Citat:
Ursprungligen postat av
EnGodTanke
Den kan absolut ha bara stått olåst. Jag har kommenterat denna "fakta" att det känns ologiskt och att sannolikheten är ganska låg att den stod bara olåst.
I korthet:
Hypotes 1: Hon hade ett ellås enligt flera av dom jag pratat med som varit hem till henne. Detta låser automatiskt när man stänger dörren. Det finns en som sa att hennes inställning var att den inte låste dörren när den stängs, dom andra var osäkra eller inte visste.
Hypotes 2: Oavsett ellås, så verkar 2 barn ha sovit hemma den natten. När någon eller båda vaknar och söker sin mamma. I sovrummet, på toa, o.s.v. så tittar dom ut. Att barn kan med säkerhet veta att dörren bara var olåst kan så vara, men nja... tror inte det.
Det barn som vaknade först och kollade dörren, måste alltså vara dels säker på den var olåst och dels säker på att det andra barnet inte redan sökt, och själv glömt dörren öppen.
Så jag är tveksam till att barn kan med säkerhet registrera den uppgiften, MEN om dörren stod på glänt när dom vaknade, det skulle barn se och minnas direkt.
Slutsats: Dörren stod med större sannolikhet på glänt än att den bara var olåst. (och sam vanligt med sannolikhet....)
Jag tycker sannolikheten pekar mer mot att dörren inte stod på glänt utan snarare att den var olåst. Hela familjen hade säkert som rutin att siste man som lägger sig kollar att dörren är olåst.
Speciellt med tanke på att LW cashade sent och ev jobbade, tror inte hon ville att de skulle sova med olåst dörr då.
Om yngsta sonen vaknar på morgonen och ser halvt inslagna paket men ingen mamma, ringer antagligen hennes mobil men får inget svar.
Kanske går ut för att kolla om bilen står kvar och känner att dörren är olåst. Klart ungen ringer sin farsa då, känns helt naturligt.
Nä, sannolikheten enligt mig lutar åt olåst dörr.