2016-01-12, 17:43
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engarde1
Det finns olika typer av "själsfränder".
Dels en vänskaplig och/eller kärleksfylld sort kallade "twinsouls"/tvillingsjälar och dels den sk verkliga själsfränden. "Twinflame".
Googla dig fram, finns massor mer eller mindre obskyrt i ämnet. Ffa i USA där det är en stor grej och där twinflames kan gå kurser och gud vet vad..

Citat:
Ursprungligen postat av Evike
Tro vad du vill! Mer specifik tänker jag inte bli. Dessutom är vi ganska Off-topic.
Själv tror jag att både själar och andlighet är något immateriellt som ändå finns, i likhet med t.ex. osynliga radiovågor eller mentala idéer som manifesteras i verkligheten, samtidigt som jag inte förnekar eller utesluter att tillfredställande kärleksfyllda förhållanden finns utan att dessa dimensioner nödvändigtvis behöver verbaliseras in absurdum...vi är ändå inte "off-topic" IMO, eftersom ord och idéer/tankar också kan "kännas", och eftersom jag skriver för att lära mig nya saker/begrepp så tänker jag att "twin-flames" eller "tvilling-flammor/gnistor" också kan fylla en funktion när det kommer till i vilka banor enskilda individer tänker och resonerar i anslutning till kärlek, romantik och familjestrukturer... inte minst med tanke på hur släktforskning numera är ganska enkelt att ägna sig åt på internet...
Citera
2016-01-12, 18:17
Medlem
Overklighetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overklighets
Jo, jag hittade min. Det kändes inte direkt, utan kom som en spark i ansiktet när det var försent. Jävla skitliv.

På ett sätt så är det dock ganska skönt. Man släpper och slipper till stor del den längtan efter en partner när man inser att inget kan överträffa det man har haft. Således ingen mening med att försöka. Men knappast att det väger upp för livslång bitterhet.
Citera
2016-01-14, 02:19
Medlem
Jag hade en relation med min själsfrände i 5 år, efter ett inte allt för snyggt uppbrott med mycket bråk hatar hon mig nu.
Jag kommer dock aldrig sluta älska henne även om vi båda har gått vidare.

Jag kände direkt att det var något speciellt första gången jag såg henne.
Senast redigerad av lindome 2016-01-14 kl. 02:25.
Citera
2016-01-14, 02:21
Avslutad
Nej och de lär aldrig hända ;( är för dålig på alla typer av relationer
Citera
2017-10-30, 14:55
Medlem
zweinsteins avatar
Citat:
På ett sätt så är det dock ganska skönt. Man släpper och slipper till stor del den längtan efter en partner när man inser att inget kan överträffa det man har haft. Således ingen mening med att försöka. Men knappast att det väger upp för livslång bitterhet.

Är livet ens värt att leva under sådana omständigheter? Hur lever man med insikten om att man aldrig kommer att hitta någon bättre att dela sitt liv med?
Citera
2017-10-30, 18:46
Medlem
Overklighetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zweinstein
Är livet ens värt att leva under sådana omständigheter? Hur lever man med insikten om att man aldrig kommer att hitta någon bättre att dela sitt liv med?

Någon gång blir man förhoppningsvis varse om att det man hade och har, var och är en romantiserad illusion. Och när den insikten kommer så kan det hända att tilliten till ens förhoppningar och förväntningar upphör att existera, vilket leder till ett slags zombie-liknande tillstånd, zen eller vad man nu väljer att kalla det. Frågan "Om det är värt att leva så" lägger man då inte längre någon värdering i.

Något man även då kanske kommer till insikt om är att man inte kan förutse framtiden. Men man lägger ingen värdering, inga förhoppningar eller förväntningar i den heller.
Citera
2017-10-31, 11:05
Medlem
zweinsteins avatar
Citat:
Någon gång blir man förhoppningsvis varse om att det man hade och har, var och är en romantiserad illusion. Och när den insikten kommer så kan det hända att tilliten till ens förhoppningar och förväntningar upphör att existera, vilket leder till ett slags zombie-liknande tillstånd, zen eller vad man nu väljer att kalla det. Frågan "Om det är värt att leva så" lägger man då inte längre någon värdering i.

Något man även då kanske kommer till insikt om är att man inte kan förutse framtiden. Men man lägger ingen värdering, inga förhoppningar eller förväntningar i den heller.

Flummigt.
Citera
2018-07-25, 01:40
Medlem
Smoons avatar
Ja. Träffade min twin flame på nätet.

Himmel och helvete på en och samma gång.
Citera
2018-07-25, 01:47
Bannlyst
En själsfrände för en man är en kvinna som passar bra runt kuken. Det lilla räcker ofta så långt.
Citera
2018-07-25, 02:17
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flesh4
Jag undrar lite över detta med själsfrände. Ett himla snack om det. Är det någon som har hittat sin? Känns det direkt? Måste den andra också känna det, för att det "ska kännas" liksom? Tacksam för svar!
"Själsfrände" kan betyda så mycket och jag är mest intresserad av vad TS egentligen lägger för mening i detta. "Soulmates" och "Twin flames" är kanske likvärdiga begrepp på sitt sätt.

En radikalare och mer direkt koppling till attraktion som spränger alla gränser, är känslan av att ha mött sin "andra halva" och inte kan släppa tanken på att "höra ihop" med denna. Nu talar jag alltså om en oerhört stark känsla av samhörighet, som kanske varken är logisk eller möjlig att realisera.

Men om detta i själva verket är vad TS menar, så kan jag svara så här:
Ja, det krävs nog att båda upplever det så. Däremot kanske inte på en och samma gång. Vi befinner oss alla i olika stadier av livet och uppmärksammar omgivningen på olika sätt vid varje givet tillfälle. Själva känslan att någon är ens "andra halva" kan därför komma senare för den ena, även om den andra upplevt detta en längre tid.

https://www.youtube.com/watch?v=htgr3pvBr-I
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2018-07-25 kl. 02:28.
Citera
2018-07-25, 02:19
Medlem
Jagtardindotters avatar
Ja, var otrogen med min dåvarande man med min själsfrände.
Citera
2018-07-25, 03:21
Medlem
Twinflame låter ju inte som nåt man vill ha. En glorifiering av destruktiva förhållande.
Själsfrände däremot när man känner den starka tilliten, att höra ihop, och att helt kunna vara sig själv inför sin partner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in