2018-07-26, 05:23
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det här är bara ett exempel där varken användare eller ordförande begriper ett skit.

Precis, dessutom kommer förbrukningen gå upp avsevärt om bilen laddas varje natt, vem ska ta den notan.
Citera
2018-07-26, 06:10
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Ja, det är nästa historia bland idioterna. Tänkte spara på sarkasmerna.

Motorvärmaruttaget kan vara säkrat 6A dessutom.

Det här är bara ett exempel där varken användare eller ordförande begriper ett skit.

Faktum kvarstår. En elektriker behövs som kopplar om i "stolpen". Kopplar förbi timer, och ersätter kontaktdon till erforderligt förutsatt att kablage och avsäkring tillåter.

Man kopplar inte om i stolpen utan skaffar en annan insats med de funktioner man vill ha. I detta fall kan man nog sätta i en insats med 10A schuko eller 1-gas cce uttag samt elmätare i miniformat. Det går snabbt för elektrikern att byta i en vanlig stolpe. Är det många elbilar och motorvärmare som skall dela elmatning så kan det vara bättre att investera i en centralt styrd system för stolparna.
Citera
2018-07-26, 09:32
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Man kopplar inte om i stolpen utan skaffar en annan insats med de funktioner man vill ha. I detta fall kan man nog sätta i en insats med 10A schuko eller 1-gas cce uttag samt elmätare i miniformat. Det går snabbt för elektrikern att byta i en vanlig stolpe. Är det många elbilar och motorvärmare som skall dela elmatning så kan det vara bättre att investera i en centralt styrd system för stolparna.

Det där behöver du inte förtydliga för mig, det borde du veta vid det här laget. Jag vet mycket väl hur det fungerar. Förklara för trådstartaren istället.

Märkligt. Skriver man med rätt vokabulär, så får man skit för det och skriver man med en lekmans, som här, så blir man skriven på näsan som om man inte förstod. Inte undra på att man föredrar det förstnämnda.
Citera
2018-07-26, 09:57
Medlem
godboys avatar
Det som faktiskt förvånar mig mest är hur man kan få för sig att införskaffa in elbil utan att kollat att man har tillgång till en fungerande laddplats
Citera
2018-07-26, 10:03
Medlem
Lyssna på vad Bongoman säger. Inget att tjafsa om. Tydligen förstår inte ordföranden i BRF ett skvatt om el. Spelar ingen roll heller om du har en Renualt heller. Elbilar ska laddas där de ska laddas. Varför man är så obetänksam att man köper den dyr opraktisk elbil när man bor i en bostadsrätt överstiger mitt förstånd.
Ska kostnaden för elbilsägare bakas in i en högre avgift i bostadsrättsföreningen?
Kostnaden per kilowattimme för el och för dieselolja ligger på ungefär samma nivå, bensin något högre.

Har du öppet köp på bilen så lämna tillbaka och köp en riktig bil så löser du problemet. Alternativet sälj bostaden och köp en villa så kan du fixa och betala för en laddstolpe.
Senast redigerad av biomatec 2018-07-26 kl. 10:11.
Citera
2018-07-26, 10:28
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Ska kostnaden för elbilsägare bakas in i en högre avgift i bostadsrättsföreningen?
Ingen dålig kostnad heller, jobbet skulle få pröjsa typ 100kkr för att gräva typ 10 meter och sätta upp en laddstolpe, tar bra många år att köra in den kostnaden.
Citera
2018-07-26, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Problemet är att hushållsuttag inte klarar den belastningen särskilt bra, hög effekt under många timmar ställer höga krav på bra dimensionering av kabel, bra skarvningar, uttag som inte ärgat sönder etcetera

Ja, det där är saker man hör om elbilsladdning. Av någon anledning är inte motsvarande belastningar inom andra områden försedda med varningstexter. Exempelvis värmeelement, elplattor, varmvattenberedare osv.
Citera
2018-07-26, 12:45
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allmogen
Ja, det där är saker man hör om elbilsladdning. Av någon anledning är inte motsvarande belastningar inom andra områden försedda med varningstexter. Exempelvis värmeelement, elplattor, varmvattenberedare osv.
Jag tänkte också på det. Folk har ju haft värmefläktar eller portabla element på dryga kilowatten stående hela vintrarna i många fall utan att vi hört några varningens ord om detta förut.
Citera
2018-07-26, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag tänkte också på det. Folk har ju haft värmefläktar eller portabla element på dryga kilowatten stående hela vintrarna i många fall utan att vi hört några varningens ord om detta förut.

Ja, jag ställer mig frågande. Ledningsareor och kontaktdon måste väl vara dimensionerade för att ta lasten som står på utan tidsbegränsningar? Hade något annat gällt borde man väl fått det skrivet på näsan med eftertryck i dessa säkerhetshysteriska tidevarv?

Tesla vet jag har grejor inbyggda så man kan dra ner på lasten om man tycker det är lämpligt. Så man kan väl helt enkelt dra ner lite om man är nervös. 3-fas 400 volt 16 A finns i varenda pörte. Drar man ner till 5 kW effekt räcker det ändå för att få hem 60 kWh på 12 h laddning. Vilket borde räcka för även grandiosa pendlingsbehov med 20 mils daglig körsträcka.
Senast redigerad av Allmogen 2018-07-26 kl. 13:17.
Citera
2018-07-26, 13:40
Medlem
TeEsErs avatar
En bostadsrättsförening kan få bidrag för delar av installationen av laddstolpar/stationer. Det är snårigt och krångligt men man får pengar.

Kostnaden för el, stolpar och laddstation tas ut på de (få) som laddar. Då brukar det knorras om att det ju blir dyrt. Jobbigt när man måste vara med och betala.
Citera
2018-07-26, 16:51
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allmogen
Det du listar sitter ofta fast monterat och inget som normalt sett går på full effekt timme efter timme efter timme, till syvende och sist finns det gott om exempel där elbilsladdning ur hushållsuttag har gått illa så bara te å söka
Citera
2018-07-26, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Det du listar sitter ofta fast monterat och inget som normalt sett går på full effekt timme efter timme efter timme, till syvende och sist finns det gott om exempel där elbilsladdning ur hushållsuttag har gått illa så bara te å söka

Har surfat lite och sett vanliga 230 v enfas som blivit bruna av hetta och fattat eld. Däremot hittar jag inte sådär spontant på några olyckor med röda 400 voltsuttaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in