2018-07-26, 16:26
Medlem
Jag läste i en artikel för länge sedan att Finska språket kommer dö ut i framtiden. Detta hade med faktorer så som att Finländare skaffar färre barn jämfört med Svenskar, i Finland så ökar invandrande språken Ryska och Arabiska allt mer, Finlandssvenska håller sig stabilt och ökar något, många unga gör valen mellan Finska och Svenska och därmed väljs Svenska före Finska då Svenska uppfattas som enklare än Finskan och Engelskan och Tyskan blir betydligt enklare att förstå.

Jag tror att Finska språket kommer dö ut då andra språk konkurrerar så som Svenska, Ryska och Arabiska. Framförallt Ryska och Svenska brukar ses som ett affärspråk i östra Norden. Vill man göra affärer i Norden så är Svenska som är att föredra. Vill man göra affärer i de slaviska länderna så är Ryska att föredra.

Jag uppfattar som att Finskan har målat in sig i ett hörn som resulterar att man får inget tillbaka igenom att lära sig Finska, förutom att kunna tala med finländare. Ungefär som att lära sig samiska för att spendera en semester i en kåta med ett gäng finländska kineser uppe i norr. Att lära sig Svenska så får man inte bara Svenska som kunskap, utan man lär sig även de nordiska granspråken samt gramatiken från de övriga germanska språken. Detta får man inte med Finska.

Så vad tror ni att Finska språket kommer ha för status i framtiden?
Senast redigerad av G.Zamani 2018-07-26 kl. 16:33.
Citera
2018-07-26, 16:37
Medlem
Ungdomar väljer inte svenska istället för finska. Har du varit i Helsingforsområdet, eller Finland?

Många araber och somalier. Så är det. Det viktigaste blir andra generationen, satsar de på finska som de måste ha i skolan eller inte? Tror knappast att andra generationen och tredje generationen satsar på mammas eller morfars språk.
Citera
2018-07-26, 16:38
Medlem
Finnar är mer nationalistiska än pk svenskar så jag tror nog finskan kommer överleva.

Sen är det ju likt det Estniska språket också.
Citera
2018-07-26, 16:41
Medlem
Studsbolls avatar
Nej, finska kommer inte att dö ut av de orsaker du nämner. Betänk att isländska talas av bara runt 300 000 personer som i princip alla kan ytterligare ett språk och ändå väljer att tala sitt eget språk trots att det är i princip oanvändbart utanför Island. Språk är kopplat till ens identitet och nationella stolthet, och finnarna är ett stolt folk. Ingen risk ett utdöende språk alltså.
Citera
2018-07-26, 16:56
Medlem
Arabiskan kommer aldrig bli ett ledande språk. Däremot undrar jag om svenska språket kommer vara till någon större nytta om 200 år.
Citera
2018-07-26, 17:06
Medlem
Pocarisweats avatar
Vad innebär framtiden? Du kan inte bara komma med ett en frågeställning utan att ange några referensramar. Det vore lika intelligent som att fråga hur långt är ett rep?

Så länge Finland som land är självständigt så har man en säker barriär dvs något de andra besläktade språken till finska i exempelvis Ryssland inte har. Där har ryskan istället trängt bort de finsk-ugriska språken alltmer, men även när Finland var Sverige så upphörde det heller aldrig att existera, så det är heller ingen garant för att det skall försvinna.

Dock så kommer globalismen att sätta sin prägel på det finska språket för till skillnad från Isländska så har man aktivt inte tagit ställning till att bevara det finska språket på just finska, utan man har lånat in ord från diverse olika andra språk. Historiskt sett svenska, medan islänningarna har gjort raka motsatsen, dvs de uppfinner nya ord för saker som exempelvis mobiltelefon och liknande som aldrig existerat förut.

Finländska språket kommer antagligen att se bra mycket mer exploaterat ut i framtiden men garanterat inte så att det riskerar att dö ut snabbare än säg exempelvis norska eller andra länder med liknande befolkningsmängd. Visst, födelseration är något negativ, men å andra sidan om man bara går efter siffror så kommer Korea inte att existera om X-antal hundra år. Samma med Japan, därför att inga nya barn föds sägs det. Det är sant, om det inte vore för det faktumet att ingen vet vad som kommer att hända i framtiden, utan skulle man använda den logiken så skulle man kunna räkna med att om X-antal generationer kommer ni svenskar att vara utplånade.

Kul logik? Näe.
Citera
2018-07-26, 17:44
Medlem
nabplayers avatar
Jag tycker snarare att fler svenskar bör lära sig finska
Citera
2018-07-26, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cauvie
Arabiskan kommer aldrig bli ett ledande språk. Däremot undrar jag om svenska språket kommer vara till någon större nytta om 200 år.

Säg vilket språk som kommer vara större nytta när alla talar Engelska? Kinesiskan kanske blir världsspråket?
Citera
2018-07-26, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nabplayer
Jag tycker snarare att fler svenskar bör lära sig finska

Eller Finländarna tar sig i kragen och lär sig Svenska på riktigt? De har mer att tjäna på att lära sig Finska. Men det är väll det klassiska med finnen, vägra lära sig något nytt språk. Även Engelska är inte alls lika populärt i Finland som i Sverige.
Citera
2018-07-26, 18:57
Medlem
Här är artikeln jag talade om:

Citat:
Statistik visar att de svenskspråkiga i Finland blir allt fler men att det finns stora regionala skillnader. Trots att antalet svenskspråkiga ökar så sjunker den procentuella andelen i landet eftersom antalet finskspråkiga och personer med andra modersmål ökar i snabbare takt. Det visar Folktingets rapport Finlandssvenskarna 2012.

https://svenska.yle.fi/artikel/2013/10/24/har-okar-antalet-svensksprakiga-i-finland
Citera
2018-07-27, 06:14
Medlem
nabplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G.Zamani
Eller Finländarna tar sig i kragen och lär sig Svenska på riktigt? De har mer att tjäna på att lära sig Finska. Men det är väll det klassiska med finnen, vägra lära sig något nytt språk. Även Engelska är inte alls lika populärt i Finland som i Sverige.

Jag har hört vissa finskar från östra Finland som tycker att de har mer nytta av att kunna ryska.
Citera
2018-07-27, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nabplayer
Jag har hört vissa finskar från östra Finland som tycker att de har mer nytta av att kunna ryska.

Det kan stämma. Finnen är ju lite halvryss.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in