2018-07-29, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
MV har vad jag känner till aldrig påstått att något av de här vittnena (skrikvittnet resp. röstvittnet) har kunnat identifiera någon röst. MV har heller aldrig påstått att de här vittnesmålen skulle vara besvärande för just SD. Har du själv en annan uppfattning?

MV uteslöt inte, i en senare kommentar, att ett vittne kunnat identifiera röster trots att hen tidigare varit av uppfattningen att SDs röst inte kunnat identifieras.

Mer generellt verkar du starkt ifrågasätta det som talar för MGM. Givetvis är det din absoluta rättighet och det är enbart intresse och nyfikenhet från min sida.
Citera
2018-07-29, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Har du någon aning om hur länge relationerna pågick med ML respektive med SD?
Jag får ett väldigt starkt intryck av att du lämnar oklar info för att ge sken av att LW hela tiden hade flera relationer än hon egentligen hade.

Jag kan inte göra något åt ditt "starka intryck" annat än att presentera det jag vet och hört. ML är en gammal vän och deras relation blev en kärleksrelation. Den pågick i mer än ett år och var enligt många seriös. Relationen med SD byggdes successivt upp kring träning och adrenalinkickar. SD var också kvarterets fixare och hjälpte allt och alla, också LW. Deras kärleksrelation var on och off, mest förklarat genom att SD var gift.
Citera
2018-07-29, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Enligt ett av dina tidigare inlägg så var det år 2008
som LW och UW skilde sig!

Det stämmer inte. Vill minnas att det var 2010 eller 2011
Citera
2018-07-29, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Mina källor är företrädesvis Lena själv. Antingen har hon sagt saker till mig/min partner eller så har hon berättat för andra gemensamma vänner. Det jag idag tycker är märkligt är att fakta nu framkommer som det inte pratades om då. Som att ML ska ha varit gift. Det visste ingen av oss och han och LW verkade vara ett fint par så ingen ifrågasatte något.

BO visste inte heller att han var gift?
Citera
2018-07-29, 10:43
Medlem
Citat:
Måste jag det alltså?
LW presenterade ML som "sin kille" år 2015. Relationen på gick under lång tid. Samtidigt träffade hon SD bl a.

SD räknas ju inte riktigt, svårt veta om de hade relation då. Således var alltså ML påväg att skiljas, den bokfördes 2016 enligt någon, sannolikt efter gängse prövotid. Inte ”flera samtidiga relationer eller flera gifta män”.
Citera
2018-07-29, 10:45
Medlem
Citat:
Tack för klargörandet. Det jag hört är att relationen startades runt 2013-14 och var krånglig från start.

Hur länge varade den?
Citera
2018-07-29, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Du behöver inte lägga så stor vikt på exakt vilken tid SD har uppgett i förhör då det är absolut sekretess om dessa uppgifter för att bygga pusslet ska varje vittne försöka fastställa vilken tidpunkt man har iakttagit något. Det viktigaste i utredningen är att fastslå en tidsaxel där man kan få in vittnens iakttagelser i rätt tidsordning. Och när det gäller SD är han fortfarande huvudmisstänkt. Man följer självklart upp dom uppgifterna han lämnat i förhör och samlar på sig dom avvikelserna och kommer den dagen man plockar in han igen ställa besvärande frågor som kommer få SD ur balans. Ju tryggare SD är att vara i friheten i förväntan att inte kunna bli fälld för mordet. Desto större risk att han begår misstag som kan läggas till utredningen. Så polisen har inga ambitioner att lämna ut några uppgifter om pågående utredning.

Citat:
Ursprungligen postat av Banannn
SD letar burkar och far på äventyr med HD

HerrTeamDavidsson Kan det vara en mast ?

Saturday, 28 July 2018Stockholm, Sweden
Här var som vanligt SysterHax svårstoppad. "Du kan börja göra mat" var det sista jag hörde henne säga. Så på parkeringen mittemot kokades pasta och köttfärssås. Tack för snabb och enkel gömma.

Två dagar med tävling i Nacka för barnen med sina kaniner denna helg. Tävlingstider är 08-23 ca båda dagarna (Ja, visst är det enormt!). Jag följer med som logistiker och delfinansiär (att vara närvarande förälder på en sådan tillställning är inte så intressant tycker tonåringarna... ). Dagtid blir det GC för mig och Systerhax, och vi frågar lite vänner på orten om tips, och får ihop en hanfull idiotiska förslag, och kompletterar med några egna uppslag. Lördagen är nu avbockad och en stilla natt i stugan på Hellasgården avnjuts med ett par kalla (men snudd på alkoholfria) och en stunds loggande. Dagen har, som de flesta andra denna extrema sommar, varit tryckande. Att vi sedan har spätt på det med riktigt tuffa aktiviteter har gjort saker än kraftigare; klättrat med enbart slingor i belysningsstolpar av trä (många), firat på på flera klippväggar av ca 25 meters höjd, simmat till vacker ö i klart vatten, krupit i luriga grottor, vandrat längs naturstigar, klättrat flera träd, och sist men inte minst "simmat" i näckrossjöarnas moder där även vassa och giftiga växter fanns som gjorde oss till bloddrypande klipulverpåsar. Naturligtvis har det lagats mat och fikat ute, och några gånger har vi smugit oss tillbaka till kanintävlingen för att titta lite. På det hela taget en riktigt lyckad dag, med många fina upplevelser. Denna hobby är verkligen fantastisk. Så många platser man får uppleva och så många sysslor man får prova på

”En av de grottöppningar vi undersökte”

http://forumbilder.se/H7HA8/02556cfd-17e3-498b-9b33-54fb7f58a730

”Jag skojar inte, de va sylvassa!”

http://forumbilder.se/H7HA8/0c63644f-57cc-4547-95ce-a93d3d77079b

”Kaffe i väntan på nya krafter”

http://forumbilder.se/H7HA8/0e89ff38-ecc9-4d57-926e-44f0f029cab9

Oj, HD måste vara övertygad om hans oskuld eller själv vara inblandad.
Citera
2018-07-29, 10:56
Medlem
Citat:
Mina källor är företrädesvis Lena själv. Antingen har hon sagt saker till mig/min partner eller så har hon berättat för andra gemensamma vänner. Det jag idag tycker är märkligt är att fakta nu framkommer som det inte pratades om då. Som att ML ska ha varit gift. Det visste ingen av oss och han och LW verkade vara ett fint par så ingen ifrågasatte något.

Har någon kollat när han lämnade in skilamässoansökan?
Citera
2018-07-29, 10:59
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
MV uteslöt inte, i en senare kommentar, att ett vittne kunnat identifiera röster trots att hen tidigare varit av uppfattningen att SDs röst inte kunnat identifieras.
MV utesluter väl heller inte möjligheten att rösten har kunnat identifieras som någon annans.

Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Mer generellt verkar du starkt ifrågasätta det som talar för MGM. Givetvis är det din absoluta rättighet och det är enbart intresse och nyfikenhet från min sida.
Ja, jag är skeptisk till att SD skulle vara GM. Som jag förstår dina egna inlägg är du av en annan uppfattning, och du får gärna svara på mitt tidigare inlägg där jag förklarar hur jag menar:
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Senast redigerad av Draifos 2018-07-29 kl. 11:04.
Citera
2018-07-29, 11:28
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
MV utesluter väl heller inte möjligheten att rösten har kunnat identifieras som någon annans.

Ja, jag är skeptisk till att SD skulle vara GM. Som jag förstår dina egna inlägg är du av en annan uppfattning, och du får gärna svara på mitt tidigare inlägg där jag förklarar hur jag menar:
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Ja, det borde tas lite lugnt med alla vilda anklagelser mot MGM åtminstone tills de har fått till "sannolika skäl" det är alldeles för tunt med endast "skäligen misstänkt" enligt min åsikt.

Två förhandlingar och endast "skäligen misstänkt" pekar på att bevisläget är väldigt tunt, vi får se om de som utreder lyckas höja graden inom en snar framtid, om inte så ser det inte ljust ut för att fallet ska klaras upp.
Citera
2018-07-29, 11:35
Medlem
tjackarismygs avatar
Det finns en diskussion i tråden om de olika grannhusen. Där nämns att ett hus ligger ute till försäljning." Det var visst en turkisk familj". Jag hittar inte inlägget men fortsätter leta.
Hittade dock detta:

Göteborgsposten:
TT

Säpo känner till ärendet där Turkiet har ombetts att hjälpa till att hitta tre svenska medborgare som misstänks försöka ansluta sig till extremistgruppen Islamiska staten (IS) i Syrien. Svenskarna har redan deporterats från Turkiet två gånger.

"Känner till"
-Vi känner till ärendet, men vi kan inte gå in på ytterligare detaljer i det enskilda ärendet eller vilket internationellt samarbete som har funnits i det, säger Fredrik Milder, pressekreterare på Säpo.
Uppgifter om namn som de turkiska myndigheterna ger Reuters antyder att det rör sig om två män och en kvinna.
Den 22-årige mannen, från Örebro, är sedan tidigare dömd för en lång rad brott. Det finns också en ung man och en ung kvinna från Örebro i folkbokföringen med liknande namn som de som Reuters uppger.
Svenska utrikesdepartementet kommenterar inte uppgifterna utan hänvisar till Säpo.

TT: Innebär det att du säger att det har funnits ett internationellt samarbete i ärendet?
-Jag har inte mer information att lämna än så, svarar Milder.

Västerbottenskuriren:
TT
Säpo bekräftar gripandet av svensk i Turkiet
Inrikes.Sedan 2014 ska de ha utbildats av terrorrörelsen IS. Nu har en svensk och en dansk medborgare gripits i Turkiet, anklagade för att ha planerat terrordåd i Europa, enligt turkiska medier.

Mannen i 20-årsåldern har enligt uppgifter i DN, suttit frihetsberövad, sedan augusti 2015, då han greps av turkisk polis efter att ha vistats Syrien. Varken UD eller Säpo vill gå in på den bakomliggande orsaken, men enligt mannen själv som DN varit i kontakt med, har han varit misstänkt för att ha anslutit sig till ISIS.

Terrorforskaren Magnus Ranstorp, som DN talat med är dock föga förvånad över vad som hänt. "Han är en person som märks i extremistiska kretsar och har dykt upp med personer som jag vet varit nere med IS, säger Ranstorp till tidningen. Han misstänktes ha rekryterats som jihadist redan som sextonåring och omhändertogs då av myndigheterna i enlighet med LVU. Expressen skriver att han innan han omhändertogs som sexton-åring vid två tillfällen olagligt försökt att ta sig till konfliktområden i mellanöstern och att han efter att ha förflyttats från sluten till öppen anstalt, avvek för att strida i Syrien.
Pappan känd terrorist
Pappan var, var känd Al-Qaeda ledare och dog i strid i Irak år 2008. Dessutom ska han för ett antal år sedan ha haft en större roll i en stockholmsmoské, som bevakades av Säpo, som ansåg att där pågick organiserad rekrytering av svenska Irak-krigare. Enligt Ranstorp är fadern "..den svensk som har mest blod på sina händer av alla svenska terrorister."
UD är sparsam med information, men intygar att ärendet gällande en ung svensk, bevakas av svenska generalkonsulatet på plats i Turkiet. I övrigt hänvisar de till konsulär sekretess.

TT
Citera
2018-07-29, 11:38
Medlem
Citat:
Det stämmer inte. Vill minnas att det var 2010 eller 2011

Tack för klargörandet, det verkar stämma bättre! Skribenten Cloudedcrystalbeam
har i sitt gedigna "grävande" efter uppgifter och fakta funnit att LW och UW gifte
sig 1999.09.04 och skilde sig 2011.03.25.

Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Några datum och lite spekulationer.

UW och LW vigdes av Svenska Baptistsamfundet, Equmeniakyrkan 1999-09-04.

De flyttade in i huset där UW bor kvar 2001-08-18. De skilde sig 2011-03-25. LW flyttade från UW 2010-08-09.

LW:s och UW:s 3 barn är födda: 2001, 2003 och 2006.

UW var gift med MH mellan 2014-12-29 och 2016-12-21. MH skrev sig aldrig på UW:s adress under äktenskapet.

Jag funderar på om UW inte ville skilja sig från LW. Kanske var de ”mer än vänner” ibland, trots att de skilt sig? UW kanske hoppades att de skulle bli ett par igen? UW skiljer sig från MH i slutet av 2016. Det är väl förhållandevis nära de datumen då LW anmäler SD för olaga hot och senare för misshandel, eller missminner jag mig? Kanske fanns det, bl.a i och med det, förhoppningar från UW:s sida om att LW slutligen ”gett upp” SD och ville vara med honom igen? Om det sedan mer och mer med tiden visade sig att LW inte var intresserad av något förhållande och familjeliv med UW kan han ha blivit rejält besviken...

Detta är endast spekulationer. LW kan ha varit den sista på jordklotet som UW ville ha som livskamrat (igen). Jag kan ha alldeles galet fel. De olika datumen jag redogjort för ovan stämmer dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in