2018-07-25, 14:33
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Vitamin D and vitamin D receptor levels in children with attention-deficit/hyperactivity disorder
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5822841/

Studien var publicerad februari 2018, så den är någorlunda fräsch, och handlar om barn, men har icke-desto en större implikation för även vuxna, som jag kommer presentera längre ner.

Patients and methods
In this cross-sectional study, a total of 80 children including 40 ADHD patients (aged 6–12 years; 28 males and 12 females) and 40 age-, sex-, and season of blood collection-matched controls (aged 6–12 years; 25 males and 15 females) were enrolled. Serum vitamin D and vitamin D receptor levels and calcium, phosphorus, and alkaline phosphatase were measured. The vitamin D receptor levels in the serum were measured using the quantitative sandwich enzyme immunoassay technique.

Results
Serum vitamin D and vitamin D receptor levels were found to be significantly lower in children with ADHD compared to healthy controls. No significant differences were found in serum calcium, phosphorus, and alkaline phosphatase levels. No significant differences were found among the ADHD subtypes in terms of serum vitamin D, vitamin D receptor, calcium, phosphorus and alkaline phosphatase levels.

Conclusion
This study suggests that children with ADHD have lower levels of vitamin D and vitamin D receptor. According to the authors’ knowledge, this is the first study to describe vitamin D receptor levels in ADHD

D-vitamin, GDNF och neurogenes av dopaminerga neuroner
D-vitamin innehar potenta egenskaper där de bland annat leder till en specifik typ av neurogenes, där bland annat den neurotrofa faktorn GDNF (glial cell line-derived neurotrophic factor*) utlöses och understödjer överlevnaden av dopaminerga neuroner, samt motoriska-nerver.
(Motor-neurons på engelska*)

Kortfattat så uppreglerar, GDNF, antalet dopaminerga* neuroner i ledet av dess neurogenes.

Vitamin D regulation of GDNF/Ret signaling in dopaminergic neurons*.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29018141

The Effect of Vitamin D Treatment On Nerve Growth Factor (NGF) Release From Hippocampal Neurons
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5353091/

(Intressant nog så ökar D-vitamin även den neurotrofa faktorn NGF, som orsakar neurogenes i hippocampus, vilken är förminskad i bland annat deprimerade subjekt*)

Detta är en av anledningarna till att man känner sig mer alert, vaken och fräsch när man tar D-vitamin, då dopamin-systemet blir mer aktivt.

Det är viktigt att notera att neurogenes, inte delar samma mekanism som traditionella amfetamin-baserade derivat och dess släktingar, där mekanismen oftast är dopamin-agoniserade och dopamin-utlösande, och modulerar dopamin/noradrenalin nivåer.

I fallet med en neurogenes av dopaminerga neuroner, blir det fler neuroner, som skapar mer komplexa och mer sammanvävda synaptiska/dendritiska nätverk och på det ledet leder fram till en ökad aktivitet av dopamin-systemet, utan att behöva exogena källor av dopamin, såsom vid förskrivning av centralstimulerande ADHD-mediciner, utan där det sker inom ramen av hjärnans egna endogena dopamin- system.

Pedagogiskt förklarat så ger man hjärnan de egna förutsättningarna för att modulera och öka aktiviteteten av dopamin-systemet i kontexten av tillskott av D-vitamin.

*Som kuriosa tåls att nämnas att D-vitamin och förstärker effekterna av amfetamin i nyare studier;

Vitamin D Significantly Upregulates the D2 Dopamine Receptor, Increases Dopamine Synthesis, and Potentiates the Effects of Amphetamine
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4875352/

En hel tråd har utbrutit om detta på Reddit för de som är intresserade;
https://www.reddit.com/r/Nootropics/comments/8bjy79/vitamin_d_significantly_upregulates_the_d2/

För er som söker en mer pedagogisk introduktion till D-vitamin, har Wikipedia, en helt ok artikel om länken mellan D-vitamin och neurologi.

https://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_D_and_neurology

Neurogenes och atrofi av neuroner som orsaks och bakgrundsmodell inom psykiatrin börjar öka alltmer som det rådande paradigmet, där bland annat ångest, depression, PTSD, bipolaritet, schizofreni och även nu ADD/ADHD kan förklaras i kontexten som en atrofi av neuroner/synapser/dendriter i specifika delar av hjärnan.

Vad som orsakar en avsaknad av neurogenes, pekar alltmer på att det är en inflammation där cytokin-systemen är involverade, och där inflammationen kan bero på dramatiskt olika orsaker ifrån person till person, där man behöver utföra en differential-diagnos för att genom uteslutningsmetoden närma sig svaret för vad som orsaken är.

Dietära faktorer spelar även in (som t.ex. låga nivåer av d-vitamin och Niacin*), men dessa brukar oftast resultera i just i en avsaknad av neurogenes och en neuroinflammation till följd av atrofin som sker, så dessa faktorer brukar ända vara en del av begreppet differential-diagnos.

För er som vill fördjupa er i neurogenes av depression & ångest, samt bipolaritet har jag en hel tråd dedikerad till bland annat Agmatine där jag presenterar forskning och diskussion i min signatur.
Citera
2018-07-25, 14:43
Bannlyst
Va klok du är! Hur mycket D vitamin måste jag ta som har svår depression och mycket sällan går ut?
Sista gången jag lämnade huset var 4 veckor sen. Har varit deprimerad hela livet.
Senast redigerad av Edmonton 2018-07-25 kl. 14:46.
Citera
2018-07-25, 15:06
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edmonton
Va klok du är! Hur mycket D vitamin måste jag ta som har svår depression och mycket sällan går ut?
Sista gången jag lämnade huset var 4 veckor sen. Har varit deprimerad hela livet.

Det första du gör är att kolla om du har låga d-vitamin-nivåer innan du påbörjar supplementering.
Efter det skulle jag rekommendera 10 000IU av ett bra högkvalitativt märke.

Gärna ett med K2 och magnesium då de inverkar synergistiskt med varandra.

Ifall du har varit deprimerad hela livet behöver du göra först och främst en differential-diagnos för att utesluta andra faktorer t.ex, då halter av D-vitamin inte är det enda som inverkar här.

https://en.wikipedia.org/wiki/Differential_diagnoses_of_depression
Citera
2018-07-25, 22:52
Bannlyst
Tack så hemskt mycket för ett bra svar!

Jag har brist på D vitamin och tar 25 ug varje dag, borde nog vara 50. Sen Omega 3 som jag nu läser inte hjälper alls. Vad ska man tro på? Vitamin 12 tar jag ibland. Är hela tiden trött och törstig och ledsen.
Citera
2018-07-25, 23:54
Medlem
Forskas alldeles för lite om andra sätt att förstå autism, depression och övriga psykiska sjukdomar.
Om det nu ör såhär att det finns en störning i d vitaminomsättning så kan man ju undra om det är just en orsak till problematik eller en följd av något annat. Skrämmande dock med lägre d vitaminreceptorer. Då är man ju knullad i vilket fall oavsett om man tar stora doser D eftersom det inte kan bli aktivt.

Sinnessjukt att d status aldrig kollas i vården i princip. Man ska alltid sträva efter optimala nivåer. Läkarna nöjer sig i bästa fall med att kolla s-kalcium.
Senast redigerad av VillJalentine 2018-07-25 kl. 23:59.
Citera
2018-07-26, 16:05
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edmonton
Tack så hemskt mycket för ett bra svar!

Jag har brist på D vitamin och tar 25 ug varje dag, borde nog vara 50. Sen Omega 3 som jag nu läser inte hjälper alls. Vad ska man tro på? Vitamin 12 tar jag ibland. Är hela tiden trött och törstig och ledsen.

https://www.reddit.com/r/Nootropics/comments/7f6i42/the_big_vitamin_d_mistake_a_statistical_error_in/
(Studie finns i länken*)

The Big Vitamin D Mistake. A statistical error in the estimation of the recommended dietary allowance (RDA) for vitamin D was recently discovered; in a correct analysis of the data used by the Institute of Medicine, it was found that 8895 IU/d was needed for 97.5% of individuals.

25ug är runt 1000 IU.
Du behöver minst det x10 för att komma upp i bra värden.

Saken är den att de allra flesta tillskott som hjälper någorlunda när det gäller vitaminer och fettsyror är i princip Niacin, och Omega 3.

Omega ökar BDNF, och således indirekt neurogenes.
Niacin är extremt potent att göra detta också.

Det kompliceras dock av att man förnärvarande inte har några protokoll där man systematiskt utesluter sjukdomar/brister, utan skjuter pilar i mörkret.

Du kan t.ex. ta D-vitamin, Omega 3 och Niacin, och ändå fortsätta vara deprimerad om du t.ex. har sköldkörtel-sjukdomar som är associerade med depression.

(Niacin, är så pass potent att vissa helt kan sluta med psykofarmaka, där jag minns att en överläkare på Karolinska gjorde det med en bipolär*)

Samma sak kan du fortsätta må dåligt om du har en sköldkörtel-sjukdom som hittats, men har låga d-vitamin-nivåer.

Du lär må betydligt bättre dock om du behandlar sköldkörtelsjukdom och depressionen lättar därefter.

Det är därför jag rekommenderar att man systematiskt utesluter via en differential-diagnos sjukdomar/näringsbrister.
Citera
2018-07-26, 16:18
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Forskas alldeles för lite om andra sätt att förstå autism, depression och övriga psykiska sjukdomar.
Om det nu ör såhär att det finns en störning i d vitaminomsättning så kan man ju undra om det är just en orsak till problematik eller en följd av något annat. Skrämmande dock med lägre d vitaminreceptorer. Då är man ju knullad i vilket fall oavsett om man tar stora doser D eftersom det inte kan bli aktivt.

Sinnessjukt att d status aldrig kollas i vården i princip. Man ska alltid sträva efter optimala nivåer. Läkarna nöjer sig i bästa fall med att kolla s-kalcium.

Forskning finns det gott om.

Du kan hitta rätt mycket information om man söker på PubMed om fysiska sjukdomar, näringsbrister, infektioner som kan utlösa psykiatriska störningar.

Få känner till t.ex. att NMDA-receptor-encefalit kan ge exakt samma symptom som psykotiska sjukdomar såsom schizofreni, och misstas därefter att vara det.

http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Klinisk-oversikt/2015/03/NMDAR-encefalit-misstolkas-ofta-for-psykisk-sjukdom/

Borrelia, kan ge encefalit och neuroborrelios som också kan misstas för psykos-spektrum störningar om infektionen har gått tillräckligt långt och varit obehandlad.

Association of Lyme Disease and Schizoaffective Disorder, Bipolar Type: Is it Inflammation Mediated?
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4418265/

En personlig anekdot rör två vänner till mig, där den ena blev satt på Sertralin, som denne åt i onödan i 6 månader för att sedan visa sig vara en extrem D-vitaminbrist för att hans livsstil bestod av att bara sitta vid datorn. Han fick höga doser D-vitamin och blev normal och slutade med sin SSRI

Den andre hade varit utomlands och sökt vård och fått sagt till sig att han hade begynnande drag av sköldkörtelproblematik som han skulle undersöka närmare.

Vännen glömde dock bort att berätta detta för läkarna i Sverige (som man tycker borde förstå dessa saker*), blev satt på SSRI, som sedan inte fungerade.

Läkarna trodde då att det rörde sig om mild bipolaritet, och satte honom på lamotrigine.
Det var inte förrän jag frågade honom lite som han började komma ihåg vad läkarna i Schweiz hade sagt.

Så det kan gå!
Senast redigerad av QxZtVyPrQ9981AZX 2018-07-26 kl. 16:25.
Citera
2018-07-26, 16:43
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Skrämmande dock med lägre d vitaminreceptorer.

Njae, så enkelt är det inte.
D-vitamin-receptorer kan uppregleras som övriga receptorer.

Upregulation of vitamin D receptor levels by 1,25(OH)2 vitamin D3 in cultured human keratinocytes.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9209684

Att det är färre D-vitamin-receptorer innebär inte att det är en permanent egenskap, utan betyder snarare att det är låga halter av D-vitamin i cirkulation som gör att det är färre D-vitamin-receptorer.

Artikeln nedan går igenom D-vitamin rätt extensivt.
https://www.selfhacked.com/blog/natural-ways-to-increase-calcitrol-and-vitamin-d-receptor-gene-expression/
Citera
2018-07-26, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Njae, så enkelt är det inte.
D-vitamin-receptorer kan uppregleras som övriga receptorer.

Upregulation of vitamin D receptor levels by 1,25(OH)2 vitamin D3 in cultured human keratinocytes.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9209684

Att det är färre D-vitamin-receptorer innebär inte att det är en permanent egenskap, utan betyder snarare att det är låga halter av D-vitamin i cirkulation som gör att det är färre D-vitamin-receptorer.

Artikeln nedan går igenom D-vitamin rätt extensivt.
https://www.selfhacked.com/blog/natural-ways-to-increase-calcitrol-and-vitamin-d-receptor-gene-expression/

Tycker snarare det bör vara höga nivåer d vitamin som istället nedreglerat receptorantalet. Receptor downregulation?
Precis som agonister som nedregler receptorer.
Citera
2018-07-26, 18:02
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Tycker snarare det bör vara höga nivåer d vitamin som istället nedreglerat receptorantalet. Receptor downregulation?
Precis som agonister som nedregler receptorer.

Korrekt, dock verkar D-vitamin-receptorn vara annorlunda som jag förstår det enligt forskningen.
Citera
2018-07-26, 23:11
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:

Om man tar väldigt höga doser av D-vitamin så borde väl en del D-vitamin bli aktivt även om ens vitaminreceptorer är dåliga.

HELT ur funktion kan inte receptorerna vara för då skulle man ju inte kunna leva väl?
Citera
2018-07-26, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Om man tar väldigt höga doser av D-vitamin så borde väl en del D-vitamin bli aktivt även om ens vitaminreceptorer är dåliga.

HELT ur funktion kan inte receptorerna vara för då skulle man ju inte kunna leva väl?

Inte så länge man har tillräckligt lager men det är vad jag tror.
Det är antalet receptorer som bestämmer effekten i kroppen.
Säg att du häller vatten från en kran genom en trähink. En trähink har ett hål som då motsvarar en receptor. Den andra hinken har 1000 hål som motsvarar receptorer. Det rinner igenom mycket mer vatten i den andra hinken. Den första vattenhinken blir snart överfull eftersom inget händer.
D vitaminet lagras bara i fettvävnad och blir inaktivt.
Men återigen så vet jag inte mer än att det är min teori när det kommer till receptorer. TS verkar hävda att det är lite speciellt med D receptorer. Orkar inte googla upp info om det just nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in