2018-07-26, 21:15
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Men PR hade en yngre bror. Dock har väl GW avfärdat PR, fast det kan vara en taktisk grej...

PR hade förvisso en bror men han hade definitivt ingen båt i Vänern i juni -92 och jag utgår ifrån att GW fortfarande misstänker att det är i Vänern som Helena är dumpad. Det sa han åtminstone i en intervju i TV4s Nyhetsmorgon för bara ett par månader sedan. Jag kan tänka mig att en av killarna bodde strax utanför Mariestad.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-07-26 kl. 21:23.
Citera
2018-07-26, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
BW hade väl båt eller åtminstone tillgång till en.
Vad GW sen menar med att "man kör i riktning mot det ställe där man bor" kan ju syfta på den enes/ "kompisens" bostad, det behöver inte alls betyda eller tolkas som att dom här två personerna bor ihop eller på samma ställe. GW har ett väldigt speciellt och inte minst gammeldags sätt att uttrycka sig på, vilket lätt kan leda till missförstånd.
Sant. GW kan ha menat att de bodde i samma by eller liknande. Men man kan ha i åtanke att han faktiskt menade i samma hus, lägenhet, studentboende etc.
Citera
2018-07-26, 21:20
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
*kompisar inte bröder!
*behöver inte alls ha varit på Statt.

* Jag citerar ur ditt inlägg: "När man väl har kommit ut på den större vägen kör man i riktning mot det ställe där man bor och som ligger utanför Mariestad."
Jag utläser det som att dessa två killar i ålder med HA bor tillsammans.

Om de bodde tillsammans kan de ha varit bröder. De kan ju ha varit bästa vänner i flera år ändå. Men annars: Någon som vet två killkompisar i Helenas ålder som bodde tillsammans, utanför Mariestad, med tillgång till samma båt? Och som kände henne väl? Låter som att de skulle kunna identifieras.

* GW har väl hela tiden pratat om att Helenas gm har funnits med/runt henne på kvällen/natten. Han kan ha menat på Stadt, där Helena var på kvällen/natten.

Bara lite tankar.
Citera
2018-07-26, 21:23
Medlem
GW skriver också "Den som kör är nykter. Det är oftast han som kör. Den som sitter bredvid honom är inte nykter. Det är nästan alltid han som bestämmer. Bilen som de åker ägs av en av dem. Ingen bil som de har lånat"

Ni som är ifrån Mariestad bör förstå vem det handlar om. Freija!
Citera
2018-07-26, 21:31
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
* Jag citerar ur ditt inlägg: "När man väl har kommit ut på den större vägen kör man i riktning mot det ställe där man bor och som ligger utanför Mariestad."

Om de bodde tillsammans kan de ha varit bröder. De kan ju ha varit bästa vänner i flera år ändå. Men annars: Någon som vet två killkompisar i Helenas ålder som bodde tillsammans, utanför Mariestad, med tillgång till samma båt? Och som kände henne väl? Låter som att de skulle kunna identifieras.

* GW har väl hela tiden pratat om att Helenas gm har funnits med/runt henne på kvällen/natten. Han kan ha menat på Stadt, där Helena var på kvällen/natten.

Bara lite tankar.

Det finns uppgift på att BW hade tillgång till/ delade båt med en kompis.

Den stora frågan är om båda verkligen bodde utanför Mariestad eller menar GW på sin "gammelsvenska" att man åkte i riktning mot den enes bostad?
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-07-26 kl. 22:04.
Citera
2018-07-26, 21:34
Medlem
Citat:

Bara lite tankar.
Fast om det vore bröder så tror jag att GW hade skrivit det. Om de var på statt eller ej låter jag vara osagt,
Citera
2018-07-26, 21:34
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Det finns uppgift på att BW hade tillgång till/ delade båt med en kompis.

Ja, men BW bodde ju i Mariestad, inte utanför. Här verkar det som att båda bodde utanför stan.
Citera
2018-07-26, 21:36
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Fast om det vore bröder så tror jag att GW hade skrivit det. Om de var på statt eller ej låter jag vara osagt,

Det är möjligt, eller så tyckte han att det skulle bli för uppenbart?
Citera
2018-07-26, 21:38
Medlem
Citat:
Det är möjligt, eller så tyckte han att det skulle bli för uppenbart?
Ja allt är möjligt i denna soppan🤔
Citera
2018-07-26, 21:42
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ja allt är möjligt i denna soppan🤔

Ja, det är ju det...
Citera
2018-07-26, 21:50
Medlem
Citat:
Om vi ponerar att dessa två kilar är bröder, vilka skulle det stämma in på då?

* Två bröder i Helenas ålder, antagligen.
* Kände Helena väl.
* Bor utanför Mariestad.
* Har tillgång till samma (familjens?) båt.
* Bör ha varit på Stadt den aktuella kvällen/natten.
* Bodde tillsammans (samma ställe)? Hemma hos föräldrarna? Åtminstone på samma ort.

Om de eventuella bröderna hade båt, och kände Helena väl, så kan man anta att Helena hade seglat med dem. Vilka seglade Helena med? (Inte sista dagen i sitt liv, utan tidigare.)

Viken är den "större vägen"? Den som går norrut?

Kan väl i princip bara vara E20 väl? Norrut mot hassle - lyrestad - Laxå - Örebro eller möjligen väg 26 mot otterbäcken - Gullspång - Kristinehamn - Karlstad.
Citera
2018-07-26, 21:51
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ja, men BW bodde ju i Mariestad, inte utanför. Här verkar det som att båda bodde utanför stan.

Ja kanske det, men så länge det bara "verkar som" och med tanke på att det är professor GW, med sina högst personliga formuleringar som har formulerat detta så känns det ganska öppet tycker jag. Det kan även vara så att han inte lägger fram allt exakt utan medvetet är lite luddig och ospecifik så att vissa saker kan tolkas på lite olika sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in