2018-07-25, 15:25
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Återigen, det är ingen här som har påstått sig veta vad åklagaren lade fram. Däremot kan man naturligtvis genom att läsa tidningarna och ta del av annat som har läckt skaffa sig en ganska god uppfattning om vad det kan ha rört sig om.

;
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Som jag tolkade åklagarens sakframställan fanns inte något vittne med, varken syn-, skrik- eller hörvittne, men kan ha fel uppgifter.

Hur kan man tolka en sakframställan som man
inte har hört, läst eller fått återberättad av någon
som var med på plats?
Senast redigerad av gloriouslife 2018-07-25 kl. 15:30.
Citera
2018-07-25, 15:32
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
En MGM med starkt psyke eller avsaknad av känslor?

... Saknar han ett normalt känsloregister?

Ja, ännu har så gott som inget alls skrivits om SD - före Örebro.
Han är lite som The Man who fell to Earth - plötsligt är han bara där.
Vuxen, utbildad, gift, far.
Det är tiden innan som skapar personen som finns nu.

Skilsmässa eller inte?

Hur kom det sig att hon flyttar till en radhuslägenhet som ligger så pass nära att hon och LW kunde se till varandras uteplatser?

Innan vi fick reda på att HD inte har någon bror så var det ju annars förklaringen till att hon flyttade just dit: Hon bor i sin brors hus, det var så praktiskt och begripligt.
Men nu låter det mindre begripligt.

(Nu har jag kommenterat valda delar av det citerade.)
Citera
2018-07-25, 15:34
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
;

Hur kan man tolka en sakframställan som man
inte har hört, läst eller fått återberättad av någon
som var med på plats?
Det var ju exakt det jag skrev. För övrigt gör jag ungefär samma tolkning som 'EnGodTanke':
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Citera
2018-07-25, 15:36
Bannlyst
Citat:
Det är ju det jag säger/menar/tycker, man ksn inte gå på magkänsla.
Flixa81 anger ju att det finns konkreta misstankar, och jag frågar vad...

Står det inte sakframställan du angivit att du tolkat?

Kan du inte fråga dom tre du känner inom rättsväsendet som har hand om ärendet, dom om ngn måste ju veta.

Fixa81 har aldrig påståt ha vetskap vad som står i sakframställan.

Att stefan Davidsson är skäligen misstänkt för mord på LW, beror inte på ngn åklagare,s magkänsla.
Citera
2018-07-25, 15:36
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Det var ju exakt det jag skrev. För övrigt gör jag ungefär samma tolkning som 'EnGodTanke':
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Det du skrev är inte att tolka en sakframställan.

Det är att fabulera utifrån vad man själv vill.
Citera
2018-07-25, 15:37
Medlem
Citat:
Återigen, det är ingen här som har påstått sig veta vad åklagaren lade fram. Däremot kan man naturligtvis genom att läsa tidningarna och ta del av annat som har läckt skaffa sig en ganska god uppfattning om vad det kan ha rört sig om.
Precis! Det är ett axiom i vad åklagaren minst måste ha.
Att åklagaren gick in med mer, är vi (jag) ganska säker på, och det är den bevisningen som vore intressant att veta, både till 1:a och sen det nya till 2:a förhandlingen.
Inget av det drog upp det till sannolika, så tyngden av dom bevisen torde vara ringa.

Jag TROR att nya utredningsledaren tillsammans med NOA:s utredare tittar ganska mycket på andra GM just nu.

Synvittnet tror jag var/är ett blindspår, kanske åklagaren använt detta. Oavsett, så tror jag att om SD hade setts i direkta närheten av hennes lgh eller MP/FP så hade han suttit på sannolika eller blivit intagen igen (om vittnet framträdde senare).

Även om man inte kan dra för höga växlar av att hem och bil är frisläppta tiil SD, så tillsammans med NOA intåg gör just att jag tror mer och mer på annan GM.
Det kan givetvis vara så att dom har inget eller för lite på SD och att det kommer något förlösande bevis mot honom. Men nu när dom nagelfarit honom i den utsträckningen som gjorts, borde dom hittat nått på honom.

Förtydligar: dom har haft SD:s bil, hus, digitala enheter och han själv under lång tid för att hitta bevis.
Om det är en annan GM så har dom inte haft tillgång till den personen eller hens tillgångar att jämföra och analysera.
Citera
2018-07-25, 15:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
(Nu har jag kommenterat valda delar av det citerade.)

Kan bara svara på att skilsmässan är registrerad
15/3-2018 med 6 månaders betänke tid och är inte återkallad.

Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
En MGM med starkt psyke eller avsaknad av känslor?

... Saknar han ett normalt känsloregister?

Ja, ännu har så gott som inget alls skrivits om SD - före Örebro.
Han är lite som The Man who fell to Earth - plötsligt är han bara där.
Vuxen, utbildad, gift, far.
Det är tiden innan som skapar personen som finns nu.

Skilsmässa eller inte?

Hur kom det sig att hon flyttar till en radhuslägenhet som ligger så pass nära att hon och LW kunde se till varandras uteplatser?

Innan vi fick reda på att HD inte har någon bror så var det ju annars förklaringen till att hon flyttade just dit: Hon bor i sin brors hus, det var så praktiskt och begripligt.
Men nu låter det mindre begripligt.
… [ Visa mindre ]
Citera
2018-07-25, 15:42
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Precis! Det är ett axiom i vad åklagaren minst måste ha.
Att åklagaren gick in med mer, är vi (jag) ganska säker på, och det är den bevisningen som vore intressant att veta, både till 1:a och sen det nya till 2:a förhandlingen.
Inget av det drog upp det till sannolika, så tyngden av dom bevisen torde vara ringa.

Jag TROR att nya utredningsledaren tillsammans med NOA:s utredare tittar ganska mycket på andra GM just nu.

Synvittnet tror jag var/är ett blindspår, kanske åklagaren använt detta. Oavsett, så tror jag att om SD hade setts i direkta närheten av hennes lgh eller MP/FP så hade han suttit på sannolika eller blivit intagen igen (om vittnet framträdde senare).

Även om man inte kan dra för höga växlar av att hem och bil är frisläppta tiil SD, så tillsammans med NOA intåg gör just att jag tror mer och mer på annan GM.
Det kan givetvis vara så att dom har inget eller för lite på SD och att det kommer något förlösande bevis mot honom. Men nu när dom nagelfarit honom i den utsträckningen som gjorts, borde dom hittat nått på honom.

Förtydligar: dom har haft SD:s bil, hus, digitala enheter och han själv under lång tid för att hitta bevis.
Om det är en annan GM så har dom inte haft tillgång till den personen eller hens tillgångar att jämföra och analysera.

Citat:
Som jag tolkade åklagarens sakframställan fanns inte något vittne med, varken syn-, skrik- eller hörvittne, men kan ha fel uppgifter.

Hur kan du veta det?
Citera
2018-07-25, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Något gör ju uppenbarligen att utredarna inte kan binda en GM, om det sedan är NFC som släpar eller att han inte lämnat några som helst spår vet jag ej.
Men låt oss tänka att de skulle ha fått svar nu på ex. DNA, och det visat sig tillhöra någon annan, då hade vi vetat det.
Och du, släpp din dryghet va
Hade vi vetat det????
Skulle jag vara polis eller åklagare skulle jag inte sagt nått. SD har inga restriktioner och kan leva sitt liv fullt ut.
Så länge dom inte kan avskriva honom och inte tar in en ny GM till TR så kan han vara skäligen misstänkt.

Detta skapar ju bara lugn och ro för dom att jobba. Fatta vad journalisterna skulle jaga dom om dom går ut och säger ”nä, SD är inte skäligen, men kvarstår i utredningen”. Dom har inget att vinna på det, bara förlorar fokus och förvarnar den egentliga GM.
Citera
2018-07-25, 15:53
Medlem
Citat:
Hur kan du veta det?
Hörsägen och underförstått.
Hade dom mer så går TR generellt sett på åklagarens linje.
Citera
2018-07-25, 15:57
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Hörsägen och underförstått.
Hade dom mer så går TR generellt sett på åklagarens linje.

Det är inte att tolka en sakframställan.

Det är att fabulera utifrån vad man själv
VILL ska vara sant.
Citera
2018-07-25, 16:02
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Hade vi vetat det????
Skulle jag vara polis eller åklagare skulle jag inte sagt nått. SD har inga restriktioner och kan leva sitt liv fullt ut.
Så länge dom inte kan avskriva honom och inte tar in en ny GM till TR så kan han vara skäligen misstänkt.

Detta skapar ju bara lugn och ro för dom att jobba. Fatta vad journalisterna skulle jaga dom om dom går ut och säger ”nä, SD är inte skäligen, men kvarstår i utredningen”. Dom har inget att vinna på det, bara förlorar fokus och förvarnar den egentliga GM.

Och hur tolkar / bortförklarar du det här?

Citat:
Om SD är en narcissist (vilket jag tror)
så kan han ha haft en överlägsen och dryg
attityd mot polisen vid förhör. Typ:
"Ni har inget på mig. Det här kommer
att förbli olöst eftersom jag är en så
smart person. Jag har tänkt på allt."

Om så är fallet så förstår jag om polis
och åklagare är övertygade om hans skuld.

Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Jag kan bekräfta att din analys är mycket nära en sanning som utredarna får av SD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in