000 kronor under inköpspris. OPs projekt No 4 i Nacka strand

https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-4rum-nacka-strand-nacka-kommun-fabrikorvagen-4-8,-plan-6-13744575

Nu får vi en möjlighet att bedöma marknaden. Den har legat ute 5 dagar nu.
2018-07-30, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Till salu för fast pris, 6 % / 445 000 kronor under inköpspris. OPs projekt No 4 i Nacka strand

https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-4rum-nacka-strand-nacka-kommun-fabrikorvagen-4-8,-plan-6-13744575

Nu får vi en möjlighet att bedöma marknaden. Den har legat ute 5 dagar nu.
Återkom gärna när det finns resultat.

@VemBudar: Såg att du ville ha Boverkets rapport, ifall du inte hittat den länkar jag om den(något gammal):
https://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2014/bostadsmarknaderna-i-norden-1980-2012.pdf

Här är en nyare för en annan tidsperiod:
https://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2017/bostadsmarknaderna-i-norden-2000-2016.pdf

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in