2018-07-21, 21:07
Medlem
arekbar93s avatar
Hej~
i svergie är möjligt att frivillig användas för tester i lab för nya medicines och i läkeexperiment och få betalt för det? hur kommer jag i kontakt med laboratorierna som utför testen och experiment och hur mycet pengar får man? jag ville sälja blod som är möjligt både i U.S.A. India Japan och många fler men min far förklara för mig i Sverige vill de att du ger bort blod gratis?
और
Säg även til mig ifall man kan sälja Plasma till sjukhusen? $20-$30 per plasma donation i usa. hur mycket i sverige?
Senast redigerad av arekbar93 2018-07-21 kl. 21:10.
Citera
2018-07-21, 22:40
Bannlyst
Ja, man kan delta i läkemedelsstudier i Sverige i de så kallade fas I-III-prövningarna, som ingår i de kliniska prövningarna i läkemedelsutvecklingen. Vet inte exakt hur de hittar försökspersoner, men har sett anslag om det på Uppsala universitet.

Vet inte om bloddonationer även går till biobanker (eller bara till sjukhus för blodtransfusion), men det finns ju även andra studier än just läkemedelsstudier att delta i och t ex lämna blodprover eller annat mot ersättning. Har själv gjort detta ett antal gånger i ett forskningsprojekt.
Citera
2018-07-21, 23:20
Medlem
arekbar93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Ja, man kan delta i läkemedelsstudier i Sverige i de så kallade fas I-III-prövningarna, som ingår i de kliniska prövningarna i läkemedelsutvecklingen. Vet inte exakt hur de hittar försökspersoner, men har sett anslag om det på Uppsala universitet.

Vet inte om bloddonationer även går till biobanker (eller bara till sjukhus för blodtransfusion), men det finns ju även andra studier än just läkemedelsstudier att delta i och t ex lämna blodprover eller annat mot ersättning. Har själv gjort detta ett antal gånger i ett forskningsprojekt.

tack för du svara. har du några tips om kanske där jag kan ringa för att få reda på hur man deltar? är det öppet för allmänheten eller för bara personr som är anslutna till universiteten?
hur mycket betalade de dig?
Citera
2018-07-21, 23:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av arekbar93
tack för du svara. har du några tips om kanske där jag kan ringa för att få reda på hur man deltar? är det öppet för allmänheten eller för bara personr som är anslutna till universiteten?
hur mycket betalade de dig?
Nej då, det är öppet för allmänheten.

Första gången: ingenting för någon av testerna. Kallades något år senare för ett kompletterande test och fick väl typ ett presentkort på 300 spänn eller så. Kallades igen i höstas/vintras för några tester igen inom samma projekt och fick väl 3-4000 den här gången. Man kan välja att inte medverka i alla delar, vilket ger mindre ersättning.

Har sett att de har sökt personer på 1177 tror jag. Tänk på att man kanske första gången inte får ersättning men som du märker får man det senare när man blir kallad igen. Man kan när som helst avbryta sitt deltagande.

Edit: Vet inte var du bor men se t ex https://ki.se/forskning/forsokspersoner-sokes. De ersätter även resor står det om man klickar vidare till formuläret
Senast redigerad av Roxic 2018-07-22 kl. 00:00.
Citera
2018-07-23, 17:11
Medlem
arekbar93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Nej då, det är öppet för allmänheten.

Första gången: ingenting för någon av testerna. Kallades något år senare för ett kompletterande test och fick väl typ ett presentkort på 300 spänn eller så. Kallades igen i höstas/vintras för några tester igen inom samma projekt och fick väl 3-4000 den här gången. Man kan välja att inte medverka i alla delar, vilket ger mindre ersättning.

Har sett att de har sökt personer på 1177 tror jag. Tänk på att man kanske första gången inte får ersättning men som du märker får man det senare när man blir kallad igen. Man kan när som helst avbryta sitt deltagande.

Edit: Vet inte var du bor men se t ex https://ki.se/forskning/forsokspersoner-sokes. De ersätter även resor står det om man klickar vidare till formuläret

Bor Stockholm. tack så mkt för linken till karolinska inst. jag förstpr man kanske inte får pengar första gången men jag ska testa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in