2018-07-22, 17:42
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Det är inget namn jag hört i samband med PR.

Ok, men har du hört något om JE i samband med BW? det här var tydligen en kille som han umgicks med på den tiden. JE ska alltså även ha varit med på förfesten.

Har du någon uppgift eller någon egen tanke om hur stort sällskapet på förfesten var? Talar vi om 15 pers, 20 pers, 25 pers eller över 30 pers? Jag har själv fått uppfattningen av att det var ett ganska litet sällskap, säg max 20 personer, 8-12 killar och 8-12 tjejer + - ett antal individer av varje kön. Vad tror du om det?
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-07-22 kl. 18:15.
Citera
2018-07-22, 18:32
Medlem
Ursäkta men kan inte låta bli att gå in med frågan ang PR.
Hans förklaring på varför han tipsade pm sej själv lät som ett spontant agerande som föll dumt ut.

Det var inte spontant. Han ringde in anonymt och gav hintar om att bl.a. PR (han själv) synts i Mariestad den natten. Att han befann sej på orten när Helena försvann.
Sedan fortsatte han att bära skuldkåpan genom att besvara journalister på ett misstänkt sätt. Finns med i radioserien hur en reporter delger om PRs suspekta svar som väckte mer frågor. Sedan hur han bemötte och förde fortsatt kaxig dialog med utredarna som gjorde deras frågetecken fler.
Tycker själv inte att det sammantagna beteendet hänger ihop med en önskan att bli granskad för att bli rentvådd. Han var svår att tolka men välvillig....Och han kunde ge svar utan att säga något....
Min egen uppfattning är att han varit oskyldig utan tvekan. Men anledningen till detta beteendet är en gåta som hakar sej fast vid fallet..eftersom utredningen påverkades....men han var för den skull inte skyldig.

Isfl finns det fler medskyldiga pga att de bär vetskapen om vad som hänt.

Att det vore av intresse vem/vilka som fann preparaten i Helenas garderob bredvid hennes rum är att det uppenbarligen inte varit hennes. Vad jag förstår skulle hon inte heller förvarat något dyl åt någon.
Det medförde att utredningen styrdes åt fel håll. Vilket var givet för alla i Helenas omgivning att försvinnandet inte alls kunde varit narkotika relaterat. Men polis verkade inte ha lyssnat utan bara utgått efter fynden?
PR hävdade senare också att det var absurt att tro det, isfl skulle Helena ha förändrats drastiskt den senare tiden då de inte hade kontakt; vilket han inte trodde hade skett.
Min fråga blir om det var medvetet placerat? Det var väl många som befann sej i deras hen från söndag till måndag, tisdag beroende på når de upptäcktes...
Citera
2018-07-22, 19:32
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Ursäkta men kan inte låta bli att gå in med frågan ang PR.
Hans förklaring på varför han tipsade pm sej själv lät som ett spontant agerande som föll dumt ut.

Det var inte spontant. Han ringde in anonymt och gav hintar om att bl.a. PR (han själv) synts i Mariestad den natten. Att han befann sej på orten när Helena försvann.
Sedan fortsatte han att bära skuldkåpan genom att besvara journalister på ett misstänkt sätt. Finns med i radioserien hur en reporter delger om PRs suspekta svar som väckte mer frågor. Sedan hur han bemötte och förde fortsatt kaxig dialog med utredarna som gjorde deras frågetecken fler.
Tycker själv inte att det sammantagna beteendet hänger ihop med en önskan att bli granskad för att bli rentvådd. Han var svår att tolka men välvillig....Och han kunde ge svar utan att säga något....
Min egen uppfattning är att han varit oskyldig utan tvekan. Men anledningen till detta beteendet är en gåta som hakar sej fast vid fallet..eftersom utredningen påverkades....men han var för den skull inte skyldig.

Isfl finns det fler medskyldiga pga att de bär vetskapen om vad som hänt.

Att det vore av intresse vem/vilka som fann preparaten i Helenas garderob bredvid hennes rum är att det uppenbarligen inte varit hennes. Vad jag förstår skulle hon inte heller förvarat något dyl åt någon.
Det medförde att utredningen styrdes åt fel håll. Vilket var givet för alla i Helenas omgivning att försvinnandet inte alls kunde varit narkotika relaterat. Men polis verkade inte ha lyssnat utan bara utgått efter fynden?
PR hävdade senare också att det var absurt att tro det, isfl skulle Helena ha förändrats drastiskt den senare tiden då de inte hade kontakt; vilket han inte trodde hade skett.
Min fråga blir om det var medvetet placerat? Det var väl många som befann sej i deras hen från söndag till måndag, tisdag beroende på når de upptäcktes...

Givetvis var narkotikan medvetet placerad om det nu var narkotika. Man tappar inte narkotika hur som helst. Klientelet vakar över sina gömmor.
Citera
2018-07-22, 19:35
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist

Ja BW var ju där på söndagen så om han är GM så kan han medvetet ha placerat narkotikan i villan dagen efter för att lägga ut ett villospår. Därefter såg han till att leda den allra första skallgångskedjan i området för att kunna sprida lögner om hur det gick till när Helena tappade skon på skogsstigen. BW är verkligen den som har haft möjligheten och som kan ha styrt/regisserat det här precis som han själv ville för att få det hela att se ut på ett helt annat sätt än hur mordet i själva verket gick till, som t.ex. att Helena hade blivit jagad längs skogsstigen när hon i själva verket kanske ströps i BWs bil. Allt var riggat för att på så sätt avstyra alla misstankar mot honom själv. Samma sak med skorna och ringarna m.m. som mycket väl kan vara utplacerade i skogsområdet i efterhand.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-07-22 kl. 19:47.
Citera
2018-07-22, 19:46
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Givetvis var narkotikan medvetet placerad om det nu var narkotika. Man tappar inte narkotika hur som helst. Klientelet vakar över sina gömmor.

Jag läser vad ni skriver men motsätter mig planterad narkotika. Jag är dock inte än idag övertygad om vad som hittades i anslutning till Helenas rum. Och jag är säker på att preparatet har betydelse, iaf för värdering av om det är planterat eller ej. Vilket jag inte tror.
Citera
2018-07-22, 19:52
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ok, men har du hört något om JE i samband med BW? det här var tydligen en kille som han umgicks med på den tiden. JE ska alltså även ha varit med på förfesten.

Har du någon uppgift eller någon egen tanke om hur stort sällskapet på förfesten var? Talar vi om 15 pers, 20 pers, 25 pers eller över 30 pers? Jag har själv fått uppfattningen av att det var ett ganska litet sällskap, säg max 20 personer, 8-12 killar och 8-12 tjejer + - ett antal individer av varje kön. Vad tror du om det?

Jag har hört att JE ska ha varit med på PW:s fest, och han ska ha varit kompis med BW. (Sedan var det väl JE och BW som nicket PW70 tidigare skrev om i tråden?) JE har en syster, som ska ha varit tillsammans med BW. Om det var när Helena försvann, det låter jag vara osagt.

Jag har hört olika antal ang. festsällskapet: någon har sagt 30 st, någon annan 40.
Citera
2018-07-22, 19:57
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Jag läser vad ni skriver men motsätter mig planterad narkotika. Jag är dock inte än idag övertygad om vad som hittades i anslutning till Helenas rum. Och jag är säker på att preparatet har betydelse, iaf för värdering av om det är planterat eller ej. Vilket jag inte tror.

Vad är det som motsäger att den skulle vara planterad? Hur troligt är det att systrarna själva hade narkotika hemma?

Du är än idag inte övertygad om vad som hittades i anslutning till Helenas rum? Påstår du att det inte var narkotika eller vad menar du?

Spelar det någon roll om polisen hade vetskap om det var planterat eller inte? Faktum är ju att fyndet ledde polisen in på fel spår.
Citera
2018-07-22, 20:07
Medlem
Citat:

Preparaten var av den art att utredningen utgick ifrån att försvinnandet var narkotikarelaterat. De höll detta spår i minst tre veckor och det var förödande lång tid i den viktiga och avgörande början......
Effekten blev förstörande.. GW har uttryckt att det var befängt att gå blint efter detta spår och resultatet ses idag, mycket är tappat. Så därför blir inte tanken på utplacering långt borta tillsammans med övriga konstigheter som medföljer utredningen då som nu...

Om det vore planterat så är misstanken att det är gjort av någon inblandad därav intresset.
Citera
2018-07-22, 20:12
Medlem
Citat:
Avsnittet med Helena sändes 1996 (21 år innan PR avled). Misstankarna riktas mot en man, 20-30 år gammal som man i programmet kallar "X". Han finns i Helenas närhet och han känner henne väl, kanske t.o.m mycket väl, han vet vilket hus hon bor i. Man avslöjar även att man har fått in 6 anonyma vittnesmål som alla pekar ut just denne "X". Hasse Aro vädjar under programmets gång till de 6 vittnena att höra av sig på nytt.

Det framgick givetvis inte i programmet att det var PR. Frågan är om det ens var PR som just dessa tips gällde?

"X" var PR. Jag fick det bekräftat av honom själv i PM några månader innan han dog
Citera
2018-07-22, 20:18
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:

Man vet väl inte med säkerhet om det var narkotika. Men om det var det narkotika så har jag svårt att tro att någon skulle ha tappat det eller att det hamnat där av en slump.

Det var ungefär så jag menade... Preparatet har som du skriver, betydelse. Det är skillnad på Alvedon och Heroin...
Senast redigerad av Pajosv 2018-07-22 kl. 20:29.
Citera
2018-07-22, 20:26
Medlem
FedupFlorences avatar
Ingen missbrukare tappar bort narkotika.

Min åsikt är delvis skiftande beroende på preparat, just för att det finns missbrukare som bara använder en sort, tex gym-killar eller hashrökare. Men jag vill säga att oavsett preparat så fanns en eller flera missbrukare i närheten av familjen Andersson. Min föreställning är att HA 22 umgicks med en del som brukade droger, och en del tycks ha varit blandmissbrukare. Det är min uppfattning från infon via tråden.

Jag tänker då hur en person i efterförloppet av HA:s försvinnande kan se en vinst i att plantera en drog i offrets hem? En brukare behöver bruka och vill inte bli av med sin drog. En nyter som skulle förfoga och plantera ser jag som helt uteslutet.

Jag kan endast se att fyndet är ”ett reserv-gram i Mariestad”.

Ni får belysa det här.
Citera
2018-07-22, 20:43
Medlem
Citat:
Apropå det så är det dags att vi släpper dom som sedan länge är avfärdade och istället fokuserar på potentiella GM som INTE är avfärdade. Den enda som tjänar på att t.ex. PR ständigt är "aktuell" är just Helenas baneman, ingen annan, och hans ärenden ska man undvika att springa.

Är PR verkligen oskyldig bara för att GW har avfärdat honom? Han finns fortfarande med på min lista, även om han inte innehar förstaplatsen. Han har inte ens ett alibi för natten då HA försvann.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in