Citat:
Ursprungligen postat av
TheLucky
Med potential menas att de som idag röstar på annat parti lätt kan byta till MED. Utvecklingen i samhället som politikerna bevisligen klarar att hantera säger att fler partier än SD bör komma till som komplement till 7klövern. Den är förlegad. Det bör även komma ett nytt vänsterinriktat parti grundat som protest mot socialdemokraternas utveckling.
Problemet med dem är att SD redan existerar. Visst om MED fanns i riksdagen NU, skulle väl många tänka sig att rösta på dem, men det gör de ju inte. Och jag kan lugnt föreställa mig att de kommer underkuvas av de andra borgarna så fort de "för samtal" med dem. Och jag redigerade mitt förra inlägg, men där skrev jag iaf att AfS har både riksdagsledamöter i detta nu, som då och då genererar uppmärksamhet. Min uppfattning är även att Fria Tider är pro-AfS, vilket är en annan stor fördel för partiet.
Visst, jag tror att MED har större potential att locka till sig fega mellanmjölksborgare, men jag tror att AfS har störst potential att locka till sig den invandringskritiska hårdare kärnan (som även ofta är nationalistiskt lagda där de är emot EU och NATO exempelvis).
Du skriver att MED har större potential efter valet, men varför skulle borgare plötsligt gå över till dem? SD finns för mjäkig invandringskritik, AfS (ja jag envisas med att de är större) har även vissa högerfrågor som bör locka borgare, och borgarpartierna lär vara kraftigt försvagade efter valet så tror att villigheten att "överge" borgarpartierna är än mindre efter 9 september. Att många "kända" går över till partiet är endast en delfaktor för en eventuell tillväxt, och det kan ibland skada mer än hjälpa.