Citat:
Ursprungligen postat av
Trams82
Pratat med folk från byn och uppfattningen är fortfarande den samma. E har inte gjort detta ensam. Börjar fundera på om något kan göra att han faktiskt inte minns. Nån form av drogpsykos? Kan inget om sådant men det var en tanke som slog mig.
Annars är min huvudhypotes fortfarande att E var nån form av medhjälpare som blev lurad till detta och inte var den som utförde själva morden. Att han kört till Borensberg stärker min tes enligt mig.
Det har ju blivit populärt att påstå att man inte medverkat till någons död, enbart styckat kroppen efteråt. Kan vi ha ytterligare ett sådant fall här?
Det är mycket som är otroligt oklart och lite info som läckt. Min gissning är pga att det finns fler gärningsmän.
Jag håller med.
Det behövs en till. En som har planerat alltihop och har varit kriminell och våldsam tidigare. Denne behöver en medhjälpare som gör som han blir tillsagd. Edvin är perfekt.
Jämför Elias V och "Fångvaktaren" som kidnappade Uppsalastudenten.
Jag tror att Edvin talar sanning. Han borde ha visat våldstendenser tidigare. Han var i ett skriande behov av pengar som ökade skammen och ångesten. Om en psykopat som "Mattias" behöver en medhjälpare eftersom det behövs för att övermanna två spänstiga äldre, så är Edvin. perfekt.
Han är för lågbegåvad för att fråga vad Mattias heter eller vad de ska göra. Han vill bara ha sina pengar.
Edvin visar alla tecken på autismspektrumstörning. Det högtravande lillgamla sättet att tala, problemen med hygien och städning, samt "lägga saker på rad" antyder åt aspergerhållet av spektrumet. Han är troligtvis lågbegåvad, precis på gränsen till det som kallas begåvningshandikapp.
Han saknar de funktioner i hjärnan som behövs för empati och social förmåga. Detta gör att det bara finns ett jag i världen, dvs hans eget. Han upplever ju själv att allt går på tok. Det får honom att känna skam, vilket är den värsta av känslorna. I hans övriga förflackade känsloregister blir det förfärligt. De som orsakar denna skam är pappan, hans gamla chef och sambon. Han har inte verktyg att förstå att det är hans egen oförmåga som orsakar den hemska känslan. Istället resonerar han helt logiskt. "Om de vore döda, behövde jag aldrig skämmas mer". Dödslistan utgår ifrån skamskalan.
Det här resonemanget är vanligt hos lågbegåvade med autism, men oftast hoppas de bara att personerna skall försvinna. Han har inget motiv att döda främlingar. De är bara som vilka föremål som helst. Han har dessutom svårt att ljuga. Istället svarar han med typisk aspergerröst sakligt på frågorna.
För att utföra det här sadistiska mordet krävs en antisocial personlighetsstörning dvs det söm kallas psykopati. Det är en helt annan typ av person. En som alltid ljuger, tycker om att plåga och skada, lever som parasit genom att utnyttja, svindla och lura andra. Psykopaten är charmig och vältalig.
Han har en annan skada i hjärnan.. Det sociala samspelet behärskas till fulländning, men amygdalan är ur funktion så psykopaten kan inte känna empati. Inte heller glädje, oro, ångest, förväntan eller samvetskval. Psykopaten känns igen redan på dagis genom att rycka vingarna av flugor och på andra sätt skada djur och andra barn. Sedan fortsätter kriminaliteten. Varför inte liksom? Den där vill jag ha, då tar jag den.
Det finns många liknande åldringsmord, men med två förövare.
Fingeravtrycken är knepiga.
Sen har jag en lite fånig teori. Det försvann ju flera par jättestora arbetsskor. Kan det vara så att Mattias tog ett par? Därför finns bara Edvins skoavtryck. En variant av Örnligans trick men för att sätta dit Edvin.