2018-07-24, 14:57
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det skulle motsvara ett valresultat på 30,6% om SKOP är lika fel ute som innan valet 2014.

Det är nog inte många månader då snittet för månaden ligger mindre än 90 procent över snittet för motsvarande månad för fyra år sedan.

12,9 * 1,9 = 24,5
12,9 * 2,1 = 27,0
12,9 * 2,2 = 28,3

Juni 2018 ligger nästan 220 procent över juni 2014, om jag minns rätt.
2018-07-24, 15:26
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
SKOP juli

SD 20,7 mot 19,0 i maj (nytt al-time high för SD-SKOP)
V stort framåt

KD o Mp ut ur riksdan

https://skop.se/main/wp-content/uploads/2018/07/SKOPs-Valjarbarometer-24-juli-2018.pdf

Hoppsan! Där kom Skop från ingenstans och överraskade...

+1,7%

Skop hade SD på 8,0% i sin sista mätning inför valet, vilket motsvarar en underskattning på 61%.

Om vi leker - observera ordet "leker" - med tanken att de fortfarande mäter SD lika illa nu som för fyra år sedan, skulle det betyda: 20,7 x 1,61 = 33,3% för SD i valet.

Hursomhelst är trenden oerhört tydlig, SD går starkt redan innan valrörelsen på allvar börjat. Tilläggas bör dock i ärlighetens namn att Skop är Skop, d v s inte det mest stabila opinionsinstitutet i världen Nu väntar vi bara på när Sifo ska spräcka 20-procentsvallen för SD.
Senast redigerad av Smoothman 2018-07-24 kl. 15:34.
2018-07-24, 15:29
Medlem
Nycticoraxs avatar
Citat:
SKOP juli

Fantastiskt att SD är andra största parti och över 20% i en SKOP-mätning. Detta skall firas! Skål!
2018-07-24, 15:30
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Det skulle motsvara ett valresultat på 30,6% om SKOP är lika fel ute som innan valet 2014.

Om man tar endast den sista mätningen inför valet 2014 (8,0%) så skulle det bli 2,7 PE ytterligare, d v s 33,3%.
Senast redigerad av Smoothman 2018-07-24 kl. 16:04. Anledning: Rättelse
2018-07-24, 15:50
Medlem
Smoothmans avatar
Skop, väljarbarometer, juli 2018

Moderaterna: 19,2% (-3,7%)
Liberalerna: 4,9% (+0,4%)
Centerpartiet: 10,1% (+1,1%)
Kristdemokraterna: 3,3% (+0,8)
Socialdemokraterna: 25,9% (-0,4%)
Vänsterpartiet: 10,3% (+2,7%)
Miljöpartiet: 3,5% (-1,0%)
Sverigedemokraterna: 20,7% (+1,7%)
Feministiskt initiativ: 0,9% (-0,8%)
Övriga partier: 1,2% (-0,9%)

KD och MP ut. SD fortsatt uppåt, och S och M stagnerande och full fart bakåt.
Detta lär bli ett intressant val när t o m Skop nu visar SD på nästan 21%.
2018-07-24, 15:54
Medlem
Returpappers avatar
Citat:

Skop har varit allra uslast på Sd och räknats till de oseriösa. Men det är verkligen trevligt att tänka sig SD över 30%. Man undrar hur mycket de andra får av de 69,4% som finns kvar att dela på.
2018-07-24, 16:13
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Inga OU har hittills presenterats som antyder ett sådant resultat. Vi får se hur de kommande OU faller ut. Julimätningarna mitt i semestern är litet osäkra. Men fram i mitten på augusti torde det vara möjligt att veta litet mer.

Men givet den hittillsvarande opinionsutvecklingen för SD, så förefaller det osannolikt att SD får så särskilt mycket mer än 25%.
Finns en relativt stor sannolikhet att inga OI överskattar SD i detta val heller.
Vi har fått indikationer på att kvinnorna (enligt bl.a Sifo) vaknat och strömmar till SD. Dessa syns troligtvis dåligt hos instituten.
Personligen utesluter jag inte siffror uppåt 30% i valet.
Händer inget extremt konstigt på upploppet så får SD 25%+.

Svenskarna är rejält less nu och många förstår till slut att det kommer inte bli några ändringar i politiken annat än några få punkter i marginalen att byta block och sätta alliansen vid rodret. De styrde nyss i 8 år och absolut ingenting visar på att de har förstått allvaret och ändrat sig på betydande punkter då man kategoriskt vägrar samarbete med SD.
Dessutom släpar de på bojsänkena C och L som öppet vill förgöra Sverige.
2018-07-24, 16:15
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
SKOP juli

V stort framåt

KD o Mp ut ur riksdan

https://skop.se/main/wp-content/uploads/2018/07/SKOPs-Valjarbarometer-24-juli-2018.pdf
För att vara på stark tillbakagång så sätts det förvånansvärt många rekord

Får inte den länken eller andra till Skop-mätningar att fungera men någon kan kanske kolla om man ändrat mätmetoder sedan förra valet.

46 svettiga dagar kvar.
2018-07-24, 16:24
Medlem
I mina ögon var detta en mycket stark siffra för SD från SKOP. Nu skall vi komma ihåg att SKOP inte tillhör dom bättre OI.
Jag vill också särskilt betona att undersökningen gjorts under tiden 20 juni---21 juli när enligt min mening SD ändock varit i en svacka. Jag kände svackan, Durmaz användes som ett slagträ mot SD och i övrigt har propaganda-apparaten mot SD dragits igång med mycket ovederhäftig kritik, man tar alla chanser att göra en fet höna av en klen fjäder. Så har det fortsatt under mätperioden.

Jag känner att denna svacka är över. Jag förväntar mig en säker uppgång under hela augusti och som jag tjatat och arbetat in, det visar sig runt 15 augusti.

Jag är överraskad över att M går så dåligt, OK deras politik är inte lysande men dom har stark BESÄTTNING. Chock för mig att V får bra siffror.
Brandkrisen bör ytterligare sänka S vilket blir bra för SD.
2018-07-24, 16:35
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Skop har varit allra uslast på Sd och räknats till de oseriösa. Men det är verkligen trevligt att tänka sig SD över 30%. Man undrar hur mycket de andra får av de 69,4% som finns kvar att dela på.

Ja när även skop ligger över 20% då måste det riktiga värde ligga över 25%
2018-07-24, 16:36
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiyu
Det har varit mycket om just kvinnorna och hur mycket de svängt i riktning SD eller inte. Egentligen är jag lite sent ute (har velat skriva detta ett tag nu), men med nedanstående text vill jag argumentera att man bör vara försiktig att underskatta SD-potentialen hos vårdpersonal, och att det mycket väl kan vara så att kvinnor inom vården paradoxalt nog är bland de kvinnor som har de bästa förutsättningarna att svänga rejält som grupp: de är många, och de ser konsekvenserna - de behöver bara börja prata om det. (Skolpersonal är en annan sådan möjlig grupp, men jag har färre kontakter där.)

Många kvinnor jobbar som sagt inom hälso- och sjukvården med att ta hand om, vårda och behandla människor. Personer inom dessa yrken förmodas ofta vara goda, vänster och politiskt korrekta, uppoffrande med mera, varför det ibland undras hur mycket just de kan svänga i riktning SD - kan de jobba med patienter och anse inte borde vara i landet? Då är det mycket viktigt att påminna sig om att man kan ha en viss politisk åsikt på ett övergripande plan, men agera skilt från denna på ett professionellt (och personligt) plan: Man kan ge den vård en patient har laglig rätt till, samtidigt som man anser att de inte bör ha denna lagliga rätt, eller inte borde vara här överhuvudtaget.

Kanske är det så att vårdpersonal i överlag är mer själv- (och skatte-)uppoffrande än andra. Men glöm inte att dessa kvinnor (och män) får se resursbristens konsekvenser inom vården som utomstående aldrig får se eller ens kan känna till, såvida de inte har vänner/anhöriga som är vårdpersonal och skvallrar eller själva far väldigt illa inom vården. Kom ihåg att för varje patient ni hör skräckhistorier om där orsaken är resursbrist, finns flera (ibland tiotals) vårdpersonal som varit inblandade och kunnat se exakt samma orsak - och säkerligen redan varit med om fler, liknande fall. Det finns även fall åt "andra hållet" som i kombination med ovanstående kan väcka känslor av orättvisa - nykomna äldre anhöriginvandrare (över pensionsåldern) som på sina få år här redan har hundratals anteckningar i sina journaler från besök och inneliggande vård inklusive operationer (med det menar jag inte enkla ingrepp på mottagning), invandrare med uppehållstillstånd från länder varifrån andra söker asyl som åker hem till landet för att genomgå operationer (och kommer hem med sårinfektioner med resistenta bakterier som vi får sköta här...)... Jag har både sett och hört några otroliga historier som jag på grund av sekretessen inte skulle hunna delge ens med väldigt förvrängda detaljer, då de är så unika och bisarra. Till detta tillkommer självklart kulturella skillnader, med allt vad de innebär i patientmöten.

(Det finns kanske vissa som då undrar, varför inte ta lagen i egna händer och inte ge vård i enighet med sina politiska åsikter? Det blir ju mycket knepigt, även för den som inte har egna moraliska hinder mot detta. Det går ju inte att motivera inför arbetsgivare - eller IVO/domstol! - att man inte utförde en åtgärd som en svensk hade fått med "nä, jag ville inte för jag tycker inte att patienten har rätt till den". Ta en äldre anhöriginvandrare med uppehållstillstånd och nyupptäckt bröstcancer som behöver opereras, där patienten alltså har laglig rätt till denna operation på samma villkor som svenskar. Vem ska ta beslutet att neka den, och på vilka grunder - grunder som ska hålla medicinskt och/eller rättsligt?)

Utanför tråden, men jag förvånas* att det är så väldigt tyst om det kommande valet... visst, det är semester, men jag tror att alla oavsett politisk tillhörighet känner att här valet kommer att bli stort. (* Nej, jag är så klart inte förvånad, jag förväntade mig inget annat. Jag är oförvånat uppgiven.)

Mycket intressant läsning. Känner igen oerhört mycket av det du beskriver då jag har flera nära familjemedlemmar som arbetar inom vården. Jag är tvärsäker på att i denna grupp finns ett stort, stort mörkertal för SD: Kvinnorna. Jag hoppas att moderatorn låter ditt inlägg ligga kvar även om det inte direkt berör SD i opinionsundersökningar men ändå klart belyser åtminstone en av orsakerna till varför opinionsinstituten med stor sannolikhet kommer att missa sina SD-mätningar inför valet.
2018-07-24, 17:15
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
46 svettiga dagar kvar.[/b]

20,7% hos SKOP innebär med säkerhet att det politiska blodbadet är nära förestående!
Senast redigerad av Mac-Arthur 2018-07-24 kl. 17:21.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in