2018-07-25, 18:33
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Vem påstår det?
Läser du vad jag skrivit gör jag ingen skillnad mellan olika OIn, jag använder medelvärdet av alla.

Att du påstår att jag har en arbetsuppgift att sprida nån form av info/propaganda är en konspirationsteori i sig självt.

Min teori är att när ett parti växer så snabbt så blir allt mycket svårare att göra prognoser på.
Att nån lyckats i 2 val är ju bra i sig men inget bevis på att samma OI är bättre över tiden.

Om det är svårt borde väl en del hamna för lågt och andra för högt, annars är det inget slumpmässigt fel utan ett systematiskt fel.
2018-07-25, 18:34
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
HAr du bevis?

Har du?
2018-07-25, 18:34
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Om det är svårt borde väl en del hamna för lågt och andra för högt, annars är det inget slumpmässigt fel utan ett systematiskt fel.

Jag har aldrig sagt att det inte är ett systematiskt fel, sannolikt är det så.
Dock ej medvetet vilket flera försöker antyda.

Vilket OI var det som var rädda för SDs framgångar?
2018-07-25, 18:36
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Har du?

Du påstår att det begås oegentligheter, jag säger emot.
Då är det väl DU som skall bevisa, inte jag?
2018-07-25, 18:42
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag har aldrig sagt att det inte är ett systematiskt fel, sannolikt är det så.
Dock ej medvetet vilket flera försöker antyda.

Vilket OI var det som var rädda för SDs framgångar?

Jag är inte helt säker men jag tror det var chefen för Novus eller Demoskop som uttalade sig och sa att han var mycket bekymrad för att SD gick så starkt, detta var inte något han gillade. Någon har kanske kvar en länk till uttalandet?

Givet detta, anser du att ett OI kan ha trovärdighet efter att uttala sig på det sättet?

Anser du att de OI som anlitas av uppdragsgivare som driver kampanj mot SD kan ha trovärdighet?

Minns också en annan artikel där en chef för ett OI hade sökt samarbeten med andra OI för att komma tillrätta med det dåliga resultatet efter valet 2014 men som han sa fick han kalla handen från samtliga. Det fanns inget intresse för det.

Om det blir samma fel om 40 dagar, kommer du då fortsätta att hävda att de gör sitt bästa eller kommer du fortsätta hävda att de gör sitt bästa?
2018-07-25, 18:42
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Nej som vi har sagt till dig har de misslyckats i flera val, varför kan du inte hålla dig till sanningen?

Självklart är det ingen slump att de alla hamnar på den sidan de vill hamna. Vi har t.o.m. OI som öppet har uttalat att de är bekymrade över SDs starka frammarsch, och de råkar föga förvånande ge alldeles för låga siffror till SD i val efter val. Sedan har vi samtliga tidningar som för kampanj mot SD och är uppdragsgivare till OI, det ger ingen trovärdighet heller.

Ja vi kan nog vara ganska säkra på att om felet på SD i OU hade varit åt andra hållet vid förra valet så hade MSM och 7K kölhalat SCB och SIFO och krävt omedelbar ändring i metodik.
2018-07-25, 18:44
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Du har själv ännu inte kommit med något som styrker ditt påstående om att OI skulle drabbas av dåliga prognoser då det råder marknadsekonomi. Jag väntar fortfarande på belägg för detta, har de förlorat uppdrag och har Sentio som lyckats så bra fått en massa uppdrag i Sverige eller blir de istället bannlysta?
2018-07-25, 18:50
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:

Nej, min vän. Det är DU som hela eftermiddagen i inlägg efter inlägg har hävt ur dig den ena dumheten efter den andra. Du påstod t ex att Sverigedemokraterna vuxit snabbare än deras motsvarande partier i andra länder - när du mycket väl vet att du far med direkta osanningar när du häver ur dig sådant nonsens. Därefter räcker det att gå tillbaka några sidor och läsa dina övriga inlägg för att lätt se vad du är ute efter. Sådana som du dyker plötsligt upp med stor regelbundenhet i denna tråd för att sedan lika fort försvinna. Pooof...

De som känner sig manade kan enkelt själva gå tillbaka några sidor och läsa dina kommentarer för att hitta all rappakalja.
2018-07-25, 19:15
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Jag är inte helt säker men jag tror det var chefen för Novus eller Demoskop som uttalade sig och sa att han var mycket bekymrad för att SD gick så starkt, detta var inte något han gillade. Någon har kanske kvar en länk till uttalandet?

Givet detta, anser du att ett OI kan ha trovärdighet efter att uttala sig på det sättet?

Anser du att de OI som anlitas av uppdragsgivare som driver kampanj mot SD kan ha trovärdighet?

Minns också en annan artikel där en chef för ett OI hade sökt samarbeten med andra OI för att komma tillrätta med det dåliga resultatet efter valet 2014 men som han sa fick han kalla handen från samtliga. Det fanns inget intresse för det.

Om det blir samma fel om 40 dagar, kommer du då fortsätta att hävda att de gör sitt bästa eller kommer du fortsätta hävda att de gör sitt bästa?

Länk hade varit fint.
Bedöma trovärdighet kan jag göra först när jag läst vad som skett men en chef för ett OI som prognosticerar förändringar i valmanskåren skall va jävligt försiktig med vad han säger.
Blir det samma fel igen (vilket jag inte tror) skulle jag hävda att de gör ett jävligt dåligt jobb.
Inkompetens snarare än konspiration.
2018-07-25, 19:18
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Du har själv ännu inte kommit med något som styrker ditt påstående om att OI skulle drabbas av dåliga prognoser då det råder marknadsekonomi. Jag väntar fortfarande på belägg för detta, har de förlorat uppdrag och har Sentio som lyckats så bra fått en massa uppdrag i Sverige eller blir de istället bannlysta?

Konkreta exempel förstår du också att jag inte har. Marknadsekonomin med fri konkurrens funkar så att den bästa vinner, den dåliga slås ut.
Att vara sämre på ett av 1000 delmoment behöver inte göra att man slås ut...
2018-07-25, 19:24
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Nej, min vän. Det är DU som hela eftermiddagen i inlägg efter inlägg har hävt ur dig den ena dumheten efter den andra. Du påstod t ex att Sverigedemokraterna vuxit snabbare än deras motsvarande partier i andra länder - när du mycket väl vet att du far med direkta osanningar när du häver ur dig sådant nonsens. Därefter räcker det att gå tillbaka några sidor och läsa dina övriga inlägg för att lätt se vad du är ute efter. Sådana som du dyker plötsligt upp med stor regelbundenhet i denna tråd för att sedan lika fort försvinna. Pooof...

De som känner sig manade kan enkelt själva gå tillbaka några sidor och läsa dina kommentarer för att hitta all rappakalja.

Ena dumheten efter den andra? Ja, jag hade fel om Afd när jag försökte ge en förklaring på varför SD var svåra att prognositcera.
Inlägg efter inlägg? GE ETT ENDA EXEMPEL TILL PÅ ETT SAKFEL? (Eller rappakalja)

Jag är spelare, egentligen ointresserad av partipolitk men intresserad av OU...

Vem är du som tror mig vara nån helt annan än vad jag är?

Om nån försvinner från denna tråd är det ju pga sådana som dig som bara vill ha jasägare/rövslickare att snacka med...
Senast redigerad av ZilverZodde 2018-07-25 kl. 19:26.
2018-07-25, 19:26
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Länk hade varit fint.
Bedöma trovärdighet kan jag göra först när jag läst vad som skett men en chef för ett OI som prognosticerar förändringar i valmanskåren skall va jävligt försiktig med vad han säger.
Blir det samma fel igen (vilket jag inte tror) skulle jag hävda att de gör ett jävligt dåligt jobb.
Inkompetens snarare än konspiration.

Här har du en länk till Demoskops chef Peter Santessons och Anders Lindholms artikel i DN Debatt från 2017-12-30, där de är bekymrade över och redovisar problemet med "den mörka materian" i opinionsundersökningar.

På många plan är det djupt problematiskt att göra korrekta opinionsundersökningar numera, problemet är att flera institut verkar sakna såväl vilja som kompetens att rätta till sina historiska och varaktiga fel i mätningar av främst SD. De skrev bl a i artikeln: "Motviljan mot okända telefonkontakter är numera betydande. 63 procent av de tillfrågade uppger att de sällan eller aldrig svarar när de blir uppringda av okända nummer på mobiltelefonen, skriver artikelförfattarna."

Artikeln var tidigare öppen, men ligger numera bakom en betalvägg (om du inte har några fria artiklar för månaden kvar).

https://www.dn.se/debatt/gamla-metoder-allt-samre-pa-att-mata-opinionen-ratt/
Senast redigerad av Smoothman 2018-07-25 kl. 19:29.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in