2018-07-24, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag vet inte, och jag inte om polisen lyckades få reda på det heller. Ja, varför? Personer som av anledningar, som vi inte känner till, inte gillade honom? Han kanske "tog för sig" på ett sätt som andra kilar upplevde som hotande? Någon/några som ville vilseleda? Något annat? Ingen aning.
Men var de där tipsen det första som vände blickarna mot honom? När och varför kom PR "först på tal" så att säga?
Citera
2018-07-24, 01:09
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Då gick försvaret igång igen ...

Men du skrev (vilket jag givetvis såg): "Anledningen till hans död var, som jag angett tidigare, enligt uppgift, att hjärtat inte orkade mer. Naturlig död, med andra ord. Men jag har svårt att se vad detta skulle ha med Helenas försvinnande att göra."

Detta är en mycket luddig formulering. att hjärtat inte orkade mer kan bero på många saker – som att någon medvetet tar för mycket av en viss medicin eller att ett visst tryck tär för hårt. För nu vara mer precis, Prinzezzan: Exakt av vilken orsak orkade inte hjärtat mer?

Angående eventuella turer med droger i familjen Anderssons hem är jag öppen för allt. Det var faktiskt PR själv som skrev till mig i ett PM att detta var en möjlighet. Kanske "lekte" han med mig – precis som han kanske lekte med polisen?

Huruvida PR skulle vara "mannen med pilotglasögon" så framgick det med största tydlighet att jag tvivlar på det, däremot skrev jag att jag inte utesluter att han kan ha varit med på ett hörn.

Ja, av vilken anledning stannar hjärtat p g a att det inte orkar mer? Det får du fråga anhöriga om i detta fall. Generellt kan det vara kombinationer av olika faktorer: stress, mindre hälsosamt leverne, långvarig medicinering tillsammans med festande ibland, medfött okänt hjärtfel, om man tidigare drabbats av hjärtinfarkt osv. Ibland finns ingen orsak, hjärtat stannar bara. (Det hände f ö en granne till mig för några år sedan. Hon var 52 år och frisk. Varför hennes hjärta stannade - och hon avled - gick aldrig att utröna. Hon blev yr och illamående, åkte hem från jobbet, lade sig ner - och dog.)

Plötsligt hjärtstopp inträffar tyvärr oftare än vad man tror bland unga. Jag vet själv flera som drabbats fatalt av detta.
Citera
2018-07-24, 01:15
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ja, av vilken anledning stannar hjärtat p g a att det inte orkar mer? Det får du fråga anhöriga om i detta fall. Generellt kan det vara kombinationer av olika faktorer: stress, mindre hälsosamt leverne, långvarig medicinering tillsammans med festande ibland, medfött okänt hjärtfel, om man tidigare drabbats av hjärtinfarkt osv. Ibland finns ingen orsak, hjärtat stannar bara. (Det hände f ö en granne till mig för några år sedan. Hon var 52 år och frisk. Varför hennes hjärta stannade - och hon avled - gick aldrig att utröna. Hon blev yr och illamående, åkte hem från jobbet, lade sig ner - och dog.)

Plötsligt hjärtstopp inträffar tyvärr oftare än vad man tror bland unga. Jag vet själv flera som drabbats fatalt av detta.

Men du vet. Så bara svara. (I PR:s ålder vågar jag påstå att obduktionen gav ett någorlunda tydligt svar.)
Senast redigerad av Ugglan. 2018-07-24 kl. 01:18.
Citera
2018-07-24, 01:20
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Men var de där tipsen det första som vände blickarna mot honom? När och varför kom PR "först på tal" så att säga?

Först ut var ju den s k "Dansken" (EA). Därefter kom PR. Det jag vet, och som han fick höra själv också, var just dessa anonyma tips, att han inledningsvis inte hade något alibi (alibit var tydligen inget problem för polisen senare) samt GW:s (första) gärningsmannaprofil.

Personligen tror jag att hans lite arroganta stil mot polisen bidrog, när de väl tog in honom på förhör. (Vilket kan förklaras - inte försvaras - med hur de behandlade honom. Han fick bl a höra av polis att han/de skulle jaga PR till hans död/så länge han levde (reserverar mig för exakta ord), vilket man också kan säga att vissa av dem gjorde...
Citera
2018-07-24, 01:21
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
Bara för att PR inte är MMPG (vilket är högst osannolikt då han inte, vad det verkar, var med på PW's fest) så betyder det ju inte att han är oskyldig. MMPG spåret är ju bara ett av flera. Nu är tråden väldigt fokuserad på denna MMPG och det verkar ju som Klas är den hetaste kandidaten. Men att binda honom till promenaden med HA på bron och sen även till att vara skyldig till hennes försvinnande är fan inte självklart. Tycker både BW och PR är minst lika intressanta kandidater. Kanske även PU.

Vi måste hålla isär saker och ting. Det verkar som att alla utgår från att mannen med pilotglasögon skulle vara den skyldige. Ja det är ett intressant spår, men kom ihåg att BW är den som sist pratade med HA utanför stadt, det betyder en hel del i polisutredningar.

Ja bra sammanfattning.
KM känns ganska sannolik som MMPG. Men inte lika sannolik som GM. det kommer fram mycket bra nu. Helenas ilska om skulder. Är det samma skuld hon talade om i ett telefonsamtal då hon skall varit upprörd. Eller var det något annat? Kan PR och BW haft något ihop och PR hjälper BW att få bort blickarna? Ett möjligt motiv till hans märkliga beteende. Varför går inte BW i svaromål i tråden om han är helt oskyldig? PU och PR har ju kommit in. Kanske dags nu BW. Vad har du att förlora på det?
Citera
2018-07-24, 01:22
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Men du vet. Så bara svara. (I PR:s ålder vågar jag påstå att obduktionen gav ett någorlunda tydligt svar.)

Jag har svarat. Vad är det du inte förstår?
Citera
2018-07-24, 01:23
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkakemannen
Ja bra sammanfattning.
KM känns ganska sannolik som MMPG. Men inte lika sannolik som GM. det kommer fram mycket bra nu. Helenas ilska om skulder. Är det samma skuld hon talade om i ett telefonsamtal då hon skall varit upprörd. Eller var det något annat? Kan PR och BW haft något ihop och PR hjälper BW att få bort blickarna? Ett möjligt motiv till hans märkliga beteende. Varför går inte BW i svaromål i tråden om han är helt oskyldig? PU och PR har ju kommit in. Kanske dags nu BW. Vad har du att förlora på det?

Den där skulden har ju Prinzezzan försökt vifta bort som att den var "ingenting".
Citera
2018-07-24, 01:24
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Jag har svarat. Vad är det du inte förstår?

Att du inte säger exakt varför hjärtat stannde. Du vet orsaken. Vad är det som DU inte förstår? (Du försöker flytta fokus nu.)
Citera
2018-07-24, 01:26
Medlem
Ugglan.s avatar
Så, gott folk, nu kan vi förvänta oss en kanonad av försvarsinlägg från Prinzezzan.
Citera
2018-07-24, 01:27
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
Bara för att PR inte är MMPG (vilket är högst osannolikt då han inte, vad det verkar, var med på PW's fest) så betyder det ju inte att han är oskyldig. MMPG spåret är ju bara ett av flera. Nu är tråden väldigt fokuserad på denna MMPG och det verkar ju som Klas är den hetaste kandidaten. Men att binda honom till promenaden med HA på bron och sen även till att vara skyldig till hennes försvinnande är fan inte självklart. Tycker både BW och PR är minst lika intressanta kandidater. Kanske även PU.

Vi måste hålla isär saker och ting. Det verkar som att alla utgår från att mannen med pilotglasögon skulle vara den skyldige. Ja det är ett intressant spår, men kom ihåg att BW är den som sist pratade med HA utanför stadt, det betyder en hel del i polisutredningar.

Håller med dig; MMPG behöver inte vara gm. Hans utsaga lämnar visserligen en hel del att önska, men det skulle ju även kunna ha varit någon annan. Åtminstone en medhjälpare.

Sedan har vi GW - å¨den andra sidan - som tror på två helt andra gm.
Citera
2018-07-24, 01:35
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Att du inte säger exakt varför hjärtat stannde. Du vet orsaken. Vad är det som DU inte förstår? (Du försöker flytta fokus nu.)

Ge upp nu, Ugglan! Jag har skrivit det jag fått veta. Om det inte räcker, och om du inte tror på det, så fråga själv (du verkar lite misstänkt nyfiken).

Du skulle ju förresten själv på begravningen, skrev du. Då hade du ju tillfälle att fråga. Men tänk på hans söner, och var snäll att respektera dem i deras sorg; de förlorade inte "bara" sin far...
Citera
2018-07-24, 01:36
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Hmm...PR skyldig U mer än fickpengar. Helena får utbrott om saken enl. Freja.
Hur blir sakernas tillstånd om PR växlar skulden med BW? De gör en deal av någon anledning? Före försvinnandet. Då skall skulden inkasseras från BW. Kan ha blivit tjafs om detta med Helena. PR blir hur som helst i skuld till BW. Jag bara spånar i nattmössan. Svaret finns i det som hände tiden strax före och efter lördagnatten 1992.
Senast redigerad av Pepparkakemannen 2018-07-24 kl. 01:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in