2018-07-30, 14:34
Medlem
Hej igen. Har kommit fram till att jag vill placera cirka 500000 på ett sparkonto med fast ränta och insättningsgaranti. Var inne och kollade lite på dom olika bankernas räntor och fastnade för collector bank som har en ränta på 1.20% om man binder upp pengarna i 2 år. Nån som har erfarenhet av dom eller har några andra tips? Hur mycket avkastning kan jag vänta mig per år? Mvh
Citera
2018-07-30, 14:45
Medlem
Just nu ligger inflationen på 2,2% enligt riksbanken. Vilken innebär att du kan räkna hem noll avkastning. Tvärtom kan man säga att du kommer förlora 5000kr per år.
Citera
2018-07-30, 15:24
Medlem
SYSTEMexes avatar
Du borde lägga en ca 40% av pengarn på sådant konto. ytterligare en del säg 20% på ett på knske 1 år och resten på en där du ej behöver binda något. t.ex avanza + collector med 0,6% ränta.

Börja investera ca 20 k varje varje månad i fonder och ta från kontot utan bindningstid. efter 1 år så omfördelar du pengarna igen
Citera
2018-07-30, 15:37
Medlem
IRMEs avatar
Vad ska du ha pengarna till? Varför ska du ha dem på ett sparkonto? Om du inte vill förlora i värde kanske guld är att föredra, annars om det är något du ska ha på sikt ska du väl investera pengarna i något med lite mer risk men med god avkastning på sikt.
Citera
2018-07-30, 15:43
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Vad ska du ha pengarna till? Varför ska du ha dem på ett sparkonto? Om du inte vill förlora i värde kanske guld är att föredra, annars om det är något du ska ha på sikt ska du väl investera pengarna i något med lite mer risk men med god avkastning på sikt.

Fast guld kan ju faktiskt också minska i värde....Ts verkar ha bestämt sig för låg risk på sparkonto vilket inte behöver vara ett felaktigt beslut. Kanske har han redan investeringar i andra områden.

Jag håller dock med om hur du tänker men det är inte säkert det passar TS...
Om hela sparkapitalet är 500k skulle jag haft 50% fonder 25% aktier och 25% sparkonto men då har jag ingen bakgrund kring hur TS har det med jobb, boende, inkomst, familj osv.....
Citera
2018-07-30, 15:48
Medlem
Lägg pengarna i 4 till 5 fonder t.ex global och indexfonder + kanske några investmentbolag, typ Kinnevik Investor, Industrivärlden, Öresund, Bure.
Har du dem på sparkonto så förlorar du pengar varje år p.g.a. inflationen och dessutom är de ju låsta.
Citera
2018-07-30, 15:48
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Fast guld kan ju faktiskt också minska i värde....Ts verkar ha bestämt sig för låg risk på sparkonto vilket inte behöver vara ett felaktigt beslut. Kanske har han redan investeringar i andra områden.

Det är förvisso sant och en bra poäng, jag har lite svårt att sätta mig in i tankesättet att bara försöka behålla värde istället för att spara i fonder, aktier, etc som faktiskt har risk men som förmodligen är bättre i längden, om TS nu ska investera på lång sikt och inte behöver pengarna om 2-3 år.
Citera
2018-07-30, 16:08
Medlem
Många pratar om guld.
Guldpriset var som högst för sex år sedan, låg då över 1850.
Idag ligger guldet på 1220.
Kan gå ner ännu mer men även upp, omöjligt att spå.
Följ råvarupriser här
http://ravarumarknaden.se/pris-guld-kurs-diagram-gold/
Citera
2018-07-30, 16:50
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Lägg pengarna i 4 till 5 fonder t.ex global och indexfonder + kanske några investmentbolag, typ Kinnevik Investor, Industrivärlden, Öresund, Bure.
Har du dem på sparkonto så förlorar du pengar varje år p.g.a. inflationen och dessutom är de ju låsta.

Hur tänker du nu? Har du ens frågat TS om hur länge han tänkt spara pengarna? Om inte, varför i h...te ger du då ovanstående tips?

Det är så tröttsamt med er som bara rapar upp det ni hört andra säga helt utan att begripa vad det är ni säger.

Man ger inte några som helst tips innan man har hela bilden klar för sig. Det gäller verkligen i alla situationer, men extra mycket när det gäller ekonomi.

Gör om och gör rätt.
Citera
2018-07-30, 17:07
Medlem
Jarrros avatar
Inflationen ligger över räntan så du tappar pengar egentligen skulle rekommendera aktier istället
Citera
2018-07-30, 18:04
Medlem
Jag har redan en del pengar i fonder. Tänkte väl att det är bättre med lite ränta än noll ränta som storbankerna erbjuder
Citera
2018-07-30, 18:06
Medlem
Behöver inte pengarna på ett tag förhoppningsvis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in