2018-07-26, 00:24
Medlem
Sluta tänka att du ska ha en komplett måltid varje dag eller ens under vandringen, det viktiga är att du får i dig kalorier.

1. Kolla om din tur går förbi bebyggda områden, ser du hyfsat ofarlig ut är det inte ovanligt att man kan få hyra spisen för en femma.

2. Mjukost is da shit.

3. Ölkorv tål varma temperaturer.

4. Alla vikingar kan äta knäckebröd.

5. Makrill i tomatsås är en gåva från gud.
Citera
2018-07-26, 00:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
En burk tonfisk väger ca 185g. För 5 dagar om man vill ha annat än tonfisk jag gillar mer makrill inte mycket skillnad det är drygt 1 kg mat. Din AK-5 väger 4,5 kg med full mag, stridsväst, handgranater och den skit för strid du måste ha med dig. Sedan ett par kilo för extra mag. Men utöver det jag skulle bära mig med nudlar väger liksom noll och inget. Jag menar vad bär man med sig för ett soldatprov 50 kg? Det blir många nudlar det. Plus köttbullar, mycket makrill, knäckebröd och soppa av alla de slag. Det överlevar man länge på utan att det ens är kris. Mat och ammo är liksom prio 1 i strid.
*Civilt ämnar man njuta
*Inte ens Fjällrävens värsta rygga pallar 40 kg packning
*Skräp har en logistik-kanal i det militära
*Hygien har lägre prio i militären

Så jag vet om att bära tungt och kan det också, jag är militär jägare, men jag ville se om någon har någon idé jag inte tänkt på. Men just nu verkar det bli inköp av flamfritt kök
Citera
2018-07-26, 00:51
Medlem
Blommetupps avatar
Jag vandrar en hel del och mina tips är följande:
Ost på tub.
knäckebröd/riskakor
Torkad frukt
Rökt eller torkat kött
Någon konserv
Gainer/proteinpulver

Ät det tyngsta först, är det så kort period kan du klara dig på lite nöt0ter och pulver sista dagen. Ät mycket och bra innan så ska det inte vara några problem Lyxa gärna till det första dagen med något tyngre och färskare, så värt det
Citera
2018-07-26, 02:49
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blommetupp
Ost på tub.
knäckebröd/riskakor
Torkad frukt
Rökt eller torkat kött
Någon konserv
Gainer/proteinpulver

Ät det tyngsta först, är det så kort period kan du klara dig på lite nöt0ter och pulver sista dagen. Ät mycket och bra innan så ska det inte vara några problem Lyxa gärna till det första dagen med något tyngre och färskare, så värt det

Jättebra tips!

Jag brukar ha med den här påsen.

https://www.apotea.se/orka-proteingröt-10-st

Blanda med vatten, lika god kall att dricka så ta extra vatten.
Citera
2018-07-26, 18:17
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blommetupp
Ost på tub.
knäckebröd/riskakor
Torkad frukt
Rökt eller torkat kött
Någon konserv
Gainer/proteinpulver

Japp, bra förslag. Jag skulle även lägga till jägarsnus som är mycket energi till relativt låg vikt.
Citera
2018-07-26, 18:17
Moderator
vfs avatar
Jakt, fiske och vildmark --> Friluftsliv och vildmark
/Moderator
Citera
2018-07-26, 19:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Ok jag hoppades att de med mer kunskap äm du bara skulle svara men självklart får man dras med såna som dig. Tar du Ravioli på konserv väger den strax under 600 g och ger 450 kcal. Motsvarande frystorkat väger under 1/6 och dessutom 1/10 efter, och har 1/100 av volymen skräp.

"vad du än väljer" - vem ÄR så pantad?

Vad får du vatten ifrån om du inte ska värma det i vildmarken?
Citera
2018-07-26, 21:39
Bannlyst
Citat:
En burk tonfisk väger ca 185g. För 5 dagar om man vill ha annat än tonfisk jag gillar mer makrill inte mycket skillnad det är drygt 1 kg mat. Din AK-5 väger 4,5 kg med full mag, stridsväst, handgranater och den skit för strid du måste ha med dig. Sedan ett par kilo för extra mag. Men utöver det jag skulle bära mig med nudlar väger liksom noll och inget. Jag menar vad bär man med sig för ett soldatprov 50 kg? Det blir många nudlar det. Plus köttbullar, mycket makrill, knäckebröd och soppa av alla de slag. Det överlevar man länge på utan att det ens är kris. Mat och ammo är liksom prio 1 i strid.

Det är vätskan som väger och inte burken.
Vill man undvika att tillaga mat och har bestämt sig för köra på frystorkad mat och blanda ut det med vatten under torkperiod som inte värms upp, så får man räkna med att bli sjuk.
Citera
2018-07-26, 22:02
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Det är vätskan som väger och inte burken.
Vill man undvika att tillaga mat och har bestämt sig för köra på frystorkad mat och blanda ut det med vatten under torkperiod som inte värms upp, så får man räkna med att bli sjuk.

Ja jo vatten kan ju bli ett problem. Men nu var det för ynka fem dagar. Man kan iofs gardera med vattenreningstabletter för att vara säker bara. Krasst räknat om du håller på och gå och har dig i naturen så behöver du 2 liter per dag. Du kan inte koka vatten då det är eldningsförbjud. Du kan bära med dig säg 5 liter. Dina konserver innehåller viss & vatten. Men vattenreningstabletter blir liksom ett måste om man ska undvika att bli rejält sjuk.
Citera
2018-07-26, 22:08
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ja jo vatten kan ju bli ett problem. Men nu var det för ynka fem dagar. Man kan iofs gardera med vattenreningstabletter för att vara säker bara. Krasst räknat om du håller på och gå och har dig i naturen så behöver du 2 liter per dag. Du kan inte koka vatten då det är eldningsförbjud. Du kan bära med dig säg 5 liter. Vattenreningstabletter blir liksom ett måste.
Tekniketter är iofs effektiva, men vattnet smakar pyton!
För det mesta är vattnet i Sverige drickbart, sedan beror det på ifall ts tänker hämta sitt dricksvatten i en fjällbäck eller utanför ett reningsverk.

En annan lösning kan vara att skaffa ett portabelt vattenfilter.
https://campingnetshop.se/produkter/426-vattenfilter-/
Senast redigerad av borriz 2018-07-26 kl. 22:12.
Citera
2018-07-26, 22:20
Medlem
Det finns självvärmande maträtter: http://www.overlevnadsbutiken.se/produkter/mat/meals-ready-to-eat/
Citera
2018-07-26, 22:40
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Tekniketter är iofs effektiva, men vattnet smakar pyton!
För det mesta är vattnet i Sverige drickbart, sedan beror det på ifall ts tänker hämta sitt dricksvatten i en fjällbäck eller utanför ett reningsverk.

En annan lösning kan vara att skaffa ett portabelt vattenfilter.
https://campingnetshop.se/produkter/426-vattenfilter-/

I norra Sverige om det är rinnande vatten inget bekymmer alls. Jag skulle ju dock aldrig dricka det utan att koka det först även om man vet det är inga problem med det vattnet. Vi har bland det renaste naturvattnet som finns så det är väldigt liten risk att man blir sjuk. Skulle säga det är mer chans att du får ebola än blir sjukt av svenskt fjällvatten. Men för annat vatten tekniketter är bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in