2018-07-26, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Tack för info om lgh 1303. Då kanske det nygifta paret från Mallorca har flyttat ut och någon annan med ursprung från Balkan nyligen flyttat in - om en gammal hyresgäst nu var där för att hämta post..

Dock är denna lilla en-rummare bara på 18 kvm. Nog obehagligt att vistas på så liten yta med en död kropp under flera dagar.

Ja, det stämmer att det ofta är vanligt att folk låter bli att skriva sig där de bor och har sin dygnsvila. Det är i dock inte tillåtet, med vissa få undantag.
Man ska skriva sig på sin nya adress inom en vecka efter flytten dit, oavsett om det är ett andrands eller tjugondehandsboende.
Så ja enligt lagen, med några undantag, behöver alla vara skrivna i den lägenhet de bor - kära du

https://www.informationsverige.se/Svenska/Samhalle/Samhallsorientering/Sidor/Folkbokföring.aspx

Kära du enligt lagen behöver man inte det.
Man kan ha skyddade uppgifter,eller ha kvarskrivning på tidigare adress.
Så tänk om tänk rätt.
Citera
2018-07-26, 08:13
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Tack för info om lgh 1303. Då kanske det nygifta paret från Mallorca har flyttat ut och någon annan med ursprung från Balkan nyligen flyttat in - om en gammal hyresgäst nu var där för att hämta post..

Dock är denna lilla en-rummare bara på 18 kvm. Nog obehagligt att vistas på så liten yta med en död kropp under flera dagar.

Ja, det stämmer att det ofta är vanligt att folk låter bli att skriva sig där de bor och har sin dygnsvila. Det är i dock inte tillåtet, med vissa få undantag.
Man ska skriva sig på sin nya adress inom en vecka efter flytten dit, oavsett om det är ett andrands eller tjugondehandsboende.
Så ja enligt lagen, med några undantag, behöver alla vara skrivna i den lägenhet de bor - kära du

https://www.informationsverige.se/Svenska/Samhalle/Samhallsorientering/Sidor/Folkbokföring.aspx

Vilken källa har du för lägenheterna. På Ratsit finns bara 1301 och 1302. Innebär det att i de andra bor icke folkbokförda personer?
Citera
2018-07-26, 11:05
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjudilu
Kära du enligt lagen behöver man inte det.
Man kan ha skyddade uppgifter,eller ha kvarskrivning på tidigare adress.
Så tänk om tänk rätt.
Citat:

Kära du, lite svårt med språkförståelsen?
Citera
2018-07-26, 11:06
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabbe4311
På 1303 står ett chilenskt par. Ev spanskt. De är unga och i mitten av 20 års åldern. Så ni hävdar att de det gäller bott i deras lägenhet "svart"?

Ingen som bor på området Malmvägen (som borde ha insyn) med namn på vem det kan gälla? Märkligt att de inte bott på lägenheten C/O. Om chilenarparet hyrt ut svart kan man bara tänka sig mörkertalet hur sjukt vanligt det är att folk hyr ut såhär?

Paret på 27 resp 28 år är enligt sina Facebook-sidor från Mallorca. De gifte sig också där 16/6.
Eftersom den lilla lgh bara är på 18 kvm har de kanske hittat något större för två personer som håller på att bilda familj(?). Varför nya hyresgäster inte har skrivit sig där har jag ingen aning om.
Citera
2018-07-26, 11:10
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vilken källa har du för lägenheterna. På Ratsit finns bara 1301 och 1302. Innebär det att i de andra bor icke folkbokförda personer?

Om du går igenom nedanstående lista finner du också alla boende i lgh 1301-1305.
Det betyder troligen att dessa även är skrivna där, men det är jag inte helt 100 på.

https://www.hitta.se/malmvägen+14c+sollentuna/personer/2
Citera
2018-07-26, 11:24
Medlem
Citat:
Kära du, lite svårt med språkförståelsen?

https://lagen.nu/1991:481#P7S1

Läs paragraf 8
Citera
2018-07-26, 11:25
Medlem
Citat:
Om du går igenom nedanstående lista finner du också alla boende i lgh 1301-1305.
Det betyder troligen att dessa även är skrivna där, men det är jag inte helt 100 på.

https://www.hitta.se/malmvägen+14c+sollentuna/personer/2

Dom är inte skrivna där.
Citera
2018-07-26, 11:44
Medlem
sajebiss avatar
Ska flika in mina egna erfarenheter av folk som bor i s.k. utanförskapsområden, regler verkar inte gälla där. På mitt förra jobb hade jag (o)turen att ha både Botkyrka och Södertälje som mitt distrikt och det var inte alls ovanligt att lägenheter hyrdes ut i både andra, tredje och fjärde hand, det var ett helvete att få tag på rätt folk. Man kunde ratsita sig blodig utan resultat.
Senast redigerad av sajebis 2018-07-26 kl. 11:47.
Citera
2018-07-26, 15:45
Medlem
Någon med namn på misstänkta än? Någon som bor i området och kan ta reda på?
Citera
2018-07-26, 16:47
Medlem
Finns ingenting på hitta eller ratsit. Utan det är någon granne som enbart kan ge information på vem detta kan ha varit. Då dessa individer ej varit skrivna på adressen. Någon sa Balkan. Stämmer detta?
Citera
2018-07-26, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabbe4311
Finns ingenting på hitta eller ratsit. Utan det är någon granne som enbart kan ge information på vem detta kan ha varit. Då dessa individer ej varit skrivna på adressen. Någon sa Balkan. Stämmer detta?

Balkan stämmer,men dom hade nyligen flyttat in så dom hade ju inte bekantat sig med grannarna.
Och på malmvägen så umgås du ju bara med dom du redan känner och säger bara hej till nya i huset.
Så namn är väldigt svårt att få fram.
Om nån inte ringer attunda tingsrätt och frågar vem som är misstänkt.
Väldigt lätt att göra.
Och då kommer ju även adress natonalitet och ålder fram,så slipper ni spekulera.
Kan inte själv göra det då jag befinner mig i ett annat land.
Citera
2018-07-27, 14:03
Medlem
Den avlidna kvinnan är i 50-årsåldern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här