Sammanfattar här lite snabbt en del tankar (ni öser in inlägg

).
Angående tipset från Sten Ekholm: Tja, en eventuell kropp kan ju ha flutit en bit på grund av strömmar och så, men vi är i alla fall i området Sandviken/Ekdudden/Dillön/Torsö. Om någon hade tillgång till en båt som användes (om vi håller oss till GW Perssons spår) bör det ha varit utmed sträckan från Ekudden bort mot till exempel Sjöängen. Kanske till och med ända upp till Årnäs?
När det gäller ”Hanna” har jag personligen aldrig tvivlat på hennes berättelse. Hon har hela tiden pratat om minst två upprörda mansröster och en skrikande/gråtande kvinna. Och eftersom kvinnan aldrig verkar ropa på hjälp utan bara säger typ ”Så här kan/får ni inte göra”, tyder det på att Helena kände förövarna mycket väl och aldrig kunde tro att det som skulle komma att hända till slut faktiskt händer.
När GW Persson pratar om att gärningsmannen/gärningsmännen finns i Helenas omedelbara närhet vill i alla fall jag få det till att det handlar om en eller flera mycket närstående vänner.
Angående Freija21 tycker jag att han/hon verkar ha tunt på benen rent generellt så fort som det talas om vänner till Helena och information om dessa efterfrågas. Jag får fortfarande intrycket att av Freija21 inte var Helena och systrarna så nära som han/hon vill få det till att låta.
Oavsett vem som är ”mannen med pilotglasögon” kan han ha gått med Helena på bron, och om en bil är involverad redan där kan Helena kan ha blivit upplockad ensam, men även ”mannen med pilotglasögon” kan ha hoppat in. Detta leder oss i så fall till Kohagen och ”Hannas” vittnesmål om minst två upprörda mansröster (det är trots allt inte svårt att få ihop de här männen). Jag är helt säker på att Helena kände gärningsmannen/gärningsmännen och därför hördes inga panikrop på hjälp – bara ”lite lamt” att ”Så här får/kan ni inte göra”, alltså ett typ av försök att resonera med personerna.
Jag håller med Pudelfrillan i 27906 och 27911 att
om ”brovittnet” var anonymt kan det mycket väl vara en av GM som ligger bakom tipset i ett försök att rikta bort fokus. (Nu vet vi inte om tipset ringdes in eller om det lämnades brevledes, så vissa varianter är möjliga här.) Jag har sedan långt tidigare varit inne på detta att en gärningsman kan ha ”tipsat” polisen för att rikta misstankarna mot fel person, en person som de visste var på Stadt!
Brovittnet ska ju ha varit en kvinna och frågan är då igen om polisen vet detta för att kvinnan ringde in själv eller om hon undertecknade ett eventuellt brev med sitt namn. Om det är en kvinna som ringer in kan det vara en person som har tvingats/hotats att tipsa för att leda bort spåren från en närstående manlig vän. Det kan också vara en kvinna som faktiskt skyddar en brottsling - kanske naivt. Vi vet ju sedan tidigare i det här fallet att det är mycket ”slirigt” angående till exempel PU:s vittnesmål om taxin och allt det där. Brovittnet anser jag vara betydligt mer svårtolkat än vad ”Hanna” är. Pudelfrillan har en poäng i varför Skövde-polisen är så skeptiska till brovittnet.
Angående "mannen med pilotglasögon" så verkar ju Skövde-polisen vara intresserade av honom som en festdeltagare på inflyttningsfesten hemma hos Pernilla, som medresenär i taxin till Mariestad och festdeltagare på stadshotellet. Plus att han ska ha "limmat" på Helena, ha en minneslucka mellan typ 02.00 oh 04.00 samt ha kommit med ändrade uppgifter i förhör och så vidare. Det var väl så att när polisen hittade det borttappade brovittnet 1998 som också "mannen med pilotlgasögon" togs in. Brovittnet hade kunnat ge ett signalement som passade in på "mannen med pilotglasögon", om jag inte minns fel.
Men om brovittnet är fejk, skulle det kunna vara så att den som tipsade (alltså brovittnet) visste att "mannen med pilotglasögon" var med också på inflyttningsfesten - att brovittnet också var där eller fick veta på stadshotellet senare att han ("mannen med pilotglasögon") hade varit där? Det blev många varianter där, hoppas att ni hängde med. Men alltså: Kanske hade någon tillgång till tillräckligt mycket information om "mannen med pilotglasögon" för att falskt kunna tipsa om honom?