2018-07-23, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freija21
Sorry, att jag inte har skrivit mer.. kanske blir bättre nu med SEMESTER!
när det gäller min ståndpunkt så har den inte ändrats alls och KM är enligt mig pilot.
Jag tycker inte att det är någon idé att komma in och ” försvara” min ungdomsvän just nu verkar det som pudel, prinsessan och några fler kanske ..bara har han i åtanke.
Även om jag skulle skriva att han har ett starkt alibi så skulle jag nog inte bli betrodd... men jag ska ta reda på och konfirmera en gång för alla hur det ligger till.

Det är lite knepigt att läsa tex att BW,PR,UA och Helena var nära vänner som enbart dom satt och hängde.. bara ett exempel på att någon har matats med fel info.

Nej, jag ska gå igenom de senaste veckorna och räta ut några ” missförstånd ” eller fel info som vissa fått.

PR själv svarade på frågan hur han kände BW. Det var under tiden han var tillsammans med UA han kände honom men hade ingen kontakt senare. Han tyckte han var en kul kille. Det blev i ett naturligt sammanhang de umgicks, det ena gav det andra men hur bundis och nära de var, så djupgående har det aldrig diskuterats.
Förstår nu att det inte var svårt att se PR som misstänkt för kretsen eftersom han var sedd som "bad..".

Jag tycker visst du kan skriva om BW. Allt som kan föra saker på rätt spår är bra. Självklart blir du betrodd som kommer med fakta och inte rykten. Vi som tillhör de helt utan anknytning går enbart efter den infon som finns att tillgå. Vi vet inget om personligheter och relationer.
I hans fall det du läst. Han talade med Helena innan hon promenerade hem. hade tillgång till bil vid statt...var med på söndagen, mm. mm...Det som jag funderat över är ryktet om att han skulle talat på fyllan och erkänt att han visste..Har du någon kännedom vad det är eller är det bara osanna rykten? Samt hans tidigare påstådda beteende i samband med första sökkedjan, hur det stämde?
BW är helt avförd som inblandad av de som kände honom vad jag förstår. Skillnad med PR och hans rykte.

Jag är lika intresserad om vad som stärker KM till skyldig.
Han gjorde inte större väsen av sej mer än att han hängde efter Helena under kvällen och det gjorde honom inte misstänkt på lång tid. Är det bekräftat att det var KM och att han hjälpte henne att ringa?
Vilken bil skulle han använt och vem skulle varit honom behjälplig?
Hittar inget på KM mer än att det skrivs att han är pilot och var anhållen osv..
Citera
2018-07-23, 13:50
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
PR hade insomningstabletter/sömntabletter samt smärtstillande (efter ett par höftoperationer, var av en höll på att ta hans liv) utskrivna av sin läkare, så inget konstigt med det.

Menar du att han hade insomningstabletter /sömntabletter samt smärtstillande vid tidpunkten för HAs försvinnande? Har han fortsatt "knaprandet" även under senare tid kan det vara det som ligger bakom hans plötsliga död. Den här typen av mediciner (i stor mängd) och i synnerhet benso i kombination med alkohol är förenat med livsfara. Andningsstillestånd är en vanlig dödsorsak.
Citera
2018-07-23, 14:36
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Menar du att han hade insomningstabletter /sömntabletter samt smärtstillande vid tidpunkten för HAs försvinnande? Har han fortsatt "knaprandet" även under senare tid kan det vara det som ligger bakom hans plötsliga död. Den här typen av mediciner (i stor mängd) och i synnerhet benso i kombination med alkohol är förenat med livsfara. Andningsstillestånd är en vanlig dödsorsak.

Nej, smärtstillande i allafall efter operationerna. Insomningstabletter efter operationerna, vet ej om han hade sådana innan.

Anledningen till hans död var, som jag angett tidigare, enligt uppgift, att hjärtat inte orkade mer. Naturlig död, med andra ord. Men jag har svårt att se vad detta skulle ha med Helenas försvinnande att göra.
Senast redigerad av Prinzezzan 2018-07-23 kl. 14:42.
Citera
2018-07-23, 16:05
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Nej, smärtstillande i allafall efter operationerna. Insomningstabletter efter operationerna, vet ej om han hade sådana innan.

Anledningen till hans död var, som jag angett tidigare, enligt uppgift, att hjärtat inte orkade mer. Naturlig död, med andra ord. Men jag har svårt att se vad detta skulle ha med Helenas försvinnande att göra.

PR och narkotikaklassade mediciner kom på tal när 'Henis' ställde frågan om det möjligen kan ha varit PRs mediciner som polisen hittade i föräldrahemmet, inget konstigt med det.

Jag släpper mer än gärna allt som har med PR att göra.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-07-23 kl. 16:39.
Citera
2018-07-23, 17:18
Medlem
FedupFlorences avatar
Något annat. Tråden har diskuterat bilar till leda och den här uppgiften har gått mig förbi. Syftar på ”det sjätte inringda tipset”, som tas upp i Efterlyst. Någon hörde av sig och hade sett och eventuellt känt igen föraren av den bil som färdades på den aktuella cykel/gångvägen utanför Helenas bostad.

Det framkommer inte när det här vittnesmålet ringdes in. Om man tar tipset för sant, då det mycket väl är troligt att en förare till en bil observeras och känns igen, och läggs på minnet om bilen ses på en gångväg på natten, vore det intressant om någon hade något mer att säga om det här. Ett sånt här vittne skulle förstås vara ett viktigt vittne i en kommande rättegång men det går förstås att bekräfta utan att förbrukas. Det är ju intressant om vittnet kände igen föraren och om någon satt bredvid, eller bak.

Länk till Efterlyst:

https://www.youtube.com/watch?v=pSORcGVY1Gk 34 minuter in.
Citera
2018-07-23, 17:46
Medlem
Citat:

Den vanligaste smärtstillande tabletten efter tex en Operation ? Brukar vara Tramadol , tradolan ! Dessa tillsammans m Sprit kan leda till hjärtstopp ! Dessa tabletter är Opiader och kraftigt vanebildande. Dessa m sömntabletter i större mängd kan ge hjärtstopp .
Citera
2018-07-23, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Något annat. Tråden har diskuterat bilar till leda och den här uppgiften har gått mig förbi. Syftar på ”det sjätte inringda tipset”, som tas upp i Efterlyst. Någon hörde av sig och hade sett och eventuellt känt igen föraren av den bil som färdades på den aktuella cykel/gångvägen utanför Helenas bostad.

Det framkommer inte när det här vittnesmålet ringdes in. Om man tar tipset för sant, då det mycket väl är troligt att en förare till en bil observeras och känns igen, och läggs på minnet om bilen ses på en gångväg på natten, vore det intressant om någon hade något mer att säga om det här. Ett sånt här vittne skulle förstås vara ett viktigt vittne i en kommande rättegång men det går förstås att bekräfta utan att förbrukas. Det är ju intressant om vittnet kände igen föraren och om någon satt bredvid, eller bak.

Länk till Efterlyst:

Min uppfattning sen tidigare efter att ha sett programmet är att X avsågs vara PR och de ville få honom att erkänna att han var i stan och på detta viset skulle skrämma fram ett erkännande och förklaring med detta påstådda vittne. PR gäckade polis och utredare med sin arroganta attityd samt att han ringde in tips om sej själv...Det hela blev en soppa som gynnade gm. GW har senare avfört PR och erkänt att han varit helt fel ute och PR har fått en personlig ursäkt av GW. Tror mkt i det gamla avsnittet är riggat just för att få PR att tala på den tiden när de hade honom som huvudmisstänkt.
Förklaringen på varför man inte hört något av detta vittnesmål senare.

Sedan var det känt att när PR och UA var ett par körde de med bil på genvägen. Det har PR själv senare bekräftat. Men den natten var han varken ihop med U eller boende i Mstad. Men han tipsade anonymt om sej själv att han setts i stan.
Senast redigerad av exsist 2018-07-23 kl. 18:05.
Citera
2018-07-23, 18:10
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Min uppfattning sen tidigare efter att ha sett programmet är att X avsågs vara PR och de ville få honom att erkänna att han var i stan och på detta viset skulle skrämma fram ett erkännande och förklaring med detta påstådda vittne. PR gäckade polis och utredare med sin arroganta attityd samt att han ringde in tips om sej själv...Det hela blev en soppa som gynnade gm. GW har senare avfört PR och erkänt att han varit helt fel ute och PR har fått en personlig ursäkt av GW. Tror mkt i det gamla avsnittet är riggat just för att få PR att tala på den tiden när de hade honom som huvudmisstänkt.
Förklaringen på varför man inte hört något av detta vittnesmål senare.

Tack för svar. Ok, jag är faktiskt inte främmande för att ett sånt "tips" skulle vara riggat i det syftet. Jag har dålig koll på allt som rör bilen/bilarna och tänkte att det gått mig förbi men ett sånt vittnesmål är inte nämnt igen alltså?
Men vittnet kan dock vara sant, och kanske inte hörde av sig igen.
(Vilka resurser PR:s beteende har tagit och vilka konsekvenser det fått. Morr!)
Citera
2018-07-23, 19:12
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence

Länk till Efterlyst:

Innan Hasse Aro läser upp tipsen så säger han: "Jag håller här i min hand 6 st tipslappar och det är alltså 6 personer som har ringt in tips om den man som polisens nu ser som huvudmisstänkt och som vi kallar "X" här ikväll".

Samtliga 6 tips pekar alltså ut PR.

Tips 1. "Du som sommaren -92 ringde in och namngav X (PR) och uppgav att han hade med HAs försvinnande att göra".

Tips 2. "Du som hörde av dig till en kvinna i Mariestad i april 1994 och berättade att din träningskamrat X (PR) hade berättat vissa saker om Helenas försvinnande".

Tips 3. "Du som hörde av dig till Efterlyst i juni 1994 och berättade att din arbetskamrat X (PR) talat om var Helenas kropp fanns gömd, du lämnade också en del andra uppgifter dels om X dels om Helena.

Tips 4. "Du som hörde av dig till en person i Skövde-trakten under våren 1995 och berättat att X (PR) var i Mariestad den kväll då Helena mördades".

Tips 5. "Vi är också mycket intresserade av att komma i kontakt med den person som vet vilken bil som användes vid bortförandet av Helena" (den här personen har uppenbarligen lämnat uppgifter om PRs bil).

Tips 6. "Och slutligen är vi mycket angelägna att komma i kontakt med den person som såg och eventuellt kände igen föraren av den bil som färdades på den aktuella cykel/ gångvägen utanför Helenas bostad den tidpunkt som hon försvann" (inringaren som påstod sig ha sett bilen tyckte alltså dessutom att bilföraren såg ut att vara PR/ eller att bilföraren liknade PR).

Det här tyder på att det kan finnas ytterligare ett vittne (förutom killarna i bilen på Hällristningsvägen) som har sett eller kanske t.o.m. mött bilen när den körde inne på cykelvägen. För att kunna se förarens ansikte och dessutom känna igen det måste personen i fråga ha befunnit sig väldigt nära bilen med tanke på tidpunkten och den dunkla omgivningen.

Kanske finns det en vittnesuppgift här som är riggad precis som 'excist' var inne på, men det kan även vara som FedupFlorence föreslog, dvs att tipslämnare 6 aldrig mer hörde av sig. Synd i sådant fall för den personen är väl (om nu vittnesuppgiften är sann) att betrakta som ett nyckelvittne/ huvudvittne eftersom hen såg mördaren "in action" på så pass nära håll.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-07-23 kl. 19:35.
Citera
2018-07-23, 19:40
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
...

Tips 5. "Vi är också mycket intresserade av att komma i kontakt med den person som vet vilken bil som användes vid bortförandet av Helena" (den här personen har uppenbarligen lämnat uppgifter om PRs bil).

Tips 6. "Och slutligen är vi mycket angelägna att komma i kontakt med den person som såg och eventuellt kände igen föraren av den bil som färdades på den aktuella cykel/ gångvägen utanför Helenas bostad den tidpunkt som hon försvann" (inringaren som påstod sig ha sett bilen tyckte alltså dessutom att bilföraren såg ut att vara PR/ eller att bilföraren liknade PR).

Finns det alltså ytterligare ett vittne (förutom killarna som satt i bilen på Hällristningsvägen) som har sett eller kanske t.o.m. mött bilen när den körde inne på cykelvägen?? För att kunna se förarens ansikte och dessutom känna igen det måste personen i fråga ha befunnit sig väldigt nära bilen, inte minst med tanke på tidpunkten och den dunkla omgivningen.

Kanske finns det en vittnesuppgift här som är riggad precis som 'excist' var inne på, men det kan även vara som FedupFlorence föreslog, dvs att tipslämnare 6 aldrig mer hörde av sig. Synd i sådant fall för den personen är väl (om nu vittnesuppgiften är sann) att betrakta som ett nyckelvittne/ huvudvittne eftersom hen såg mördaren "in action" på så pass nära håll.

Om det finns ett vittne som såg bilen och eventuellt kände igen föraren är ju det en uppgift i sig som oroar en gärningsman. Jag tolkar det inte som att det behöver betyda att det vittnet behöver ha nämnt PR, utan togs med just för att bilen och föraren har observerats. Och om tips 5 och 6 beskriver en bil som skulle kunna vara samma bil räcker ju det för den parallellen.
Citera
2018-07-23, 19:42
Medlem
Citat:
Innan Hasse Aro läser upp tipsen så säger han: "Jag håller här i min hand 6 st tipslappar och det är alltså 6 personer som har ringt in tips om den man som polisens nu ser som huvudmisstänkt och som vi kallar "X" här ikväll".

Samtliga 6 tips pekar alltså ut PR.

Tips 1. "Du som sommaren -92 ringde in och namngav X (PR) och uppgav att han hade med HAs försvinnande att göra".

Tips 2. "Du som hörde av dig till en kvinna i Mariestad i april 1994 och berättade att din träningskamrat X (PR) hade berättat vissa saker om Helenas försvinnande".

Tips 3. "Du som hörde av dig till Efterlyst i juni 1994 och berättade att din arbetskamrat X (PR) talat om var Helenas kropp fanns gömd, du lämnade också en del andra uppgifter dels om X dels om Helena.

Tips 4. "Du som hörde av dig till en person i Skövde-trakten under våren 1995 och berättat att X (PR) var i Mariestad den kväll då Helena mördades".

Det här tyder på att det kan finnas ytterligare ett vittne (förutom killarna som satt i bilen på Hällristningsvägen) som har sett eller kanske t.o.m. mött bilen när den körde inne på cykelvägen. För att kunna se förarens ansikte och dessutom känna igen det måste personen i fråga ha befunnit sig väldigt nära bilen med tanke på tidpunkten och den dunkla omgivningen.

Jag tror du drar förhastade slutsatser av de sex tipsen, Pudelfrillan. Vad är det som säger att samtliga avser Runeberg?

Främst gäller det nr 5 och nr 2, även nr 6 lämnar öppningar för andra gm. Övriga tips tror jag avser PR.
Citera
2018-07-23, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomasLasse
En sak som är jäkligt mysko tycker jag: Varför är inte t.ex. Linder och Magnusson mer kollade. Magnuson bodde ju rätt nära o körde på fyllan oftast å Lindxr var ju kapabel till vad skit som helst

Vem är den här Magnusson?
Jag har nämligen hört att en av de ungdomar som var med i bilen som tjuvåkte på cykelvägen heter Magnusson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in