2018-07-24, 20:26
Medlem
WhaleMales avatar
Hej!

Om du fick välja, var skulle du helst bo och varför.

- Frankrike
- Tyskland
- Belgien

Helst inte ett svar baserat på magkänsla.

Vilket av dessa länder tror du har billigast kost/logi?

Är fransmän jobbiga eller är det en stereotyp?
Citera
2018-07-24, 20:33
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Hej!

Om du fick välja, var skulle du helst bo och varför.

- Frankrike
- Tyskland
- Belgien

Helst inte ett svar baserat på magkänsla.

Vilket av dessa länder tror du har billigast kost/logi?

Är fransmän jobbiga eller är det en stereotyp?

Belgien är nog billigast, håll dig borta från Bryssel det är ett skithål, som nog bara överträffas av London i Europa.
Citera
2018-07-24, 20:36
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Belgien är nog billigast, håll dig borta från Bryssel det är ett skithål, som nog bara överträffas av London i Europa.

Tror du Belgien är billigare än Tyskland på livsmedel och hyra?
Belgien förutom Bryssel alltså.
Citera
2018-07-24, 20:43
Medlem
MrChows avatar
Personligen hade jag utan tvekan valt Tyskland.
Citera
2018-07-24, 20:58
Medlem
regndroppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrChow
Personligen hade jag utan tvekan valt Tyskland.
Tyska landsbygden helt överlägset.
Citera
2018-07-24, 21:08
Bannlyst
nån förort till marseille borde väl vara rätt billigt boende?
Citera
2018-07-24, 21:08
Moderator
Rassas avatar
Skulle valt Frankrike, i Normandie nånstans, Caen eller Bayeux, mysiga städer båda två. Har semestrat mycket i det området och gillar det mycket. Upplever inte fransoser som jobbiga, det vanliga argumentet brukar vara att frasoser är jobbiga och snorkiga eftersom dom inte vill eller kan prata engelska och minsann tycker att man ska kunna franska om man nu väljer att besöka Frankrike.

Det har ändrats ganska mycket sen 15-20 år tillbaka, upplever jag. Dom lite äldre kan ingen eller väldigt lite engelska, så där kan kommunikationen bli ett problem. Öppnar man dock med några fraser på franska, typ: ”Bonjour! Touriste provenant de Suede´ . Parlez-vous anglais?” så brukar man i alla fall få ett vänligt bemötande.

Många yngre pratar engelska, och om man öppnar med ”Bonjour” så brukar det bli ett hyggligt bemötande. Vad fan, ingen vill väl vara otrevlig bara för att?

Gillar dom små landsvägarna i häcklandskapet (bocagen), gårdarna där man kan köpa lokalproducerad cider och äppelmust. Dimman som rullar in från Atlanten, saltlukten i luften och äta fisk och musslor på en restaurang vid havet.
Citera
2018-07-24, 21:19
Medlem
WhaleMales avatar
En sak som jag tänkt på är att jag fått känslan av att tyskar rent av gillar svenskar.
Fransmän ogillar inte svenskar, men de verkar inte bry sig om oss. Vi är typ oviktiga jämfört med dem.
Vad tror ni om detta?

Sedan har jag fått känslan att franskvinnor är kräsna med kroppsodör (typ svett efter gymmet) etc
, men att tyska damer inte är så fina i kanten. Undrar om det är en stereotyp. Inte träffat tillräckligt mycket franska damer. Eg. bara två. Den ena var en så stereotyp arrogant fransos som man kan tänka sig och den andra var en lantlig söt filur som verkade med "down to earth" (fast var från Paris)
Senast redigerad av WhaleMale 2018-07-24 kl. 21:26.
Citera
2018-07-24, 21:19
Medlem
regndroppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
nån förort till marseille borde väl vara rätt billigt boende?
Helt klart sen får du ju mångkulturen på köpet.
Citera
2018-07-24, 21:21
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regndroppen
Tyska landsbygden helt överlägset.

Utveckla gärna.
Citera
2018-07-25, 00:42
Medlem
Andersdamaans avatar
Någonstans i de tyska alperna skulle jag kunna tänka mig.
Trevligt folk, bra mat (Wienerschnitzel! Mmmmm!!), suverän skidåkning och bra fiske.
Nackdelen är väl den att det är rätt dyrt att köpa hus där iaf om man vill bo någotsånär hyggligt, men så är det ju även här i Stockholm så det går nog på ett ut.
Citera
2018-07-25, 01:17
Medlem
Beror på din situation, Beligien faller bort för mig beroende på kostnadsläget plus det geografiska läget.
Som tekniker och med en fortsatt behov av försörjning hade mitt väl blivit Tyskland och då runt Rehn eller Mosel fina omgivningar och en levnadsstandard du bara kan drömma om på andra håll.
Har du däremot försörjningen fixad eller du vill jobba inom någon annan sektor så är nog Frankrike att föredra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in