2018-07-25, 15:39
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Man vet inte men inom betting handlar det om att värdera tillgänglig information. Sannolikheten är större att t.ex. Sentio mäter SD bättre än vad Sifo gör (i 3 av 3 val har man legat mkt närmare sanningen). Därmed är det förkastligt att gå på medelvärdet där dessa institut värderas som jämbördigt skickliga.

Och ännu mer absurt att som msm förtiga det enda institut som har lyckats med motivering att de inte är tillräckligt bra. Detta är som alla förstår att sprida lögner. När uppdragsgivarna till flera av våra OI är just dem som sprider dessa lögner så tydligt visar att de vill att sanningen mörkas har förstås heller deras OU ingen trovärdighet. De vill förmedla för låga siffror för SD och de gör det.
2018-07-25, 15:43
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Hur vet du att de inte gillar att ha fel och varför har de i så fall haft det i val efter val?
Om det hade varit svåranalyserat borde hälften hamna för lågt och hälften för högt, men så ser inte verkligheten ut, alla utom Sentio hamnade alldeles för lågt. Knappast ett slumpmässigt fel, speciellt inte då det upprepas i val efter val.

Det måste anses som mycket belämmandé, att speciellt våra väl kända skojarinstitut, inte förmår att förbättra sina metoder och därmed mera realistiska mätresultat!

Misstankar uppstår givetvis därför, att dessa institut inte medvetet är intresserade av att mäta opinionerna statistiskt korrekt - gäller särskilt SD
2018-07-25, 15:51
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
SD har vuxit mycket snabbare än motsvarigheterna i de andra länderna.
Det tror jag är juvudorsaken till varför det är så svåranalyserat

Nja... den förklaringen håller inte. Tyska AfD har vuxit långt mycket snabbare än SD.
AfD grundades 2013 och har nu 12,6% i Förbundsdagen. Det tog SD 26 år att nå 12,9%...
2018-07-25, 15:54
Medlem
Citat:
Varken OI eller deras finansiärer gillar att ha fel, därför finns det en naturlig drivkraft att analysera varför det sket sig. Kan anta att fenomenet SD är extremt svåranalyserat. (På linje med Brexit)
Många andra val, helt från SIFOs monopol på början av 70talet har varit ganska bra prognosticerade.
Exakt VAD de behöver ändra har jag ingen aning om då jag inte känner deras metoder.
Jag tror de kommer närmare sanningen detta val men jag är ödmjuk och säger inte att jag VET, till sklllnad från andra primitiva förståsigpåare på FB.

Samtidigt menar du då att Sentio kommer hamna mer snett på det än tidigare val. Varför tror du det?
2018-07-25, 16:01
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det finns inget spelvärde överhuvudtaget i dom siffrorna på S som största parti. Oddset skulle behöva gå upp mot 10 för att man skulle kunna chansa med en mindre peng. Precis allt pekar på att SD enkelt kommer vara Sveriges största parti i september. Jag kommer inte ens bli förvånad om dom har 10%-enheter ned till tvåan som förmodligen blir S.

Är fullständigt enig. Sossarna som största parti till 2,56 ggr pengarna är helt enkelt ospelbart. Att SD skulle få under 25% tror jag inte det minsta på. Och att S skulle få över 25% är uteslutet med 46 dagar kvar till valet när vi dessutom vet att S tappar i genomsnitt 1,2 PE under valrörelseperioden. Personligen skulle jag inte ens spela för 10 ggr pengarna. Inte i nuläget. Det finns för många och för mycket signaler som pekar åt helvete för S i detta valet.
2018-07-25, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
Känns som att SD ökar mer i takt än dom tappar till AfS - men vad vet jag?

tror på 24-27% för SD i valet och 3-6% för AfS, hoppas dom sistnämda klarar spärren även om jag själv föredrar SD.

Jag tror också att SD kommer öka totalt sett, trots att de tappar till Alternativ för Sverige. Tror dina siffror för både SD och AfS stämmer ganska bra med hur det kommer gå.
2018-07-25, 16:18
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Hur vet du att de inte gillar att ha fel och varför har de i så fall haft det i val efter val?
Om det hade varit svåranalyserat borde hälften hamna för lågt och hälften för högt, men så ser inte verkligheten ut, alla utom Sentio hamnade alldeles för lågt. Knappast ett slumpmässigt fel, speciellt inte då det upprepas i val efter val.

I vilka val har SD varit bra prognosticerade?

Just Sifo har jag för övrigt lite bättre koll på än de flesta eftersom jag har arbetat åt dem.

De vill inte ha fel för vi lever i en marknadsekonomi där man säljer varor och tjänster. Tillhandahåller man en dålig tjänst får man inte sålt den. Val efter val? De har bommat på SD 2-3ggr ja, man har under värderat momentum.

"Om det hade varit svåranalyserat borde hälften hamna för lågt och hälften för högt" ?????

Hade inte du jobbat på sifo? :-) Om man gör samma typ av fel behöver det inte vara så...
2018-07-25, 16:38
Avslutad
Citat:
Eller tvärtom, man umgås med människor från HELA Sverige, fångar upp strömningar i ALLA landsdelar och ALLA socialgrupper

Nu tror jag dock att vi som bor i svenska storstäder även vi träffar på folk från hela landet...

Som sagt, kasta gärna dina pengar i sjön, jag bryr mig egentligen inte.
2018-07-25, 17:17
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
De vill inte ha fel för vi lever i en marknadsekonomi där man säljer varor och tjänster. Tillhandahåller man en dålig tjänst får man inte sålt den. Val efter val? De har bommat på SD 2-3ggr ja, man har under värderat momentum.

"Om det hade varit svåranalyserat borde hälften hamna för lågt och hälften för högt" ?????

Hade inte du jobbat på sifo? :-) Om man gör samma typ av fel behöver det inte vara så...

Jaså det säger du, ser du några tecken på att de som misslyckas med dessa OI får svårare att sälja sina tjänster och hur har det gått för Sentio som har lyckats?

Svaret är som du säkert vet att Sentio inte ens omnämns i svensk media och de som misslyckas inte lider av det. Hur vore det med en faktakoll innan du kommer med sådana här påståenden?
2018-07-25, 17:37
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Jaså det säger du, ser du några tecken på att de som misslyckas med dessa OI får svårare att sälja sina tjänster och hur har det gått för Sentio som har lyckats?

Svaret är som du säkert vet att Sentio inte ens omnämns i svensk media och de som misslyckas inte lider av det. Hur vore det med en faktakoll innan du kommer med sådana här påståenden?

Varken du eller jag vet nåt om kommunikationen mellan OI och deras uppdragsgivare.
Att spå takten på SDs ökning är trots allt en relativt liten del i deras totala verksamhet men om du inte tror på marknadsekonomins (eller kalla det kapitalismens) fundamentala grunder så är vidare diskussion meningslös.
Vilken faktakoll du syftar på förstår jag heller inte.
Varför tror du det är så att Sentio inte nämns i media?
2018-07-25, 17:43
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Varken du eller jag vet nåt om kommunikationen mellan OI och deras uppdragsgivare.
Att spå takten på SDs ökning är trots allt en relativt liten del i deras totala verksamhet men om du inte tror på marknadsekonomins (eller kalla det kapitalismens) fundamentala grunder så är vidare diskussion meningslös.
Vilken faktakoll du syftar på förstår jag heller inte.
Varför tror du det är så att Sentio inte nämns i media?

Vi vet mycket väl att de som har lyckats, Sentio, inte syns alls i svensk media medan de som misslyckas inte fått några som helst problem pga det. Det är bara att undersöka deras uppdrag så ser du att ditt påstående är helt felaktigt. Innan du kommer med sådana påståenden att de som misslyckas skulle få problem pga det borde du ha litet kött på benen men du har noll att komma med.

Det torde inte vara något okänt att hela msm och en lång rad företag har uttalat sig emot SD och vill att de backar. Då är det inte särskilt förvånande att de som bidrar till att förmedla en sådan bild belönas och de som bidrar till det motsatta straffas.
2018-07-25, 18:02
Medlem
Rosteres avatar
Daglig påminnelse att Peter Wolodarski anser att det är farligt att visa för höga SD-opinionssiffror då det riskerar bli en självuppfyllande profetia.

När Wolodarski konfronterades med att Tino Sanadaji hade avslöjat att den s.k. "Sandvikenrapporten" om hur otroligt mycket kommuner tjänar på flyktinginvandring var ett skämt hotade han Tinos arbetsgivare med "negativ publicitet" ifall inte Tino fick sparken.

Det finns inget incitament för svenska OI att försöka mäta rätt. Om man antyder att verkligheten inte är som liberala media föreställer sig kan man vänta sig hat och hot. Sentio och YouGovs siffror har blivit "hate facts" som är bannlysta från SVT. Inte så konstigt att det finns OI som drar sig för att ändra sina metoder.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in