2018-07-21, 16:44
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SteveGigantenJobs
AA har fått en "ärlig" fråga om han vill "rensa" denna "falska" anklagelse om MOP som djupt skadar hans familj. Detta skedde mellan honom och en poliskollega för ngr år sedan. Samtidigt som han var djupt bedrövad att denna anklagelse var ett faktum som varje gång man Googlar hans namn [och sina släktingars] kommer anklagelsen upp. Hans märkliga svar var att han var "fullt uppbackad av M". Det är högst anmärkningsvärt att så är fallet och att man INTE reder ut det inom M. Vem som vid denna punkt låg bakom detta var CB [då utrikesminister] som också har en "märklig historia"; Han var bästa vän med Bertil Lundin och tillika synnerligen aktiv styrelsemedlem i storebror Adolfs oljebolag i Afrika. BL ansågs vara Sveriges hemligaste man och mycket sannolikt "kunnig" inom MOP [död i cancer 2005 - CB skrev dödsrunan...]. Lägg då till att CB - som inte är speciellt känd för några större intressen i sport, ens när han var statsminister och vi fick VM-brons -94 - "vet ingenting" om MOP [som snarare är hans specialområde] och svarar aldrig på frågor i detta ämne, både Gunnar Wall & Lars Borgnäs vittnar om detta.
Sammantaget; AA har en extremt märklig profil och livsresa;
- Utvald basebollspolis under HH - med kolsvart ryckte
- Pojkvän till den sedermera styckmördade Da Costa
- Sannolikt Dekorimamannen som finskorna konfronterade en minut före mordet. [dock tror jag att han ompositionerade sig just innan mordet - och således "bara var delaktig" i MOP. Därför är naturligtvis förhören med honom hemligstämplade som all annan viktig information som berör själva mordet (läs; polisspåret)]
- därefter "tvättad" via domarutbildning, domaruppdrag och slutligen som grädde på moset - riksdagsman [M]. [det är väl som att de Auschwitz ansvariga skulle fått Nobels fredspris - vilket förmodligen också skett om bara inte Adolf förlora kriget. OCH...
- Fullt uppbokad av M!
- I stället kastar man brutalt ut M riksdagsmannen Jerry Martinger som fick vittnesmålen från HH's chaufför under mordnatten.
Sedan finns historien om polisen som fikade/åt middag med AA och som passade på att ställa en rak fråga och AA då skulle ha svarat ungefär:

- Nä, nä! Vi har så stark uppbackning så ni kan aldrig komma åt oss.

Någon som vet vem som skulle ha berättat detta för Anér?
Citera
2018-07-21, 16:54
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det är möjligt, men med vilket motiv?

Det kan väl vara hursom med motiv. Varför sker desinformation (om man definierar det som medveten åsyftad felaktig information)

- jävlas med dem man pekar ut,
- skydda någon annan (man vill undvika uppmärksamhet i en viss riktning),
- man har någon önskan om ett visst utfall som man hellre ser för att det bekräftar ens världsbild,

- något vid sidan är de som skarvar om något för någon personlig drift om att få uppmärksamhet etc.

Vad mer för skäl till desinformation kan finnas?
Citera
2018-07-22, 02:30
Medlem
Jag undrar varför Lisbeth Palme är så avig , vad kan ha utlöst detta.
Hon måste väl i rimlighetens namn förstå att man vill kolla upp saker med henne, eftersom hon är den person jämte OP som hade mest kontakt med mördaren.

Hon verkar ha kommit på kant med polisen redan på mordnatten.

Det här klippet ger en klar känsla om hur svårt det måste ha varit att förhöra LP.

https://youtu.be/xVVHFSrrTv4?t=2

Palmemordet Lisbet del 4 Tingsrätten
Citera
2018-07-22, 03:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Sedan finns historien om polisen som fikade/åt middag med AA och som passade på att ställa en rak fråga och AA då skulle ha svarat ungefär:

- Nä, nä! Vi har så stark uppbackning så ni kan aldrig komma åt oss.

Någon som vet vem som skulle ha berättat detta för Anér?

Det skedde på NK's nedre café men polisen är numera tyvärr död. [som oftast i denna sörja]

Polisen var dessutom bekant med både HH & EC och påtagligt störd över deras intima samarbete just innan mordet. Han gjorde därför mkt noga efterforskningar ca 4 veckor efter mordet på Scandic i Borlänge och fick av mycket initierade källor på plats klart för sig att HH INTE var där under mordnatten. [denna info är således helt fristående från Anérs & övriga och förmodligen den skarpaste men aldrig överlämnats till Palmerummet]
Citera
2018-07-22, 04:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Hon måste väl i rimlighetens namn förstå att man vill kolla upp saker med henne, eftersom hon är den person jämte OP som hade mest kontakt med mördaren.

Det här klippet ger en klar känsla om hur svårt det måste ha varit att förhöra LP.

Min teori och [såvitt jag kan tänka mig*] enda förklaringen är att hon direkt blev instruerad på något sätt hur hon skulle förhålla sig. Förmodligen inte i klartext men tillräckligt tydligt för att hon skulle förstå vad som gällde. Det kan ha varit flera som överfört denna "information" som jag snarare skulle vilja kalla för ultimatum - HH var nog nära till hands men även CL & IC kan ha haft ett finger i spelet.

Det finns flera som har fått liknande "behandling" - AH är ju känt men även en journalist fick en skarp tillrättavisning av SÄPO dagen efter mordet. Att allt skulle vara tillfälligheter är inte så sannolikt...

*/ Att LP medvetet och helt korkat skulle vilja förstöra polisutredningen och därefter CP rättegången är för mig svårsmält. Att hon själv tom skulle vara inblandad är ju ännu mer absurt. Men att hon skulle kunna störa konspirationen är ju uppenbart och hon var därför den allra viktigaste personen att "hålla ordning på". Förmodligen var uppdraget att även döda henne men hon hade en extrem tur. Att sedan döda henne hade varit alltför svårt och besvärande för att skydda konspirationen - därför var man tvungen att tysta henne med skarpa hot liksom AH och journalisten.
Citera
2018-07-22, 04:45
Avstängd
Citat:
Det skedde på NK's nedre café men polisen är numera tyvärr död. [som oftast i denna sörja]

Polisen var dessutom bekant med både HH & EC och påtagligt störd över deras intima samarbete just innan mordet. Han gjorde därför mkt noga efterforskningar ca 4 veckor efter mordet på Scandic i Borlänge och fick av mycket initierade källor på plats klart för sig att HH INTE var där under mordnatten. [denna info är således helt fristående från Anérs & övriga och förmodligen den skarpaste men aldrig överlämnats till Palmerummet]
Namn?
Citera
2018-07-22, 07:18
Medlem
ieshos avatar
Citat:

Vad hette polisen som fikade med AA?
Citera
2018-07-22, 12:15
Medlem
Citat:
Min teori och [såvitt jag kan tänka mig*] enda förklaringen är att hon direkt blev instruerad på något sätt hur hon skulle förhålla sig. Förmodligen inte i klartext men tillräckligt tydligt för att hon skulle förstå vad som gällde. Det kan ha varit flera som överfört denna "information" som jag snarare skulle vilja kalla för ultimatum - HH var nog nära till hands men även CL & IC kan ha haft ett finger i spelet.

Det finns flera som har fått liknande "behandling" - AH är ju känt men även en journalist fick en skarp tillrättavisning av SÄPO dagen efter mordet. Att allt skulle vara tillfälligheter är inte så sannolikt...

*/ Att LP medvetet och helt korkat skulle vilja förstöra polisutredningen och därefter CP rättegången är för mig svårsmält. Att hon själv tom skulle vara inblandad är ju ännu mer absurt. Men att hon skulle kunna störa konspirationen är ju uppenbart och hon var därför den allra viktigaste personen att "hålla ordning på". Förmodligen var uppdraget att även döda henne men hon hade en extrem tur. Att sedan döda henne hade varit alltför svårt och besvärande för att skydda konspirationen - därför var man tvungen att tysta henne med skarpa hot liksom AH och journalisten.
Delar din uppfattning. Den person som såg till att LP visste vad som förväntades av henne
torde ha varit J Almblad som enligt Gunnar Wall var den enda inom rättsväsendet som LP
hade fullt förtroende för och ville samarbeta med.
Citera
2018-07-22, 12:37
Medlem
Citat:

Vilken journalist syftar du på?
Finns det någon mer info om journalisten och vad SÄPO sade till honom/henne?

Kan det vara samma bakomliggande orsak som gjorde att Anna Hage blev tillsagd att det ska vara lugnt i landet , finns det en gemensam koppling mellan Anna H och LP där.
Anna H höll tyst i 30 år, LP slöt sig och Rimborn höll tyst i 30 år.
Citera
2018-07-22, 16:04
Medlem
Har stött på lite oklarheter när det gäller vittnet Anna-Britta på Holländargatan. Borgnäs skriver tydligen följande:

"Anna-Britta, en lärare i 60-årsåldern (I mina reportage kallade jag henne Majbritt) kom tillsammans med en väninna gående på Holländaregatan, två kvarter väster om biografen Grand, vid elvatiden den här kvällen. (...) Plötsligt kom tre män springande i rasande fart nedför gatan i riktning söderut. “De sprang alldeles besinningslöst, hade en väldig fart, tre stycken i bredd”, berättade Ann-Britta för mig."

"I samband med att jag skriver denna bok kontaktar jag palmeutredningen och ber att få namnen på dessa tre män. Jag får då svaret: “Någon uppgift om att dessa tre män skulle vara identifierade kan inte återfinnas i utredningsmaterialet.”

Anna-Britta medverkar i filmen "Det förbjudna spåret" och där säger hon att de delar på sig och två av dem springer i riktning Sveavägen.
https://www.youtube.com/watch?v=87LEs7LbhOQ (6.36)

Är det inte dessa tre män som PU sen säger har haft bråttom till tåget? Eller rör det sig om några andra? Minns inte varifrån jag fått uppgiften.

Finns Anna-Brittas uppgift om att de sprungit mot Sveavägen i Borgnäs böcker/reportage eller nån annanstans?
Någon annan information om vittnet?
Senast redigerad av cherryfive 2018-07-22 kl. 16:06.
Citera
2018-07-22, 16:06
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer

Jo, hon förstår nog, rent intellektuellt, att hon är ett viktigt vittne. Men hon kanske väldigt snart uppfattar att hon misstros, hon noterar att uppgifter läcker (LP är dessutom väsentligt bättre utbildad än genomsnittssnuten som säljer info till media för någon hundring och inser kanske också det problematiska med det). Hon kanske även undrar över om sådana som är där i uttalat syfte att stötta henne egentligen vill styra henne.

Ska man vara krass kanske man kan säga att LP hade goda skäl att vara avig.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-07-22 kl. 16:13.
Citera
2018-07-22, 17:40
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Har stött på lite oklarheter när det gäller vittnet Anna-Britta på Holländargatan. Borgnäs skriver tydligen följande:

"Anna-Britta, en lärare i 60-årsåldern (I mina reportage kallade jag henne Majbritt) kom tillsammans med en väninna gående på Holländaregatan, två kvarter väster om biografen Grand, vid elvatiden den här kvällen. (...) Plötsligt kom tre män springande i rasande fart nedför gatan i riktning söderut. “De sprang alldeles besinningslöst, hade en väldig fart, tre stycken i bredd”, berättade Ann-Britta för mig."

"I samband med att jag skriver denna bok kontaktar jag palmeutredningen och ber att få namnen på dessa tre män. Jag får då svaret: “Någon uppgift om att dessa tre män skulle vara identifierade kan inte återfinnas i utredningsmaterialet.”

Anna-Britta medverkar i filmen "Det förbjudna spåret" och där säger hon att de delar på sig och två av dem springer i riktning Sveavägen.
https://www.youtube.com/watch?v=87LEs7LbhOQ (6.36)

Är det inte dessa tre män som PU sen säger har haft bråttom till tåget? Eller rör det sig om några andra? Minns inte varifrån jag fått uppgiften.

Finns Anna-Brittas uppgift om att de sprungit mot Sveavägen i Borgnäs böcker/reportage eller nån annanstans?
Någon annan information om vittnet?
Jo, Ölvebro menade att de fått kontakt med just de männen och att deras förklaring var att de hade bråttom till pendeltåget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in