2018-07-21, 19:47
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Ja, undrar om ni har samma uppgifter. Ska vi övriga också spekulera? För det går ju inte bara att jämföra era uppgifter, t.ex. via pm - eller varför inte öppet i tråden?
Eller nej, dum idé kanske, bättre hålla tyst om sånt man vet.

Ta och gör något vettigt själv istället för att gnälla. Använd t.ex.sökfunktionen i tråden och se om du kan hitta något om BWs alibi, återkom sen så får vi se om det är samma uppgifter som jag har fått.

Jag är inte intresserad av att sitta och tjuvhålla på information som ev. kan gagna tråden, men vill dock först kolla med uppgiftslämnaren om det är ok innan jag skriver ut något.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-07-21 kl. 19:58.
Citera
2018-07-21, 20:08
Medlem
Pajosvs avatar
Avstängde användaren TT Boy ställde 2007-12-13 frågan frågan: BW?

Det torde vara första gången BW nämndes. Huruvida det är relevant vet jag dock inte.
Citera
2018-07-21, 21:00
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker
Du tänkte ju inte svara på den frågan vad du gjorde den natten? Har du lämnat uppgifter att du var hos henne den aktuella natten, men hon inte kan bekräfta ditt alibi?

Citat:
Ursprungligen postat av RichardKimble
Likt min Far och mor har jag inget riktig alibi det är rätt

Apropå alibi så kan man kanske passa på att nämna PR's uppgivna dito, dvs inte heller han har sitt på det torra i det avseendet. (RichardKimble=PR)
Citera
2018-07-21, 23:35
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Apropå alibi så kan man kanske passa på att nämna PR's uppgivna dito, dvs inte heller han har sitt på det torra i det avseendet. (RichardKimble=PR)

Apropå det så är det dags att vi släpper dom som sedan länge är avfärdade och istället fokuserar på potentiella GM som INTE är avfärdade. Den enda som tjänar på att t.ex. PR ständigt är "aktuell" är just Helenas baneman, ingen annan, och hans ärenden ska man undvika att springa.
Citera
2018-07-22, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Apropå det så är det dags att vi släpper dom som sedan länge är avfärdade och istället fokuserar på potentiella GM som INTE är avfärdade. Den enda som tjänar på att t.ex. PR ständigt är "aktuell" är just Helenas baneman, ingen annan, och hans ärenden ska man undvika att springa.
Jag har inte riktigt hängt med, men nu verkar det som att alla unisont har avfärdat PR. Skönt att du reder ut saker och visar vart skåpet skall stå! Hur går vi vidare nu då? Du kanske kan göra en lista över "potentiella GM som INTE är avfärdade"?
Citera
2018-07-22, 00:42
Medlem
Xeitums avatar
Citat:

Ha tja, vem som eventuellt är intressant som potentiell GM lr inte det "tvista nog de lärde om" som man brukar säga. Är ganska övertygad om att inte alla ställer upp på att med 100 % säkerhet avfärda PR som GM. Men nej, han är inte heller min hetaste kandidat men nu när alibifrågan var på tapeten så....

Vad beträffar BW o alibi så har det tydligen på senare tid i tråden, typ senaste året, framkommit osäkra uppgifter på att han ska ha en kvinna som alibi. Inget mer utförligt än så, iaf inte vad jag har hittat, så det blir till att hoppas att det kan dyka upp något som kan stärka uppgiften.
Citera
2018-07-22, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomasLasse
En sak som är jäkligt mysko tycker jag: Varför är inte t.ex. Linder och Magnusson mer kollade. Magnuson bodde ju rätt nära o körde på fyllan oftast å Lindxr var ju kapabel till vad skit som helst
Vilken Linder menar du?
Citera
2018-07-22, 11:10
Medlem
Citat:
Ok, men det är iallafall ingen omöjlighet att PR hördes första gången med anledning av narkotikaspåret.

6 anonyma tips hade inkommit till polisen mellan 1993 och 1996 och samtliga pekade ut samme man (i Efterlyst kallad "X"). När avsnittet om Helena sändes satt ingen anhållen vilket betyder att programmet sändes före maj -96. Dom 6 anonyma tipsen vilka togs upp i programmet bör alltså ha varit en starkt bidragande orsak till att just PR anhölls kort därefter, i maj -96.

Det missledande narkotikaspåret följdes i tidigt skede pga att det hittades narkotikaklassade preparat i Helenas garderob. Frågan är vem/vilka som fann preparaten, var det en husrannsakan av polis eller?

Senare tipsade även PR om sej själv, i och med sin arroganta attityd förstärkte misstankarna med övriga anonyma tipsare. Han hällde bensin på sin egen eld.......och agerade med stor självsäkerhet. Syftet okänt.

Han umgicks mycket med BW då han var tillsammans med UA. De fyra, BW,PR,UA och Helena var ofta vanligen tillsammans. Förutom att PR bodde hos fam Andersson så hade han en tid lägenhet/rum på statt då han även jobbade där. Vid försvinnandet var inte UA och PR tillsammans men vänner och han var bosatt i Göteborg. UA och Helena sov över hos PR i Göteborg i samband med den sista utlandsresan samma år Helena försvann.

Slutligen blev PR till sist avförd, han hade alibi och han fick en personlig ursäkt av GW.
BW befann sej i Mariestad, talade med Helena osv......Har inte sett att han har något alibi. Kan någon länka isfl ?

Återigen skulle det vara intressant att veta de närmastes resonemang kring de riktade misstankarna vid tiden....Misstänkte de PR före BW och den efterhängsene KM?
Senast redigerad av exsist 2018-07-22 kl. 11:16. Anledning: glömt tillägg
Citera
2018-07-22, 15:17
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Det missledande narkotikaspåret följdes i tidigt skede pga att det hittades narkotikaklassade preparat i Helenas garderob. Frågan är vem/vilka som fann preparaten, var det en husrannsakan av polis eller?
Polisen bör ha fått tillstånd att söka igenom Helenas rum i jakten på något som skulle kunna tänkas leda dom till GM så jag skulle gissa att man i samband med en genomgång av rummet hittade narkotikan. Prinzezzan kanske vet mer om detta?

Citat:
Senare tipsade även PR om sej själv, i och med sin arroganta attityd förstärkte misstankarna med övriga anonyma tipsare. Han hällde bensin på sin egen eld.......och agerade med stor självsäkerhet. Syftet okänt.

Vilket abnormt beteende att tipsa om sig själv om man är oskyldig, det låter inte klokt. Dessutom saboterade och fördröjde han utredningen, dyrbar tid som polisen istället kunde ha lagt på att hitta Helenas baneman. Varför gör en nära vän till systrarna något sådant? Ville han ha uppmärksamhet, hade han ett sjukt bekräftelsebehov eller kan han ha varit påverkad när han drev med polisen?

Citat:
Han umgicks mycket med BW då han var tillsammans med UA. De fyra, BW,PR,UA och Helena var ofta vanligen tillsammans. Förutom att PR bodde hos fam Andersson så hade han en tid lägenhet/rum på statt då han även jobbade där. Vid försvinnandet var inte UA och PR tillsammans men vänner och han var bosatt i Göteborg. UA och Helena sov över hos PR i Göteborg i samband med den sista utlandsresan samma år Helena försvann.
Ok, jag kände inte till att just dom 4 brukade vara tillsammans. Men om nu PR var ihop med UA så kan man nog utgå ifrån att kompisen BW gärna ville få ihop det med HA. BW var nog inte alls HAs typ, vilket BW kan ha haft svårt att ta och acceptera, här har vi dessutom ett möjligt motiv. En av Prinzezzans källor har tidigare tipsat om att BW kan ha haft ett motiv, och det ska ha varit obesvarad kärlek om jag inte missminner mig.

Citat:
Slutligen blev PR till sist avförd, han hade alibi och han fick en personlig ursäkt av GW.
BW befann sej i Mariestad, talade med Helena osv......Har inte sett att han har något alibi. Kan någon länka isfl ?

Personligen tycker jag att det vore befriande om man kunde släppa PR eftersom han är avförd och fokusera på Helenas baneman istället. Det känns som att man aldrig kommer vidare om PR ska fortsätta att än idag vara en av de huvudmisstänkta.

Det påstås som sagt att BW har ett kvinnligt alibi, detta har nämts i tråden men inget mer har kommit fram hittills. Men det här kan man att nysta vidare i...

Citat:
Återigen skulle det vara intressant att veta de närmastes resonemang kring de riktade misstankarna vid tiden....Misstänkte de PR före BW och den efterhängsene KM?

När PR satt anhållen och tipsen som pekade ut honom hade kommit in till polisen så bör även de närmaste ha börjat tänka tanken att PR kanske ändå var inblandad trots allt, även om familjen inledningsvis utgick från att han inte hade något med försvinnandet att göra.

BW kan väl mycket väl under senare tid ha seglat upp som en tänkbar GM hos de närmast anhöriga. Ibland tar det lång tid innan poletten trillar ner.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-07-22 kl. 15:26.
Citera
2018-07-22, 15:57
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Polisen bör ha fått tillstånd att söka igenom Helenas rum i jakten på något som skulle kunna tänkas leda dom till GM så jag skulle gissa att man i samband med en genomgång av rummet hittade narkotikan. Prinzezzan kanske vet mer om detta?

Vilket abnormt beteende att tipsa om sig själv om man är oskyldig, det låter inte klokt. Dessutom saboterade och fördröjde han utredningen, dyrbar tid som polisen istället kunde ha lagt på att hitta Helenas baneman. Varför gör en nära vän till systrarna något sådant? Ville han ha uppmärksamhet, hade han ett sjukt bekräftelsebehov eller kan han ha varit påverkad när han drev med polisen?

Ok, jag kände inte till att just dom 4 brukade vara tillsammans. Men om nu PR var ihop med UA så kan man nog utgå ifrån att kompisen BW gärna ville få ihop det med HA. BW var nog inte alls HAs typ, vilket BW kan ha haft svårt att ta och acceptera, här har vi dessutom ett möjligt motiv. En av Prinzezzans källor har tidigare tipsat om att BW kan ha haft ett motiv, och det ska ha varit obesvarad kärlek om jag inte missminner mig.

Personligen tycker jag att det vore befriande om man kunde släppa PR eftersom han är avförd och fokusera på Helenas baneman istället. Det känns som att man aldrig kommer vidare om PR ska fortsätta att än idag vara en av de huvudmisstänkta.

Det påstås som sagt att BW har ett kvinnligt alibi, detta har nämts i tråden men inget mer har kommit fram hittills. Men det här kan man att nysta vidare i...

När PR satt anhållen och tipsen som pekade ut honom hade kommit in till polisen så bör även de närmaste ha börjat tänka tanken att PR kanske ändå var inblandad trots allt, även om familjen inledningsvis utgick från att han inte hade något med försvinnandet att göra.

BW kan väl mycket väl under senare tid ha seglat upp som en tänkbar GM hos de närmast anhöriga. Ibland tar det lång tid innan poletten trillar ner.

Jag fick reda på att det hade hittats droger i anslutning till Helenas rum, inte vilken slags droger eller i vilken mängd. Detta hade en polis nära pensionsåldern (då) berättat för en källa till mig. Jag vet inte under vilka förutsättningar som detta kom fram, men jag tror som du.

Tror att PR berättade det själv, att anledningen till att han tipsade om att de skulle kolla upp honom, var att han då skulle bli rentvådd och att det inte skulle bli några problem i samband med hans krogverksamhet, som jag har för mig att han var i inledningen av. Naturligtvis ett något "annorlunda" och eget tillvägagångssätt och något som han ångrade mycket senare.

Ja, det ska ofta ha varit de fyra, men också BW:s syster A. Helena och BW har beskrivits ha varit mer som "syskon", men enligt ett par olika uppgiftslämnare så ska BW ha blivit intresserad av Helena mot slutet. Hur det stod till med sanningen i det, det vet jag inte.
Citera
2018-07-22, 16:21
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag fick reda på att det hade hittats droger i anslutning till Helenas rum, inte vilken slags droger eller i vilken mängd. Detta hade en polis nära pensionsåldern (då) berättat för en källa till mig. Jag vet inte under vilka förutsättningar som detta kom fram, men jag tror som du.
Jag skulle gissa på hasch eller amfetamin för "personligt bruk", ingen större mängd.

Citat:

Tror att PR berättade det själv, att anledningen till att han tipsade om att de skulle kolla upp honom, var att han då skulle bli rentvådd och att det inte skulle bli några problem i samband med hans krogverksamhet, som jag har för mig att han var i inledningen av. Naturligtvis ett något "annorlunda" och eget tillvägagångssätt och något som han ångrade mycket senare.

Ok då bli det hela lite mer förståeligt, förstår att han ångrade sig.

Citat:

Ja, det ska ofta ha varit de fyra, men också BW:s syster A. Helena och BW har beskrivits ha varit mer som "syskon", men enligt ett par olika uppgiftslämnare så ska BW ha blivit intresserad av Helena mot slutet. Hur det stod till med sanningen i det, det vet jag inte

Intressant att just dom 4 umgicks så mycket. Vet du något om BWs kompis JE som sägs ha varit med på förfesten i Töreboda?
Citera
2018-07-22, 16:36
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Jag skulle gissa på hasch eller amfetamin för "personligt bruk", ingen större mängd.

Ok då bli det hela lite mer förståeligt, förstår att han ångrade sig.

Intressant att just dom 4 umgicks så mycket. Vet du något om BWs kompis JE som sägs ha varit med på förfesten i Töreboda?

Det är inget namn jag hört i samband med PR.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in