2018-07-23, 21:43
Medlem
Le Cheval Blancs avatar
Det stjäls stora mängder tobaksvaror, chips, godis etc. i Sverige varje år. Fulla lastbilar som plundras när chaufförerna sover.
De varorna dyker ju såklart upp i någon butik nånstans...
Citera
2018-07-23, 21:58
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Cheval Blanc
Det stjäls stora mängder tobaksvaror, chips, godis etc. i Sverige varje år. Fulla lastbilar som plundras när chaufförerna sover.
Vem minns inte Black Cobras Mazarinsstöld!
Citera
2018-07-23, 22:08
Medlem
Har också dragit mig för att handla i turkaffärer men på senare tid har jag besökt några då jag har flyttat till ett ställe där sådana finns och jag är inte skeptisk längre..

Jag tror man kanske ska undvika de pyttesmå arabaffärerna som säljer allt, allt från pizza till strumpbyxor och batterier, men de vanliga turkaffärer med frukt och grönt och många har även en köttdisk, är nog ganska bra.

Numer känns det oehört lyxigt att gå några meter och hamna mitt i folkvimlet som samlats runt turkaffärens frukt å grönt torg utanför affären.. Avokado för 2 kr styck (visserligen var många ruttna och små men det fanns många som var perfekt mogna), Svenska jordgubbar för 20 kr och massa utländska frukter jag inte ens känner till.
De har till och med ställt upp ett bord där en anställd står och skär upp bitar av vattenmelon så man får smaka och sen bestämma hur stor bit man vill ha.. Plastas in på en gång av samma person. 10kr/kilot.
Känns lyxigt med fräscha varor.

De har däremot något höga priser på andra produkter (så som polska tjock-korvar) och sånt så jag handlar för det mesta bara frukt och grönt där. Korvarna kostade typ 75 kr.

Har även handlat kött i en annan turkaffär där de sjävla beställer in och styckar. Brukar granska diskarna ganska noggrant men det såg väldigt fräsch ut, köttet var rött och fint. Bra priser och bra hygien.

Sen jag flyttade har jag upplevt kvalitén på min mat som något högre då jag kan köpa med mig fräscha varor hem var och varannan dag och slipper frysa in saker.

Give it a try!
Citera
2018-07-23, 22:21
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Nej skulle jag säga, otroligt mycket äckel och fusk i dessa butiker. Men skall jag rekommendera en riktigt fräsch och schysst butik med utländska varor så är det Saigon Food i Angered, stor är den med. Ligger ihop med deras stora grossistlager.

https://www.google.com/maps/place/Saigon+Food/@57.7872298,12.0461519,15.17z/data=!4m5!3m4!1s0x0:0xe43c45fd42e10671!8m2!3d57.78 71545!4d12.0457731?hl=sv

https://www.saigon.se/
Citera
2018-07-23, 23:20
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Orsaker till att priserna kan vara så mycket lägre i dessa affärer:
a) Folk jobbar där svart, med mycket låga löner
b) En del är som redan nämnt stöldgods, eller inköp av billiga konkurslager
c) Konserverna är producerade i länder där man helt skiter i arbetsvillkoren för de som arbetar i fabrikerna

Våra media håller koll på de stora, ICA, Axfood osv. Skulle något av a, b eller c förekomma hos dem skulle det bli stora svarta rubriker i tidningarna, så det går inte.

Men så som läget ser ut i Sverige med begränsad fri rapportering, så väljer media att inte skriva om dessa saker överhuvudtaget, och gräver inte i det alls. Det skulle ju kunna tjäna "grumliga krafter" som det heter.
Citera
2018-07-23, 23:50
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Sedan kanske man inte ska låtsas som att allt på ICA är förstklassigt rakt igenom. Svenskar i gemen är rätt usla på att bedöma kvaliteten på färsk frukt och grönsaker (om de ens försöker och inte bara plockar första bästa med blicken fäst på inköpslistan) så där kommer ICA undan med att sälja dyrt och dåligt på ett sätt som aldrig skulle funka i ett arablivs (jag talar om de större arablivsen, inte någon liten kvartersbutik).

Sedan är det ju jävligt roligt att se de som är för fina för att handla någon annanstans än på ICA fylla sina vagnar med ICA Basic, som till stor del är f.d. Euroshopper - ett lågprismärke som var så uselt och hade så dåligt rykte att de var tvungna att skrota hela varumärket. Men när jag hälsar på hos någon som köper ICA Basic och t.ex. öppnar en påse fryst broccoli och bara hittar gult... mjöl... i påsen, då märks det att inget har hänt. Eller skruvar av korken på en flaska ICA Basic olivolja (sämst i test i... gissa... ICA-kuriren!) och... det händer ingenting. Ingen god lukt, ingen fin färg. Bara för att ta några exempel.

Sedan finns det väl all anledning att tro att arabgrossisterna och detaljisterna tar lite lättare på lagar och regler och därigenom driver en billigare verksamhet. Jag gissar att det inte jobbar så värst många på ICA Maxi för 20 kr/timmen som är illegala invandrare som håller sig undan lagen, vilka blattarna häromkring inte drar sig för att "anställa".
Citera
2018-07-24, 00:27
Medlem
Nej. Affären här hemma styckar kött och skiter i att märka upp det med ursprung, slaktdatum,packdatum och bäst-före-datum. Anmälde det till kommunen.

Likaså tillverkar de korv öppet i butiken (samma yta där de hanterar köttet) och skulle man nysa skulle man kontaminera hela batchen. Deras hygien är noll, saknas handfat och de tvättar inte sig innan de hanterar köttet eller har munnskydd. Blandar Rött kött med Rå kyckling i kyldisken utan något yttre emballage.

De fifflar även med bäst-före-datum på frysta och torra varor, märker om artiklar som börjar gå ut osv.

Men de är jäkligt duktiga på kryddor, eller ja ägarna innan då de importerade dem själva.
Sedan är det lite märkligt att de låter En grabb under 15år sitta i kassan själv på kvällar och nätter,
Senast redigerad av skn88 2018-07-24 kl. 00:31.
Citera
2018-07-24, 00:32
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skn88
Nej. Affären här hemma styckar kött och skiter i att märka upp det med ursprung, slaktdatum,packdatum och bäst-före-datum. Anmälde det till kommunen.

Likaså tillverkar de korv öppet i butiken (samma yta där de hanterar köttet) och skulle man nysa skulle man kontaminera hela batchen. Deras hygien är noll, saknas handfat och de tvättar inte sig innan de hanterar köttet eller har munnskydd. Blandar Rött kött med Rå kyckling i kyldisken utan något yttre emballage.

De fifflar även med bäst-före-datum på frysta och torra varor, märker om artiklar som börjar gå ut osv.

Egentligen är det ganska givet att det är så här. Det är så det går till i Syrien, Irak, Afghanistan och i bästa fall i Somalia (om ens så "bra" som det beskrivs ovan). Givetvis, det är därför dessa länder har en lägre utvecklingsgrad och ett betydligt lägre kostnadsläge.

Inget konstigt med det, och nu etableras denna typ av inrättningar även i vårt land, i samband med alla dessa hitflyttade personer från dessa områden. Detta är något vi får "på köpet" med mångkulturen, jag lägger ingen specifik värdering i just detta, utan hoppas bara att våra politiker förstår att det är detta lägre utvecklingsstadium som vi gradvis förflyttar oss emot i och med den invandring som politikerna har valt för oss.
Citera
2018-07-24, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
I och för sig tror jag inte konserverna behöver vara mer skumma än i andra butiker. De låga priserna har nog ofta mer med skattefusk, obetalda släktingar som hoppar in och jobbar i butiken, istället för att behöva anställa folk med lön och arbetsgivaravgifter, köp av stöldgods m.m. att göra.

Edit: Senast igår läste jag om en butik (en ICA-butik, tror jag) någonstans i Sverige som klagade på att folk stjäl i stora mängder och hotar samtidigt de anställda, för att varorna sedan dyker upp på hyllorna i områdets småbutiker.

Sen det är folk som gör inbrott i lastbilar som övernattar i lastbilsparkeringar på matvaror.
Citera
2018-07-24, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le Cheval Blanc

Har märkt att butiken här hemma tobakshyllor kan gapa tomt bra länge innan någon annan butik i närheten utsätts för en riffikupp, någon/några dagar efter brottet så är deras hyllor välfyllda märkligt samband.
Annars krängs det mycket smuggel/falska cigaretter på dessa affärer.

Tror även att många av dessa butiker och kiosker är fasader för pengatvätt, bodde bredvid en kiosk i två år och de hade Max 2-3 kunder om dagen så man undrar ju hur de lyckas få stället att gå runt.
Senast redigerad av skn88 2018-07-24 kl. 01:21.
Citera
2018-07-24, 01:18
Medlem
Har sett pundare komma med kassar med stulen choklad m.m till dylik butik och sålt till ägaren. Förövrigt är det helt idiotiskt och ödesdigert för miljön att transportera livsmedel över halva jordklotet. Onödiga produkter som borde kunna ersättas av närproducerade produkter istället.
Citera
2018-07-24, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Näe det håller jag med dig om, det handlade väl snarare om att böja den en aning för att minska matsvinnet som uppstod pga regelverk. Butiksmald färs fick ju endast ges ett dygns bf-datum, skrattretande att man ska slänga tonvis med tjänlig mat pga en byråkratmiss. Mina 2 cent.
nja.. i sak har du rätt och jag kan tycka att man ska få sälja vad man vill till vem man vill så länge man inte falskmärker (duh) men butiksmalt köttfärs har kort hållbarhet. ett dygn är snarare mycket generöst. skulle marginalerna vara som på många andra varor så skulle den räknas i timmar efter malning..och då ska det tas i beaktande att ex mejeriprodukter inte blir hälsovådliga utan bara oaptitliga till skillnad från malet kött.
Senast redigerad av chipskungen 2018-07-24 kl. 01:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in