2018-07-21, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KenzieReeves
Om gm helt enkelt hade samarbetet med polisen hade det inte behövt hända jag har verkligen noll sympati med såna som inte kan respektera polisens arbete.

Men det du inte har i din beräkning är faktiskt att denne person kanske hade ett handikapp + psykisk sjukdom. Dessa poliser är tyvärr inte de sylvassaste i knivlådan när det gäller att kunna handskas med dessa dubbeldiagnoser. Men förstår även att vissa har inte mer tänk än va näsar slutar.
Citera
2018-07-21, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Svenska polisen får inte ha elpistol. Dom får bara ha pistol med ammunition som roterar inne i kroppen och orsakar maximal söndring av vävnader. Man skulle inte få jaga älg med sådan ammunition.

Jo. Det är precis sån ammunition, fast lite kraftigare, man jagar älg med.
Citera
2018-07-21, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Enligt AB har en man skjutits ihjäl i hemmet under nödvärnssituation.

Tidigare okänd för polisen, snuten skulle assistera vid en läkarundersökning mitt i natten?

"En man i 30-årsåldern man sköts ihjäl av polisen i Norrköping under natten mot fredagen.

Mannen fick besök i hemmet av två poliser och en läkare och gick då till attack.

– På plats uppstår en nödvärnssituation. En av polismännen avlossar sitt tjänstevapen, säger Mikael Ehne, vakthavande befäl vid polisen"

Låter ju....märkligt.
Vad skall man göra då? Klappa idioten på huvudet eller?
Jag hade om jag jobbat som snut gjort precis på samma sätt.
Citera
2018-07-21, 00:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Förekommer det aldrig att polisen tar hjälp av / tar med sig någon mentalvårdare (eller vad det heter) i fall som dessa? I min värld så VET dessa HUR de ska hantera en situation som denna UTAN dödlig utgång...

Om det nu finns någon universallösning och det hela bara handlar om kunskap om div syndrom och hur man " kommunicerar" så hade ju sjukvårdspersonalen åkt dit själva. Varför skulle dom då ta hjälp av en instans som inte har denna kunskap?

Jo för att inte ens den mest framstående expert inom detta område har någon trollkula som han kan se in i framtiden med, utan tvärtom är medveten om att vissa patienter, i olika sammanhang kan bli våldsamma utan att man kan göra något åt det, och i sådana lägen är det polisen som sitter på kunskapen i hur man bäst löser det hela.

Har man riktigt otur så kan nödvärnssituationer uppstå, som man inte kan göra så mkt åt, annat än att agera där och då, och freda sitt eget liv.
Citera
2018-07-21, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Om det nu finns någon universallösning och det hela bara handlar om kunskap om div syndrom och hur man " kommunicerar" så hade ju sjukvårdspersonalen åkt dit själva. Varför skulle dom då ta hjälp av en instans som inte har denna kunskap?

Jo för att inte ens den mest framstående expert inom detta område har någon trollkula som han kan se in i framtiden med, utan tvärtom är medveten om att vissa patienter, i olika sammanhang kan bli våldsamma utan att man kan göra något åt det, och i sådana lägen är det polisen som sitter på kunskapen i hur man bäst löser det hela.

Har man riktigt otur så kan nödvärnssituationer uppstå, som man inte kan göra så mkt åt, annat än att agera där och då, och freda sitt eget liv.

Exakt. En del verkar tro att det är lätt att dra vapen och avfyra för att oskadliggöra. Tro mig, det är det inte. Och jag vet vad jag pratar om...
Citera
2018-07-21, 00:24
Medlem
Svantevits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Och hur fan vet du det?
Har du insikt i en utredning i exakt vad som hände?

Poliser gör bra jobb och poliser gör dåliga jobb.
I det här fallet var de fullt medvetna om att de hade att göra med en "labil" person och borde därför ha kunnat hantera det hela på ett annat sätt.

Dagligen sker liknande omhändertagande runt om i länder där polisen inte ens får bära vapen utan att några poliser skadas allvarligt.
Jag utgår bara ifrån att de inte sköt för nöjes skull. En farlig situation uppstod och de löste den. Du har en poäng dock, det kanske hade gått att göra annorlunda så jag borde ha inväntat utredningen innan jag uttalade mig.
Citera
2018-07-21, 00:27
Medlem
eleos avatar
Det verkar som att alla har fastnat vid att han skulle haft en kniv. Är det säkerställt någonstans att det var så? Och inte så att han hade en pistol eller annan form av vapen?
Citera
2018-07-21, 00:33
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Svenska polisen får inte ha elpistol. Dom får bara ha pistol med ammunition som roterar inne i kroppen och orsakar maximal söndring av vävnader. Man skulle inte få jaga älg med sådan ammunition.

Det är precis så jaktammunition funkar. Expanderande. Tillåtet att användas av polis men förbjudet i krig
Citera
2018-07-21, 00:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eleo
Det verkar som att alla har fastnat vid att han skulle haft en kniv. Är det säkerställt någonstans att det var så? Och inte så att han hade en pistol eller annan form av vapen?

Nej det är det inte, men om så är fallet är det ju ännu mera nödvärn.

Att en anmälan upprättats på försök till mord ger ju dock en viss indikation att han inte bara försökt att utdela en lavett, om man säger så.
Citera
2018-07-21, 00:48
Medlem
eleos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Nej det är det inte, men om så är fallet är det ju ännu mera nödvärn.

Att en anmälan upprättats på försök till mord ger ju dock en viss indikation att han inte bara försökt att utdela en lavett, om man säger så.

Ja men precis. Han kan ju mycket väl haft någonting annat än en kniv (även om en kniv är mer lättillgängligt än exempelvis en pistol) Men efter att jag har läst igenom hela tråden, så verkar alla vara fast beslutna om att det är just en kniv som det handlar om, eftersom det är det enda som det pratas om
Citera
2018-07-21, 01:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eleo
Ja men precis. Han kan ju mycket väl haft någonting annat än en kniv (även om en kniv är mer lättillgängligt än exempelvis en pistol) Men efter att jag har läst igenom hela tråden, så verkar alla vara fast beslutna om att det är just en kniv som det handlar om, eftersom det är det enda som det pratas om

Det är ju det mest troliga. Statistiskt sett. Troligtvis därför.
Citera
2018-07-21, 01:09
Medlem
eleos avatar
"En handräckning av polis hade begärts för att bistå en läkare vid en läkarundersökning hos en man i 30-årsåldern, något som mannen motsatt sig. Mannen ska då, i anslutning till lägenhet och trapphus, ha gått till attack varpå en av polismännen avlossat skott. Polismannen uppges ha handlat i nödvärn."

"En förundersökning om mordförsök mot läkare och tjänstefel hos polismän är inledd."

Taget från artikel på www.norrkopingnews.se Läkaren var alltså på plats. Och det verkar ju som att mannen attackerat läkaren, och polisen har då skjutit. Läkaren hade även försökt att rädda mannens liv, efter att han hade blivit skjuten. Polisen är heller inte misstänkt för något brott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in