2018-07-28, 13:01
Moderator
Tinuviels avatar
Mina Dennert presenterade idag en grupp som ska ställa upp valbyråer som ska tala med människor om "rädsla och xenofobi" i valet.

Mina Dennert är grundare av #jagärhär - den grupp som söker tysta och uppfostra människor på Facebook att tycka rätt och som även massanmält meningsmotståndare. Nu skriver hon på sin Facebook om kampanjen #röstamermänskligt (citerat ur tråden om #jagärhär):
Citat:
Kampanjen går, precis som det låter, ut på "MER mänsklighet" i politiken.
Och innebär att alla vi engagerade människor runt om i Sverige, ska pimpa upp byråer, ställa ut dom bredvid partiernas valstugor eller på andra strategiska ställen och försöka få till möten irl med människor för att prata om mänskliga rättigheter, demokrati, mod, rädsla, xenofobi, trygghet - allt som har med samhällets grundvalar att göra.

Sedan på valdagen ska vi även gå ut till våra eller andras vallokaler och bara vara närvarande, stötta och peppa folk som röstar.
(FB) Grupp mot näthat - #jagärhär (Facebook, Twitter etc)

Läste igenom deras manifest där de skriver:
Citat:
Vi är människor som är partipolitiskt och religiöst obundna, från skilda verksamheter och bakgrunder, men med det gemensamt att vi vill ha ett medmänskligt samhälle.
https://rostamermanskligt.se/

Nå, går man igenom listan över kontaktpersoner så kan man notera att det där med "skilda verksamheter" är något av en lögn. Av de kontaktpersoner som listas på 29 orter är 23 av dem på olika sätt engagerade för ensamkommande, däribland grundaren för VISU och en av deras officiella talespersoner. Sedan finns det ett par centerpartister, en miljöpartist och ytterligare en asylaktivist från FARR. Vi finner också skattefinansierade organisationer såsom Röda Korset bakom.

Med tanke på de representanter som organisation valt är det här är i mycket att betrakta som en förklädd kampanjorganisation för afghanska män utan asylskäl i synnerhet och en generös flyktingpolitik i allmänhet. Att Mina Dennert uppmanar #jagärhär att engagera sig är inte oväntat - motståndet mot SD och naiva drömmar om en tid när "vi" skrev "Refugees welcome" är en del av hennes historia.

Vad tror ni om sådana här initiativ? Har de några som helst möjligheter att få gehör och spridning eller är det för sent för dem? Varför? Kommer initiativet att få någon uppmärksamhet i MSM och i så fall kommer det att framkomma att den domineras av aktivister för ensamkommande och grundaren för det repressiva #jaghärhär?
Citera
2018-07-28, 13:02
Moderator
Tinuviels avatar
Mest obehagligt tycker jag att det är att de kommer att stå utanför vallokalerna. Ett sorts STASI maskerat bakom leenden och handhjärtan.

Jag undrar om de kommer ha utsända därinne - det är ju inte som om det är dolt vilka valsedlar folk plockar åt sig därinne.
Citera
2018-07-28, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Mest obehagligt tycker jag att det är att de kommer att stå utanför vallokalerna. Ett sorts STASI maskerat bakom leenden och handhjärtan.

Jag undrar om de kommer ha utsända därinne - det är ju inte som om det är dolt vilka valsedlar folk plockar åt sig därinne.

Nästa fråga, är det verkligen lagligt att göra det. Förr delades det ut röstsedlar, men jag kan
inte påminna mig att någon försökt muntligen övertala någon utanför för vallokalen.
Citera
2018-07-28, 13:16
Medlem
Tror absolut att MSM kommer snappa upp detta och kabla ut. Om det kommer ge nån form av resultat dock låter jag vara osagt. Känns ju som att många människor som planerat att rösta ”omänskligt” redan bestämt sig och därför inte direkt kommer påverkas.
Citera
2018-07-28, 13:23
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dfdr
Nästa fråga, är det verkligen lagligt att göra det. Förr delades det ut röstsedlar, men jag kan
inte påminna mig att någon försökt muntligen övertala någon utanför för vallokalen.
Det är strikt förbjudet att bedriva kampanj inne i vallokalen. Om man får göra det utanför är mer av en öppen fråga. Norrtälje kommun har exempelvis beslutat att helt förbjuda utdelning av valsedlar:
https://www.norrteljetidning.se/artikel/stockholm/norrtalje-kommun/inte-langre-tillatet-att-dela-ut-valsedlar-vid-vallokalerna-i-kommunen

ÄR det tillåtet i kommunen så tror jag även det är tillåtet att bedriva kampanj, men att partierna sluter borgfred och begränsar sig till att tyst dela ut valsedlar.

Jag tror heller inte att det skulle uppfattas som positivt av väljarna om partierna bedrev kampanj, det vore lite som att löpa gatlopp in i vallokalen.

Men jag kan tänka mig att #röstamermedmänskligt tänker stå där och bjuda på kaffe och tala medmänsklighet.
Citera
2018-07-28, 13:29
Medlem
jay.simpsons avatar
Låter som hot vad är skillnaden på nrm och denna asylgrupp. Båda handlar om att skrämma medborgare när ska Minna Dennert klassas som den terrorist hon är. Nu är Minna som finansieras av svenska staten farligare än clownerna i nmr.

Antar att man kommer utgå ifrån fördomar och trakassera de som ser ut för att rösta på SD.
Citera
2018-07-28, 13:29
Medlem
Mackan52s avatar
Har de här människorna inget vettigare att göra av sina meningslösa liv än att hålla på med det här politiska korståget mot allt de tror är rasism?

Vi kanske borde starta en motgrupp i trollanda, "rösta mer omänskligt" som förespråkar dödsstraff, liberalare lagar för vapenhandel, assisterat självmord och studieresor för våra kriminalvårdare till Nord Koreanska fångläger.
Citera
2018-07-28, 13:30
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:

Riktigt jävla obehagligt. En organisation, som finansieras av makthavarna, skall se till att folk röstar "rätt" & skrämma osäkra från att ta röstsedlar från SD.

Nedmonteringen av demokratin har definitivt snabbats upp på senare tid.
Citera
Medlem
Citat:
Det är strikt förbjudet att bedriva kampanj inne i vallokalen. Om man får göra det utanför är mer av en öppen fråga. Norrtälje kommun har exempelvis beslutat att helt förbjuda utdelning av valsedlar:
https://www.norrteljetidning.se/artikel/stockholm/norrtalje-kommun/inte-langre-tillatet-att-dela-ut-valsedlar-vid-vallokalerna-i-kommunen

ÄR det tillåtet i kommunen så tror jag även det är tillåtet att bedriva kampanj, men att partierna sluter borgfred och begränsar sig till att tyst dela ut valsedlar.

Jag tror heller inte att det skulle uppfattas som positivt av väljarna om partierna bedrev kampanj, det vore lite som att löpa gatlopp in i vallokalen.

Men jag kan tänka mig att #röstamermedmänskligt tänker stå där och bjuda på kaffe och tala medmänsklighet.

Kanske, men det hela måste vara en gråzon som inte hör hemma på valdagen. D.v.s. att försöka påverka. I och för sig tror jag inte någon påverkas utom de redan frälsta.
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roddarn2180
Tror absolut att MSM kommer snappa upp detta och kabla ut. Om det kommer ge nån form av resultat dock låter jag vara osagt. Känns ju som att många människor som planerat att rösta ”omänskligt” redan bestämt sig och därför inte direkt kommer påverkas.
Jag tror att det blir svårt att rapportera om detta utan att det framkommer att det faktiskt handlar om en partipolitisk motiverad rörelse. Att MSM lyfter fram anti-SD-aktivism kan snarare ha motsatt effekt.
Citera
2018-07-28, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Har de här människorna inget vettigare att göra av sina meningslösa liv än att hålla på med det här politiska korståget mot allt de tror är rasism?

Vi kanske borde starta en motgrupp i trollanda, "rösta mer omänskligt" som förespråkar dödsstraff, liberalare lagar för vapenhandel, assisterat självmord och studieresor för våra kriminalvårdare till Nord Koreanska fångläger.

Står inte det redan i AfS valmanifest.
Citera
2018-07-28, 13:32
Medlem
Hoppas dom står utanför min vallokal.
Jag vill gärna ställa frågan hur hon ställer sig till dom kvinnliga pedofiler hon och hennes organisationer stödjer.Samt varför dom stödjer att det ljugs om barnen i 35 års åldern..Troligtvis så börjar det sina i kassan så lösningen är att starta en organisation till.#jagknullarafganer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in