2018-07-22, 17:29
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Jo det är alltså precis det jag syftar på (men tydligen inte lyckas nåt vidare med att förklara 😊 ). För om det inte fanns blod, vad gjorde då att man drog slutsatsen att det fanns en gm, och att denne hade uppsåt att skada henne?

Om jag får vara låtsatsutredare lite utifrån min erfarenhet av massor av fup-läsande, så kan det nog räcka med att GM har hotat med att skada henne illa. Det kanske helt enkelt inte behövdes hittat blod.
Citera
2018-07-22, 17:31
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Tack för klargörande!
Ja då borde det funnits starkare indikationer.
Var det endast paket på bordet samt avstängd mobil kunde hon ju självmant valt att undanhålla sig.
Då kan man ju undra om det ändå inte fanns blod i lägenheten?
Eller kanske att Lena mottagit hot via sms eller chatt?
Då borde hon inte velat öppna dörren. Undrar om SD fortfarande hade nyckel? Även till nya låset alltså.
Citera
2018-07-22, 17:32
Medlem
Jag funderar vidare kring det här med HDs säkerhet och om den implicerar något. Polisen har fortfarande SD som MGM, men han sitter inte häktad. Vad gäller?
(1) De kan inte sy in honom eftersom han inte är häktad, och kan som mest uppmana HD att undvika att vara ensam med honom. Gör ingen riskbedömning.
(2) De har gjort en riskbedömning och funnit att HD inte är hotad. Hennes relation till SD är annorlunda ELLER uppgifter om hur LW dog som gör att de tänker att det är osannolikt att det upprepas? Man skulle kunna tänka sig att GM råkade skada LW illa (därav skriken) och sedan tar henne av daga för att få tyst på henne (kanske för att de träffats i lönndom, eller för att han inte klarar av att hantera den situation som uppstått). Normalt borde han ha ringt på ambulans, kanske t.o.m. om det gått så långt som till ett dråp.
Vi vet förstås inte om det finns ett ständigt span på SD, men jag undrar ändå om det här kan ge någon ledtråd.

För övrigt får jag säga att HDs beteende inte ter sig så konstigt för mig. Han är ändå barnens far, så att hon utåt stöttar honom känns givet, så länge han inte är dömd. Och även efter en dom har hon allt att vinna på en så god relation som möjligt. Gissar att hon innåt kan vara arg och tydlig, men utåt inte stormar.
NB! Känner inga av de inblandade utan är bara Kelloggspsykolog.
Citera
2018-07-22, 17:46
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Då borde hon inte velat öppna dörren. Undrar om SD fortfarande hade nyckel? Även till nya låset alltså.

Hon kanske inte förstod allvaret i de eventuella hoten?
GM kanske klev rakt in hos henne om dörren var olåst?
GM kanske hotade Lena: ”om du inte möter mig vid planket så...”
Hon trodde givetvis inte att det skulle bli henne sista dag i livet.
OBS! Spekulationer
Senast redigerad av flixa81 2018-07-22 kl. 17:49. Anledning: Stavfel
Citera
2018-07-22, 17:50
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Jag funderar vidare kring det här med HDs säkerhet och om den implicerar något. Polisen har fortfarande SD som MGM, men han sitter inte häktad. Vad gäller?
(1) De kan inte sy in honom eftersom han inte är häktad, och kan som mest uppmana HD att undvika att vara ensam med honom. Gör ingen riskbedömning.
(2) De har gjort en riskbedömning och funnit att HD inte är hotad. Hennes relation till SD är annorlunda ELLER uppgifter om hur LW dog som gör att de tänker att det är osannolikt att det upprepas? Man skulle kunna tänka sig att GM råkade skada LW illa (därav skriken) och sedan tar henne av daga för att få tyst på henne (kanske för att de träffats i lönndom, eller för att han inte klarar av att hantera den situation som uppstått). Normalt borde han ha ringt på ambulans, kanske t.o.m. om det gått så långt som till ett dråp.
Vi vet förstås inte om det finns ett ständigt span på SD, men jag undrar ändå om det här kan ge någon ledtråd.

För övrigt får jag säga att HDs beteende inte ter sig så konstigt för mig. Han är ändå barnens far, så att hon utåt stöttar honom känns givet, så länge han inte är dömd. Och även efter en dom har hon allt att vinna på en så god relation som möjligt. Gissar att hon innåt kan vara arg och tydlig, men utåt inte stormar.

Jag tror inte att polisen skulle drista sig till att uppmana HD till det ena eller andra. Även om polisen måhända är övertygade om att SD är GM så skulle det väl ses som trakasserier om man börjar uppmana den misstänktes bekanta till att göra på det ena eller andra sättet om man inte ens har tillräckligt för att hålla honom frihetsberövad. (I en del länder som Iran eller Nordkorea kanske uniformerad personal har "skyddsamtal" med anhöriga eller bekanta till misstänkta personer men det låter som absurt att man skulle göra så i Sverige).

Den regeln vi har i Sverige om att närstående inte behöver vittna mot sin anhörige gör väl kanske också sitt till för att något minska risken för dessa. @propå tidigare spekulation i tråden om att polisen skulle fått HD att försöka få SD att erkänna. Men "riskbedömningen" får och bör nog överlåtas till individerna själva. Precis som var och en får göra riskbedömning om vilka man umgås med eller vilka situationer man ställer sig i. Eller skita i det (på viss egen risk).
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-07-22 kl. 18:20.
Citera
2018-07-22, 17:52
Medlem
gloriouslifes avatar
Det kan vara mycket farligt att förutsätta
att någon som har mördat förut inte kommer
att göra det igen.

LW kan t.ex. ha fått veta något om någon
genom sin roll som pastor.

Hon kan ha trott att hon kunde hantera personen
och situationen.

Kanske var det en missbedömning som ledde
till mordet på henne.
Citera
2018-07-22, 18:03
Medlem
GilGrissom82s avatar
SD nämner nu LW i en geocachelogg första gången (?) efter hennes död:

Senast redigerad av GilGrissom82 2018-07-22 kl. 18:31.
Citera
2018-07-22, 18:22
Medlem
Citat:

Med tanke på hur lång tid skriken pågick så tror jag knappast att
det här kommer att kunna rubriceras som dråp.
Citera
2018-07-22, 18:28
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Vad är det som gör att du INTE tror på den personen som GM?
Tycker väl inte att det har kunnat visas på något konkret som talar för att det skulle vara SD. 'Åklagarsidans' argument är inte särskilt övertygande:

'LimeTimes' punkter:
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

'Flixa81:s' punkter:
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Citera
2018-07-22, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Med tanke på hur lång tid skriken pågick så tror jag knappast att
det här kommer att kunna rubriceras som dråp.
Det jag tänkte var att GM av misstag skadat LW initialt. T.ex. att hon fallit olyckligt av en knuff. Då borde GM ringt 112, även om hen begrep att LW skulle stryka med och GM bli dömd för dråp.
Angående min fundering tror jag nu att Brädgårdsindianen har rätt i att vi inte får ngn extrainfo av avsaknaden av skydd för HD. Annat än att HD inte sökt skydd (för då hade väl hon och döttrarna flyttats till skyddat boende).
Citera
2018-07-22, 18:55
Medlem
Citat:
Det jag tänkte var att GM av misstag skadat LW initialt. T.ex. att hon fallit olyckligt av en knuff. Då borde GM ringt 112, även om hen begrep att LW skulle stryka med och GM bli dömd för dråp.
Angående min fundering tror jag nu att Brädgårdsindianen har rätt i att vi inte får ngn extrainfo av avsaknaden av skydd för HD. Annat än att HD inte sökt skydd (för då hade väl hon och döttrarna flyttats till skyddat boende).

Vi får ingen info p.g.a. att det råder förundersökningssekretess,
i bästa fall, i sämsta finns det ingenting av betydelse att läcka .
Citera
2018-07-22, 18:58
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Håller fullständigt med om din parentes på slutet; AL ser väldigt
bra ut jämfört med SD!
Ett fint par tillsammans.

Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
AL, den snygge:
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/cc59b591-ab84-4ab9-954b-60f774258de2_l.jpg
5/10/2018

Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Någon frågade om LW:s senaste relation och av det jag utläst, så var hon fri och kan ha haft dörren på glänt för flera än en.
Dock fanns minst en man uppenbart i relation med henne, enligt en (i mina ögon) pålitlig källa. Hen säger att LW hade en relation med Sp**dl*nk*n (AL) och en trådskrivare har länkat bilder där det *fina paret syns tillsammans.
( *fina = AL ser bra ut jämfört med SD)

Det är faktiskt ganska intressant att flera postare verkar tycka att AL per definition inte kan vara skyldig eftersom h*n "ser bra ut", "är snygg" etc?

Jag vill med det här inlägget inte på något sätt påpeka att h*n är skyldig, MEN måste nog påstå att en persons utseende inte är avgörande huruvida personen rent hypotetiskt kan begå ett brott eller ej
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-07-22 kl. 19:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in