Citat:
Ursprungligen postat av
studentroland
Aha...ett förhållande i trygghet och tillit mellan två i sig själva hela människor baserat på en gemensam värdegrund är alltså ett möjligt alternativ till begreppet "själsfrände" eller "andlig frände", vilka begrepp således används av personer som upplever sig sakna något obestämbart inom sin egen själ eller andlighet och därför inbillar sig att detta "något" kanske kan finnas inom någon annan människa, vilken med hjälp av detta "något" skulle kunna åtgärda eller "hela" denna upplevda avsaknad... det sistnämnda synsättet skulle ju i så fall kunna förklara denna upplevda brist på en "själsfrände" eller "andlig frände" som en slags själslig/andlig åkomma vilken hellre borde åtgärdas av en
healer än en partner?

Ja, det lät ju lite förmätet genom din återgivning... Vad menar jag då egentligen? Min upplevelse är att ordet "själsfrände" är omgivet av antingen något slags ultraromantiskt skimmer eller används framför allt av människor som förespråkar nyandliga perspektiv på tillvaron. Inget av dessa kan jag identifiera mig med.
Jag tror alltså inte att man är förutbestämd till någon annan människa. Däremot tror jag att man kan
uppleva kärleken till en annan människa som så stark och omvälvande att man gärna vill tillskriva mötet övernaturliga dimensioner.