2018-07-23, 12:35
Medlem
Argh123s avatar
Mod får flytta tråden om den inte hör hemma här.

Hur ser ni kring detta? Jag sparade två kondomer, ena i frysen och andra i kylen under helgen. Men eftersom jag inte vet vart jag ska skicka dessa för längre förvaring så slängde jag det sedan. Vore ju annars intressant om man kan få provsvar på hur bra spermierna är. Kanske är sämre om några år då jag faktiskt kanske vill ha användning av min sperma...
Jag vill helst kunna leverera min sperma hemifrån än på sjukhus i ett litet rum.
Då detta känns tabu har jag inte pratat med någon kring detta och jag har inte gjort några större försök till att ta reda på hur det bäst går till. Men nu med åren börjar det kännas mer viktigt att spara frisk sperma på ett säkert sätt.
Citera
2018-07-23, 12:45
Medlem
franges avatar
Det är inte fungera. Det är liiiite mer komplicerat än att bara lägga in det i en vanlig hushållsfrys.

När man fryser ner ägg inför IVF-behandling så fryses de ner med flytande kväve - det går snabbt och är extremt mycket kallare än vad du får i frysen bredvid glassen hemma.
Citera
2018-07-23, 13:19
Medlem
Argh123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Det är inte fungera. Det är liiiite mer komplicerat än att bara lägga in det i en vanlig hushållsfrys.

När man fryser ner ägg inför IVF-behandling så fryses de ner med flytande kväve - det går snabbt och är extremt mycket kallare än vad du får i frysen bredvid glassen hemma.
Aha så jag måste till IVF direkt och producera min sperma på plats? Aja, det är väl bara till att "lära sig". Kändes fel bara när jag skulle göra pissprov för en helt annan sak, men vist man får väl försöka och lyckas det inte så får man väl komma igen eller kostar dessa besök pengar även om sperma uteblir pga stress o dyl?
https://nordicivf.se/donatorinsemination/priser-2/
I mitt fall så är detta i första hand inte för att leda till tjejen, utan bara för att kolla om allt är okej.
Kostar det då 1.000 kr för besöket och 14.000 kr för sperman (min)? jag förstår att förvaringskostnaden blir hög i dessa speciella frysar som du nämnde, men 14.000 kr är alldeles för mycket OM de ändå inte ska användas.
Citera
2018-07-23, 14:02
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Argh123
Aha så jag måste till IVF direkt och producera min sperma på plats? Aja, det är väl bara till att "lära sig". Kändes fel bara när jag skulle göra pissprov för en helt annan sak, men vist man får väl försöka och lyckas det inte så får man väl komma igen eller kostar dessa besök pengar även om sperma uteblir pga stress o dyl?
https://nordicivf.se/donatorinsemination/priser-2/
I mitt fall så är detta i första hand inte för att leda till tjejen, utan bara för att kolla om allt är okej.
Kostar det då 1.000 kr för besöket och 14.000 kr för sperman (min)? jag förstår att förvaringskostnaden blir hög i dessa speciella frysar som du nämnde, men 14.000 kr är alldeles för mycket OM de ändå inte ska användas.

Här kan du läsa mer om hur det funkar.
https://livio.se/om-oss-2/

Att lägga en kondom i frysen eller kylen funkar inte kan jag lova.
Citera
2018-09-07, 13:58
Medlem
Afrolovers avatar
Om spemerier (och ägg) skall bevaras en längre tid måste de förvaras i en temperatur under - 70 grader. Enklas att uppnå med flytande kväve. Inget man gör i hemmet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in