2018-07-26, 17:24
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
Jag rekommenderar er att lästa Gw:s senaste bok "Wille Vingmutter" som handlar om hans yrkesliv. Han skriver en hel del om Helenafallet.(från sidan 473 och framåt). Dom två männen han är övertygad om ligger bakom mordet var på den tiden bästa vänner sedan flera år tillbaka. Helena ska ha känt dessa båda herrar väl i flera år. Han ger också sin syn på dom tre män som har varit misstänkta för mordet(alltså E.A, P.R, och Pilot).

Vidare berättar han bland annat om taxin Helena delade med Ulrika och två personer till. Någon av dessa två betalade entrékostnaden åt Helena. Helena ska också ha varit på dåligt humör när hon lämnade Stadt på grund av att den man hon var intresserad av på Stadt inte var intresserad av henne.

Han skriver avslutningsvis att han inte vill stöka till det för utredarna, men om dom hör av sig så ska dom givetvis få alla uppgifter dom behöver. Namn och nummer och allt det där.

Tack för resumén, Kvasta-Sara!

Vilka killar, som varit bästa vänner under flera år (-92), kände Helena väl? Får jag gissa, att åtminstone en av dessa killar seglade?

Dåligt humör? Det har väl inte framkommit förr? Enligt BW glad, när hon gick hemåt. Ca kl. 01.30, ska Helena, enligt syster U, ha varit på bra humör, för kilen hon var "glad i" var där. En halvtimme senare var hon på dåligt humör, då denne kille inte var intresserad av henne. Vad hände under denna halvtimme? Dansade hon med någon de sista danserna, som sedan visade sig inte vara intresserad av henne? RE? (Enligt en källa ska han inte ha varit intresserad av Helena, men de hade haft roligt och dansat den kvällen. Dock tror jag INTE att han hade något med Helenas försvinnande att göra, det vill jag poängtera.)

För min nyfikenhets skull, hade BW en "bästa vän", som han hade haft under flera år? Någon som ev. seglade? HM(J)?
Citera
2018-07-26, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Vittnet "Anna"* ser en vit bil som hon upplever som "hög" som Helena blir indragen i enligt Kvasta-sara. Om detta stämmer så har den lilla vita bilen med det "avhuggna" bakpartiet inget med HA försvinnande att göra. Förslag på bilmodell och ägare!

Vit hög bil med avhugget bakparti - såg man inte nedre delen så stämmer det ju.
Citera
2018-07-26, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardbeck
Nu snurrar du till det...
Citera
2018-07-26, 18:09
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Marple
Suck, då har vi ytterligare ett motsägelsefullt uttalande. Från GW och inte Kvasta-Sara är det kanske bäst att tillägga. Börjar bli lite mycket av den varan nu. Enligt Ulrika så var Helena glad och uppspelt när hon ringde hem på grund av att "han" var där. Trettio minuter senare är hon alltså på dåligt humör pga att "han" inte är intresserad. Låter helmysko i mina öron. Något av dessa påståenden måste vara fel.

Nja... Är det så konstigt egentligen.

När hon ringer Ulrika så tror HA fortfarande att mannen hon är intresserad av också är intresserad av henne.

Senare säger mannen: ”Jag gillar dig, men som kompis, vi kan väl vara vänner ändå?” Eller någon annan liknande klyscha...

Vem har inte varit med om det?

(Man ska inte krångla till det i onödan)
Senast redigerad av Pajosv 2018-07-26 kl. 18:17.
Citera
2018-07-26, 18:20
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardbeck

Har det inte spekulerats om en vit Volvo 740 kombi, 745, om man så vill, även om det inte är den korrekta modellbeteckningen.
Citera
2018-07-26, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Nja... Är det så konstigt egentligen.

När hon ringer Ulrika så tror HA fortfarande att mannen hon är intresserad av också är intresserad av henne.

Senare säger mannen: ”Jag gillar dig, men som kompis, vi kan väl vara vänner ändå?” Eller någon annan liknande klyscha...

Vem har inte varit med om det?

(Man ska inte krångla till det i onödan)
Jo det är konstigt för när BW träffar henne, som är den sista som pratar med henne, utanför då är hon fortfarande glad, så pass glad att han tom får en kram.
Blev hon ledsen mellan samtalet hem och mötet med BW då hon hunnit bli glad igen? Det pekar mer och mer åt BW hållet.
Citera
2018-07-26, 18:39
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Jo det är konstigt för när BW träffar henne, som är den sista som pratar med henne, utanför då är hon fortfarande glad, så pass glad att han tom får en kram.
Blev hon ledsen mellan samtalet hem och mötet med BW då hon hunnit bli glad igen? Det pekar mer och mer åt BW hållet.

Vet man med 100 % säkerhet att BW träffar HA och är den sista som pratar med henne. Den/de sista som pratar med HA bör väl vara gärningsmännen?

Ja, jag tycker nu att det lutar åt BW-hållet och en ytterligare person, för GM bör ha varit två.
Citera
2018-07-26, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
Jag rekommenderar er att lästa Gw:s senaste bok "Wille Vingmutter" som handlar om hans yrkesliv. Han skriver en hel del om Helenafallet.(från sidan 473 och framåt). Dom två männen han är övertygad om ligger bakom mordet var på den tiden bästa vänner sedan flera år tillbaka. Helena ska ha känt dessa båda herrar väl i flera år. Han ger också sin syn på dom tre män som har varit misstänkta för mordet(alltså E.A, P.R, och Pilot).

Vidare berättar han bland annat om taxin Helena delade med Ulrika och två personer till. Någon av dessa två betalade entrékostnaden åt Helena. Helena ska också ha varit på dåligt humör när hon lämnade Stadt på grund av att den man hon var intresserad av på Stadt inte var intresserad av henne.

Två gm vilket Son*as (hunvittnet) uppgifter också säger ”Ni får inte göra såhär!”. Vore gm främmande personer skulle antagligen Helena skrikit ”Hjälp”, vilket hon inte gjorde enligt hundvittnet. Det talar för att Helena kände gm.

-Skriver GW något om att Pilot kan vara en av de båda männen?
Citera
2018-07-26, 19:00
Medlem
Pudelfrillans avatar
Freija, Hade BW någon "bästa vän" vid tidpunkten för Helenas försvinnande? Prinzezzan ställde frågan i ett tidigare inlägg men jag tycker att frågan kan bollas över till dig eftersom du var nära vän med BW.
Citera
2018-07-26, 19:19
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Har det inte spekulerats om en vit Volvo 740 kombi, 745, om man så vill, även om det inte är den korrekta modellbeteckningen.

I sådant fall måste man fråga sig varför vittnet inte sa att det var en Volvo med en gång om det nu verkligen var en Volvo? 99% av invånarna i Mariestad vet väl hur en vanlig Volvo ser ut?

PRs far hade iofs en silverfärgad Volvo 740 som PR hade tillgång till men där stämmer ju inte färgen. Själv funderar jag på om det kan vara den ljusa bilen med rails som sågs så parkerar inne på cykelvägen ca. 03:30. Kan det vara vid den här tidpunkten som GM återvänder för att kasta ut Helenas skor och tömma hennes lilla ryggsäck som i sådant fall innehöll 2 ringar, en lypsyl och en halstablett? (plånboken glömde hon ju kvar hos PW i Töreboda).
Citera
2018-07-26, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Det är bra med olika uppfattningar då det kan driva saker framåt.
Hur ställer du dej till Asta-Kvastas senaste inlägg ang BW?
Skulle C varit BWs alibi dessutom då existerar inte ens "tunt"..
Freija kanske kan återkoppla och bringa klarhet....

Visst, olika är bra. Jag personligen kan inte ge mycket för den där typen av "citat" som kommer antingen lägligt eller ofta helt tagna ur luften. BW känns inte het här. Vi får alla jobba på fakta dock.
Citera
2018-07-26, 20:10
Medlem
Jag har nu läst delen om Helena i LGW bok. Hans två GM har båda tillgång till en och samma båt dessutom skriver han "När man väl har kommit ut på den större vägen kör man i riktning mot det ställe där man bor och som ligger utanför Mariestad."
Jag utläser det som att dessa två killar i ålder med HA bor tillsammans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in