2018-07-26, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
De är inte mera trovärdiga bara för att ni SD fanatiker vill tro på dem. Tvärtom så kan man se att skillnaden nu mellan övriga insutut och Sentio, undanräknat YouGove, har ökat efter valet 2014. Finns liksom ingen realistisk förklaring till detta fenomen.
Nej jag skulle inte säga att det ökar nämnvärt. Vi har länge sett skillnader på upp till 10 procenteheter, möjligen har det tryckts ihop en aning här emot slutet, men även om Sentio skulle ligga en hårsmån för högt, skulle SD ändå hamna runt eller över 25%. Och att de andra svenska clown-instituten har fel måste vi väl, på ren empiri och intelligens, självklart förutsätta, eller hur?
2018-07-26, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag tycker att jag känner igen de här argumenten från tiden innan riksdagsvalet 2014...

Samma argument som idag. Tänk att somliga aldrig lär sig...

Den där skriftliga knytnäven andas 100 % "håll käften, du blev nyss ägd" så det stänker om det. Ta det lugnt bara nästa gång, även fast idioten är en idiot så vill jag ändå att idioten ska överleva nästa gång också.
2018-07-26, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag tycker att jag känner igen de här argumenten från tiden innan riksdagsvalet 2014...

Samma argument som idag. Tänk att somliga aldrig lär sig...
För i tiden kallades man obildbar.

Jag vill själv påpeka att jag ser inget formellt fel i att vara "obildad" (alternativt ha ett selektivt, ideologiskt, minne), men man kanske som sådan då ska vara mer försiktig med vad man uttalar sig om, så att det inte kommer tillbaka och biter en i baken. Något som förresten alla som ljuger sig fram i livet måste beakta. Men det är symptomatiskt för hela S nuförtiden. Bra beskrivet i denna intervju av Ganman förresten. Den är lång, men väl värd att lyssna på för alla politiskt intresserade (och som undrar hur det kunde gå så snett för både public service .. och S).
https://www.acast.com/hurkanvi/-11jensganman-hurkanviprataompublicservice-
2018-07-26, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Du skriver som du har vett till. Valresultat kallar du ”festligt” och du pladdrar på som om det gällde resultat på en fotbollsmatch. Jag ser på detta val som helt avförande för vårt samhällsbygge under fyra år. Det är inte bara lattjo siffror med Sd hit och Yougov eller Buttericks dit. Väx upp och inse att valresultatet avgör om vi får en stabil demokratisk regering på humanistisk grund eller en polsk eller ungersk församling där ett nyfascistiskt parti får diktera villkoren. Tack och lov tror jag att blockpolitiken är överspelad så att Sd hålls ute, men en kan aldrig veta hur lågt M och Kd (om de klänger sig kvar) är beredda att gå i sin makthunger.

Sd har sannolikt sitt tak på kring 18 %, men det är illa nog. Jag ser fram emot undersökningarna i augusti, för om mitt ”öra mot marken” har rätt så är trenden uppåt kraftigt bruten sedan en tid tillbaka. Detta tillsammans med att instituten redan beaktat ”skämsfaktorn”, som till viss del redan kan ha upphört när Sd-svansen känner att deras åsikter är mer rumsrena, gör att tappet kommer att bli rätt stort.

Du ser alltså SD som ett fundamentalt systemutmanande parti? Som kommer att kasta masken och kräva allt mer, om de bara får en plats vid bordet?

Vilket ju är en intressant frågeställning för ett populistisk partis dragningskraft i opinionen - att upplevas som farliga eller harmlösa, vilket lockar mest?
2018-07-26, 16:32
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Du vet inte vem Wolodarski är?! Herre gud, maken till bristande allmänbildning finns inte. Du har med största sannolikhet heller ingen aning om att SKOP i september 2006 hade 1,6% för Sd. Det blev 2,93. september 2010 4,5 det blev 5,7 september 2014 8,7 det blev 12,9. Det menar vi är oseriöst.

Slå gärna upp ordet i en ordbok!

Angående Sentios och Skops opinionsmätningar av SD tänker jag på talesättet: "En gång är ingen gång, två gånger är en gong-gong"!

Ps. till en viss faktaförnekare som är ovanligt otrevlig jämfört med RosaRosa och andra som i alla fall kan diskutera: Valet är om 1½ månad inte om 2.
2018-07-26, 16:47
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
(Min fetning)

Mycket bra inlägg.

Vem vågar prata om sina åsikter?

Peter Santesson (Demoskop), Dagens Samhälle:

"Frågan om samtalskulturen i det offentliga rummet har blivit omdebatterad under senare år. Finns det systematiska skillnader mellan sammansättningen av åsikter som yttras offentligt och de åsikter som befolkningen i stort har?

Statsvetaren Henrik Oscarsson har exempelvis beskrivit hur han uppfattar att utrymmet för åsiktsrikedom har blivit snävt kringskuret i svensk samhällsdebatt. En rad åsikter som är utbredda hos allmänheten förekommer sällan i den offentliga debatten. Oscarsson förklarade skillnaden med att offentlig debatt äger rum i en trång åsiktskorridor av acceptabla ståndpunkter, där åsiktsavvikare stigmatiseras."

(I slutet av rapporten)

"Slutsats:

Många är betydligt mer återhållsamma med att tala uppriktigt om sina politiska uppfattningar i samtal med människor man inte känner så väl. Det finns politiska mönster i variationen av uppriktighet. Sådan ”offentlig” uppriktighet är mer utbredd bland människor med vänsteruppfattningar och är särskilt låg bland konservativa och nationalister. Uppriktigheten varierar också mellan olika sakfrågefokus. Den är särskilt låg bland dem som fokuserar på försvar, lag och ordning, skatter samt invandring.

Systematiska skillnader i benägenheten att tala öppet och offentligt om sina åsikter innebär att åsiktslandskapet så som det framträder i offentliga samtal torde avvika från allmänhetens privata uppfattningar och de politiska samtal som man för i familjen och mellan vänner."

https://demoskop.se/vem-vagar-prata/

Här har vi säkert en stor förklaring till mörkertalet när SD ska mätas. Troligen är det också en del av förklaringen till varför Sentio och Yougov via sina renodlade webbpaneler mäter SD mer korrekt.

Ja alltså, 40 procent av männen skulle enligt vissa mätningar rösta på SD. Det är en väldigt stor andel av befolkningen. Men man möter ingen sd:are, på jobbet, bland vänner och absolut inte i media förutom de som är politiskt valda. Säger ju rätt mycket om hur åsiktskorridoren faktiskt sanktionerat förtryck mot oliktänkare i hela samhället, även på familjenivå. Många här har under åren erfarit att arbetskollegor och vänner skränat om hur oroliga de är för att de där satans sverigedemokraterna växer och att de bara måste bort.

Just därför blir dagen efter valet väldigt intressant. Det kommer bli jobbigt för mainstreammedia att idiotförklara och bedriva hot mot en tredjedel av befolkningen. Antirasism blir ju liktydigt med anti-1/3 av svenskarna. 40 procent av männen ska bara bort.
2018-07-26, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Du skriver som du har vett till. Valresultat kallar du ”festligt” och du pladdrar på som om det gällde resultat på en fotbollsmatch. Jag ser på detta val som helt avförande för vårt samhällsbygge under fyra år. Det är inte bara lattjo siffror med Sd hit och Yougov eller Buttericks dit. Väx upp och inse att valresultatet avgör om vi får en stabil demokratisk regering på humanistisk grund eller en polsk eller ungersk församling där ett nyfascistiskt parti får diktera villkoren. Tack och lov tror jag att blockpolitiken är överspelad så att Sd hålls ute, men en kan aldrig veta hur lågt M och Kd (om de klänger sig kvar) är beredda att gå i sin makthunger.

Sd har sannolikt sitt tak på kring 18 %, men det är illa nog. Jag ser fram emot undersökningarna i augusti, för om mitt ”öra mot marken” har rätt så är trenden uppåt kraftigt bruten sedan en tid tillbaka. Detta tillsammans med att instituten redan beaktat ”skämsfaktorn”, som till viss del redan kan ha upphört när Sd-svansen känner att deras åsikter är mer rumsrena, gör att tappet kommer att bli rätt stort.

Var försiktig med ordet demokrati det betyder i sin enkelhet folkstyre men inte demokratiska folkrepubliken DDR och kommunister som behärskar alla gator och skjuter oliktänkande. För dig blir det mycket lidande när den samlade vänstern tappar 10-15% sedan valet 2014. Sd;s tak är det samma som universums yttre gräns. Om den ens finns något tak.

Om man räknar om PK- institutens tidigare felberäkningar blir det runt 30% för Sd. Yougov och Sentio blir bara 25-26%.
2018-07-26, 17:12
Medlem
Det snurrar i skallen på mig av alla siffror. Jag anser att de senaste resultaten från SKOP, 20,7% och Novus 21,6% ligger inom den godtagbara ramen. Vem kan klaga på dessa resultat, se istället på odugliga Sifo 18,5% senast, helt horribelt.

Det finns fortfarande ett mörkertal för SD och det är inget stort avstånd från S där Novus fick fram 23,7%, uppseendeväckande lågt. Men tänk så lätt Sossarna skulle kunna ta tillbaka 3-4% från Kommunisterna, men dagens Sossar förstår inte att dom måste hålla rent på vänsterkanten. Klart man blir förbannad när Kommunister får sitta i orubbat bo.

Hur slår nu brandkrisen? Det verkar som om Löfven försöker göra ett propagandanummer och visa på "det starka samhället" som kan få hjälp från EU och NATO. Vad FAN är detta? Är detta ett starkt samhälle? Vem synar bluffen?

Jag gick off topic nu men jag känner varje dag att SD har stabiliserats, svackan är över och jag tror på uppgångar i augusti. Soffan drabbar inte SD utan den tunga soffan drabbar S.
2018-07-26, 17:52
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det snurrar i skallen på mig av alla siffror. Jag anser att de senaste resultaten från SKOP, 20,7% och Novus 21,6% ligger inom den godtagbara ramen. Vem kan klaga på dessa resultat, se istället på odugliga Sifo 18,5% senast, helt horribelt.

Det finns fortfarande ett mörkertal för SD och det är inget stort avstånd från S där Novus fick fram 23,7%, uppseendeväckande lågt. Men tänk så lätt Sossarna skulle kunna ta tillbaka 3-4% från Kommunisterna, men dagens Sossar förstår inte att dom måste hålla rent på vänsterkanten. Klart man blir förbannad när Kommunister får sitta i orubbat bo.

Hur slår nu brandkrisen? Det verkar som om Löfven försöker göra ett propagandanummer och visa på "det starka samhället" som kan få hjälp från EU och NATO. Vad FAN är detta? Är detta ett starkt samhälle? Vem synar bluffen?

Jag gick off topic nu men jag känner varje dag att SD har stabiliserats, svackan är över och jag tror på uppgångar i augusti. Soffan drabbar inte SD utan den tunga soffan drabbar S.

Jag tror soffan drabbar fler. Dagens mätning i Expressen visar att många i sjupartiet tvekar. Ju fler som "går till soffan" ju bättre relativt resultat gör SD när riksdagsmandaten fördelas. För SD kan mobilisera sina allt mer entusiastiska medlemmar. Sjupartiet tycker ju att Sverige aldrig varit bättre och säkrare och rikare så de har liksom ingen drivkraft. SD vill ändra det mesta och känner att tiden börjar rinna ut; de kommer inte ha några soffliggare.
2018-07-26, 18:36
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Jag tror soffan drabbar fler. Dagens mätning i Expressen visar att många i sjupartiet tvekar. Ju fler som "går till soffan" ju bättre relativt resultat gör SD när riksdagsmandaten fördelas. För SD kan mobilisera sina allt mer entusiastiska medlemmar. Sjupartiet tycker ju att Sverige aldrig varit bättre och säkrare och rikare så de har liksom ingen drivkraft. SD vill ändra det mesta och känner att tiden börjar rinna ut; de kommer inte ha några soffliggare.
Valdeltagandet trendar uppåt, från 80.1% 2006 till 85.6% 2014. Jag vet inte vad det beror på, förutom SD har skillnaderna mellan partierna minskat stadigt. Trots att fler invandrare får medborgarskap och har lågt valdeltagande. Kanske fler partier och sociala media gör folk lite mer engagerade trots allt.
2018-07-26, 19:59
Medlem
Powergirls avatar
Det är två institut som sticker ut från de andra instituten efter valet 2014när det gäller SD. Skillnaden har ökat till de andra opinionsinstituten. Skall det vara så förbannat svårt att fatta. Har inget att göra med att jag är sosse. Inte heller vad jag tror eller tycker. Att jag hade fel när jag trodde tidigare dvs innan valet 2014 har jag åttskilliga gånger medgivit. Numera skiter jag i och berätta vad jag tror utan utgår endast från vad tråden borde inehålla nämligen Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar.

Det är dessa jag försöker hålla mig till. Inga idiotiska påståenden som att Sentio är Nordens största parti som 8711 skrev vilket han vägrar att erkänna var åt helvete fel. Inte heller håller jag på med några konstiga omräkningfaktorer som tycks vara populärt i den här tråden.
Enda vettiga sättet när man tittar på siffror från opinionsinstituten är att titta på den allmänna trenden.

Enskilda mätningar är och förblir helt ointressanta. Framförallt om ändringarna är inom felmarginalen. Inte heller tror jag på några konstiga konspirationsideer och/eller teorier om att det har någon som helst betydelse vem som har köpt opinionsmätningen. Varje opinionsinstitut som vill räknas som seriöst lever på andra uppdrag än mätningar av den politiska opinionen och därför faller iden platt till marken om att de skulle vara köpta.

En del av er beteer er som barnungar alternativt sektmedlemmar vilket gör att det näst intill är omöjligt att föra en vettig diskussion. Obs det gäller inte alla men alldeles åt helvete för många.
2018-07-26, 20:07
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor

1.Hur slår nu brandkrisen? 2. Det verkar som om Löfven försöker göra ett propagandanummer och visa på "det starka samhället" som kan få hjälp från EU och NATO. Vad FAN är detta? Är detta ett starkt samhälle? Vem synar bluffen?

Min fetning och mina numreringar.

1. Jag talade idag med en inbiten sosse som bor vid en av brandhärdarna (en släkting). Det var en f.d. sosse som talade om för mig att sossarna åker ut och SD kommer att vinna valet. Det var en rejält förbannad f.d. "alltid varit sosse" som talade om det nedlagda civilförsvaret och kommunens alla besparingar p.g.a. de påtvingade asylsökande......etc.
MSM (så klart!) berör inte kopplingen mellan asylanterna och kommunernas brutala besparingar på trygghet och välfärd, men det verkar som att kopplingen görs hemma i stugorna.

2. Det som inte fick hända har hänt, ett annat land råkade ut för värre bränder. Sossarnas jävla orerande om EU som är en del i den Svenska "katastrofplanen", det visade sig inte fungera. Det som inte fick hända har hänt, igen!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in