2018-07-29, 09:08
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Igni-ferroque
Skummade snabbt igenom hemsidan. Tyckte allt var ok förutom det här med att "peppa" folk utanför vallokalerna. Här blir det dock riktigt problematiskt i mina ögon.

Då man inte är för ett parti utan istället emot vissa partier kan det bli obehagligt för de som vill rösta på dessa partier. Tycker rent allmänt att man bör propagera för det parti man stödjer i första hand.

Tänk tanken att Hells Angels dyker upp utanför vallokalen med en banderoll: Rösta inte på Kalle Anka partiet? Det hade blivit ett jäkla liv i massmedia.

Dessutom finns det en viss politisk ansvarslöshet här. Om ett parti som ställde upp i valet betedde sig illa utanför en vallokal så riskerade det att torpedera det partiet riktigt ordentligt. Nu är det en "oberoende" organisation.

Är helt säker på att dessa personer redan röstar på något parti, så varför kan de inte driva den här frågan inom sitt parti? Inte utan att man undrar om det är just för att slippa återverkningar på det egna partiet...

Lagstifta om att valdagen skall vara "off-limits"

Vi behöver säkra valhemligheten i Sverige. Som det ser ut nu är landet att betrakta som en bananrepublik i behov av valobservatörer.

Om någon försöker 'peppa' mig i vallokalen, kan det bli fråga om våldsanvändning. Det bästa är väl att konfrontera packet efter att man har röstat, kanske rent av vid ett senare tillfälle. Jag har ändå planer på att kontrollera valsedlar varje gång jag passerar en vallokal. Se det som en plikt att motverka dessa mörkerkrafter och godhetsfascister.
Citera
2018-07-29, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Har alltid tyckt det är obehagligt att löpa gatlopp mellan politiska företrädare som står och glor på en när man ska in i vallokalen. Därför har ja sedan länge valt att förhandsrösta, nästan alltid faktiskt.

Ska de sedan stå andra grupper där ute och pressa så kan jag tänka mig att det påverkar valdeltagandet negativt. Och särskilt de som ska rösta nationalistisk och känner sig som en strykrädd hund. Några biter ihop och hatar PK-paket utanför vallokalen men alla har inte kommit så långt.

Jag lunkar nog i väg till förhandslokalen klockan 12.00 redan någon av de första dagarna. Där har de bara varit några få i samma ärende och inga politiska operatörer.
Jag tycker precis tvärt om. Något har hänt här i Sverige. Vid valet 2014 var man en misstänkt outsider för att man hade Sverigevänliga åsikter. Nu är rollerna ombytta!

Nu är det vi som kan gå med högburet huvud till vallokalen och demonstrativt och triumfatoriskt vinka med vår valsedel. Om sedan det står några landsförrädare till aktivister och försöker påverka folk hur de ska rösta, så ta fram mobilen och börja filma! Gå fram och kör upp kameran i fejset på dom. Få dom att känna en stress och en panik. Förhoppningsvis får de tokspel och det kan bli till ett underhållande klipp som kan läggas ut på alternativmedier.

You got the Power!
Citera
2018-07-29, 09:13
Medlem
Enydrions avatar
Ja vi bör rösta mer mänskligt, med hjälp av den hjärna vi människor försetts med...

Vi bör alltså rösta på de partier som inte vill ändra vår demografi på ett korkat sätt, inte splittra familjer, inte locka ut folk i sjöodugliga båtar på medelhavet osv, alltså nåt parti som vill skicka tillbaka flyktingarna till sina familjer och hemländer, så de slipper plågas av utanförskap i sina enklaver...
Samtidigt bör vi lägga en del pengar som förstörs på invandringen i Sverige på flyktingläger nära flyktingarnas hemländer istället, där man får mest för varje krona...

Fram för genast börja använda vår hjärna som avsett = att tänka med! istället för det omänskliga hanterandet som sjuklövern stått och fortfarande står för...
Citera
2018-07-29, 09:22
Medlem
Gabriel2017s avatar
Vi behöver ändra i vallagen om påverkan vid och omkring vallokalerna och utvidga begreppet.
Jag tycker att på valdagen skulle det vara förbjudet att försöka påverka valet, speciellt då vid vallokalerna. Det ska råda "valfrid" på valdagen när man röstar, inga som står och delar ut eller polemiserar vid vallokalerna. Så försvårar vi valpåverkan och fusk vid valet på valdagen. I teorin skulle idag en tex känd Imam kunna stå och dela ut valsedlar till "sina" medlemmar för sitt parti tex Socialdemokraterna, och det skulle få hans moskébesökare att peppas att rösta "rätt". Aktivistgruppen #röstamermänskligt i valet, vad man säger egentligen är att man ska hjälpa folk att röst "rätt" med påverkan och peppning utanför vallokalerna, låter olagligt på mig. Men eftersom denna grupp har stöd av regeringen, så kommer det fortgå. Att hata hatarna på Internet och polisanmäla folk för sina åsikter, räcker tydligen inte längre, nu ska man utvidga sin verksamhet till att också hjälpa folk att tänka och rösta rätt vid vallokalerna, märkligt minst sagt.
Citera
2018-07-29, 09:22
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinusGlad
Saken är även den att den här aktivisternas sätt att ”prata” - eller, herregud, peppa - med oliktänkande ofta är att rasist- och nazistanklaga alla. Så de har inte precis tränat på att kommunicera tidigare och gör det knappast i nu heller.

Så de har nog överskattat sin förmåga rejält.

Men vem vet, de kanske planerar ta fälleben på alla de tycker ser ut som SD-väljare på väg till vallokalen. Alla de invandrare som röstar SD kommer undan, de passar inte in i aktivisternas bild av SD-väljare.
Jo, läser man deras valblogg så verkar det gå ut på att #röstamermänskligt (ett initiativ av asylaktivisterna i Vi står inte ut, VISU) blir inbjudna av VISU på någon annan ort och så har de "ett meningsfullt samtal" om demokrati och mänskliga rättigheter. Får besök av lokalpressen som tar en bild (medelålderskvinnor + afghaner) och tidningen sätter sedan rubriken "Deras valstrategi är kärlek".

Citat: De vill att folk ska tänka efter innan de röstar och de tänker argumentera för detta med byråer och kärlek.
https://rostamermanskligt.se/blogg/

Jag är inte säker på att detta är säljande utanför den egna sfären.
Senast redigerad av Tinuviel 2018-07-29 kl. 09:27.
Citera
2018-07-29, 09:25
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Mest obehagligt tycker jag att det är att de kommer att stå utanför vallokalerna. Ett sorts STASI maskerat bakom leenden och handhjärtan.
Precis min tanke.
Citera
2018-07-29, 09:29
Medlem
PappasNyaKilles avatar
Detta bör anmälas och utredas. Att med påtryckningar försöka påverka hur folk röstar är ett hot mot demokratin!
Citera
2018-07-29, 09:31
Medlem
Frågan är om man inte borde tipsa media i våra närmsta grannländer om denna insats eller jakt snarare på oliktänkare. Kan bli fina rubriker

" PÅVERKANSKAMPANJ I SVENSKA VALET".

Någon kanske har kontakter och kan passa den bollen till DK och N.

Sedan kanske inte detta ens är förenligt med EUs riktlinjer för hur demokratiska val ska hanteras av medlemsländerna? SD kan väl lyfta frågan i Bryssel och låta någon jurist titta på det. Uppenbarligen är hela denna aktion riktad mot dem och deras sympatisörer.
Citera
2018-07-29, 09:48
Medlem
negrofobens avatar
Hoppas dom dyker upp på min vallokal! Då jävlar blir det cirkus!
Citera
2018-07-29, 09:49
Medlem
Är det bara jag som kopplar ihop "rösta mänskligt" med att rösta på SD??
Citera
2018-07-29, 09:59
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Jag tycker precis tvärt om. Något har hänt här i Sverige. Vid valet 2014 var man en misstänkt outsider för att man hade Sverigevänliga åsikter. Nu är rollerna ombytta!

Nu är det vi som kan gå med högburet huvud till vallokalen och demonstrativt och triumfatoriskt vinka med vår valsedel. Om sedan det står några landsförrädare till aktivister och försöker påverka folk hur de ska rösta, så ta fram mobilen och börja filma! Gå fram och kör upp kameran i fejset på dom. Få dom att känna en stress och en panik. Förhoppningsvis får de tokspel och det kan bli till ett underhållande klipp som kan läggas ut på alternativmedier.

You got the Power!

Bra om det är som du säger men jag tror inte alls att de sturska är en majoritet av Sd väljarna. De 45% som undviker opinionsinstitut motsvarar den mängd som jag pratar om. De som gärna ligger lågt. Känner sig besvärade av påträngande röntgenblickar. Att sverigedemokraterna är många i dag kan förleda dig att tro att alla blivit lika kaxiga.

Själv är jag både konflikträdd och kaxig men jag vill skydda mitt privatliv var jag bor särskilt. Det är inte alls bra att man är identifierad av en vänstermobb i majoritet.
I vallokalen händer det att jag öppet tar valsedeln och viftar med den. Minns senast att gubben efter mig tog samma som jag kanske tyckte han det var ett bra val blev inspirerad och bytte S mot Sd.
Citera
2018-07-29, 10:13
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kustartilleriet
Japp, men det var fyra år sedan. ”Klimatet” är idag radikalt annorlunda än förra eller förrförra valet och det är inte Mina Dennerts krafter som år 2018 har momentum. Flashback-trådarna man såg både 2010 och 2014 med SD-sympatisörer som är oroliga att någon ska spionera vilken valsedel de tar verkar i år lysa med sin frånvaro.

År 2010 hade SD strax under sex procent. De har alltså vuxit många hundra procent sedan dess och idag är det mainstream. Som svensk man är sannolikheten att du röstar SD större än att du röstar på något annat enskilt parti. Jag känner folk som ska rösta SD i år men som 2010 deltog i den stora anti-rasistdemon på Sergels torg efter att SD kom in i riksdagen. Ingen kommer ju bli förvånad om SD blir största parti och får en fjärdedel av rösterna, medan 2010 visade TV-bilderna sossar som grät som det vore jordens undergång för att SD fick strax under sex procent.

Har man stöttat SD länge kanske man inte tänker på detta, men majoriteten av de som i september kommer rösta SD är personer som för fyra år sedan röstade på rödgröna eller Öppnaerahjärtan-Alliansen.
En viktig poäng. Och dessa nya väljare är givetvis mer känsliga för olika "skäms"-kampanjer. Vilket de statsfinansierade STASI-filurerna i #röstamermänskligt nu skall försöka använda sig av.

Det är själva valdagen som är kritisk, det har forskning från Danmark avseende Dansk Folkeparti visat. Om man går från ett "vanligt" parti till ett annat så är det lika lätt att gå tillbaka i nästa val, beroende på någon aktuell valfråga. Men om man gått till DF (eller SD) & under en hel mandatperiod blivit beskylld för "nazism" & fan vet vad av sitt gamla parti så är det mycket mindre chans att man någonsin hoppat tillbaka till det parti man kom ifrån.

Brunstämplingen & demoniseringen fungerar som en effektiv backventil.

Detta vet givetvis makthavarna & kampanjandet mot SD vänder sig enbart till dessa nya väljare som är på väg att rösta SD för första gången.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in